Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 19 juni 2019 20:24 #1056528

Betreft mijn Volvo Penta 2001, met warmtewisselaar. En als ik wat gas bij geef gaan ze allebei uit. Laadstroom is natuurlijk te verklaren, maar waarom zou temp dan meedoen en ook uitgaan bij stoot gas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 20 juni 2019 07:27 #1056585

Waarschijnljk ergens een slechte verbinding van de plusaansluiting die vanaf de accu via de startmotor en de zekering en het startslot naar alle gebruikers in het schakelpaneel gaat.
Heelaas zit er weinig anders op als alle verbindingen na te lopen ( en dat zijn er een hele hoop , zie schema in manual www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...penta_2002_owner.pdf :ohmy: )
Het zou ook zo maar aan ingebrande contacten in het startslot kunnen liggen.
Begin eens om daar wat contactspray in te spuiten en na enige tjd de sleutelschakelaar ( met uigeschakelde voeding) een paar keer naar alle standen heen en weer te schakelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 20 juni 2019 09:13 #1056615

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nee, geen slechte verbinding. Dit is normaal. Zie ook onder “starten van de motor) punt 6 op blz. 3 van het manual.
Wanneer 61 van de alternator spanning heeft (alternator laadt) gaan beide lampjes uit (bruine draad).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 20 juni 2019 09:34 #1056618

37south schreef :
Nee, geen slechte verbinding. Dit is normaal. Zie ook onder “starten van de motor) punt 6 op blz. 3 van het manual.
Wanneer 61 van de alternator spanning heeft (alternator laadt) gaan beide lampjes uit (bruine draad).

V.w.b. de laadspanningslamp heb je gelijk maar de temperatuurlamp moet toch echt wel uit zijn , ook als de motor normaal stationair loopt.
Overigens is ook een (vaak wat zwak of flikkerend) brandend laadstroomlampje bij stationair toerental beslist niet normaal en kan bijv. wijzen op versleten koolborstels van de alternator waardoor de rotor wat te weinig bekrachtiginsstroom krijgt .( zie plaatje)
Bij stationair toerental moeten alle lampjes uit zijn tenzij dat stationair toerental (veel) te laag staat afgesteld.
Lees anders dit boekje ook eens door: www.yumpu.com/nl/document/read...che-leergang-dynamos
Ad

Laatst bewerkt: 20 juni 2019 09:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 20 juni 2019 09:56 #1056622

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nee, lees nou zelf even blz. 3 van het manual waarvan je zelf de link hebt gegeven.
TS vraagt waarom het temp lampje tegelijk met het idiot light uitgaat het blijft niet branden.
Als je de power knop indrukt gaan alle lampjes branden (punt 5). Na starten moeten zowel laadstroom als temp lampje uitgaan (punt 6). Volkomen logisch toch?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temlampje en laadstroomlamp branden bij stationair 20 juni 2019 10:21 #1056630

37south schreef :
Nee, lees nou zelf even blz. 3 van het manual waarvan je zelf de link hebt gegeven.
TS vraagt waarom het temp lampje tegelijk met het idiot light uitgaat het blijft niet branden.
Als je de power knop indrukt gaan alle lampjes branden (punt 5). Na starten moeten zowel laadstroom als temp lampje uitgaan (punt 6). Volkomen logisch toch?

ja , maar TS schrijft ( zie titel draadje) dat de temp lamp en laadstroomlamp ook branden bij stationair toerental en ook dat probleem staat beschreven op pagina 3 bij panel B onder 12 .
Daar staat als oorzaak in feite wat ik schreef over de bekrachtigingsstroom en de koolborstels , nl. "charging fault" .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl