Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Techniek FF95

Techniek FF95 16 nov 2018 16:27 #997470

  • FF95 AR
  • FF95 AR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Recentelijk ben ik in het bezit gekomen van een FF95
Kan iemand mij vertellen of de boot nog gebouwd wordt en bij wie.
Zijn er nog tekeningen?
Mijn boot heeft een Vetus 2 cilinder 10 PK maar de snelheid 5,5knopen vind ik langzaam terwijl het onderwaterschip strak in de anti fouling zit. Welke snelheid zou normaal moeten zijn?

Arjan
FF95 Nederhorst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 16 nov 2018 16:28 #997471

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Welk toerental draait die motor als je 5,5kn vaart?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 16 nov 2018 16:32 #997473

Modus bouwt hem nog op verzoek.

10 Pk is niet overbemeten. 5,5 knoop is niet héél gek. Mijn boot van vergelijkbare lengte doet met 12Pk 6 knoop plankgas. 5,5 is kruissnelheid.

Het kan een ongelukkige keus van (klap) schroef zijn. ALs je boot droog staat, kijk dan eens of je wat markering op de schroef kan vinden over diameter en spoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 16 nov 2018 17:48 #997492

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
De boot is ontworpen door Koos (Jac) de Ridder, die heeft sowieso de tekeningen nog. Maar als Modus Marine hem nog op verzoek bouwt, dan moeten zij die ook nog hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 16 nov 2018 18:26 #997501

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Nou Ts, je hebt i.m.h.o. een verhipt tof scheepje gekocht.

Die 5.5kn kun je mogelijk via onderstaande link verklaren;
Prop-Pk-Gew & "CW"

5.5 klinkt mij ook niet vreemd in de oren. Jaren mee gezeild op een FF110 met een klein vetusje erin. Uiteraard ook met een klapper eronder. Ging ook niet harder dan 6.5 op de motor terwijl je direct aan jezelf begint te twijfelen bij zo'n schip als je de 7 niet haalt bij een lichte koelte.
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 18:27 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 18 nov 2018 19:51 #997999

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Hoi FF95AR,
Ik vaar de woensdagavond wedstrijden op een FF95 en de eigenaar/schipper weet echt alles van de boot,
als je wilt kan ik je zijn nummer wel per pb sturen.

Groeten
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 06:43 #998067

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
FF95 AR schreef :
Recentelijk ben ik in het bezit gekomen van een FF95
Kan iemand mij vertellen of de boot nog gebouwd wordt en bij wie.
Zijn er nog tekeningen?
Mijn boot heeft een Vetus 2 cilinder 10 PK maar de snelheid 5,5knopen vind ik langzaam terwijl het onderwaterschip strak in de anti fouling zit. Welke snelheid zou normaal moeten zijn?

Arjan

Gefeliciteerd met de boot! Fijne boten (zelf ook gehad). De Vetus is waarschijnlijk nog de originele van tijdens de nieuw aflevering. Maw: oud en versleten (de koeling is een ander issue: de uitlaat koeling zit vast aan het blok en na een jaar of 20 breken die af (en is niet te fixen), maw: houd rekening met een motor vervanging). In de oude zit inmiddels mminder 'puf' vandaar de 5,5.. (welke schroef zit er onder? Dat scheelt ook)
Zelf heb ik er een 1 cylinder in laten zetten (Yanmar) omdat die lichter is. Dan is de snelheid dezelfde als wat je nu hebt alleen is de boot lichter en dus sneller in plané :) (op snelheid komen gaat dan iets langzamer dan met de Vetus 2 cylinder)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 08:20 #998101

Volgens Vicprop zou je met die 10 pk als je inderdaad het maximale toerental haalt met de motor ca. 6,8 knopen moeten halen bij een rompsnelheid van 7,1 knoop.
Reken eventueel zelf maar uit met www.vicprop.com/displacement_size.php
Lijkt er op of je of het maximum toerental van de Vetus niet bereikt ( zal ongeveer 3100rpm zijn en bij minder heb je ongeveer evenredig minder vermogen ter beschikking) of je hebt een te kleine schroef ( als je wel het max rpm haalt) of een te grote ( als je het max rpm niet haalt).

ps: opgegeven reductie van de kk doet alleen ter zake bij de schroef maar niet bij de andere uitkomsten. Waterlijnbreedte en diepte romp kun je schatten want ook daarvan is de invloed maar gering.Belangrijst zijn gewicht en waterlijnlengte.
Gegevens van de FF95 heb ik hier vandaan: docplayer.nl/7358992-Anwb-nl-w...r-watersporters.html
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 08:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 09:27 #998130

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ts antwoord niet op vragen en de gismachine dendert al weer voort :laugh:
Laat hem eerst nu eens zeggen welk toerental hij draait. Dat is tot nu toe het enige dat relevant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 09:44 #998141

Zou de FF95 niet gewoon veel last hebben van aangroei? Na een jaar in het water..\

Begrijpend lezen is ook een vak..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 09:44 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 09:47 #998144

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
gewicht wel wat laag ingeschat. dat is 2350 kg zonder motor en belading. tel daar gerust maar 800 kg bij op. 350 voor motor en toebehoren en dan nog wat voor bepakking en uitrusting. Vaar je in eens nog maar max 6 en een beetje knoop met een 10pk tor. Met een wat mindere klapschroef verlies je ook zo die halve knoop. Zonder info van de TS kunnen we inderdaad weinig dan lekker speculeren. Ook of de boot een klapschroef of andere schroef heeft helpt in het probleem oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 10:19 #998156

Een goed berekende klapschroef doet het vrijwel even goed als een vaste schroef hoor.
Mijn vorige boot haalde met een klapschroef (van Radice) vrijwel exact de snelheid die biv. Vicprop ervoor uitrekende.
Uiteraard is het bereikte toerental erg belangrijk maar of dat zoveel zal schelen betwijfel ik omdat de relatie benodigd vermogen tot snelheid onder de rompsnelheid maar met ruim de wortel uit het vermogen omlaag gaat. 30% minder toeren levert daarom maar ongeveer 15% minder snelheid op.

Overigens vindt ik 350 kg wel erg zwaar voor zo'n Vetus 2 cilinder want die wogen/wegen inclusief kk ca. 100 kg en de 3 cilinders 125kg.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 11:40 #998170

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Door met een laag gewicht te rekenen doe je de TS mogelijk twijfelen aan zijn setup. Zoals jij eerder al melden gebruikt het programma voornamelijk de LWL en het gewicht om tot een vermogen te komen. Omdat je bij licht gewicht racers procentueel veel afwijkt van leeg gewicht al snel 50% gaat je snelheid met geïnstalleerd vermogen relatief snel naar beneden zo maar 25% dit scheelt knopen. Niet om lullig te zijn de motor weegt mischien 110KG het door jou gebruikte gewicht gaat uit van helemaal niks en alle toebehoren zoals diesel, dieseltank, slangen, startaccu, vloeistoffen bekabeling etc wegen er behoorlijk in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Techniek FF95 19 nov 2018 12:33 #998189

Goed , maar met 800 kg meer zou hij nog steeds dik 6,2 knopen moeten halen en dan is 5,5, dus nog steeds veel te laag en alleen te verklaren door een fors te laag toerental .Toch al gauw zo.n 15%. Als je het met Vicprop narekend zou het toerental maar 2500 en het vermogen zo'n 7,5 pk moeten zijn en dat is wel erg veel afwijking.
Overigens is het best mogelijk dat de schroef ook op een lager toerental is uitgerekend want er wordt wel vaker gerekend met 90% van maximaal. Wat dan wel eens "vergeten" wordt is dat je daarmee uiteraard ook minder vermogen ter beschikking krijgt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl