Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht?

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 13:08 #1039162

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Goede ......

Wie alles op ZF leest, weet dat de Beauty wat water binnen heeft gehad. Kan er op zich nog wel een prijsvraag van maken hoe er ondanks aftapen met ducktape toch nog redelijk veel en snel water binnenkwam bij de SB putting op de spiegel, maar indien dat binnen 3 seconden wordt geraden ben ik dommer dan ik dacht dus dat doe ik maar niet B) Nu de reparatie. Eerst maar een idee wat er kapot is, want dat is net iets meer dan ik dacht.

Bij een Dehler 34 zitten er een aantal ogen onderaan bij het luik in de spiegel waar de talie van de achterstag normaal doorheen gaat. Ik wilde de klep weg kunnen halen tijdens het zeilen (ik vaar zonder de moertjes vast van de scharnieren van de klep) plus is mijn grootzeil uitgebouwd. Beide zorgden ervoor dat ik twee nieuwe putting ogen (heten die niet U bouten?) heb aangebracht. Eentje aan BB en eentje aan SB net daar waar het dek overgaat in de spiegel (maar dus wel op de spiegel). Zo vaar ik met 2 top runners, zo je wilt, ik vaar met een dubbele achterstag waar er steeds maar eentje strak staat bij vol tuig.

Een van die ogen is gaan lekken. Ze zijn er nu af en alles is dicht met tape en blijft droog binnen. De oorzaak is dus achterhaald, dat is al winst.

Nu dacht ik loshalen, schoonmaken, neopreen eronder (zowel binnen als buiten) en weer aandraaien en klaar. Bij nadere inspectie echter blijken de gaten behoorlijk gelubberd. In de 13 jaar dat ik nu zo vaar is er ergens toch zoveel kracht op gekomen dat ik ze mm voor mm door het materiaal aan trekken ben (overdreven gezegd).Daarbij is de afdekplaat aan de buitenkant (zo'n dun smal plaatje wat standaard is) ook als een soort van sneeuwschuivertje in het materiaal gekropen.

Mijn idee is nu:
- Bestaande gaten dichten plus waar er sneeuwschuif schade is dit weer egaliseren. Spiegel dus op die twee plekken waar de puttings zaten dicht en glad maken
- Nieuwe gaten boren maar nu voor een dikkere bout, dacht zelf aan M10
- Een iets grote bovenplaatje lassen (RVS 316) aan de standaard plaat die erop zit
- Gaten uitboren van de binnenplaat (die 8 bij 4 cm is van 5 mm dik RVS)
- Aan beide zijden neopreen en vastmaken dat spul

Vraag 1: Waarmee dicht ik die gaten en maak ik tegelijkertijd mijn spiegel weer netjes glad (en hard)?
Vraag 2: Heb je nog een speciale boor nodig om die nieuwe gaten te boren?
Vraag 3: Maakt de reparatie de zaak zwakker of kan ik gerust daar in de buurt de nieuwe gaten boren?
Vraag 4: Heeft het gebruik van dikkere bouten ( U bout) zin tegen dat doorvreten?


Afwerken en gelcoat is geen halszaak. Als de zaak dicht is en glad komt er een grotere afdekplaat overheen. Het gaat me dus eigenlijk om de hardheid van de reparatie.

Tot zover Michel
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 13:41 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, welke maat? 22 apr 2019 13:21 #1039168

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Eigenlijk worden die ogen ook in de verkeerder richting belast (als ik je verhaal goed begrijp). Je trekt zeg maar (ongeveer) dwars op de draadeinden?

Kan je dan niet beter een strip vastmaken die boven de dekrand uitsteekt?
Doe kan je dan met 3 of 4 bouten/moeren vastzetten, en in het stuk dat boven de dekrand uitsteekt je blok/sluiting vastmaken!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 13:37 #1039173

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Dat is op zich beter qua trekkracht inderdaad. Zou ik iets nieuws moeten maken is dat zeker een optie. Wilde eerst bezien wat er met de huidige set up te doen is. Anders blijf ik zitten met de reparatie van de bestaande gaten plus heb ik toch voor mijn gevoel iets waar ik net mijn teen tegen kan stoten. Daarbij twijfel ik eraan of de bakstag dan goed uitgelijnd kan worden naar de winch en de bijbehorende klem die er nu voor aan beide zijde is gemonteerd.

Bedacht me net zelf dat ik of binnen meer massa moet maken door er bijvoorbeeld aan beide zijden een stukje hardhout in te lamineren, of dat ik zelfs die stalen binnenplaat daar vast moet zien te krijgen. Dan kunnen er geen schuifkrachten meer optreden in de huid van de spiegel.

Bestaat er kit wat zo sterk is (kleefkracht) dat ik binnen die contraplaten ermee vast krijg? Dus zeg maar bij het aandraaien van het geheel de zaak ook in die kit zetten waardoor die binnenplaten het neigen tot schuiven tegengaan?

Gr Michel
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 13:42 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 15:13 #1039200

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Een kit als sika oid heeft meer dan genoeg kleefkracht, probeer maar eens iets dat vastgekit los te krijgen..

Maar je hebt nu de kans om het goed op te lossen of weer hetzelfde proberen (weliswaar iets beter uitgevoerd, maar het krachtenspel blijft niet optimaal...)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 15:18 #1039201

U-bouten zijn eigenlijk neit geschikt voor deze toepassing. Je kunt het weer op een vergelijkbare manier doen in een betere uitvoering, maar de kans is erg groot dat je dat over enkele jaren weer eens moet doen.

Ik zou ook gelijk overstappen op een paar stevige RVS strippen die op de spiegel gebout worden, dan ben je er in eenkeer vanaf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 17:32 #1039230

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Een realistische gedachte die ik op me in laat werken, de oorspronkelijke ogen echter onderaan de spiegel hebben het echter ook tientallen jaren uitgehouden. Punt alleen daar is dat de krachten verdeeld worden over 3 ogen en hier alles op 1 oog terecht komt. De ogen zelf namelijk (en de pootjes) zijn op geen enkele manier verbogen of uit verband. In die zin is het dus sterk zat geweest. Ik moet iets bedenken waardoor de schuifkrachten worden opgevangen. Als die binnenplaat vast zit is het opgelost, toch?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 17:35 #1039231

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Wat natuurlijk ook kan is kijken of ik zo'n strip kan plaatsen

1) over de eerst te repareren gaten heen
2) en zo dat het uiteinde zo goed als op dezelfde plek komt als waar nu het keerblok aan vast zit

Daar voel ik wel wat voor. Ook dan zal er een contraplaat moeten komen en ook die moet de schuifkrachten opvangen. Dat kan dan alleen al wel weer met meer dan 2 draadeinden, bijvoorbeeld 5 en over een veel grotere lengte.

Feit blijft dan echter wel dat de laatste bout straks het meest te voortduren krijgt. De spiegel loopt namelijk niet helemaal in lijn met de runner.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 17:36 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 17:44 #1039235

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Misschien kun je er iets mee?
Bij ons zit de achterstag aan een paar van zulke ogen, wel met wat extra matjes binnen tegen de spiegel:
www.antal.it/eng/191_dyneema_pad-eyes_en


Laatst bewerkt: 22 apr 2019 17:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 17:47 #1039237

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Kleintje erboven voor de talie:


Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 17:48 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 18:53 #1039257

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
holtere schreef :
Misschien kun je er iets mee?
Bij ons zit de achterstag aan een paar van zulke ogen, wel met wat extra matjes binnen tegen de spiegel:
www.antal.it/eng/191_dyneema_pad-eyes_en



Dat is ook een mooie oplossing!

(Maar een strip blijft toch de beste ;))

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 19:52 #1039285

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de U-ogen van de hekstag spruit van de vita (vd stadt 30) die bovenaan in de spiegel drukten en onderaan eruit getrokken werden. Vervangen door een enkele putting in het midden, aan de spiegel gebout, maar dat zal voor jou niet werken.

Heb je een foto? Als het een schuin stuk spiegel is zou je een stuk putting met bijvoorbeeld 2 fors gespreide boutgaten kunnen nemen en het einde (met 3e gat voor de stag) in een hoek omzetten zodat het in de juiste hoek wijst richting masttop. Met 2 of 3 bouten vastzetten op de spiegel (met contraplaat er achter) zou meer dan voldoende moeten zijn.

Ik heb de contraplaat (in ons geval een houten balk) toendertijd gewoon gekit met sikaflex. De bouten houden de rest wel op zijn plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 20:28 #1039309

Wat is de hoek tussen spiegel en trekrichting toprunners?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Putting U bout voor bakstag, hoe waterdicht? 22 apr 2019 21:17 #1039319

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Zo'n ding is beter geschikt dan U-bout. Betere krachtenverdeling. Kracht komt niet op de boutjes, maar wordt opgevangen door de vlakke verbinding met het polyester. Bedekt ook meteen de oude gaten.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 21:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl