Afgelopen dagen wilde ik een AIS antenne op de achterpreekstoel gaan monteren ten behoeve van een nieuwe AIS transponder.. De lokale watersportwinkel had geen Celmar (mijn voorkeur) maar een ongeveer hetzelfde uitziende Scout antenne.
Dus gekocht; 49 euro.
Aangesloten op de transponder gaf deze een rood alarm: SWR fout. Vervolgens drie keer de coax kabel doorgemeten, en die was echt ok, dus daar kon het niet aan liggen.
Vervolgens de transponder aangesloten op de bestaande Celmar antenne boven in de mast. Toen bleek alles prima te functioneren, en kwam de zaak ook goed door op MarineTraffic. Geen rode foutmeldingen meer.
Conclusie: het moet toch aan die Scout antenne liggen.
Ik vond het overigens al vreemd dat de spriet van de Scout ca 9 cm langer was dan de spriet van de Celmar. (Van 55 euro....)
Omdat de heren niet aan het duelleren waren op de markt van Enkhuizen bij gebrek aan speciale 1,5 meter antennes, ....
....ben ik toch maar naar Shiptron getogen om daar die Scout antenne eens beter aan de tand (de VNA analyzer) te voelen.
Toen bleek dat de Scout optimale resonantie had op 156 MHz, en dat de SWR opliep tot rond de 2,0 bij 162 MHz (de AIS frequentie).
Zie plaatjes. Kennelijk hebben sommige transponders moeite met een SWR hoger dan circa 2,0 en lopen ze rood aan....
Omdat ik deze antenne uitsluitend voor AIS wil gaan gebruiken hebben we de stoute schoenen aangetrokken, en in plaats van duelleren op de markt maar de kniptang gepakt en zijn we stukjes spriet af gaan knippen om te kijken of we de center freq op 162 MHz konden krijgen. En jawel, na 28 mm knippen kregen we hem precies goed.
Ik denk dat je in deze discussies onderscheid moet maken tussen de elektrische eigenschappen en de mechanische (duurzaamheids ) eigenschappen. Elektrisch gezien is de Scout prima, en met afknippen krijg je hem ook goed voor AIS.
De Celmar zit net iets hoger in de centerfrequentie, dus die geeft geen rood SWR alarm op de AIS transponder.
Of de Scout mechanisch net zo robuust is als de Celmar - daar is al heel veel over geschreven in dit draadje - dus daarover moet ieder maar voor zich zelf over oordelen.
Lastig is wel als argeloze lezertjes die nog nooit van SWR hebben gehoord naar de watersportwinkel lopen en een Scout antenne meenemen en die gaan gebruiken voor AIS. .... waar ligt dan de fout? Bij de antenne? Bij de transponder?
In ieder geval weer wat geleerd....