Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 07 aug 2024 19:28 #1576632

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1106
Dankje.
Helemaal helder nu.
De eventuele lekstroom word door de nerflengte afgevoerd naar een verrot stuk spant wat daarna verkocht word als (in)tuinaarde.
Logisch eigenlijk.
Net zo logisch als dat je geen zinkspray msg gebruiken op je boot.
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 19:30 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 07 aug 2024 19:29 #1576633

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
very down to earth it is
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 07 aug 2024 20:32 #1576661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Makkie schreef :
Dankje.
Helemaal helder nu.
De eventuele lekstroom word door de nerflengte afgevoerd naar een verrot stuk spant wat daarna verkocht word als (in)tuinaarde.
Logisch eigenlijk.
Net zo logisch als dat je geen zinkspray msg gebruiken op je boot.

Exact!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 mei 2025 17:43 #1623200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Afgelopen week was ik op een schip waar een minimale beschadiging in de coaxkabel zat bij het want.
Ik moest wat lengte wegknippen om weer een stekker aan te zetten. Uiteindelijk moest ik ruim een 1 1/2 meter wegknippen om weer herkenbare coaxkabel te krijgen. Op zich geen ongewoon verschijnsel.
Wat ik wel ongewoon vond was de enorme hoeveelheid corrosie IN de kabel, extreem zelfs.











Het kabel type:





Ik vond het witte corrosie poeder al zo vreemd en dacht aan aluminium oxide. Maar zo zag de kabel er helemaal niet uit?
Wat blijkt nu?
Die Messi en Paoloni heeft een slinks trucje bedacht en noemt dat "Light".
In de "gewone" kabel zit koper vlechtwerk, in de "light" kabel zit verkoperd aluminium. Het is op het oog niet van echt te onderscheiden.

Uit de informatie:





Nu kunnen sommige mensen hier geraakt zijn omdat Hyperflex een "heilige" coax is. Die discussie hebben we hier al gehad. Om de proef op de som te nemen heb ik toen een rol (100m) Hyperflex-5 besteld ter vergelijking met H155.
Ik heb zelfs in mijn mast 1x Hyperflex-5 en 1x H155 zitten. Bij het bestellen bij de fabrikant is nooit gevraagd welke kwaliteit het moest zijn. Na ontvangst even aangestript en dacht: "zo, koper vlechtwerk en koper folie, zou best goed kunnen zijn".
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mei 2025 18:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 mei 2025 18:06 #1623205

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Ik denk dus dat Hyperflex-5 met echt koper vlechtwerk goed is. Op de buitenmantel kan je het niet aflezen en vindt dat erg sneaky. Winkeliers bestellen altijd het goedkoopste met als argument dat de klant dat nu eenmaal wil.

De Hyperflex-5 met alu-verkoperd vlechtwerk is dus totaal verloren bij vochtintreding.

H155 heeft aluminium folie en koper vertind vlechtwerk. In de praktijk blijkt dat dat dus beter standhoud bij vocht. (tot nu toe).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mei 2025 20:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 mei 2025 19:28 #1623212

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18615
Dat is eigenlijk de boel gewoon belazeren. Het feit dat het vrijwel ondetecteerbaar is (zeker bij online aanschaf) maakt iedere aankoop een risico. Het komt er op neer dat op ZF Hyperflex-5 vanaf heden een negatief koopadvies moet krijgen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 mei 2025 19:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 mei 2025 19:54 #1623218

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
Is het mogelijk, door een uitgebreide test, vast te stellen wat er nu in kabel zit die je gekocht hebt.

Stuk vlechtwerk niet alleen visueel beoordelen, maar ook bekrassen met een mes om het eventueel verkoperde deel en onderliggend alu te kunnen vinden.
Of indien je geluk hebt kunnen vaststellen dat het volledig koper vlechtwerk is.

En dan ook hetzelfde doen met de folie.

Of zijn er eenvoudigere methodes om, zij het na aankoop, te weten wat nu eigenlijk hebt.

Wat moet je doen als je bij nazicht vaststelt dat je ook zo een kabel hebt met verkopert aluminium?
Verhaal halen bij de verkoper zal in de meeste gevallen weinig succes kennen vrees ik.
Maar hoe ernstig is dit. En welke extra maatregelen kan je nog nemen om je kabel zo lang mogelijk goed te houden.

Connectors voorzien van zelf vulkaniserende tape is nu al een standaard maatregel.

Mijn mast gaat er binnenkort af voor vervanging van de defecte Nasa Ancher/Tricolor lamp.
En dan ga ik alles toch nalopen.
Marifoon kant van de kabel moet los en plug moet los om de mast af te nemen.
Maar ik zal dan ook maar de plug aan de antennekant even eraf halen om alles goed na te kijken.
Morgen maar eerst eens kijken welk type de kabel is.
(SWR in april gemeten en was in orde )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 01 mei 2025 20:34 #1623226

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 258
Aluminium lost op in natronloog (caustic soda, bestanddeel van veel gootsteenontstoppers). Koper wordt niet aangetast. Effect zie je vrijwel direct. Geen idee hoe lang de kopercladding het aluminium beschermt, maar ik denk kort als je een stukje vlechtwerk in een bekertje met een scheutje natronloog gooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 06:47 #1623256

Die test doe je dan ná de aanschaf?
Laatst bewerkt: 02 mei 2025 07:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 06:51 #1623258

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7822
Nachtvlinder schreef :
Die test doe he dan ná de aanschaf?

Ik denk niet dat de winkel het op prijs zou stellen moest iedere klant die test in de winkel gaat uitvoeren.

Misschien kunnen we hen op het probleem en op deze test wijzen en kunnen ze dan aangeven dat ze die test al gedaan hebben en dat er geen copper clad aluminium in de kabels zit die ze verkopen.

Kwestie van duidelijkheid bij aankoop.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 18:46 #1623364

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1790
Koper heeft een dichtheid die ruim 3x hoger is dan die van aluminium.

Waarschijnlijk kan een weegschaal uitsluitsel bieden. Als je twee identieke lengtes vergelijkt.

Hoe makkelijk dat gaat is afhankelijk van het gewichtspercentage aluminium in de "light" kabel.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 21:35 #1623379

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Hallo Jugo,

Zo zeg, dat is heftig Ik zie aan je foto’s dat het Hyperflex 5 is van Messi en Paoloni. Wat mij ook opvalt is dat ze volgens hun website specifiek de hyperflex 5, alleen de koper versie verkopen: overzicht. Of zou dat een wijziging zijn t.o.v. verleden?

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 23:16 #1623383

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
perry2 schreef :
Hallo Jugo,

Zo zeg, dat is heftig Ik zie aan je foto’s dat het Hyperflex 5 is van Messi en Paoloni. Wat mij ook opvalt is dat ze volgens hun website specifiek de hyperflex 5, alleen de koper versie verkopen: overzicht. Of zou dat een wijziging zijn t.o.v. verleden?

Perry

Dag Perry,
Op hun website verkopen ze beide, ik heb de plaatjes geknipt uit hun eigen PDF informatie van eergisteren.

messi.it/dati/immagini/MeP-HYF...HYPERFLEXAll1_EN.pdf

messi.it/dati/immagini/00134-M...-LIST-HYPAll8-EN.pdf

Waar je dus goed op moet letten is de term "CCA" = copper clad aluminium.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mei 2025 23:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 23:18 #1623384

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Waterman schreef :
Koper heeft een dichtheid die ruim 3x hoger is dan die van aluminium.

Waarschijnlijk kan een weegschaal uitsluitsel bieden. Als je twee identieke lengtes vergelijkt.

Hoe makkelijk dat gaat is afhankelijk van het gewichtspercentage aluminium in de "light" kabel.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het scheelt 1000 gram / 100 meter, ofwel 100 gram / 10 meter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 02 mei 2025 23:38 #1623385

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Nu was ik vandaag de mast aan het voorbereiden op weer rechtop te zetten. Ik ging preventief de antennekabels meten en bleek dat 1 coax nog perfect was (marifoon) en de 2e coaxkabel last van inwatering had. De kabels zitten er 2 jaar in.

Ik sluit de kabel einden met stekker altijd op in de Bulgin-Buccaneer stekker met een afsluitkap. Echter de standaard trekontlasting en afdichtkraag is slecht, ik maak er altijd een PG-9 wurgwartel op.
Het volume in de kunststof stekkerbehuizing, waar ook de coaxstekker zit, vul ik met rijst om vocht te absorberen.
1 stekker met pg-9 wartel was kurk droog.
1 stekker met standaard afdichting was nat, rijstepap dus.

Er was dus ook water in de coax getrokken gedurende de winter. Dat zag er zo uit:






Het vertinde koperen vlechtwerk van H155 houdt het dus goed uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mei 2025 23:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 03 mei 2025 06:58 #1623393

Calidris schreef :

rijstepap dus.

Er zijn makkelijkere manieren om rijstepap te maken ;-)

Rijst wordt wel nat door vocht op te nemen, maar ik denk dat dat tijdelijk is (tot de rijst vol is).
Zal dus niet lang iets droog houden.
Net als in het zoutvaatje aan boord: ook nat, met of zonder rijst.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl