Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schade aandrijflijn

Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:17 #556938

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoi,

Tijdens de toch richting de goulashmeet heb ik wat probleempjes gehad met de boot.
Als volgt de bouten van de waterpomp zijn afgebroken waardoor ik tijdelijk geen koeling had, ik kwam erachter toen ik de uitlaat begon te ruiken.

Snel de deksel van de motorkist los gegooid e ik zag dat de pomp las lag, snel de boot richting zijkant van de vaargeul gevaren en anker uitgegooid, toen ik dit deed hoorde ik een knal en stond de motor met een klap stil, ook was de steun tussen het vliegwiel en de motor gekomen. Een voorbijgaand schip heeft me toen naar een haven gesleept.

Daar op de haven kon ik de afgebroken bouten verwijderen en de pomp weer vastzetten.
Echter na de tijd nog diverse problemen, hieronder op een rijtje:

* Motor loopt stationair erg beroerd, bokken;
* motor maakt meer lawaai;
* bij het varen dus keerkoppeling in zijn werk een boel zwart grijze rook en een dikke grijs kleurige emulsie op het water
* in zijn vrij bij gas geven helder schoon koelwater :blink:
* voorste keerring bij vliegwiel lekt olie;
* olie verbruik motor enorm toegenomen;

Nu is de boot uit het water geweest en hebben ze de schroef nagemeten met een "latje" en dus ook zo gekeken of de schroefas krom was dit is gebeurt door de havenmeester die de expert van de verzekering heeft ingelicht.

Kosten uit water halen voor 1 week inc. afspuiten 260 euro vergoed door verzekering, echter heeft de boot nog geen 1 uur in de hydrolische kraanwagen gehangen en ik kwam vandaag inspecteren en verwijderen van de schroef want deze wou ik na laten meten op onbelans alleen lag de boot weer in het water.
Als die er nu weer uit moet kost mij dit nogmaals 260 euro terwijl afspraak was 1 week 260 euro, dit staat gewoon op hun prijslijst van de haven.

Ook al contact gehad met de verzekering (oranje, all risk verzekert) deze zegt mij dat ik zelf moet gaan aantonen dat er wat mis is, Dus dat betekend ook dat ik voor alle kosten nu eerst zelf mag gaan opdraaien.

De expert van de verzekering meld: "jah moeilijk verhaal, misschien is het de schroef, misschien is het de schroefas of misschien wel de motor".
Geen duidelijk verhaal dus.

Wie heeft er idieen wat er aan de hand kan zijn en wat een normale gang van zaken is bij het afhandelen van bovenstaande schadegeval.

P.S. de verzekering liet mij ook in de koude kleren staan toen ik werd afgesleept en gedropt werd bij een haven.

Ik zal straks even een foto plaatsen van de drek die uit de uitlaat komt.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:20 #556940

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik vermoed zomaar dat je een vastloper hebt gehad :dry: :dry:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:25 #556941

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
vergeten te vermelden nog, tijdens varen hoor je ook elke keer bonk bonk en heb ik de gland ook losser moeten zetten omdat deze helemaal trilt/beweegt.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:30 #556942

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873

Bijlage 20141004_095135.jpg niet gevonden

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:38 #556944

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
jessejohn schreef :
vergeten te vermelden nog, tijdens varen hoor je ook elke keer bonk bonk en heb ik de gland ook losser moeten zetten omdat deze helemaal trilt/beweegt.

Lijkt erop dat de schroefas krom is en/of de uitlijning een klap heeft gehad.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 09:55 #556946

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
wat voor type motor is het ? en waarom ging het alarm oververhitting niet af.
Klink allemaal behoorlijk ernstig
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 10:17 #556952

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Het betreft een Arona AL186 motor, dit is 95% een sole Mini 3 type.

Er zit geen piep alarm op de motor wel een temperatuurmeter direct in de cilinderkop, deze is niet boeven de 60 graden uitgeweest, doordat er geen koelwater meer door de uitlaat liep begon ik de slangen te ruiken deze zijn ook deels tenminste de plastic stukken, bochten en waterlock wel aangetast.

Al met al heeft de motor niet echt lang zonder koelwater gedraaid.
Ik ben er ook van overtuigd dat de cilinder zelf nog vol water stond omdat de pomp eraf was en dus niet kon pompen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 04 okt 2014 10:18 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 19:50 #557062

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vreemde problemen en het lijkt dat er meer aan de hand is dan alleen een kromme schroefas

Het olie verbruik vind ik het vreemds omdat bij stationeer geen drap uit de uitlaadt komt.

Dap uit de uitlaad kan olie zijn door gebroken zuigerveer of veren verklaard ook het olie gebruik en het slecht lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 19:59 #557063

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 20:04 #557065

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Zelde motor. In 2012 gereviseerd.

Fer als de zuigerveren gebroken waren moest ik ook compressie verlies hebben en dat heb ik niet. Ook vol gas in zijn vrij of vol gas met afgekoppeld schroefas heb ik geen problemen met de drap. Olie uit de uitlaat. Gewoon schoon koelwater.

Echter wel schudden van de motor en veel diesel lawaai zeg maar.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 20:11 #557068

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Misschien een paar doorgeslagen oliekanalen in de koppakking?
Licht de kop en je weet het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 20:39 #557073

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
In de kop zitten geen olie kanalen. Alleen koelwater kanalen. Klepjes worden gesmeerd via een leiding vanaf oliefilter huis.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 04 okt 2014 23:27 #557104

koppel de schroefas los van de motor,en kijk dan nog eens in en uit de versnelling

grtz
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schade aandrijflijn 05 okt 2014 01:30 #557110

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
jessejohn schreef :
In de kop zitten geen olie kanalen. Alleen koelwater kanalen. Klepjes worden gesmeerd via een leiding vanaf oliefilter huis.
Ok. Dan kan hij alleen via de olieschraapveren, klepzetels of klepseals olie in de verbrandingsruimte krijgen.

Door de hoeveelheid olie die de motor er uit gooit denk ik dat je een te hoge temperatuur in je verbrandingsruimte hebt gehad.

Wanneer je olie in je verbranding ruimte krijgt loopt de temperatuur flink op met alle gevolgen van dien. Verbrande zuigerveren, koppakking, klepzetels en mogelijk de klepseals.

De kop lichten ga je niet aan ontkomen vrees ik.

Verder is compressie testen een leuke.. als een cilinder een te lage compressie waarde heeft door versleten veren en je gooit er een beetje olie in door het verstuivergat dan meet je opeens een veel hogere waarde. Als je dus olie lekkage hebt door klepseals of zetels is compressie testen niet betrouwbaar. Je moet ook op lekken testen. Bijvoorbeeld door het blok op druk te brengen met perslucht en dan de klep zittingen af te soppen met een beetje zeepsop. Zie je bellen dan is het niet goed... Dit is de poor mans methode

Omdat dit niet gebeurt zie je in de praktijk nog wel eens dat bij een blok waarvan alleen de kop gereviseerd is omdat de compressie van de cilinder goed was na en tijdje de zuigerveren als nog spontaan kapot gaan als deze niet vervangen zijn.

Ze kunnen dan simpelweg de hogere compressie door de koprevisie niet meer aan.

De symptomen zijn exact dezelfde als bij dit blok.

En vergis je niet.. Door een missende klepseal (Door verkeerde montage of ouderdom) kan er gewoon 1 liter per uur aan olie de verbrandingsruimte in lekken als de motor warm is. Daarmee is het recept voor ellende gezet. Een totaal revisie hoeft dus helemaal niets te zeggen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2014 09:04 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl