Baasklusje schreef :
Het richtend moment van de kiel is kracht (door het gewicht) maal arm (afstand waterlijn tot zwaartepunt kiel, ongeveer).
Het zwaartepunt zal omhoog gaan, met een deel van de 25 cm die je eraf haalt, want je brengt het gewicht wat hoger weer terug.
Zeg 20 cm omhoog, dat zwaartepunt, op een totaal van ca 120 cm kiel.
Dan moet er ook iets als 1/6 van het kielgewicht extra bij om hetzelfde moment te behouden.
Kelt 760, zal kielgewicht van 1000 a 1200 kg hebben? 150 erbij.
Verder is het wel een slecht plan natuurlijk
Allereerst wordt het oprichtend moment bepaald door het totale scheepsgewicht inclusief kiel en de plaats van het zwaartepunt t.o.v. de waterlijn.En als je 20 cm van de kiel eraf haalt en dat gewicht aan de zijkanten er weer aan "plakt" veranderd het zwaartepunt van de kiel daardoor niet ook 20 cm , allereerst omdat een kiel aan de onderzijde i.h.a. dikker is dan daarnoven (bulb) en ten tweede omdat dus het hele gewicht van de boot een rol speelt.
Daarnaast zal er niet alleen gewicht bij moeten , inderdaad ook 1/6) maar ook een hoeveelheid vanwege de kortere hefboom van zwaartepunt t.o.v. de waterlijn. Dat toe te voegen gewicht kan daarom zomaar meer zijn als het gewicht wat je afzaagt en omhoog plaats.
Omdat allemaal te kunnen berekenen moet je dus het zwaartepunt van de hele boot bepalen en die met berekeningen zo veranderen inclusief bij te plaatsen gewicht plaatsen dat het hele richtend moment gelijk blijft.
Lijkt me voor een leek op dat gebied een onmogelijke zaak .Ik zou er in ieder geval nooit aan beginnen .
In ieder geval zou ik maar eens beginnen met bijv. dit te lezen
:
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit
Ad