Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Borstbouten met veerring als borging

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 20:12 #703148

Ik zou het niet doen, die veerring.
Die dingen zijn nooit van RVS (dat buigt, ipv te veren), en het gebruikte staal van een borgring/veerring roest onder je handen weg, en dan breekt de ring op het dunste punt, want er staat altijd spanning op (een veer, immers).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 20:21 #703150

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Baasklusje schreef :
Ik zou het niet doen, die veerring.
Die dingen zijn nooit van RVS (dat buigt, ipv te veren), en het gebruikte staal van een borgring/veerring roest onder je handen weg, en dan breekt de ring op het dunste punt, want er staat altijd spanning op (een veer, immers).

Zou het? De ringetjes heb ik. Zaten er netjes bij in een zakje... zag er RVS uit. Zal er eens een magneet bijhouden.

Voordeel van dit systeem lijkt me minder speling en geen uitstekende delen...
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 20:23 #703153

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Seegerringetjes zijn gewoon in RVS te krijgen
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 20:36 #703155

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
wybeslot schreef :
Seegerringetjes zijn gewoon in RVS te krijgen

Aha, hetendie ringetjes zo! Ik wist dat veerringen eigenlijk anders zijn maar wist geen betere benaming. Nu nog 'Waar te koop...?'
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 20:39 #703156

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 21:40 #703161

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Kendu,
Even terzijde: 1/2 inch is 12,7 mm i.p.v. 12,5.
Zoek je nu ook de pennen of alleen seegerringen.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 21:40 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 21:58 #703163

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Petervdw schreef :
Kendu,
Even terzijde: 1/2 inch is 12,7 mm i.p.v. 12,5.
Zoek je nu ook de pennen of alleen seegerringen.

Vr.groet, peter

Alleen de pennen zelfs.....
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 05 feb 2016 22:36 #703166

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Kendu,
Als je er niet aan kan geraken (zeggen de Belgen) wil ik ze wel voor je draaien van RVS 316 als je een schetsje geeft of duidelijk de maten die nodig zijn.
Mochten er profs zijn die dit willen maken, dan laat ik die graag voorgaan.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 08:29 #703184

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
De profs voor laten gaan? Wat een flauwekul!

Het ene foumlid heeft een draaibank en maakt iets voor een ander. Ik zou wel eens willen weten wie daar nu moeite mee heeft.

Als je nu een compleet assortiment rvs piefjes en pafjes in zakjes van tig aanbiedt, dan hebben we misschien onderwerp van gesprek.

Je maakte voor mij vier blokjes met pennen. Kostte 28 euro ipv 200 voor vier nieuwe genuasleden. Ik bouwde vorig jaar een roer voor iemand, 400 euro. Kostte anders 1600, ophalen in Zwitserland. Is daar iets mis mee?
Het forum is er toch ook om dingen voor elkaar te doen?
Laatst kwam huho langs, leren werken met epoxy. Moet ik dan gaan denken of ik de commercie niet in de wielen rijdt?


Gr Rob
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 08:34 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 09:10 #703194

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Petervdw schreef :
Kendu,
Als je er niet aan kan geraken (zeggen de Belgen) wil ik ze wel voor je draaien van RVS 316 als je een schetsje geeft of duidelijk de maten die nodig zijn.
Mochten er profs zijn die dit willen maken, dan laat ik die graag voorgaan.

Vr.groet, peter
d

Dank Peter! Ik wacht even af of ik ze gewoon aan kan komen. Zo niet dan kom ik er bij je op terug!
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 11:51 #703247

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Bestaande borstbouten even voorzien van een groefje ;) . Waarom zo moeilijk toch?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 15:05 #703292

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Rob,
Blij weer iets van je te horen.
In het begin niet zo handig met het forum. Bood teveel spullen te koop aan, later met klusjes. kreeg daar een opmerking over. Ho, ho, dit forum heeft sponsors die van die klussen moeten leven. Uiteraard.
Maar ik doe graag klussen, deed ik altijd al, hoeft ook de hoofdprijs niet te kosten. Bij voorkeur klussen waar profs vaak niet aan beginnen, te klein, te weinig en te duur voor de besteller. Vandaar dat ik het er vaak wel een keer bijzet, dat ze voor commercie niet bij mij moeten zijn. Gewoon behulpzaam weet je.
Het houdt me van de straat en vaak leuke kennissen op de koop toe.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 15:07 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 15:48 #703298

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
inderdaad!
lekkere loempia's trouwens
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 16:23 #703309

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Proost,
Het gaat over pennen met een Engelse maat 1/2 inch. Tja, ik dacht dat dat niet zo gangbaar meer was. En zet er geen pennen in van 12 mm, want de sterkte loopt direct de helft terug, doordat ook buiging in de wangen een rol gaat spelen. En de schuifspanning in de pen neemt procentueel behoorlijk toe.


Ton,
Gezellig toch! En een draaibankje gezien!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 18:52 #703342

Meeste borstbouten in Nederland zijn imperische maten.
Overigens zou ik me niet al te druk maken over 0.7mm minder diameter, dat loopt echt wel los.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 19:51 #703371

Erikdejong schreef :
dat loopt echt wel los.

Het is juist de bedoeling dat het vast blijft zitten ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 22:43 #703445

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Erikdejong,
Nou, daar zou je nog van staan te kijken als je de spullen eens een keer op de trekbank zet. Inderdaad geeft de afname in oppervlakte van de pen van 12,7 mm naar 12 mm maar een sterkte vermindering van 10 % bij afschuiven, maar de vormverandering in de wangen is aanzienlijk doordat de pen op een beperkter oppervlak draagt. Mijn vader liet bij wijze van proef allerlei zaken kapot trekken op het bedrijf met vaak verrassende resultaten. Grommers, stroppen, sluitingen, alles waar het in de bruggenbouw en ander hijswerk op aankwam werd getest. Zijn voornaamste stelregel was: "Alles wat ze roepen hoeft nog niet waar te zijn. Laat maar zien voordat er wat naar beneden komt".
Bij jachtbeslag is alles vaak wel wat overbemeten, maar speciaal met terminals, staaldraad, spanners en sluitingen ben ik erg voorzichtig.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 06 feb 2016 22:55 #703449

Mee eens dat je alles eerst met eigen ogen moet zien voor je het gelooft. Zeker in de wereld der jachten word er maar een hoop geroepen.
Echter toen ik als zeilmaker werkte heb ik ook best een hoop met verstaging gedaan, en heb zodoende ook een hoop op de trekbank gehad.
Ik kan je verzekeren dat een 12mm borstbout in een gat welke bedoeld is 12,7mm een 7 tot 9 keer grotere veiligheidsfactor heeft dan de stag die aan de andere kant van de terminal zit.

Het is belangrijk om te weten wat de zwaksteschakel is in (in dit geval) de achterstag. De pen is het gegarandeerd niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 22:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 10:01 #703523

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Erikdejong,
Ik zeg ook niet dat de pen het begeeft, ik zeg dat de omgeving, het gat, verkeerd wordt belast. I.p.v. Vlaktedruk heb je bij een kleinere pendiameter puntbelasting. Dat kan plaatselijk een dusdanige vervorming geven dat er schade optreedt. In de praktijk valt het inderdaad wel mee, omdat de belasting bijna nooit maximaal is.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 11:27 #703564

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Dit is nooit een puntbelasting, wel lijnbelasting. Dat het gat kan vervormen bij verkeerde keus van het pen/gat gebeuren is duidelijk. In hoeverre dat schadelijk kan zijn hangt van de daarop losgelaten krachten af.
Puntbelasting krijg je wanneer je een kogel (bijvoorbeeld) op een vlak legt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 11:35 #703568

En nog steeds ben ik van mening dat ringen als borg niet thuishoren in de verstaging. Dus ook geen borstbouten met gleuf en borgveerring. Alleen splitpennen, verder niets.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 16:39 #703693

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Een borstbout, is dat net zo iets als een reebout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 16:51 #703697

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Een borging zoals een seegerring is in de industrie heel normaal en functioneert prima.
Maar op een zeiljacht prefereer ik splitpennen een degelijke borging.
Splitpennen monteren op de juiste manier zijn een zeer goede borging.
Seegerringen kunnen er af schieten door afdrukken van lijnen of andere voorwerpen.
Zie je op mijn schip niet en wil ik ook niet.
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 19:55 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 17:08 #703701

Baasklusje schreef :
Alleen splitpennen, verder niets.
Draad erin tappen en een boutje erin is nog veel beter dan een splitpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Borstbouten met veerring als borging 07 feb 2016 17:13 #703704

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
net gister de blokken van de genua sledes vervangen. Pfeiffer voor 20 mm rail.De pen waaromheen het blok scharniert zit ook met een borstbout met rvs borgring. Dat is een ander model dan een gewone segerring. Deze zit er ook niet onder spanning op.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 07 feb 2016 17:17 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl