Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: terug kerend probleem

terug kerend probleem 13 sept 2014 20:05 #551457

  • Rijsdam
  • Rijsdam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Honda Buitenboord motor BF9.9A benzine 4 takt
De buiten boord motor slaat redelijk, wel flink aantal keren hard en snel trekken, maar slaat dan vlot aan op choke met nieuwe bougies.
Maar wat gebeurd er na langdurig draaien en belasten de motor valt uit en met geen mogelijk aan te krijgen, benzine is aanwezig in de carburateur en ontsteking ook al betwijfel ik de juiste waarde van de juiste voltage op de bobine, nu is het zo dat de carburateur steen koud wordt en de water druppels liggen hier op !! even laten staan ik denk ijsvorming sproeiers, en de motor slaat weer aan, op internet ontdek ik heel veel van dit soort problemen, zou dit een Honda ( constructie fout ) probleem zijn en denk er over om het warmte overdracht ( Dikke ) pakking te vervangen zo dat de motor warmte ( thermostaat is nieuw en motor lekker warm ) door kan trekken naar de carburateur. de spanning met lopende motor is stationair 7.19 volt en met 1/2 gas 13 volt nu de meting op de bobine dus na de cdi 5.5 volt en 1/2 gas max 11 volt dus 2 volt verlies en de start spanning op de bobine is ook zeer, zeer laag dat blijkt ook wel dit dit dus geen vlotte starter is koud, ( warm een half trekje en de motor loopt ) wie heeft de juiste gegevens, ivm spanning en bevriezen carburateur, de laadspoel geeft een keurige laad spanning af, als de motor loopt, en of in het werkt staat loopt hij goed en trekt enorm, dus dat is het probleem niet, wie kent dit Honda problemen, en heeft de oplossing.
Rijsdam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: terug kerend probleem 13 sept 2014 22:51 #551490

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Heb eenzelfde probleem gehad. Motor sloeg uit wanneer hij warm was. Bleek dat de koeling niet goed was. Was een mossel in de inlaat gegroeid waardoor hij vastliep wanneer hij warm werd.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: terug kerend probleem 14 sept 2014 06:44 #551502

  • Rijsdam
  • Rijsdam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Dat kan natuurlijk ook, maar de motor komt goed op bedrijfs- temparateur, de uitlaat geeft de normale uitstroom warmte rest water en de impeller levert een constante waterstroom.
de inlaatbuis ( carburateur )naar de motor blijft redelijk koel ik schat 20 tot 30 graden Max, dit komt natuurlijk door de aangezogen benzine damp / gas die continu sterk afkoelt, een normaal verschijnsel ( warmte onttrekking ) ik zal de pakking die de warmte overdracht blokkeert, ( carburateur en inlaatbuis ) vervangen door een loden pakking, zo dat de extreme kou afkoeling carburateur ( bevriezing ) wordt tegen gegaan, dus meer warmte overdracht naar de carburateur toe.
ik zal als dit een succes is melden, ik weet zeker dat veel meer motoren hier last van hebben, als ik al die berichten lees op internet, maar niemand staat hier bij stil, en zoekt in de verkeerde hoek, het is echt onvoorstelbaar hoe koud deze carburateur wordt, bij stationair en zodra hij in het werk gezet wordt, dus ik weet zeker dat bij 1/2 en 3/4 gas onder het varen de luchtstroom zo sterk is / warmte onttrekking, dat deze inwendig bevriest, zodat de motor hierdoor uit zal vallen. logisch gevolg.
Bedankt voor de reaktie.Rijsdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: terug kerend probleem 14 sept 2014 08:07 #551510

Ik heb jaren terug, op mijn vorige boot, ook een Honda 4-takt motor gehad. Op een bepaald moment sloeg die ook elke keer af na lekker op temperatuur te zijn gekomen. Niet meer aan de praat te krijgen totdat de motor afgekoeld was. De Honda dealer heeft zich een "rotje" gezocht. Na proefdraaien in een tank bleek het uiteindelijk een spoel o.i.d. die niet meer goed functioneerde als die warm werd. Was niet de lichtspoel maar....
Tegelijkertijd is toen het uitlaatspruitstukje vervangen want dat bleek ook gescheurd.

Wellicht geeft dit ook een zoekrichting aan, Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: terug kerend probleem 14 sept 2014 08:35 #551512

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Klinkt als een bevroren carburateur.

Waat gebeurt er? De benzine verdampt in de carburatuer, daar is energie voor nodig. Die wordt gehaald uit het carburateur huis. Dat wordt dus erg koud. De aanwezige waterdamp in de lucht slaat neer, en bevriest.

Als je weinig gas geeft, of gas terugneemt, is de spleet rond de gasklep erg klein, de onderdruk in het inlaat kanaal erg groot. De ijsopbouw sluit dit kleine spleetje af. En de motor slaat af.

Treedt vooral op bij gasterugnemen, en bij lage (lucht) temperaturen.

Als je dan een moment wacht, trekt te warmte van de motor de carburateur in, en ontdooit de zaak weer. En je kunt weer starten.

Zeer ergerlijk. Maar niet vreselijk veel aan te doen. Een nadeel van viertakt motoren. Tweetakten hebben hier minder last van omdat ze veel minder inlaat vaccuum trekken.

Mijn vroegere Ducati motorfietsen en ook een suzuki hadden hier heel veel last van. Allerlei trucken met carburateur verwarming hielpen maar matig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl