Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet...

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 13:04 #1047644

Ik benutte de fikse onweersbui van gisteren om een vervelende lekkage te traceren, kajuitdakbekleding eraf en speuren maar met het LED schijnwerpertje.
Slecht nieuws, ingelamineerd hout onder de mastvoet is behoorlijk vermolmd, pap bij de voorste twee bouten, de achterste twee lijken nog aardig droog, maar het ziet er zorgelijk uit.
Daar gaat mijn vakantie.
Wat is raadzaam, helemaal open maken? Gaatjes boren om vocht te te checken? Of alles er meteen af rossen en opnieuw opbouwen met hardhout? (Volgens mij heeft de werf het met cheap-ass multiplex gedaan.) Misschien wel een metalen ‘brug’ maken onder het hele dak (Met een reeks bouten verankeren aan voorzijde en zijkanten van de kajuit. Misschien met stelschroeven zodat je vanaf een vast punt de mastvoet weer goed op hoogte kunt brengen.))
Wel mazzel gehad, heb me 's middags nog lekker de stroom op laten blazen met de genua en grootzeil vol open.
(Ik heb natuurlijk de mast meteen vanochtend gestreken en op de preekstoel en mik gelegd.)
Bijlagen:
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 13:55 #1047664

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
is dat niet te maken in een klein dagje ?


hout er af beitelen/slijpen breken, nieuw stuk er in met epoxi…..afwerken met epoxi plamuur ,gaten boren en schilderen, volgende dag mast erop en op vakantie
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 16:01 #1047712

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Mast eraf, kant waar je 't best bij kunt openzagen, ouwe troep eruit, hardweefsel erin (van datzelfde spul als waar die HYE Tufnol blokken van gemaakt zijn), of gewoon een dikke plak polyester laminaat thuis maken met glasvezel en epoxy. Ingedikte epoxy gebruiken voor afwerken, het plaatje polyester dat je eruit hebt gezaagd teruglamineren (mooi overlappen langs de randen) en dan schurenplamurenschilderen.

Afhankelijk van het formaat kan ik je wel aan een stukkie van dat hardweefsel helpen. Heb nog wat liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 16:11 #1047716

Dank je wel Rinus. Ik ga woensdag er nog even naar kijken met het havenorakel dat alles weet van ellende met zeilboten, dan denk ik dat het openzagen wordt met de Dremel, alles eruit peuren en weer opbouwen. Lekker bezig.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 16:12 #1047717

Ja, zo te lezen valt het wel mee eigenlijk… :-)
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 16:37 #1047726

Kapitein Scheurbuik schreef :
Ja, zo te lezen valt het wel mee eigenlijk… :-)

Herkenbaar. Af en toe kom je van die dingen tegen en dan schrijf je bij wijze van spreken de boot af. Maar na een uurtje of wat komt het besef dat het allemaal geen drama is als je maar weet (en durft) hoe het op te lossen.

Succes, komt best goed de heren hierboven hebben de richting al gewezen.

Mak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 16:38 #1047727

Klein dingetje om op te letten:
De nieuwe oppervlakte moet precies dezelfde (waarschijnlijk horizontaal) ligging hebben als de huidige.
Als er een helling (ook maar een paar graden) in komt (schuin naar voren of achteren) dan drukken de stagen en wanten vervolgens de mastvoet stevig op die helling, met een bocht in de mast tot gevolg,, want de voet wil plat staan.

Even de boot zo in de box leggen dat het huidige vlak onder de mast waterpas is. Nieuwe dan ook zo maken, precies zo ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 mei 2019 16:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 17:44 #1047755

Ja ik snap het! Dank je wel. Maar geen probleem, de Hurley is van tupperware, dus ik ga van binnenuit werken, het buitenlaminaat en de gelcoat etc. blijven ongewijzigd. Dus aan de plaatsing van de mastvoet gaat niks veranderen.
Hoop ik. :unsure:
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Laatst bewerkt: 20 mei 2019 17:45 door Kapitein Scheurbuik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 20 mei 2019 17:51 #1047757

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Kapitein Scheurbuik schreef :
Ja ik snap het! Dank je wel. Maar geen probleem, de Hurley is van tupperware, dus ik ga van binnenuit werken, het buitenlaminaat en de gelcoat etc. blijven ongewijzigd. Dus aan de plaatsing van de mastvoet gaat niks veranderen.
Hoop ik. :unsure:

Zo heb ik het destijds op mijn Trotter ook gedaan!
Nieuw ingesopt plakje multiplex erin vastlijmen met ingedikte epoxy en daarna een paar matjes eroverheen!

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 21 mei 2019 06:01 #1047850

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
vakantie plannen gaan gewoon door vermoed ik zo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 15 juli 2019 14:37 #1063728

Het duurde even onder andere door drukte op het werk enzo, maar nu kan ik de klus bijna afronden. Met advies van een ervaringsdeskundige steigerbuurman heb ik een goeie oplossing gevonden.

We gaan een RVS steun (ø 45 mm, dikwandig) inlaten tot aan de ballast in de kiel. Dat wordt een maatvaste verbinding tussen kiel en de mastvoet die het gewicht van de mast gaat dragen in plaats van het dak.
De mastvoet ging eraf. Ik boorde een gat in de kajuitvloer voor de RVS steun loodrecht onder de mastvoet. Precies zo‘n gat in het kajuitdak midden onder de mastvoet. Ik sneed een rechthoekige opening ter grootte van de mastvoet in de binnenste polyester schil van het kajuitdak en verwijderde de houtresten.
Onder de mastvoet komt een RVS metaalplaat (10mm) die precies onder de metalen mastvoet past. Die gaat het kajuitdak dragen en voorziet de mastvoet van stabiliteit. Nu nog het kajuitdak voorzichtig opkrikken totdat hij zijn oorspronkelijke vorm heeft, dan kan ik de lengte van de stang tot aan de kiel exact op dekhoogte aftekenen. Die slijp ik dan precies op lengte af. Tenslotte monteren we de mastvoet op ht dek en de stalen steun, binnenin op de metaalplaat met de bouten, alles binnen en buiten afdichten met Sikaflex 292i. De mast staat dan koud op de RVS buis en zo op de kiel. De stang draagt nu de mast en draagt de kracht over op de kiel. De binnenste metaalplaat draagt dan alleen het kajuitdak.








Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 15 juli 2019 19:43 #1063809

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dat gaat wel goed. Kost alleen leefruimte. Volgens mij had de Guppie-1 van Laura Dekker het ook zo. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een verknoeide kolibri 560, en een seizoen met een 4 x 4 vuren balk onder de mast tot op de kielbalk gedaan ging ook, echter later uiteraard de originele constructie hersteld en was het probleem weg en kon die balk ook weer weg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 juli 2019 19:46 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 15 juli 2019 20:21 #1063820

Ziet er vertrouwenwekkend uit, compliment! De metalen platen onder de RVS maststeun en mastvoet, zelfde materiaal, RVS?
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 15 juli 2019 20:52 #1063827

Dank je wel! De mastvoet is van gietaluminium. Maar de RVS is AISI 302/304 dus de galvanische corrisie is niet nul maar wel verwaarloosbaar.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 07:51 #1063868

Vind het mooi hoe het punt is aangepakt, vindingrijk ook om de RVS maststut door het polyester dak te voeren en dan daar direct de maststeun op te laten rusten. Eerst denk je ‘ja maar als de mast eraf is heb je een opening aan dek’ maar dat is natuurlijk niet zo, de mastvoet zelf dekt het af. Top!

Mijn aandacht ging ook naar de basis waar de maststut op de ballast in de bilge staat, maar heb je dus ook een RVS plaat onder de stut gelegd om het draagvlak te vergroten. Vind het een veel mooiere oplossing dan tal van andere ‘dek- en dakversterkingen’ waar vaak voor wordt gekozen.

Behoorlijke refit, denk dat je het zeker gaat merken bij het zeilen!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 08:04 #1063870

Kapitein Scheurbuik schreef :
Dank je wel! De mastvoet is van gietaluminium. Maar de RVS is AISI 302/304 dus de galvanische corrisie is niet nul maar wel verwaarloosbaar.

Nou , dat kun je wel vergeten hoor.
316 en 302 of 304 liggen vlak bij elkaar in de galvanische reeks en beide mijlenver van aluminium verwijderd qua potentiaal. Immers , ook gewoon ijzer gaat al niet met aluminium . Van wie stamt die dat "verwaarloosbaar"eigenlijk ?
Hier een paar lijstjes .
Ad




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 09:08 #1063884

Ik heb de info hier van:

Bijlage:

Bestandsnaam: corrosiebe...1112.pdf
Bestandsgrootte:149 KB

Maar als h et een probleem lijkt te worden kan ik altijd de mastvoet nog laten uitvoeren in RVS, maar ja dan heb ik weer hetzelfde probleem met de in de mastvoet scharnierende andere helft van de bevestiging aan de onderzijde van de mast.
En dan de mast zelf. Ik denk maar: het scheepje is mer dan 40 jaar oud, in onderhoud haar voor het plezier, niet vor de eeuwigheid. Dus die galvanische corrosie is voor mij in de categorie zien we dan wel weer.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 09:11 door Kapitein Scheurbuik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 09:34 #1063892

Dat verhaal ken ik ook maar dat geldt alleen in droge omstandigheden , bijv. in een machinekamer of in een gebouw.
Bij vochtige omstandigheden is dat anders. De corrosie komt ook niet zozeer door de verschillende edelheid maar vooral ook door water waarbij zout water de zaak nog fors versterkt.
Droog heb je weliswaar ook een galvanisch potentiaalverschil maaar corrosie zal dan weinig of niet optreden als er geen vocht/water bij komet. Weliswaar zit er in lucht ook altijd wat water aar dat is hooguit ( zolang het niet regent tenminste) nooit veel meer dan 10 gram/m3 en dat kun je natuurlijk niet vergelijken met 100% water.
Obverigens kun je op de plaatjes onderaan dat verhaal( wat ik immers ook al geplaatst heb) ook zien dat bijv. 304 en 316 vlak bij elkaar ligen qua potentiaal en beide veraf van aluminium .

Gek genoeg beweren ze ook verderop eigenlijk het tegendeel want daar staat letterlijk :
" Het verbinden van twee metalen, die in de reeks erg ver uit elkaar liggen, zal vrijwel zeker
corrosie veroorzaken, terwijl onder normale omstandigheden twee metalen uit dezelfde groep of die in de reeks
bij elkaar liggen geen of nauwelijks corrosie zullen veroorzaken.
En verder wijzen ze op het risico van vorcht door dit te schrijven wat op hetzelfde neerkomt als wat ik schrijf.:
Opmerking:
Het potentiaalverschil tussen twee metalen welke met elkaar in aanraking komen, mag niet groter zijn dan
0,25 Volt voor verbindingen welke in aanraking komen met zeewater en niet worden blootgesteld aan normaal
weer. Indien de verbindingen ‘binnen’ met elkaar in aanraking komen, waar condensatie optreedt
(niet verontreinigd met zout) mag dit potentiaalverschil 0,5 Volt zijn.

"

En op het derde plaatje in mijn vorige post kun je zien dat die grenzen bij alle metalen die gelijk zijn aan ijzer ( voor schoon water) of edeler worden overschreden.
En hou er ook rekening mee dat water , ook regen, nooit zuiver is maar altijd wel ionen bevat waardoor de electrische geleidbaarheid wordt vergroot ( die van gedestillerd of gedemineraliseerd water is nl maar heel laag) die het risico van corrosie verergeren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 10:02 #1063902

Dank je wel Ad, voor je advies. Ik ga het nu gewoon zo monteren, als er een prbleem komt kan ik de constructie in de winterberging zo weer uit elkaar nemen en er iets aan doen. Ik wil nu gewoon het liefste zo snel mogelijk goed en veilig zeilen. De galvanische corrosie is iets voor de langere termijn. Ik weet ervan, maar ik neem het nu op de koop toe.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 10:13 #1063905

Gewoon ervoor zorgen dat er geen metallisch contact tussen rvs en aluminium is door kunststof onderlegringen te gebruiken ( www.google.com/search?q=kunsts...SgC&biw=1396&bih=657 ) of eventueel Duralac( www.georgekniest.nl/catalogus/...al/duralac-compound/ ) maar wat ook goed werkt is de rvs bouten insmeren met sikiconenvet.
Dan kan er nl geen water meer bij komen omdat dat vet waterafstotend maakt en ook , i.t.t. vaseline e.d, niet op den duur kan worden weggewassen door regen of boot wassen met schoonmaakmiddel.
Ad
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 10:40 #1063913

Goed idee. Een laagje Hammerite zou ook nog een beetje kunnen helpen. Dank vor je meedenken Ad!
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 16:55 #1063979

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Die Duralac dat is het spul wat je hiervoor gebruikt.
Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 17:02 #1063980

Helaas is Hammerite alleen voor ferro, niet alu.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 16 juli 2019 19:54 #1064052

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Helaas is Hammerite alleen voor ferro, niet alu.

Daarom die duralac kopen dat spul is er voor om Aluminium en RVS van elkaar te isoleren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 hout vermolmd onder mastvoet... 04 feb 2024 15:09 #1539259

  • hoijos
  • hoijos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik lees, dit is overigens de eerste keer dat ik mij meldt hier op ZeilersForum, het hele verhaal.
dank u wel voor alle informatie al is het voor u al een aantal jaren terug, ik heb met mijn vriendin samen exact zo een boot, en ook met dit probleem.

u zeilt er al weer een tijd mee denk ik, en mijn vraag is dan ook of alles heeft uitgepakt zoals u had bedacht, samen met de andere forumleden en de hulp van mensen om de boot heen...

ik had nog wel een idee, welk u zou kunnen toepassen om de ruimte van de boot weer terug te winnen:
zaag de stang door en plaats op die plaats een scharnier, zoals voor een deur bijvoorbeeld, dan kan als er niet wordt gezeild, deze hele stuen mogelijk tegen het plafond worden vastgezet met een daarvoor geschikte ( gereedschap) klem.

bedankt allemaal.
vriendelijke groet, Jos.
niets is zeker doe niets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl