Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scroefas los,

Scroefas los, 03 juni 2019 15:09 #1051435




Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje, mijn scroefas is losgekomen van de keerkoppeling en nu heb ik geen aandrijving.
Ik heb eens gekeken in andere posts en het schijnt wel vaker voor te komen.
Het gebeurde gisteren zo'n 500 meter voor de haven en een buurman was zo aardig om me even naar de box te slepen,
Er zijn me een aantal zaken opgevallen:
Foto 1,de as is los en er uit geschoven.
Daarnaast is de as op één of andere manier
Ingesleten.
Foto 2,ik heb de klembouten van de waterkering er
Even uit gedraaid om grip te krijgen op de
As maar er is geen beweging in te krijgen
Op zn plek bedoel ik dan. Verder krijg ik de imbus boutjes 2stuks die de as vasthouden
Niet met de hand los,ik heb er nu wat wd40
Op gespoten en laat het een dag of wat inweken en probeer het dan nog eens.

Wellicht dat iemand hier iets mee aan kan?

Groetjes Jacco
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 15:19 #1051440

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Jackseman schreef :
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje, mijn scroefas is losgekomen van de keerkoppeling en nu heb ik geen aandrijving.

De eerst foto laat naar mijn idee zien dat schroefas en motor/keerkoppeling niet (meer) in één lijn staan.

Zijn je motorsteunen nog goed? Met andere woorden: staat de motor nog net zo als ie altijd stond?
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 15:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 15:30 #1051441

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Gebruik echte kruipolie ipv WD40 bijvoorbeeld IMAL.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 16:06 #1051445

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399


Die rvs ring met die 2 inbus bouten, zit die aan de kk en is daar direkt naast in de as een gat te zien (uitgesleten naar beide kanten) waar 1 van die borgbouten in moet zitten?
Is de as dan bij het achteruit slaan uit die ring getrokken?
Hebben die inbus bouten mogelijk niet precies in de gaten in de as gezeten? Of niet goed aangedraaid?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 16:08 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 16:31 #1051452

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Dit wordt de kant op en schroefas eruit. Als je mazzel hebt kan je de schroefas ietsjes korter laten maken en een nieuwe bevestiging naar de kk maken. Maar dan moet schroef dus wel iets naar voren kunnen. Op de foto lijkt het of een asdikte(30mm?) genoeg is.

Eens met wadloper dat het lijkt of het geheel niet meer in lijn staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 17:25 #1051470

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Voorzover mij het uit de praktijk bekend is, zit een schroefasflens altijd vast met een klembussysteem.

Met soms nog een extra borging met een boutje. Het alleen vastzetten met een paar inbusbouten ben ik nog nooit tegengekomen. Dat gaat natuurlijk werken met uiteindelijk het losraken van de schroefas.

Zo'n klembus moet met de juiste spanning en soms ook in de juist volgorde worden vastgedraaid.

Zou in ieder geval een andere schroefasflens toepassen. De zwevende gland is tamelijk lang. Die kun je mogelijk wat inkorten, waardoor de schroefafdichting weer op een schoon oppervlak draait.

De vraag is natuurlijk hoe zit het einde van de schroefas eruit. Is deze nog bruikbaar ?

Stukje inkorten ?

Dat de pakkingdrukker erg vast zit is te begrijpen, die heeft als stuwdruklager dienst gedaan bij het losraken van de as met de flens.

Het losraken van de schroefas is een ernstige zaak. Als de as er grotendeels uitgetrokken wordt kan er een flinke lekkage ontstaan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 19:07 #1051499

Bedankt allemaal voor de reacties,

Of de motor eerst anders of recht stond weet ik eigenlijk niet want ik heb hem nog niet zo lang.

Is het mogelijk om de inbussen uit te boren en dan de as vast te zetten door middel van een bout?
Erdoorheen bedoel ik?

Groet Jacco
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 19:13 #1051501

Hij is inderdaad met achteruit los gekomen, maar daarvoor had ik het idéé dat hij wel eens slipte
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 19:16 #1051503

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Jackseman schreef : in dit stadium(begin zeilseizoen, schroefasuiteinde overleden, dubieuze klem(?)bus) zou ik de as terugproppen, er een dikke stappel natte doeken onderleggen en de as aan de klembus vastlassen.

Dan kun je nu varen en heb je straks de hele winter de tijd om de zooi los te martelen en te vervangen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 20:03 #1051515

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Nee, nu niet gaan knoeien. Gewoon goed en degelijk repareren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.

Je moet op je spullen kunnen vertrouwen.

Het "ongeval" is in principe goed afgelopen. Het erger kunnen zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 20:06 #1051517

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ga eerst de motor steunen eens controleren.
Zo op de foto"s te zien is de motor uit lijn en dat klopt niet.
Motor steun rubber gescheurd en los van de metalen steun en/of bevestiging motor steun is los van de fundatie.
Neem een koevoet mee en druk de motor bij elke steun wat omhoog en kijk wat er gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 20:35 #1051526

Dehler zei,
Neem een koevoet mee en druk de motor bij elke steun wat omhoog en kijk wat er gebeurd.

Wat zou er moeten gebeuren wanneer hij zegmaar niet meer goed is?beweegt hij dan meer?speling?
Kunnen deze vervangen worden zonder de motor uit te bouwen?

Brambo zei
Nee, nu niet gaan knoeien. Gewoon goed en degelijk repareren.

Daar heeft u zeker gelijk in.
Alleen is er ook wel een beetje een budget factor.
Komende winter gaat hij sowieso de kant op om te Schilderen en dan heb ik wat meer opties wat betreft reparatie of vervanging,tot die tijd heb Ik opzich geen wilde plannen qua verre tochten oid.
Ik wil de boot eerst goed leren kennen.
Met lassen moet ik teveel beschadigen om het uiteindelijk er weer uit te krijgen,dus dat zie ik niet zo zitten.

Met betrekking tot de as terug duwen,een gedachte die bij me opkomt is twee spanbanden van de scroef naar de punt en dan langzaam aantrekken, of kan dat gewoon met de hand terug geduwd worden?
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 20:56 #1051535

Zeg tuttebellen, jullie zien toch niet dat messing pomphuis aan voor de asflens he? Ik durf van de foto's niet te speculeren dat de uitlijning niet ok is. De as lijkt nog netjes voor de klembus te zitten. Dat zwevend e lager heeft duidelijk een opdonder gehad en ligt er wat scheef voor.

ALs ik die klembus zo zie, dan lijkt mij dit een hobbyprojectje te zijn geweest. Als je de motorflens kunt achterhalen (steekdiameter, aantal bouten, boutdiameter en eventuele pasranden) dan moet je bij een goede vakman een prima klembus kunnen kopen of laten fabriceren. De tip van het inkorten van je as zou ik zeker proberen! WIe weet is er zelfs wat gewoon te koop

Mocht de as verder mooi zuiver en 100% vrij van beschadiging zijn, over weeg dan een lipseal (ook wel volvoseal genoemd), maar dan de goedkopere en betere versie van allpa:

Laatst bewerkt: 03 juni 2019 21:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 03 juni 2019 21:04 #1051536

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Inbussjes lossen, alles ontvetten en locktide gebruiken as terug drukken en zorgen dat uitlijning goed is.
Gat boren door Flens en as en aandraaien.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 07:02 #1051588

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Jackseman schreef :
Komende winter gaat hij sowieso de kant op om te Schilderen en dan heb ik wat meer opties wat betreft reparatie of vervanging
precies. Je kunt idd. proberen om de binnenzekantschroefjes los te krijgen maar als je dit eindje vollast kun je er weinig aan verknoeien. Het aseindje is al helemaal weggerot.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 08:55 #1051624

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Deugdelijk repareren, anders alleen uitvaren met de KNRM in de buurt. :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 08:58 #1051626

En reddingvlot niet vergeten :lol:

Nee , zonder gekheid . Zoiets altijd degelijk oplossen , dus de wal op en 100% (laten) repareren .
Onderweg op zee is natuurlijk wat anders maar daarmee uitvaren met een 'tijdelijke oplossing "is vragen om ellende.
Ad
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 09:00 #1051627

Schroefjes zijn zowieso niet geschikt voor wisselende belastingen. As hoort geklemd te worden dmv een klembus. (Staat ook al eerder in dit draadje genoemd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 09:24 #1051631

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Laat ik ook maar eens wat roepen
Klembus is in deze constructie niet toegepast
De kop van deze schroefas is conisch met een spiebaan (niet zichtbaar) en moer op uiteinde.
De moer is er af kennelijk. De imbusjes zijn alleen maar stelboutjes.
De flens van de schroefas zal dus ook los van de keerkoppeling moeten en mogelijk ook vernieuwd. Sowieso een nieuwe spie.
Het enig juiste is al gemeld, boot uit het water en de boel naar buiten er uit, en nieuwe as!
Er is duidelijk meer aan de hand dan alleen los... Ziet er meer uit als gebroken.
Op de onderstaande foto's verduidelijking van de constructie.
Ook zie ik niet de vetsmering die bij deze afdichting hoort, maar die kan (nu) aan de onderkant zitten doordat de boel verdraaid is.










p.s. ik heb nog een as liggen van 1800 x 1 1/4 x M25
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 10:26 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 10:29 #1051635

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Eens met de voorgaande schrijvers.

De concequenties van dit "fixen"kan zijn het volgende:

Bij een keer achteruit slaan wordt de schroefas uit je boot getrokken. De risiko's:

Roer geblokkeerd,
Gat in je boot,
Schroef en as kwijt,
Zinken.

Nu uit t water en repareren kost je mogelijk tot 1000. Nu eigenwijs zijn, kan je veel meer kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 12:16 #1051652

Allen heel erg bedankt voor het meedenken,

Ik begin nu toch wel in te zien dat deugdelijk repareren the way to go is.
Anders blijf ik toch maar angstvallig in het luik kijken of het nog op zn plek zit.
Nu nog even de penningmeesteres overtuigen het budget wat op te rekken.
En aan de slag.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Jacco
Bijlagen:
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 04 juni 2019 14:56 #1051684

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
boarderbas schreef :
Zeg tuttebellen, jullie zien toch niet dat messing pomphuis aan voor de asflens he? Ik durf van de foto's niet te speculeren dat de uitlijning niet ok is. De as lijkt nog netjes voor de klembus te zitten.
Kijk. Ben ik toch niet de enige die zich dat afvroeg. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 29 juni 2019 19:51 #1059339

Hallo allemaal, Even een update want inmiddels is er een hoop werk verzet.ik ben gegaan voor vervangen want er was toch een hoop as beschadigd.
Dus het is uiteindelijk een nieuwe klembus,as,watergesmeerd lagerbus en een aantal aanpassingen.
Van de week tussen de bedrijven door fe boel weer terug ingebouwd. En getest en hij loopt weer als een zonnetje. Ik ben er blij mee.
Bedankt voor alle input. En met name optimaal bedankt voor de nette constructie en alle tips en adviezen voor het uit en inbouwen.

Tot een volgend probleem!
Groetjes Jacco
Nieuw en nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 29 juni 2019 21:14 #1059372

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108



ongeveer 4 graden uit lijn?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scroefas los, 29 juni 2019 21:15 #1059374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Opgelost
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl