Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mast 'winterklaar'

Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 19:08 #560667

  • MarcoD
  • MarcoD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Beste allen,

Afgelopen vaarseizoen zijn wij de gelukkige eigenaar geworden van een friendship 26. Vandaag hebben we middels een maststrijkinstallatie de mast horizontaal gekregen. Nu heeft de vorige eigenaar bij de boot een zelfgemaakte installatie gemaakt om de mast tijdens de winterstalling extra te ondersteunen. De 'instructions for use' ontbreken echter. Na passen en meten niet tot een acceptabel resultaat gekomen, en derhalve de mast achter in een 'schaar' gezet en voor laten rusten op de preekstoel op een fender.
Nu is mijn vraag; is er een noodzaak om de mast extra te ondersteunen in deze horizontale positie? Hij zweeft dus eigenlijk boven de boot, de rustpunten zijn de preekstoel en de schaar tegen de hekstoel.

Ben benieuwd of er onder jullie nog friendship 26 eigenaren zijn die andere (zelf gemaakte) systemen gebruiken.

Groet, Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 19:15 #560671

Is wel beter en echt nodig als je ook een dektent over je mast gaat leggen. Heb je handgrepen bovenop je opbouw? Wellicht zou je dan een extra schaar kunnen maken die aan de binnenkant van deze handgrepen gefixeerd wordt. Of anders ter plekker van de mastvoet (dekdeel) onderstoppen met wat hout of een flinken stootwil. Kan dat wellicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 19:32 #560680

Naar mijn mening is een steun in het midden niet nodig. Voor en achter goed ondersteund is voldoende. De belasting die er op komt ook met dektent is veel minder dan de belasting tijdens zeilen. Het mastprofiel biedt ruim voldoende weerstand. Ook als deze iets doorbuigt is er niets aan de hand. Dit doe je ook bij het zeiltrimmen. De mastdoorbuiging blijft ruim in het elastische gebied van het materiaal en fabeltjes dat deze blijvend krom trekt gaan dan niet op. Dus mijn mening, goede schaar ook voldoende bestand tegen de dwarsbelasting door de wind en voor goed vast op de preekstoel. De dektent wel voldoende af laten lopen zodat geen bakken water op het zeil blijven staan. het zeil gaat dan wel blijvend vervormen. Ook letten op de scepters als het zeil over de reling hangt. Deze zouden door de windbelasting wel eens naar binnen kunnen buigen.
Overigens als je je er beter bij voelt en je een goede stevige basis in het midden hebt mag je daar natuurlijk ook een steun zetten www.zeilersforum.nl/components...oticons/laughing.png.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 19:42 #560685

Belasting tijdens zeilen is niet te vergelijken: dat is voornamelijk compressie. Een mast zonder verstaging is maar een slappe paal. Mijn winterkleed moet je met 2 man tillen, zó zwaar is dat. Komt nog sneeuw- en windbelasting bij. Echt knikken zal je mast niet zo snel, maar je hebt wel kans op blijvende vervorming als je je mast langdurig meer dan 3 mastbreedtes door laat buigen. Ik zou dus toch oppassen. Een middensteuntje is bijna net zo snel gemaakt als het typen van dit berichtje duurde ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 19:44 #560688

ik doe, met een mast van 17,5 meter, er 1 dikke stootwil onder ergens in het midden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 20:21 #560706

Nachtvlinder schreef :
Belasting tijdens zeilen is niet te vergelijken: dat is voornamelijk compressie. Een mast zonder verstaging is maar een slappe paal. Mijn winterkleed moet je met 2 man tillen, zó zwaar is dat. Komt nog sneeuw- en windbelasting bij. Echt knikken zal je mast niet zo snel, maar je hebt wel kans op blijvende vervorming als je je mast langdurig meer dan 3 mastbreedtes door laat buigen. Ik zou dus toch oppassen. Een middensteuntje is bijna net zo snel gemaakt als het typen van dit berichtje duurde ;)

Als je bedoelt 3 mastprofiel hoogtes is dit ook heel wat (is geschat 40 - 50 cm). mogelijk dat je bij zoveel doorbuiging lokaal (vooral boven en onder) over de rekgrens van het materiaal gaat. Zoveel doorbuiging ga je echt niet krijgen. Overigens langdurige doorbuiging is geen probleem zolang je ruim binnen de rekgrens blijft. Aluminium heeft nauwelijks kruip.
Mijn winterkleed voor mijn Spirit 28 is overigens ook zo zwaar Vrachtwagenzeil 8 x 6 m. maar als dit over de boot ligt is dit gewicht gelijk verdeeld over de mastlengte. Ik begin overigens met uitrollen vanaf het midden naar beide uiteinden. Daarbij ligt het gewicht even in het midden en de doorbuiging is dan toch minimaal.
Overigens die stootwil ergens in het midden kan ook nog en dempt de bewegingen.
gr,
Ger
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 20:23 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 15 okt 2014 20:43 #560707

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De TS spreekt niet over het gebruik van een dektent. Ik zou zeker de mast ondersteunen in het midden (of de mastvoet) ondersteunen met een fender, zoals Baasklusje ook al aangaf. Goed bevestigen, jutteren geeft altijd schade.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 16 okt 2014 19:32 #560965

  • MarcoD
  • MarcoD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Leuk om de verschillende reactie te lezen!
Volgende week zaterdag zal ik de boot overvaren naar de 'winterbestemming'. Eenmaal uit het water zal ik kijken of ik de mast middels de door jullie aangegeven tips extra kan ondersteunen. Een goed blok hout met daarop een fender moet dan wel voldoende zijn.
Ik heb een dekzeil, dit is echter een goedkoop zeiltje die niet verzwaard is. Is zal hem op spanning zetten m.b.v. touwen. Doel is m.n. te voorkomen dat bladeren en vogels de kans krijgen om de boot vuil te maken.

Een andere gedachte waar ik nog mee speel is de mast op kleine houtjes naast de boot te leggen en evt. af te dekken. Ik zal ook eens kijken hoe de andere boten erbij liggen in de winterstalling, hierbij zal ik vast creatieve ideeën opdoen.

Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 16 okt 2014 21:51 #561007

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat goedkope zeiltje zal meer kwaad doen op jouw boot als het gaat waaien dan de bladeren of een vogelpoepje, is mijn ervaring.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 16 okt 2014 22:10 #561010

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
Faran schreef :
Dat goedkope zeiltje zal meer kwaad doen op jouw boot als het gaat waaien dan de bladeren of een vogelpoepje, is mijn ervaring.
De hoofdreden om 's winters een zeil over de boot te trekken is de bescherming tegen sneeuw en meer specifiek de lekkage die kan ontstaan als opgehoopte sneeuw (die tot ijs bevroren is) begint te ontdooien. Bakskisten en andere druipwaterdichte constructies blijken dan ineens niet meer waterdicht en er komt ongewild smeltwater in de boot.

Maar inderdaad; die goedkope PE-zeiltjes zijn dan weliswaar lekker licht, maar waaien vaak in een winter kapot. Ze bewegen op elk zuchtje wind en geven daardoor vaak slijtplekken op lak of gelcoat.
Zwaar PVC-doek van pakweg 600 gr/m2 (vrachtwagenzeil) is in alle opzichten beter, maar wel wat meer gesjouw om het erop en eraf te krijgen..

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 okt 2014 10:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 17 okt 2014 00:44 #561025

Heb zelf een Victoire 26 dus zal alles wel ongeveer dezelfde maat hebben.

Mijn mast steunt voor op de preekstoel op een overdwars gelegde lat en op
de achter preekstoel op een daaronder gelegd latje.In het midden gaat er een fender onder wat mooi past. De reden dat ik het midden altijd van steun voorzie zijn de ongebruikelijke dingen die kunnen gebeuren. Je struikelt eens een keer en gaat languit over de mast liggen b.v. :( .

Het gaat mij dus vooral om de onvoorziene dingen die kunnen gebeuren die je later doen verzuchten "had ik toch maar" als je naar die kromme mast staat te kijken. Het zijn juist de onvoorziene dingen die je de das omdoen
en een steun in het midden maken lijkt mij toch geen zware opgave. Succes.

Groeten, K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 17 okt 2014 06:24 #561032

Spirit of Mary schreef :
Mijn winterkleed voor mijn Spirit 28 is overigens ook zo zwaar Vrachtwagenzeil 8 x 6 m. maar als dit over de boot ligt is dit gewicht gelijk verdeeld over de mastlengte.

Verschil is wel dat het mastprofiel van een SP28 extreem stijf en zwaar is voor de lengte van de boot. Mastprofiel van de Friendship 26 is een stuk lichter/dunner en zal daarom meer doorbuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 17 okt 2014 06:39 #561034

Mijn mast is helaas iets negetief gebogen doordat de mast liggend niet in het midden is afgesteund. Nu moet naar mijn mening mijn baystag wel heel strak gespannen worden om de mast recht of iets achterover gebogen te krijgen.
Ik heb er nu sinds jaar en dag op de maststeun een uitvulsteun voor de mast als die horizontaal op preekstoel en hekstoel ligt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mast 'winterklaar' 17 okt 2014 20:14 #561243

De Optimaal schreef :
Mijn mast is helaas iets negetief gebogen doordat de mast liggend niet in het midden is afgesteund. Nu moet naar mijn mening mijn baystag wel heel strak gespannen worden om de mast recht of iets achterover gebogen te krijgen.
Ik heb er nu sinds jaar en dag op de maststeun een uitvulsteun voor de mast als die horizontaal op preekstoel en hekstoel ligt

Als je mast zo gemakkelijk buigt en deze dus gebogen zou zijn doordat deze in het midden niet ondersteund was, is het ook makkelijk om deze weer terug te buigen door de bolling naar boven te leggen, de preciese plek van de maximale bolling bepalen en de mast op gelijke lengtes van de bolling voor en achter goed ondersteunen. Vervolgens een band over de bolling en deze met een katrol omlaag trekken. Natuurlijk de mast goed fixeren zodat deze niet kan draaien. Door de kracht steeds toe te laten nemen en weer los te laten en vervolgens het resultaat te bekijken ga je door tot deze weer recht is.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl