jmarinis,
Nee , ik heb de standaard Wallas 30?? lucht verwarming.
Ik voer de warme lucht door een radiatortje zoals dat in auto´s zit.
Aan de natte kant is het opgenomen in het antivries circuit van de motor, waar ook de boiler en een water zonpaneeltje in zit.
Met afsluitertjes is alles van elkaar te scheiden zodat keuzes gemaakt kunnen worden.
Een mini heet water pompje schakelt op thermoschakelaars en brengt de antivries in circulatie.
(dit pompje moet dezelfde richting pompen als de pomp op de motor!!)
De opstelling werkt ook omgekeerd. Wanneer b.v. gemotord werd bij lage temperaturen werkt dat radiatortje net zoals het in de auto doet.
Alleen de lucht circulatie van de kachel aan, en de kajuit wordt warm.
Ook met walstroom op de boiler is daarvan warmte af te nemen naar het antivriescircuit. Motor is voor te verwarmen en ook nog wat warmte naar de kajuit.
Walstroom houdt de boiler op maar zo´n 65º, dus is warmte overdracht niet zo groot als in de omgekeerde richting.
Op dit moment, met nachtvorstjes en erg somber weer wordt het zon paneeltje niet warm en is de kachel de warmtebron.
Het boilerwater wordt door zowel motor als paneel opgewarmd tot over 70º.
Het paneel is van de zon afhankelijk, dus bepalend voor het tijdstip dat het water warm is.
Bij het krieken van de dageraad is er alleen de rest warmte van de voorgaande dag, een louwe douche, maar laat in de middag zijn er 4 hete douches te nemen uit een boiler van 24 ltr.
Hier het plaatje van de omkisting van het radiatortje, een proefopstelling
Heeft een aantal jaren zo gezeten, maar er kwam toch wat stof mee met de lucht, wat de werking verminderde.
Nu is het een luxe kistje, waar het radiatortje makkelijk uit genoemn kan worden om schoon te maken.
Iets meer ruimte tussen inlaasopeningen en radiator, sof zal zich over groter oppervlak verdelen en interval voor schoonmaken is toegenomen, alweer enkele jaren.
Gister iemand aan boord: "wat is het hier lekker warm, hoe krijg je dat voor elkaar?"
-- "gewoon met de kachel"--"Heb je zeker net uitgezet, ik hoor helemaal niets!"---
Die Wallas is een heel plezierige kachel, stil, geen hete uitlaatleidingen met condensgaatjes in de boot.
De uitlaat loopt door de inlaat van de verbrandingslucht en wint daar nog warmte terug en zit bòven op de kachel. Eventuele condens verzamelt zich nergens en verdwijnt door de standaard uitlaat opening.
Ergens in een eerder draadje is het hele schema aanwezig.