Goede ......
Wie alles op ZF leest, weet dat de Beauty wat water binnen heeft gehad. Kan er op zich nog wel een prijsvraag van maken hoe er ondanks aftapen met ducktape toch nog redelijk veel en snel water binnenkwam bij de SB putting op de spiegel, maar indien dat binnen 3 seconden wordt geraden ben ik dommer dan ik dacht dus dat doe ik maar niet
Nu de reparatie. Eerst maar een idee wat er kapot is, want dat is net iets meer dan ik dacht.
Bij een Dehler 34 zitten er een aantal ogen onderaan bij het luik in de spiegel waar de talie van de achterstag normaal doorheen gaat. Ik wilde de klep weg kunnen halen tijdens het zeilen (ik vaar zonder de moertjes vast van de scharnieren van de klep) plus is mijn grootzeil uitgebouwd. Beide zorgden ervoor dat ik twee nieuwe putting ogen (heten die niet U bouten?) heb aangebracht. Eentje aan BB en eentje aan SB net daar waar het dek overgaat in de spiegel (maar dus wel op de spiegel). Zo vaar ik met 2 top runners, zo je wilt, ik vaar met een dubbele achterstag waar er steeds maar eentje strak staat bij vol tuig.
Een van die ogen is gaan lekken. Ze zijn er nu af en alles is dicht met tape en blijft droog binnen. De oorzaak is dus achterhaald, dat is al winst.
Nu dacht ik loshalen, schoonmaken, neopreen eronder (zowel binnen als buiten) en weer aandraaien en klaar. Bij nadere inspectie echter blijken de gaten behoorlijk gelubberd. In de 13 jaar dat ik nu zo vaar is er ergens toch zoveel kracht op gekomen dat ik ze mm voor mm door het materiaal aan trekken ben (overdreven gezegd).Daarbij is de afdekplaat aan de buitenkant (zo'n dun smal plaatje wat standaard is) ook als een soort van sneeuwschuivertje in het materiaal gekropen.
Mijn idee is nu:
- Bestaande gaten dichten plus waar er sneeuwschuif schade is dit weer egaliseren. Spiegel dus op die twee plekken waar de puttings zaten dicht en glad maken
- Nieuwe gaten boren maar nu voor een dikkere bout, dacht zelf aan M10
- Een iets grote bovenplaatje lassen (RVS 316) aan de standaard plaat die erop zit
- Gaten uitboren van de binnenplaat (die 8 bij 4 cm is van 5 mm dik RVS)
- Aan beide zijden neopreen en vastmaken dat spul
Vraag 1: Waarmee dicht ik die gaten en maak ik tegelijkertijd mijn spiegel weer netjes glad (en hard)?
Vraag 2: Heb je nog een speciale boor nodig om die nieuwe gaten te boren?
Vraag 3: Maakt de reparatie de zaak zwakker of kan ik gerust daar in de buurt de nieuwe gaten boren?
Vraag 4: Heeft het gebruik van dikkere bouten ( U bout) zin tegen dat doorvreten?
Afwerken en gelcoat is geen halszaak. Als de zaak dicht is en glad komt er een grotere afdekplaat overheen. Het gaat me dus eigenlijk om de hardheid van de reparatie.
Tot zover Michel