hoi
afgelopen week de motor maar weer gebruiksklaar gemaakt. tijdens de proefstart bleek dat de keerkoppeling niet meer uit de achteruit ging. uiteindelijk bleek de teleflex motorbediening de boosdoener.
nu zijn dat er gangbare apparaatjes, vele duizenden in omloop.
Nieuwe besteld en inmiddels geleverd, iets van 110 euro dus okee.
De oude was een jaar of 16 oud en wijkt qua constructie iets af van de nieuwe teleflex, verschil is zichtbaar aan het kunststof drukstiftje om het schakelen te blokkeren van de oude, die bij de nieuwe teleflex / allpa van brons is.
Mogelijk was de oude een ander type maar wel met teleflex opschrift op de 16 jaar oude doos die nog in de garage lag(!).
Ik heb de oude eens open gesloopt. Klinknagels uitgeboord. Toen schrok ik me eigenlijk rot van de inwendige bende.
Het hele binnenwerk was één bak met roest, oud vet en een soort klei waarvan ik denk dat het vet met vuil was. De oorzaak van het probleem bleek te liggen in een stuk of zes plaatjes verenstaal die een drukrol in wat inhammetjes van een krans moeten drukken om de vooruit-neutraal-achteruit stand vast te houden. Deze veertjes waren alle doorgeroest en gebroken. door frictie tussen wat bewegende delen kon de schakelkrans verder draaien dan de bedoeling was waardoor deze buiten bereik van de vertanding kwam.
Omdat de nieuwe naar verwachting hetzelfde probleem zou kunnen krijgen heb ik in twee aangegoten afstandbusjes een gaatje geboord, recht achter het verenpakket. ( aan de korte kant van de unit t.o.v. de bedienhandle)
Hierin heb ik zoveel siliconenvet geperst dat het aan de andere kant eruit kwam.
ook uit het gaatje waar de inbusbout zit waarmee je de frictie van de schakelarm kunt instellen kwam uiteindelijk vet. Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen hoor, het gaat lang goed, maar ik vind onderstaand wel op zijn plaats:
WAARSCHUWING:
Als de schakelarm geen duidelijke voelbare en hoorbare "klik" geeft bij het schakelen dan is daarmee mogelijk hetzelfde aan de hand. Dan is preventieve vervanging naar mijn mening verstandig.
Peter
edit: foto toegevoegd. rechts twee afstandbusjes, en rechts van de handle aansluiting het inbusboutje. dat eruit gedraaid.
Als straks de unit gemonteerd wordt kit ik die afstandbusjes wel af