Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte)

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 18:22 #567943

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Goedenavond allen hier,

Het is iets niet alledaags waar ik mee kom, en het is bepaald niet zeilgebonden, maar...
Nu mijn Friesland in de winter zonder mast (hangt in de schuur) als motorboot dient , vaar ik graag routetjes door de polder, daar het net diep genoeg is, maar er één brug in ligt waar de preekstoel net 15 cm bovenuit komt. (zojuist uitgetest). Ik wil die brug de baas worden , want het frustreert mij enorm dat het net niet gaat, en meer bruggen, terwijl ik er verder zonder belemmering prachtig varen kan. Ik dacht aan een neerklapbaar stukje van de preekstoel. Het hoogste punt van de kajuit, de voorste scepters, en het achterschip hebben zat speling, de kajuit vormt beneden de preekstoel het hoogste punt dan voortaan. Er zijn meer routes die ik wel zou kunnen varen wanneer dat slechts het hoogste punt is.


( Voor lokaal bekenden: Betreft de Zuidzijdervaart, deze is flink uitgebaggerd de laatste tijd, diep genoeg ook op het eerste stuk waar niet gebaggerd is (heb ik al eerder gepeild). Die kan men vanaf de Does bereiken en zo op de Kaag terecht komen. Bij Hoogmade ligt de Wittert van Hooglandbrug als laagste brug van de hele route door de Zuidzijdervaart hoog circa 140 cm volgens de kaart, in werkelijkheid anders iets hoger ben ik van mening.. Een erg leuke route vind ik. Ook de Dwarswatering kan ik mogelijk wel bevaren.)

Ik zat eraan te denken om het bovenste stuk van de preekstoel naar buiten toe naar beneden neerklapbaar te maken, op zo'n manier dat wat er overblijft na het neerklappen net iets lager wordt dan de kajuit, altijd goed.
Ik wil het wel scharnierend hebben.

Ik ben op zoek naar goede suggesties voor een nette maar goedwerkende oplossing. Ben zelf niet onwetend, maar wellicht kan iemand mij op een goed idee brengen.

Foto geeft dmv. rode lijnen weer waar de hoogte van de deels neergeklapte preekstoel denkbeeldig ongeveer gelijk zou liggen met de kajuitdakhoogte.
Als ik een scharnierpunt zou maken net onder het punt waar de railingdraad vast zit, kan de railingdraad mee naar beneden bewegen en op spanning blijven. Wat hij omlaag gaat is dan minimaal. De railingdraad is het bezwaar volgens mij niet. Daarboven scharnierend maken wordt 'm niet omdat het dan toch net iets boven de kajuitdakhoogte komt.

Bijlage preekstoelverlaging.jpg niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 18:40 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 18:53 #567949

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Scharnierend maken lijkt me erg lastig. Dan is het in ieder geval niet meer erg stevig. Is het een idee om je hele preekstoel permanent lager te maken? Snijden, stukje er tussenuit en weer vastlassen?

Edit: ah, daaro, ik ken die sloot als de Stingsloot. Is inderdaad een prachtig stukje, voeren daar vroeger vaak met de sleep naar zeilkamp. Onderweg nog even wat zwaardbootjes ophalen bij Van Schie en dan via de Stingsloot naar de Wijde Aa. Ook mooi schaatsen in de winter B)
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 18:59 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 18:58 #567953

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou, nee, dat zou er niet echt fraai uit zien..
Dat bovenste stuk heeft nou juist het minste te houden dacht ik zo, als het een degelijke scharnierconstructie is , en aan de andere kant een degelijk 'slotstuk' waar een boutje oid. doorheen gaat om het voor normaal vast te draaien.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 18:58 #567954

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Hoi Karel,

Ik zou 'm nog ietsje lager afzagen, want als er meer mensen in de kuip zitten, komt de boeg ook iets meer omhoog. ;)
En ik zou het spul niet laten scharnieren: de buizen recht afzagen, in het onderste stuk een rond pijpje, dat een paar centimeter er bovenuit steekt, er in lijmen. Daar kun je dan het bovenste stuk van de preekstoel opduwen. Eventueel daarna een gaatje er doorheen boren om het spul te borgen en het is alleen nog een kwestie van eraf trekken en erop duwen. Kwijt raken doe je het toch niet, want de railingdraad zit er nog aan vast.

Succes! Nick

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:03 #567955

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als ik met meerdere mensen ben :die mensen gaan dan maar even voorin de kajuit staan, heb gemerkt dat een persoon voorin al veel scheelde terwijl ik zelf achter aan het roer zat. Met veel meer dan 3 gaan we meestal niet.
Ik wil 'm juist niet te ver afzagen! ;) Wordt het alleen maar minder stevig op. Precies zo dat het bijna gelijk of een fractie lager dan de kajuit komt. Meer is niet nodig.
Jouw constructie andersom zou wel een idee zijn. Alles wat er weer bovenuit steekt kan net weer teveel zijn ergens, zodra het boven de kajuit wijst.
Aan de andere kant, scharnierend kan je het van je levensdagen niet per-ongeluk laten zwemmen en is het wel kwaadwillenden/hufter proof. LOSSE delen kunnen eenvoudig door RVS dieven gejat worden..ja ik heb de gekste dingen al meegemaakt!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 19:06 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:05 #567957

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6242
de hele boel eraf
4 overmaats pijpjes op het vrijboord lassen
de preekstoel erin
gaatjes boren, boutjes erin
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:07 #567958

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dan moet je steeds de railingdraden losnemen, liever houd ik deze gespannen. Niet erg veilig zonder railingdraden/slappe railingdraden.. en waar laat je heel zo'n preekstoel? Dat is namelijk een hoog ding als je 'm op het dek hebt staan los..

EDIT:
Het dwarsbuisje voorop in de preekstoel blijf ik uiteraard boven met een dergelijke constructie. Als we het over stevigheid hebben.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 19:11 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:10 #567960

idee van nick is niet zo slecht m.i.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:13 #567964

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tot nu toe nog het beste idee ja.
Zelf zal ik ook nog even moeten brainstormen.

Het mooiste zou ik toch een redelijk snel te hanteren klapconstructie vinden..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:21 #567967

op de gewenste hoogte doorslijpen, in de preekstoelbuisjes RVS assen of dikwandige RVS buisjes plaatsen zodat het bovendeel afneembar wordt. borging dmv stelschroefjes...
Railingdraad ed blijven mooi op spanning en preekstoel gewoon te toppen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:37 #567972

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat ballast (geen mensen) zou ook nog kunnen helpen de boot voor te laten zakken. Uiteindelijk is er ook gewicht naar de wal gegaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 19:59 #567980

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ballasten is geen echte optie, waar laat ik de ballast, de boot komt dan zomaar 1,25 diep te liggen terwijl hij nu 1,10 ongeveer ligt en ligt dan raar in het water. Een hoop extra gewicht mee, meer brandstofverbruik. Reken zomaar op 200 kg ballast die je dan moet meenemen..
Je moet wel heel veel ballasten om 'm een cm of 10 in te laten zinken, vervolgens past het nog maar net aan want het is bij lange na niet wat je zou winnen met een wegneembaar of klapbaar stuk preekstoel. Zoals getekend op de foto zou ideaal zijn, een flink stuk lager al ingeklapt of afgenomen , zeker 20 cm doorvaarthoogte ingeleverd. Het eind van de preekstoel steekt zeker 20 cm hoger dan de kajuit zoals het nu is.!

De optimaal,

Hoe wou jij de railingdraad op spanning houden als het bovendeel afgenomen wordt, terwijl aan dat deel nou juist het oog zit waar de railingdraad aan vast zit.? Boven dat oog zagen en afneembaar maken kan wel, maar dan wordt het 4-5cm hoger dan het dak. Dat moet nou juist niet.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 20:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 20:12 #567982

- de bovenste railingdraad ietsje lager opnieuw bevestigen aan de preekstoel (net onder rode lijn), dan blijft de bovenste railingdraad op zijn plaats.
- preekstoel doorzagen op gewenste hoogte
- busjes erin lijmen op de 4 bevestigingsplaatsen
- rvs draad door het geheel heen (elke kant een eigen draad) zodat er nooit iets overboord kan vallen. Is ook onzichtbaar, want zit in de buis.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 20:33 #567989

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1238
wat als je nu eens 4 jerrycans met water zovermogelijk in de punt aan dek zet. c.a. 100kg zou net voldoende kunnen zijn. Ziet er natuurlijk niet vraai uit maar werkt wel, kost niets en is zo weer weg te halen.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 20:36 #567990

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Massief stuk ertussen in twee helften waarbij in het bovenste deel een scharnieris opgenomen. Dan heb je de stijfheid van een half massief. De ene helft is zo lang dat die aan de onderkant in de buis kan worden gelast, eindigend in rond, de andere helft is korter en kan met een boutje in de vaste kant worden geborgd. Heb je dus een lange stevige arm aan het scharnier.
Die arm die aan de onderkant korter is, wordt boven het scharnier rond en vastgelast in het bovenste deel van de preekstoel.
Boutjes eruit en preekstoel naar beneden klappen,
Zoiets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 21:12 #567997

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Klinkt interessant, maar ik kan me er niet geheel een beeld bij vormen.

BK,
Nu staan de railingdraden mooi in lijn, wanneer je ze lager zet vermoedelijk niet. Als er een scharnier zou komen kunnen ze gewoon mee naar beneden bewegen met het beweegbare stuk preekstoel. Dat moet kunnen zonder nukken dacht ik.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 21:43 #568010

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Op een motorboot heb je geen preekstoel nodig. Relingdraden ook niet, trouwens. Maak de preekstoel dus los als je onder die speciale brug door wilt en bewaar het losse stuk in de boot. Wordt het weer een zeilboot: weer monteren en klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 05 nov 2014 22:26 #568020

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Hoe zit het boegbeslag in elkaar? Zit dat los van de preekstoel? Anders zou je inderdaad kunnen overwegen om de boel voor de winter eraf te halen en in de zomer er weer op. Met butylkit hou je het dan dicht en demontabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 08:19 #568077

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1514
Misschien een heel maf idee....... :unsure: voor op de preekstoel een afneembaar "blok" maken wat op de verbindingsstang tussen de twee helften van de preekstoel rust, in dit blok een kruiwagen (lucht) wiel wat net een 5 cm boven je preekstoel uitsteekt, bij het onder de brug doorvaren wordt dan de boot net aan de voorkant iets naar beneden geduwd. blok is er zo weer af te halen en aangezien het om een paar cm gaat misschien wel te doen ?
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 08:29 #568080

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
leuk, en dan met de brug op je voordek verder varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 09:21 #568099

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091

Bijlage imagesGRFWINSE.jpg niet gevonden



ik bedoelde in basis zoiets, soort pelikaanhaak constructie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 09:36 #568102

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De hele railing weghalen en de hele preekstoel??
De zeerailing is ook al motorrend een heel fijn stukje veiligheid. Waar moet ik zonder railingdraden de fenders ophangen. Niet echt handig en bovendien onveilig. Je sode.... zo van het dek af zonder zeerailing.

Het gaat er enkel om dat er een stukje van de preekstoel omlaag kan of af kan. Beslist niet verder dan de rode lijnen, want lager is niet nodig.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 09:46 #568104

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zal vanavond even een eigen ideetje introduceren. Betreft een stevig , maar niet al te ontsierend scharniersysteem wat heel simpel werkt. En uiteraard aan de andere kant van de buis een stevig 'slot/borgsysteem'. Als dat dik en stevig wordt uitgevoerd lijkt mij dat er weinig aan stevigheid in het gevaar komt.
Het is nog maar een idee.
Er komt iets, dat staat voor mij als een lage brug boven water, maar hoe is nog de vraag.

Nou weet ik wel: het is een zeilboot, misschien vreemd op een zeilersforum wat ik wil met de boot. Maar ik kan nu prima motorboten omdat zeilen toch niet mogelijk is vanuit mijn haven in de wintermaanden, vaar graag die route('s).
Ik ga er geen extra boot voor kopen als ik met een eenvoudige oplossing er ook kom.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 nov 2014 09:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 09:49 #568105

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voorste stukje van de bovenste railingdraad dubbel uitvoeren. Een deel gaat naar de gewone plek en een deel gaat naar het oogje op de preekstoel voor de onderste draad. Dan kan je het bovendeel van de preekstoel er vanaf halen (buisje erin lijmen / poppen) en houd je toch spanning op de railingdraden.

Geen zin in dubbele draden dan bij het verwijderen van het bovenste deel preekstoel de draad overzetten op het onderste oogje. Met een Dyneema talreepje is dat lengteverschil prima overbrugbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapstuk preekstoel. (kruiplijn-doorvaart-hoogte) 06 nov 2014 11:31 #568124

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik zou dat bovenste stuk helemaal wegnemen.
Je kunt gemakkelijker op en afstappen.
Wanneer je zeilt kom je heel weinig op het voorschip.
Je fok wordt er minder door belemmert.
En het is een ZEERAILING ;) Geen Vaartje Railing.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl