Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 okt 2021 00:30 #1329550

Berghout-2 schreef :
neuh, 3x 50 Amp. Op elke fase een zekering, dus.
En de 230 volt pak je van 1 (willekeurige) fase en de nul.

Ah ok, dus gewoon niet juist gezekerd door er een 1x16A zekering tussen te zetten in het verloopstuk.
pascald schreef :
Calidris schreef :
pascald schreef :
Het 230 volt stopcontact mag uiteraard niet van de kracht afgetakt worden

Hoe denk jij dat het in je meterkast binnenkomt?

Dat weet ik wel maar volgens de regels mag je geen 230 volt wcd bij een kracht wcd aftakken. Nogmaals dat is zoals ik het heb geleerd, zet 10 elektricien op een rij en je hebt 10 meningen.
Zonder extra zekering mag dat niet omdat een 230v WCD slechts 16A mag hebben. Anders kan er wel in bovenstaande casus 50A door die WCD lopen en dus gevaar voor kortsluiting en brand.

Ons huis is met 3 fasen aangesloten op het stroomnet. Gebundeld is dat krachtstroom, echter zijn de fasen verspreid over verschillende losse aardlekgroepen met daaraan elk 4 16A automaten. Dit is dus een soort van ‘aftappen’.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 00:31 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 19:20 #1330014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Vaker kom je standaard problemen tegen, veroorzaakt door weer en wind en tijd of slijtage.





Dit zijn voorbeelden waarbij de verbinding bij de antenne niet goed meer is of een beschadiging in de coaxkabel onderweg.
Het water dringt binnen in de coaxkabel en het vlechtwerk is een capillair en transporteert het zo naar het laagste punt.

Het laat zich raden dat de radiogolven het hier niet naar hun zin hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 19:25 #1330016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Sommige verbindingen zijn bewegelijk en dus onderhevig aan mechanische slijtage. Niet alle verbindingen zijn hier geschikt voor, met als gevolg "dot 't niet meer".






De bovenste is de microfoon van de heli-radio waarmee gecommuniceerd wordt met de helikopter en is tamelijk belangrijk(als je weer heelhuids naar huis wilt).

De onderste is een antenne verbinding ergens, even vergeten waarvan, maar de radiogolven doen het ff niet meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 19:33 #1330018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Welnu, dit is mijn bijna natuurlijke habitat en werkkleding de laatste 20 jaar.
In dit geval in een kleine kraancabine van een 20 tons kraan, ergens 165 mijl noord van Den Helder, A-blok op de Noordzee.
In dit geval de controle van een marifoon.
In alle kranen zit een marifoon om met de supplier te communiceren die 20-40 meter onder je ligt. Alle communicatie over de platforms gaat veelal via marifoon, ook naar de banksman die op het werkdek staat en de vrachten begeleid op dek, of naar de controlekamer om pompen te laten bedienen etc.
Alles moet aangevoerd worden van proviand, diesel, drinkwater, smeerolie, spareparts en machines.
Kortom, goed werkende marifoons zijn van levensbelang, ook op een platform.




En dit ligt er dan soms onder:

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 19:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 19:47 #1330025

Lijkt mij een afwisselende baan geweest... Je scope was alleen keuren en reparatieadvies uitbrengen, of ook meteen repareren wanneer mogelijk?

Hoe lang ben je dan bezig, bv met dat platform hierboven? Zelfde dag weer op de kant of ook overnachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 20:14 #1330036

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Nachtvlinder schreef :
Lijkt mij een afwisselende baan geweest... Je scope was alleen keuren en reparatieadvies uitbrengen, of ook meteen repareren wanneer mogelijk?

Hoe lang ben je dan bezig, bv met dat platform hierboven? Zelfde dag weer op de kant of ook overnachten?

Hoezo "geweest"? Ik ben tot het eind van het jaar nog elke week op pad ( en jaren daarna hoop ik)
Als je keurt, repareer je niet. Dit ligt besloten in de ISO 17020 norm. Als ik soms tijd over heb en ze hebben alle spullen aan boord, ben ik niet de beroerdste. Tenslotte gaat het om hun en jou veiligheid. Maar constructieve reparaties gebeurden dan dus niet.

Die trips kunnen een dagtrip zijn, maar ook 2,3 of 4 dagen of langer zijn. In de noordelijke NL Noordzee komt 2x per week een heli. Ik zit ook wel eens 7 dagen, omdat een heli speciaal laten vliegen duurder is dan mij 7 dagen te laten zitten en betalen. Bij mist zit je ook el eens langer vast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 20:15 #1330038

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Calidris schreef :
Sommige verbindingen zijn bewegelijk en dus onderhevig aan mechanische slijtage. Niet alle verbindingen zijn hier geschikt voor, met als gevolg "dot 't niet meer".






De bovenste is de microfoon van de heli-radio waarmee gecommuniceerd wordt met de helikopter en is tamelijk belangrijk(als je weer heelhuids naar huis wilt).

De onderste is een antenne verbinding ergens, even vergeten waarvan, maar de radiogolven doen het ff niet meer.

Vind het vreemd dat met de tegenwoordige verplichte controles nog dergelijke defecten kunnen voorkomen. ( of is een jaarlijkse controle niet verplicht )
( Dergelijke defecten mogen toch niet in 1 jaar voorkomen, of wordt de apparatuur zo onbehouwen misbruikt dat dit standaard is. Dan moet de controle periode gehalveerd worden. )
Je wil toch niet dat tijdens een hijs je plots geen contact meer hebt met de mensen die eronder staan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 20:29 #1330045

Ai, dacht dat je met pensioen was en deze beelden uit je archief kwamen.

www.sadcas.org/sites/default/f...0%5BIssue%203%5D.pdf

Wat ik hier lees is dat men wil voorkomen dat een belanghebbende inspecteert en daardoor niet onafhankelijk is. Dat is wat anders toch dan een afkeur voorkomen door te repareren? Voor een APK keuring van een auto heb ik graag dat men een defect lampje vervangt dan de auto af te keuren.

In de chemische industrie moeten gefaalde (periodieke, verplichte) testen van safeguarding apparatuur wel altijd gemeld (ipv ongemerkt hersteld...) worden. Dat is om de statistieken die per type apparaat de faalkans beschrijven up-to-date te houden. Leren van fouten, want als deze safeguard nodig was geweest, had ie gefaald! Speelt zoiets hier ook; wat gebeurt er na afkeur (behalve repareren)?
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 20:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 okt 2021 20:34 #1330046

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
In principe heb je gelijk, maar ik weet niet precies meer op welke locatie dit is. Vaak kom ik dit tegen als ik nieuwe platformen voor het eerst bezoek.
De inspectie interval is 1 of 2 jaar, afhankelijk van het GMDSS zeegebied. Je bepaald de inspectie termijn aan de hand van de NEN3140 risico matrix.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 20:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 okt 2021 08:33 #1330100

Calidris schreef :
In principe heb je gelijk, maar ik weet niet precies meer op welke locatie dit is. Vaak kom ik dit tegen als ik nieuwe platformen voor het eerst bezoek.
De inspectie interval is 1 of 2 jaar, afhankelijk van het GMDSS zeegebied. Je bepaald de inspectie termijn aan de hand van de NEN3140 risico matrix.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Niet alleen voor jachten. Woningen / elektrische installaties zouden wat mij betreft ook periodiek gekeurd mogen worden.
Soms kom je hele opmerkelijke constructies tegen, zoals bijvoorbeeld die berghout poste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 okt 2021 11:23 #1330153

Thijsnoort schreef :

Niet alleen voor jachten. Woningen / elektrische installaties zouden wat mij betreft ook periodiek gekeurd mogen worden.
Soms kom je hele opmerkelijke constructies tegen, zoals bijvoorbeeld die berghout poste.

In "mijn" geval had dat niet veel uitgemaakt, alleen de niet-werkende of ontbrekende (?) aardlekschakelaar zou geconstateerd zijn.
Maar het zelfgemaakte macraméwerkje van 230 uit krachtstroom, dat is een soort los verlengsnoer-achtig ding dat niet tot de vaste installatie behoort. Dat wordt dan dus ook niet gekeurd hoewel je er wel aan kunt doodgaan :P
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 okt 2021 12:08 #1330159

Berghout-2 schreef :
Maar het zelfgemaakte macraméwerkje van 230 uit krachtstroom, dat is een soort los verlengsnoer-achtig ding dat niet tot de vaste installatie behoort. Dat wordt dan dus ook niet gekeurd hoewel je er wel aan kunt doodgaan :P

In Groot-Brittannië worden in (sommige? alle?) werkomgevingen ook losse apparaten regelmatig getest, de gevreesde “Portable Appliance Test”. Als je niet oppaste werden ook je privé-radio en waterketel getest en voorzien van een PAT-label.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 okt 2021 12:32 #1330166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Nachtvlinder schreef :
Ai, dacht dat je met pensioen was en deze beelden uit je archief kwamen.

www.sadcas.org/sites/default/f...0%5BIssue%203%5D.pdf

Wat ik hier lees is dat men wil voorkomen dat een belanghebbende inspecteert en daardoor niet onafhankelijk is. Dat is wat anders toch dan een afkeur voorkomen door te repareren? Voor een APK keuring van een auto heb ik graag dat men een defect lampje vervangt dan de auto af te keuren.

In de chemische industrie moeten gefaalde (periodieke, verplichte) testen van safeguarding apparatuur wel altijd gemeld (ipv ongemerkt hersteld...) worden. Dat is om de statistieken die per type apparaat de faalkans beschrijven up-to-date te houden. Leren van fouten, want als deze safeguard nodig was geweest, had ie gefaald! Speelt zoiets hier ook; wat gebeurt er na afkeur (behalve repareren)?

In geval een kleine reparatie zoals een connector, wordt het defect wel vermeld in het rapport, maar ook dat het ter plekke hersteld is en opnieuw gemeten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:37 #1359361

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Ik vond er nog een paar. Vaak wel dezelfde categorie, maar dat komt dus veel voor.






Deze is een gemene. De pen van de N-connector ligt niet gelijk met de binnenbus, daardoor maakt de pen geen contact met de contrastekker. De pen kan zich door bewegingen van de coax en krimp en rek vaak terug trekken.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:38 #1359362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Deze viel er vanzelf af: doet 't niet.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:39 #1359364

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Communicatie was moeizaam....


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:39 #1359365

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
SWR waarde te hoog.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:43 #1359367

Calidris schreef :
Ik vond er nog een paar. Vaak wel dezelfde categorie, maar dat komt dus veel voor.




Niet gesoldeerd schat ik?
Deze is een gemene. De pen van de N-connector ligt niet gelijk met de binnenbus, daardoor maakt de pen geen contact met de contrastekker. De pen kan zich door bewegingen van de coax en krimp en rek vaak terug trekken.


Deze connector wordt volgens mij vaker bij WIFI gebruikt niet? Hoe kun je het best voorkomen dat pen terugtrekt?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 11:51 #1359370

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Dit is een leerzame voor TDR metingen, de 1e piek is een sluiting op 15 meter in de coaxkabel. De 2e piek is het werkelijke eind van de kabel bij de GPS antenne. Linker zijde is het punt waar de kabel begint, hoe meer echts, hoe langer de kabel. Waargenomen klacht was dat er geen GPS ontvangst meer was.





Bij nadere inspectie van een explosieveilige zware aluminium laskist blijken daar de doorverbindingen van de coaxkabels in te zitten.




Na herstel van de verbindingen ziet het plaatje er zo uit. je ziet nog wel een klein sprongetje link was eerst de sluiting zat. ja kan dus met deze meting werkelijk alle stekkers zien zitten onderweg.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 12:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 12:18 #1359381

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
Ik vond er nog een paar. Vaak wel
Deze is een gemene. De pen van de N-connector ligt niet gelijk met de binnenbus, daardoor maakt de pen geen contact met de contrastekker. De pen kan zich door bewegingen van de coax en krimp en rek vaak terug trekken.


Deze connector wordt volgens mij vaker bij WIFI gebruikt niet? Hoe kun je het best voorkomen dat pen terugtrekt?

Door een goede "luxe" connector te gebruiken en correct aan te sluiten er goed op letten bij montage. Maar het risico blijft wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 12:30 #1359392

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8007
Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
Ik vond er nog een paar. Vaak wel dezelfde categorie, maar dat komt dus veel voor.

...
Deze is een gemene. De pen van de N-connector ligt niet gelijk met de binnenbus, daardoor maakt de pen geen contact met de contrastekker. De pen kan zich door bewegingen van de coax en krimp en rek vaak terug trekken.


Deze connector wordt volgens mij vaker bij WIFI gebruikt niet? Hoe kun je het best voorkomen dat pen terugtrekt?

Uhmm, Wifi stekkers ;-). Heb deze ook aan mijn AIS antenne hangen. Idd een stukje kwetsbaarder dan een simpele PL259. Voorzichtig monteren en gelijk goed aftapen met zelfvulcaniserende tape.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 12:30 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 12:32 #1359393

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Koezt schreef :

Uhmm, Wifi stekkers ;-). Heb deze ook aan mijn AIS antenne hangen. Idd een stukje kwetsbaarder dan een simpele PL259. Voorzichtig monteren en gelijk goed aftapen met zelfvulcaniserende tape.

Het allerbeste is afwerken met krimpkous met lijmvoering, dan wordt de verbinding tussen het stekkerhuis en de coax ook gefixeerd, mede door de lijm.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 12:33 #1359394

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Calidris schreef :
Deze viel er vanzelf af: doet 't niet.
Verkeerde maat connector gebruikt of te hard aan de kabel getrokken?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 12:56 #1359405

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Calidris schreef :
Koezt schreef :

Uhmm, Wifi stekkers ;-). Heb deze ook aan mijn AIS antenne hangen. Idd een stukje kwetsbaarder dan een simpele PL259. Voorzichtig monteren en gelijk goed aftapen met zelfvulcaniserende tape.

Het allerbeste is afwerken met krimpkous met lijmvoering, dan wordt de verbinding tussen het stekkerhuis en de coax ook gefixeerd, mede door de lijm.

Kun je eens een linkje delen waar deze krimpkous te kopen is. En misschien een korte beschrijving hoe je deze op de juiste manier kunt aansluiten. ( Ik denk te weten hoe het moet, maar met een goede beschrijving kan ik misschien nog beter werken. )
Voorlopig werk ik alles nog af met zelfvulcaniserende tape. En dat lijkt goed te gaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 14 jan 2022 13:19 #1359415

Hmmmm kijk eens alleen al hoeveel vocht er in die kast zit....
Explosie vrij dus zal aan allerlei eisen moeten voldoen?
Dus de volgende keer dat een olieplatform zichzelf affakkelt mogen wij ineens zelf geen stekkertjes meer plaatsen....
Doet mij denken aan de gaskachel van de zaak (ook al bijna verboden) na 4 jaar geen "officieel" onderhoud toch maar eens een gecertificeerde onderhoudsmonteur besteld om de verzekering tevreden te houden, stel het zal toch niet denk je dan....
Maandje geleden dus onderhoud gepleegd, vorige week error 2, doorstroomsensor, via marktplaats snel nieuwe besteld € 30,- (anders bij de installateur € 129,-) en de volgende dag zelf geplaatst scheelt me ook weer € 150,- dat ik anders de gecertificeerde installateur zou moeten overhandigen.
Goed...opstarten die handel, hmmm ik voel een luchtstroom en ruik gas... fuck die klojo heeft de plastic kap met ventilator niet goed geplaatst, ok snel uit die handel kap goed plaatsen. Weer opstarten en nu hoor ik iets rattellen in de fan, nee he hij heeft een aarde draadje niet terug geplaatst en die zit nu in de fan, omdat ik aan die kap heb gezeten.
(geen aarde, kunststof kap, statische elektriciteit, gas perfecte combinatie...)
Dus dankzij de gecertificeerde monteur was de kans aardig toegenomen voor een iets te warme kerst, maar dan had de verzekering het wel vergoed....... Nu heb ik er zelf aangezeten dus.......
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl