Hmmm, vind dit moeilijk te accepteren, niet wetende waarom dit gebeurt.
Dus als ik (wij...) de hoofdsfsluiter niet zouden afsluiten zou er ook (wss zeer langzaam...) gas uit de leidingen/slangen weglekken de boot in?
Druktesten vereissen een minimum periode waarbinnen de testdruk boven een bepaald niveau moet blijven. Betekent dit, omgekeerd, dat een installatie niet 100% dicht hoeft te zijn!?
Pagina 14: LPG installation system tests
10.1 Before putting the LPG system into operation, verify, from the connection at the pressure regulator to the closed burner valves at the appliances, that the system has been correctly installed; prior to charging the system with LPG, submit it, with shut-off valves open, to an air pressure test at three times the nominal pressure but not more than 0,015 MPa (=150 mbar). The system shall be deemed sound if, after a period of 5 min (to allow for pressure equilibrium), the pressure remains constant at ± 0,0005 MPa (=5 mbar) for the following 5 min
Bij een druktest van een 30 mbar Campinggaz systeem wat je moet testen bij 90 mbar, mag je in 5 minuten dus al 5 mbar verliezen!
Stel het testvolume is 2 m leiding, intern 5 mm. Wanneer de testdruk in dit leidingwerk daalt van 1090 mbara tot 1085 mbar, is er in 5 min ~2.8 cm3 gas ontsnapt uit dit afgesloten volume. Dat mag blijkbaar. Per uur is dit 33 cm3, per dag 800 cm3 (bijna een liter). Dit is bij 90 mbar druk, bij 30 mbar zal dit lager liggen. Hmmm...