Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Holle wangetjes, hurley 800

Holle wangetjes, hurley 800 22 sept 2014 09:39 #553526

Ik constateer dat mijn Hurley 800 holle wangen heeft. Dit wordt veroorzaakt doordat de ankerplaat van de verstaging aan de binnenzijde op de huid zit gelamineerd, vanaf deze ankerplaat loopt een trekstang tot tegen de onderzijde van het dek waar het middels een plaat met Bouten en moeren de verstaging vasthoud. Dit stoort mij al enige tijd en ik zou daar wat aan willen doen. Nu is mijn vraag, als ik deze holle wangetjes wil herstellen zal er een versteviging aangebracht kunnen worden in de vorm van het opdikkend met epoxy en mat of is het aanbrengen van bv 2 hulpspantjes sterker.? Wat zou het sterkste zijn.

Ik heb niet het idee dat het dek mee omhoog getrokken wordt door het spannen van de hoofdverstaging.(fractional rig met achterwaartse zalingen)
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 09:41 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 22 sept 2014 12:03 #553558

Denk dat je iets van een constructie dient op te zetten, spantjes dus ipv alleen opdikken. Ik ken je interieur niet, maar wie weet heb je ruimte dit netjes te verstoppen achter de betimmering. Die zal je dan wel tijdelijk toegankelijk moeten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 22 sept 2014 14:05 #553581

Spantje is vele malen effectiever dan het laminaat verdikken. Je kunt het spant zelfs van hechthout maken om zo beter in het interieur te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 22 sept 2014 14:53 #553591

ik heb nog wat foto's ter verduidelijking

Bijlage CIMG0961-1_2014-09-22.jpg niet gevonden



Bijlage CIMG6012_2014-09-22.JPG niet gevonden



Bijlage CIMG6013.JPG niet gevonden



Bijlage CIMG6014.JPG niet gevonden




als spantjes het beste zijn is mijn vraag? hoeveel en in welke afmeting. ik dacht zelf aan 2 stuks en dan gemaakt van stroken multiplex meerlaags vliegtuigtriplex heet dat volgens mij voorgebogen en verlijmd en dan met filets lijmen?
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 14:54 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 22 sept 2014 15:04 #553595

Lamineren dmv meerdere dunne lagen direct aan de romp wordt sterker dan een stuk op maat geschaafd massief mahonie denk ik. Alles wordt stijver dan wat je nu hebt overigens.
Als je te stijf bouwt heb je wel weer de kans dat je "hard spots" creeert, waarbij je het spant door de romp gaat zien! Wellicht een combinatie: eerst een breed opgedikt vlak maken met wat matten en daarop dan het spant? Dan heb je van beide werelden het beste ;)
Ik denk, maar niet gebaseerd op enige onderbouwing, dat enkele massieve spanten, bv 50x400x150 mm voldoende zullen zijn. Met flinke fillets inderdaad of het eerder genoemde "bed"
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 15:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 07:56 #553786

Alleen , gebruik geen glasmatten met epoxy maar alleen weefsel of speciale glasmatten voor epoxy of rovimat van polyservice(www.polyservice.nl/Rovimat-300+300-p-16375.html). Epoxy moet in ieder geval omdat het hier om grote krachten handelt en polyester slecht hecht op oud polyester.

Ik vraag me trouwens af of die "deuk" er niet vanaf de bouw in heeft gezeten.
Als men de versterking en het anker waar die trekstang aan zit er niet al in de mal in heeft gelamineerd maar na het lossen zie je dat meestal al direct .
Als dit het geval is ligt e.e.a. niet aan de sterkte en is verder versterken waarschijnlijk niet nodig.

Kun je trouwens zien dat de deuk dieper wordt als je de wanten van los naar maximaal aanspant?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 08:37 #553813

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Het zal niet makkelijk zijn hier een wezenlijke verbetering aan te brengen. Je zult, mijn inziens, veel eerder dan een spant, moeten denken om een de aanwezige stringer verder te versterken. Danwel de huid van de boot op die plek in zijn geheel op te dikken. Het mooist maar ook het intensiefst is een pakket van carbon - pvc schuim - carbon door middel van vacuüm injectie over een behoorlijke oppervlak (± 60 x 60 cm) aan te brengen. Daarvoor moet je achter eerst de huid ter plekke kaal weten te maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 09:04 #553822

3Noreen schreef :
Het zal niet makkelijk zijn hier een wezenlijke verbetering aan te brengen. Je zult, mijn inziens, veel eerder dan een spant, moeten denken om een de aanwezige stringer verder te versterken. Danwel de huid van de boot op die plek in zijn geheel op te dikken. Het mooist maar ook het intensiefst is een pakket van carbon - pvc schuim - carbon door middel van vacuüm injectie over een behoorlijke oppervlak (± 60 x 60 cm) aan te brengen. Daarvoor moet je achter eerst de huid ter plekke kaal weten te maken.

Op zich een goed idee alleen komt dan de kracht via de binnenste carbon laag op het PVC schuim te staan wat die kracht echt niet kan hebben.
Beter is een constructie waarbij er weliswaar een sandwich wordt gebruikt maar daarin ook verbindingen tussen de beide carbon lagen te maken.(zie plaatje)
Overigens is het gebruik van carbon eigenlijk niet verstandig. Carbon kan nl nauwelijks zelf kracht opnemen doordat het niet of nauwelijks kan vervormen maar geeft deze door aan de randen waar de verbinding met het polyester/glas zit.
Juist de grote sterkte i.c.m. lage rek veroorzaakt dit fenomeen.
Ad

Bijlage Presentatie1_2014-09-23.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 10:01 #553843

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Bij gebruik van schuim met voldoende sheer strength lijkt mij de schotjes niet nodig. Mijn eigen boot is een goed voorbeeld dat schuim en carbon een goed huwelijk vormen. Verder denk ik dat de holte die hier feitelijk maar heel klein is. Mijn inschatting 5 tot 8 mm. Daarom juist is carbon een heel geschikt materiaal. Verder natuurlijk de uiteinde van het schuim het liefst met een geleidelijk verloop uitvoeren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 10:20 #553845

Hangt ervan af onder welke hoek de trekstang aan de scheepshuid trekt.
Is dat een vrij kleine hoek waardoor het schuim hoofdzakelijk op shear wordt belast heb je uiteraard gelijk maar als het bijv. 30 graden of meer is kan ook een goede kwaliteit schuim die kracht (die immers ook de scheepshuid kennelijk kan vervormen) echt niet verwerken.
Uiteraard moeten die vertikale verbindingen (schotjes) ook in de trekrichting zitten.Dus loodrecht op het plaatje.

Overigens heb ik die wijsheid echt niet van mezelf maar van o.a. Tu delft lucht en ruimtevaart die geadviseerd hebben bij de bouw van 2 Twaron/koolstof (aramide/carbon) wedstrijdroeiboten in 1983/1984.
Ad
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 10:57 #553854

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Met alle respect zins 1984 is er nogal wat ontwikkeling op het gebied van composiet bouw geweest. Verder moet de putting van de trekstang niet losgemaakt worden en weer buitenop de verdikking gezet worden. Die blijft lekker zitten waar die zit. De enige kracht die de dubbeling moet kunnen opnemen is loodrecht op het vlak. De andere krachten worden prima door de al aanwezige construktie opgenomen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 15:08 #553919

Dank zover voor jullie suggesties. Ik wil de komende winterstalling de mast er af om vervolgens de trekstang onder het dek losnemen om inderdaad te kijken of de deuk verdwijnt. Misschien zijn de trekstangen wel te kort?. Is dit niet het geval zal ik wel wat gaan opdikkend om meet stijfheid te krijgen want het spannen van de verstaging gaat niet optimaal. Zou de trekstang vervangen kunnen worden voor een spanschroef trouwens?.

De reden eigenlijk van dit alles is vooral cosmetisch want wat je eenmaal weet gaat irriteren. Of is jullie mening dat het onnodig werk zal zijn?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Holle wangetjes, hurley 800 23 sept 2014 15:33 #553924

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Als constructeur (machine ontwerper) kan ik het volgende zeggen:

1: echt helpen doet alleen een drukstaaf precies van het ene aanhechtingspunt naar het andere. Inderdaad: zo'n 15 cm boven je bed.

2: Als je een spant wilt aanbrengen, is de hoogte (de afstand van de romp af) veel belangrijker dan de breedte. Scheelt een derde macht.

3: Aangezien de boot oud is, is het niet te verwachten dat het nog veel verder zal gaan. In jouw geval zou ik het constructief fijn zo laten en de buitenkant weer glad afwerken, als het je echt zo stoort.

4: Zelf spullen uit de krachtenketen vervangen is af te raden. Je weet niet precies welk materiaal er gebruikt is, en de sterkte van de nieuwe spullen kan minder zijn.
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 15:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl