Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Uitzetting van Acetal

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 06:04 #1036686

Nogmaals: ga draaien in opgezwollen toestand.

Een lager in deze functie zou ik ook niet vergelijken met een kritisch lager. Aspecten als filmdikte zoals hierboven genoemd zijn totaal niet relevant. Het is geen krukaslager he!? Ik zie het meer als een geleiddebus, waar 0.5 mm speling (en dat is heel groot voor een “echt lager”) nog steeds onvoelbaar is. Materiaal dient slijtvast te zijn en lage wrijvingscoefficient te hebben.

De manier en hoeveelheid van uitzetting zal ook wel van de vorm van het werkstuk afhangen, daar kunnen dus geen tabelwaarden voor gegeven worden.
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 06:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 06:48 #1036692

Nachtvlinder schreef :
Een lager in deze functie zou ik ook niet vergelijken met een kritisch lager. Aspecten als filmdikte zoals hierboven genoemd zijn totaal niet relevant. Het is geen krukaslager he!? Ik zie het meer als een geleiddebus, waar 0.5 mm speling (en dat is heel groot voor een “echt lager”) nog steeds onvoelbaar is. Materiaal dient slijtvast te zijn en lage wrijvingscoefficient te hebben.
Eens, ware het niet dat het lager slechts 20cm boven het wateroppervlak zit en ook gelijk als afdichting dienst doet. Het huidige lager heb ik er vandaag uitgehaald, deze had 1.2mm speling zijwaarts en 0.8mm in de lengte richting. Door de zijwaartse belasting dus a-symetrisch uitgesleten en lekte als een gek met wat achteropkomende golven. Zodra het roer eenmaal een beetje speling krijgt gaat het opeens heel erg hard met de slijtage.
CeesS schreef :
Dat ligt dan aan de keuze van je materiaal, kennelijk weet hier niemand wat in de praktijk de wateropname is. Er zijn getallen tot 1,5% langs gekomen. Is die marge een probleem voor je passing ? Zo ja, kies een ander materiaal, zo nee ga voor acetal en accepteer een zwelling van 1,5%.
De aard van de vraag is vanwege wat ik heb liggen. De dichtsbijzijnde winkel is letterlijk meer dan 1000km weg dus even iets anders gaan kopen zit er even niet in. Het oude lager is ook Delrin en heeft het 9,5 jaar en 75.000 mijl naar zeer grote tevredenheid gedaan, ik zie dus niet in waarom ik iets anders zou gaan gebruiken als ik dit al heb liggen. Ik sla mezelf alleen voor de kop dat ik het 10 jaar terug niet even opgeschreven heb, toen hebben we het namelijk goed gegokt.

Morgen word het nieuwe lager gedraaid en we gaan uit van de 1.4% uitzetting, ofwel 0.15mm. Mocht het te weinig zijn dan moet de boot er voor een tweede keer uit en moet het lager wat afgedraaid worden, of als het niet te al te veel verschilt dan wacht ik tot het uitgesleten is en weer prima past.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 07:24 #1036702

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als je op die plaats een afdichtingsprobleem hebt, denk dan eens aan de toepassing van een V-ring. Ongelooflijk welk effect een zo simpel middel kan hebben (spreek hier uit ervaring). Ben je nu niet mee geholp n met leveranciers ver weg, maar misschien voor de toekomst.


Bijlage:

Bestandsnaam: v-ringen.pdf
Bestandsgrootte:434 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 07:40 #1036706

Sneaker schreef :
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
Yellow Boat schreef :
Het is in ieder geval geen PEEK want dat Is altijd bruin gekleurd

Bullshit. Niet alles wat op wikipedia staat moet je zomar doorkopiëren op dit forum.

Dat is geen bullshit

Je schrijft letterlijk "geen PEEK want is altijd bruin gekleurd". Ik ken PEEK, net als Bas zegt, ook in andere kleuren. Gewoon een vraag: is volgens jou ook alle katoenen kleding altijd wit? Dan snap ik je manier van uitdrukken wellicht beter.
Yellow Boat schreef :
vandaar dat Kevlar en twaron ook in vrij andere kleuren en zwart gemaakt kan worden. Alleen gebeurt dat m.b.v. een kleurstof en verliest het polymeer daarmee ook een deel van zijn eigenschappen. Vandaar dat je dat zelden ziet.





Ik leer graag maar zeg je hier nu dat 'gele twaron' andere eigenschappen krijgt (het materiaal zelf dus) als het 'zwart' gedope-deyed wordt (Twaron Black genaamd)? Of lees ik het niet goed. Wij werken namelijk veel met Twaron, zowel Twaron Black als geel.. maar die uitleg heb ik van je "collega's" nooit gekregen. Sterker nog, eerder andersom. Of ik heb ze verkeerd begrepen, zou zomaar kunnen. Ooit.. lang geleden was er volgens mij een verschil.. maar sinds Twaron Black is nu juist het verkoop argument, volgens mij, dat de "it (black) becomes part of the whole and maintains the same characteristics..". Ik lees hier in dat sinds men Twaron Black heeft, de eigenschappen juist gelijk zijn. Maar goed, ik werk er alleen vandaag de dag mee, rollen vol van dat spul. Dat zegt niks natuurlijk. Dus hoor graag je uitleg waarom ik het verkeerd begrijp.

Je leest duidelijk wat je wilt lezen en niet wat er eigenlijk staat.
Allereerst wees ik op die kleur van PEEK alleen omdat dat in ieder geval nooit zo wit kan zijn als dat "Visconite" ( waarvan ik ook wees op de overeenkomst met Noryl) en dat is waar ik op reageerde. Dat je het kunt inkleuren is leuk maar witter wordt het daarvan echt niet , tenzij je er heel veel witte kleurpigmenten in zou stoppen en dan zullen de eigenschappen sterk veranderen al was het maar omdat je het eigenlijke materiaal dan immers vervangt door wat anders.
En datzelfde gebeurt ook als je Aramide ( Twaron of Kevlar) inkleurt . Omdat je er een pigment of kleurstof in stopt zal bijv. de treksterkte zeker enigszins afnemen. In de praktijk zul je daar echter weinig tot niets van merken.De treksterkte van Aramide is nl. erg gevoelig voor verontreinigingen ( heb daar meer dan genoeg problemen mee meegemaakt). Daar staat dan weer wel , in het geval van Twaron Black , tegenover dat de UV bestendigheid beter zal zijn want die is van het "normale" para-aramide zoals Twaron en Kevlar ronduit slecht.
Overigens ken ik het proces hoe ze dat Twaron Black maken vrij gedetailleerd ( net als alle processen in die fabrieken :whistle: ) dus probeer mij daar maar niks over te zeggen. Ik mag dat van de Twaron Black en van veel andere zaken niet vertellen , net als van de andere "geheimen" waarvan de patenten nog niet afgelopen zijn.
Een geheimhoudingsverklaring blijft na je pensionering immers gewoon rechtsgeldig .
Heelaas , anders had ik nu misschein wel een veeel grotere boot gehad :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 07:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 07:56 #1036712

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :

Je leest duidelijk wat je wilt lezen en niet wat er eigenlijk staat.

Dat zou kunnen. Ik lees het nog een keer en kopieer het even: "Het is in ieder geval geen PEEK want dat Is altijd bruin gekleurd MAAR OOK GEEN pom want dat is normaliter wit en heeft een veel leger smeltpunt."

Ik lees het nu meermaals maar daar staat echt dat PEEK altijd bruin gekleurd is. Het maakt mij werkelijk niets uit indien jij die overtuiging hebt, ik en anderen hebben al gemeld ook PEEK te kennen in andere kleuren. Daarmee is PEEK dus niet ALTIJD bruin gekleurd, voor mij.
Yellow Boat schreef :
Overigens ken ik het proces hoe ze dat Twaron Black maken vrij gedetailleerd ( net als alle processen in die fabrieken :whistle: ) dus probeer mij daar maar niks over te zeggen.

Het is hier een discussie platform.. ik hoef niemand ergens van te overtuigen maar mag overal wel wat van vinden of zeggen.. dus ik doe het toch. Ik geef enkel weer wat mij door blijkbaar je oud werkgever is verteld. Die zeggen - net even navraag gedaan door te bellen - dat Twaron Black en de 'gouden' versie gelijk zijn qua eigenschappen. Vroeger, een jaar of 8 geleden was dit anders. Tegenwoordig niet meer doordat, ik zeg hier maar gewoon wat ze mij vertellen, het proces van kleuren anders is dan 8 jaar geleden.
Yellow Boat schreef :
Ik mag dat van de Twaron Black en van veel andere zaken niet vertellen , net als van de andere "geheimen" waarvan de patenten nog niet afgelopen zijn.
Een geheimhoudingsverklaring blijft na je pensionering immers gewoon rechtsgeldig .

Ik zal nog een keer bellen (ik bel vast niet met juiste persoon dan)). Met deze info. Ze geven mij dus blijkbaar onjuiste informatie, als ik een oud medewerker mag geloven. En niet alleen mij, maar alle zeilmakers wereldwijd aan wie ze leveren. En dat zijn ook de grote A-merken. Niet slim om onjuiste informatie te vertellen, indien dit echt onjuist is. In de praktijk en testen (ja, ook wij testen) merken we ook geen verschil.
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 08:02 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 08:31 #1036720

Sneaker schreef :
Yellow Boat schreef :

Je leest duidelijk wat je wilt lezen en niet wat er eigenlijk staat.

Dat zou kunnen. Ik lees het nog een keer en kopieer het even: "Het is in ieder geval geen PEEK want dat Is altijd bruin gekleurd MAAR OOK GEEN pom want dat is normaliter wit en heeft een veel leger smeltpunt."

Ik lees het nu meermaals maar daar staat echt dat PEEK altijd bruin gekleurd is. Het maakt mij werkelijk niets uit indien jij die overtuiging hebt, ik en anderen hebben al gemeld ook PEEK te kennen in andere kleuren. Daarmee is PEEK dus niet ALTIJD bruin gekleurd, voor mij.
Yellow Boat schreef :
Overigens ken ik het proces hoe ze dat Twaron Black maken vrij gedetailleerd ( net als alle processen in die fabrieken :whistle: ) dus probeer mij daar maar niks over te zeggen.

Het is hier een discussie platform.. ik hoef niemand ergens van te overtuigen maar mag overal wel wat van vinden of zeggen.. dus ik doe het toch. Ik geef enkel weer wat mij door blijkbaar je oud werkgever is verteld. Die zeggen - net even navraag gedaan door te bellen - dat Twaron Black en de 'gouden' versie gelijk zijn qua eigenschappen. Vroeger, een jaar of 8 geleden was dit anders. Tegenwoordig niet meer doordat, ik zeg hier maar gewoon wat ze mij vertellen, het proces van kleuren anders is dan 8 jaar geleden.
Yellow Boat schreef :
Ik mag dat van de Twaron Black en van veel andere zaken niet vertellen , net als van de andere "geheimen" waarvan de patenten nog niet afgelopen zijn.
Een geheimhoudingsverklaring blijft na je pensionering immers gewoon rechtsgeldig .

Ik zal nog een keer bellen (ik bel vast niet met juiste persoon dan)). Met deze info. Ze geven mij dus blijkbaar onjuiste informatie, als ik een oud medewerker mag geloven. En niet alleen mij, maar alle zeilmakers wereldwijd aan wie ze leveren. En dat zijn ook de grote A-merken. Niet slim om onjuiste informatie te vertellen, indien dit echt onjuist is. In de praktijk en testen (ja, ook wij testen) merken we ook geen verschil.

Dat laatste schreef ik toch ook?
Merkbaar verschil is er inderdaad niet binnen de normale spreiding in de eigenschappen van enkele %%.
Men geeft dus echt geen onjuiste info.
Maar Teijin vertelt ook hele goede klanten echt niet alle details van de processen hoor.

Overigens zou je versteld staan van de verkeerde interpretatie die ook zeilmakers en andere verwerkers en gebruikers kunnen geven aan informatie van de producenten van Aramide vezels.
Maar troost je , als zeiler merk je daar i.h.a. niks van hoor.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 08:47 #1036724

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Dat laatste schreef ik toch ook?

Zeker, je schreef het ook. Naast dit: "Omdat je er een pigment of kleurstof in stopt zal bijv. de treksterkte zeker enigszins afnemen". Dat was 8 jaar geleden het geval, zegt men. Tegenwoordig is dat onjuist. Zegt men letterlijk.. En ook dit schreef je er over: "Alleen gebeurt dat m.b.v. een kleurstof en verliest het polymeer (edit:Aramide) daarmee ook een deel van zijn eigenschappen. Vandaar dat je dat zelden ziet." Volgens je oud werkgever onjuist als het om Twaron Black gaat.
Yellow Boat schreef :
Maar Teijin vertelt ook hele goede klanten echt niet alle details van de processen hoor.

Daar vraagt ook niemand om of naar. Irrelevant, voor de meeste.
Yellow Boat schreef :
Overigens zou je versteld staan van de verkeerde interpretatie die ook zeilmakers en andere verwerkers en gebruikers kunnen geven aan informatie van de producenten van Aramide vezels.

Vast. Heb je een voorbeeld?
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 08:51 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 09:36 #1036742

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Als locale verkrijgbaarheid een issue is, ga dan voor POM en geef genoeg ruimte.

De excacte wateropname is altijd lastig: erg afhankelijk van de exacte compound.

Als afdichting kun je een aantal kanten uit.

1: Kleine radiale speling.
2: V-ring.
3: Mechanical seal(achtig): Je laat een deel van het bovenoppervlak van je lagerring afdekken door een stalen ring, die netjes op je roerkoning past. Deze druk je met een veer aan op de POM ring. De spleet wordt zo veel kleiner.

Mocht je iets kunnen bestellen:

www.igus.nl/iglidur/kunststof-...ressure=15&details=1

Goede kunststof glijlagers, voor allerlei toepassingen. Ook onderwater. Hier zijn de compounds afgestemd op jouw gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 10:11 #1036753

Sneaker schreef :

Vast. Heb je een voorbeeld?

Ja , en dat ga ik jou echt niet vertellen hoor.
Ik heb helemaal geen zin in Amerikaanse smaadprocessen want ik heb niet van die dure advocaten :lol:
Maar het was wel een fabrikant van zeildoek.

Voor de rest hou ik het hier maar bij want kennelijk wordt mijn nu 45 jarige ( nou ja , eigenlijk "maar" 35 jarige vóór mijn pensionering) ervaring met dit soort producten niet door iedereen op prijs gesteld.
Gelukkig denken de oud collega's van zowel productie als research in de pensioenclub daar wel anders over :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 14:27 #1036798

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Sneaker schreef :

Vast. Heb je een voorbeeld?

Ja , en dat ga ik jou echt niet vertellen hoor.

Waarom gebruik je het dan als argument in deze discussie?
Yellow Boat schreef :
Maar het was wel een fabrikant van zeildoek.

Het is nu enkel 1 zeildoekfabrikant? Omdaat je eerder sprak over "zeilmakers en andere verwerkers en gebruikers". De meeste zeilmakers hebben geen geld om te procederen, die kun je hier vast en gerust noemen..
Yellow Boat schreef :
Voor de rest hou ik het hier maar bij want kennelijk wordt mijn nu 45 jarige ( nou ja , eigenlijk "maar" 35 jarige vóór mijn pensionering) ervaring met dit soort producten niet door iedereen op prijs gesteld.

Als dat je streven is, dat iedereen het hier op prijs stelt dat jij 45 (nou ja 35) jaar ervaring hebt met dit soort producten.. dan ben ik het met je eens dat je de "discussie" maar beter voor gezien kunt houden. Ter info: ook wij hebben sinds de jaren '70 ervaring met dit soort producten (geen twarom maar wel 'type en soort'). En doen nog steeds ervaring op. Voor ons geldt: nooit uitgeleerd en nooit alles wetend.
Yellow Boat schreef :
Gelukkig denken de oud collega's van zowel productie als research in de pensioenclub daar wel anders over

Dat is inderdaad boffen ja. Mazzelaar.
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 14:35 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 15:36 #1036808

Joop66 schreef :
Als afdichting kun je een aantal kanten uit.

1: Kleine radiale speling.
2: V-ring.
3: Mechanical seal(achtig): Je laat een deel van het bovenoppervlak van je lagerring afdekken door een stalen ring, die netjes op je roerkoning past. Deze druk je met een veer aan op de POM ring. De spleet wordt zo veel kleiner.
Ik heb inmiddels ook al een RVS ring gedraaid die precies om de roerkoning heen valt, die ring is aan de onderkant 45 graden afgeschuind zodat ik er een o-ring in kan leggen en die met de ring aan kan drukken door de boutjes strakker aan te draaien. Ik verwacht dat dit enige vorm van lekkage ook tegen kan houden, mits het roer niet te veel heen en weer kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 15:38 #1036809

Ik ken verscheidene toepassingen van PEEK. Natuurlijk weet ik dat het basismateriaal wat gelig is, maar zoals je weet is PEEK in de basis heel erg duur. Zeker als je modifieds verwerkt. 70 piek per kilo is geen uitzondering. Daarom is de meeste "PEEK" dan ook gevuld met vulmiddelen om de prijs wat te verzachten. Meestal kun je er een beste bult vulmiddelen in knikkeren met maar een gering effect op de eigenschappen.

Hier in de fabriek waar ik werk ligt de PEEK dan ook als hagelwit stafmateriaal. In de deurpanelen van de BMW i3 zit ook PEEK. Ook dat is hagelwit.

Dus ga lekker verder kletsen. Aromatische kunststoffen zijn ook mijn hobby, hoewel het eigenlijk bijna altijd lukt om er bij weg te blijven. (Syndiotacten bijvoorbeeld. Superspannende rommel, veel leuker dan sulfones Of aromaten!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 16:45 #1036828

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Een hoop antwoorden, een hoop alternatieven worden gegeven, maar ondertussen nog geen antwoord op mijn vraag :whistle:
Volgens mij wel hoor. Maar ik wil m'n antwoord nog wel even samenvatten : "it depends". :P
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 16:45 #1036829

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Nachtvlinder schreef :
Nogmaals: ga draaien in opgezwollen toestand.

Een lager in deze functie zou ik ook niet vergelijken met een kritisch lager. Aspecten als filmdikte zoals hierboven genoemd zijn totaal niet relevant. Het is geen krukaslager he!? Ik zie het meer als een geleiddebus, waar 0.5 mm speling (en dat is heel groot voor een “echt lager”) nog steeds onvoelbaar is. Materiaal dient slijtvast te zijn en lage wrijvingscoefficient te hebben.

De manier en hoeveelheid van uitzetting zal ook wel van de vorm van het werkstuk afhangen, daar kunnen dus geen tabelwaarden voor gegeven worden.

Mijn stuurautomaat presteert aanzienlijk beter als er weinig speling op het roeraslager zit.
Die €120,- die het mij gekost heeft aan high tech kunststof heb ik er ruimschoots voor over.
Als werkuren er niet toe hadden gedaan had ik zelfs een bronzen lager met vet ruimtes voor gemaakt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 12 apr 2019 16:49 #1036831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
JotM schreef :
Erikdejong schreef :
Een hoop antwoorden, een hoop alternatieven worden gegeven, maar ondertussen nog geen antwoord op mijn vraag :whistle:
Volgens mij wel hoor. Maar ik wil m'n antwoord nog wel even samenvatten : "it depends". :P

Zolang je niet exact de werkstof kent is het volstrekt onmogelijk om dit soort gegevens op te lepelen. Als ik TS was had ik al enige tijd terug een stukje van de betreffend kunstof waarvan ik in droge toestand de exacte maten had gemeten in het water gedaan. Na een maand of twee weet je vrij zeker hoeveel het uitzet. Zout of zoet water kan ook nog uitmaken inclusief temperatuur.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 13 apr 2019 06:21 #1036928

3Noreen schreef :
Zolang je niet exact de werkstof kent is het volstrekt onmogelijk om dit soort gegevens op te lepelen. Als ik TS was had ik al enige tijd terug een stukje van de betreffend kunstof waarvan ik in droge toestand de exacte maten had gemeten in het water gedaan. Na een maand of twee weet je vrij zeker hoeveel het uitzet. Zout of zoet water kan ook nog uitmaken inclusief temperatuur.
Dan ga je er al vanuit dat de maten bekend zijn, anders heb je er nog niets aan. De maten waren mij onbekend en ook niet bij benadering te meten met het roer op zijn plek. In theorie is het allemaal leuk, maar de praktijk is allemaal wat minder makkelijk over het algemeen. Maanden de tijd heb ik ook niet.
Onmogelijk om dit soort gegevens op te lepelen? Op alle werven doen ze het op de theoretische manier en dat gaat altijd goed. De fabrikant geeft alle maten en toleranties erbij als je een lager bij ze besteld. Helaas heb ik geen mogelijkheid om mijn probleempje ven bij de fabrikant voor te leggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 13 apr 2019 06:22 #1036929

JotM schreef :
Volgens mij wel hoor. Maar ik wil m'n antwoord nog wel even samenvatten : "it depends". :P
Er zijn maar drie variabelen, alle drie zijn ze gegeven. Dus het antwoord is eigenlijk: "ik weet het ook niet"?

Maakt niet uit, ik heb het al opgelost en over enkele weken weet ik of het goed is of niet. Allen bedankt voor het meedenken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 13 apr 2019 06:42 #1036933

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Erikdejong schreef :
Dan ga je er al vanuit dat de maten bekend zijn, anders heb je er nog niets aan. De maten waren mij onbekend en ook niet bij benadering te meten met het roer op zijn plek. In theorie is het allemaal leuk, maar de praktijk is allemaal wat minder makkelijk over het algemeen. Maanden de tijd heb ik ook niet.
Onmogelijk om dit soort gegevens op te lepelen? Op alle werven doen ze het op de theoretische manier en dat gaat altijd goed. De fabrikant geeft alle maten en toleranties erbij als je een lager bij ze besteld. Helaas heb ik geen mogelijkheid om mijn probleempje ven bij de fabrikant voor te leggen.

Je schrijft dat je verschillende stukken op voorraad hebt. Dus niets belette jouw om van een stuk de maten te meten en vervolgens een tijd onder te dompelen in water en na een tijd opnieuw te meten.
POM is er in vele soorten en varianten toegevoegde hulp en vulstoffen stoffen. Zonder dat je dat weet kun je weinig exact zeggen over de eigenschappen. Nergens in dit draadje doe je melding van wat je precies op voorraad hebt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 13 apr 2019 13:14 #1037024

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Volgens mij wel hoor. Maar ik wil m'n antwoord nog wel even samenvatten : "it depends". :P
Er zijn maar drie variabelen, alle drie zijn ze gegeven. Dus het antwoord is eigenlijk: "ik weet het ook niet"?
Nee, dat is het antwoord niet. Zie bovenstaande reactie van 3Noreen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 13 apr 2019 19:32 #1037169

Op voorraad, dus gewoon in een bak met water mikken, kleddernat precies pas maken. Als het dan wat droogt is de speling precies het minimale.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitzetting van Acetal 14 apr 2019 18:03 #1037341

Maanden lang laten weken in zeewater en dan op de draaibank? de machinist ziet me komen met m'n gezouten troep op zijn mooie draaibank.
Sorry jongens, de uitzet waarden zijn gewoon bekend en op werven doen ze het altijd droog en gaat het in een keer goed en heb je ook geen gehannes maanden van te voren. Het is echt geen rocket science en we moeten niet moeilijker gaan doen als wat nodig is.
Het nieuwe lager zit er inmiddels in. Maandag of dinsdag gaat het roer weer terug op zijn plek en hopelijk woensdag of donderdag gaat de boot weer terug te water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl