Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta met achteraf intercooler.

Volvo Penta met achteraf intercooler. 27 mei 2019 08:13 #1049393

Mijn Volvo Penta 2001 heeft een achteraf in gebouwde intercool, met een elektrisch pompje. Op zich prima, maar het is oud, en je hoort ook niet of het pompje loopt, dus het is wel een single point of failure. Ik heb laatst ook een temperatuur alarm gehad.

Ik overweeg om de oude zooi eruit te slopen en weer origineel aan te sluiten, dus gewoon koeling met buitenwater. Ik weet dat op zout intercooling beter is, maar uiteindelijk is dit motortje toch gewoon gemaakt voor directe koeling dus dat zal ook wel gaan. Met een nieuwe themostaat erin moet het weer werken is mijn idee, behalve als er dingen verstopt zitten, maar dat is dan stap 2.

Meningen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta met achteraf intercooler. 27 mei 2019 08:20 #1049397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Is het niet gemakkelijker én beter om gewoon dat verdachte pompje te vervangen door een nieuwe / betere, desnoods met een waarschuwingsysteem?

Mijn vorige motor was ook voorzien van een aftermarket warmtewisselaar maar dan met een V-snaar aandreven pomp. Werkte perfect en ik was daar blij mee. Is dat geen optie bij de 2001?

Ik zou in ieder geval mijn best doen om de warmtewisselaar te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta met achteraf intercooler. 27 mei 2019 09:30 #1049409

Directe koeling koelt met 65 graden ivm ketelsteen.....65 graden is wat aan de lage kant voor een diesel.
Indirecte koeling gaat tot c 85 graden wat beter is voor de verbranding.
Nog een voordeel is dat bij het aansluiten van een boiler je warmwater ook warmer is.

Een ander voordeel is dat je de motor koelt met schoon water/koelvloeistof en daarmee verstoppingen van koelkanalen eigenlijk elimineert.

Hiertegen Philip schets vind ik een beter idee, probleem bij de bron aanpakken en niet omzeilen (hoe toepasselijk de woordspeling.....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta met achteraf intercooler. 27 mei 2019 16:21 #1049530

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ik heb hetzelfde gehad met een Yanmar 2GM20 met Martec koeling. Vaak warmte alarm. Oorzaak bleek het electrische pompje dat was versleten. Ik heb toen een paar seizoenen gevaren met directe koelingnadat de Martec was verwijderd. Toch maar een nieuw pompje gekocht en het Martec systeem weer in gebruik genomen. Voordelen zoals door De Optimaal zijn beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta met achteraf intercooler. 29 mei 2019 20:09 #1050254

Ik zal inderdaad een nieuw pompje bestellen en monteren. Tevens heb ik de thermosstaat vervangen, uitlaatbocht vrij gemaakt, waterpomp revisie, en koelvloeistof vervangen.

Daarnaast verstuiver revisie, nieuwe motorsteunen en onderhoudsbeurtje. Moet goed zijn dacht ik zo, en anders gaan we verder zoeken.

Er zit inderdaad een thermostaat in die open gaat bij 74 graden ipv bij 60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl