Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud aan een ST2000+

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 08:00 #1067446

Sinds kort loopt het motortje van mijn ST2000+ wat rauwer maar functioneert nog goed. De AP wordt zeer intensief gebruikt. Iemand enig idee wat de levensduur van zo'n AP is en of je nog iets aan onderhoud kan doen om de levensduur te verlengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 09:38 #1067465

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3011
Als het alleen de motor is zou je die kunnen vervangen door één uit een andere 2000.
Er moeten er nog genoeg te vinden zijn (denk ik).

Mocht je een oude kunnen vinden, is het waarschijnlijk eenvoudiger het hele drijfwerk te wisselen
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 10:17 #1067476

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Dat rauwe geluid van de AP, is dat zowel bij uitduwen als intrekken van het drijfwerk (stuurstang) of alleen bij het intrekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 10:18 #1067477

Volgens mij alleen bij het intrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 10:35 #1067480

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Ik had exact hetzelfde.
Zodra de drijfstang teruggetrokken wordt, wordt aan de achterkant van de drijfstang een lagertje naar buiten getrokken (richting helmstok). Dit lagertje moet geborgd zitten met een kunststof borgplaatje. Na demontage van de deksel kun je zien of dat plaatje nog intact is. Bij mij lagen de snippers kunststof los in het apparaat en kon ik zien dat bij intrekken het lagertje naar buiten werd getrokken. Mocht je hetzelfde vaststellen, zal ik met foto's onderbouwd mijn reparatie aktie op het forum zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 11:07 #1067486

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Een bekend euvel dus. Ik heb hier een st1000+ met ook die snippers kunststof onderin, en teveel speling op de drijfstang waardoor ook de drijfriem niet meer goed loopt. Ik ben benieuwd naar je oplossing!
(En om de gebruikelijke ZF reacties voor te zijn: Ja, een ander type aanschaffen is natuurlijk ook een oplossing.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 11:19 #1067489

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Openschroeven en kijken wat er aan de hand is.
Een drupje olie doet soms wonderen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 11:30 #1067493

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18351
Naar ik meen, komen de motoren uit de modelbouw wereld.
product.mabuchi-motor.com/search.html
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 12:38 #1067513

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
@MrAndyvanduinen en @Knoet,
Ik kan niet zonder AutoPilot (AP), dit is de beste stuurman die ik ken. Beter dan mijn vrouw, ja zelfs beter dan ikzelf. Die moet het doen, dus proberen te repareren. Opsturen naar Raymarine is ook zowat. De kosten zijn dan ook minimaal € 300 heb ik me laten influisteren. Nieuw kopen kan altijd nog.
Hier volgt mijn oplossing, opgefleurd met wat relevante foto's:

Het begint met het losschroeven van het deksel door aan de achterkant 8 schroeven te verwijderen.

Het deksel is dan eenvoudig los te halen, Let op dat je de rubberen afdichtring niet beschadigd.

Nu kun je als het meezit de restanten van een borging terugvinden in de onderbak van de AP

Ook zie je nu het motortje, de tandwielbox en met de pijl het lagertje. Het borgplaatje is er dus niet meer.

Zoals je op de volgende foto kunt zien is er veel ruimte tussen het brede snaartandwiel en de linkerwang van de gearbox.

De printplaat is middels 3 schroefjes te demonteren en het geheel is uit te nemen. Pas op voor het contact met het fluxgate kompas.

het borgplaatje zat op de plek die ik nu rood gemarkeerd heb.

Door het stangenstelsel bij de rechterwang (op deze foto) van de gearbox los te schroeven kom je bij het brede snaartandwiel. Deze moet je loshalen van de schroefstang door met een dun staalspijkertje of iets dergelijks de borgpin te verwijderen. Zodra die los is kun je de schroefstang eruit trekken en bij het lagertje komen.

en

Om het lagertje te borgen heb ik een speciaal ringetje gekocht (Buitendiameter was dacht ik 21mm).

De hele handel moest zover uit elkaar omdat ik geen kans zag het ringetje goed op z'n plek te krijgen. Omdat dit zo niet ontworpen is heb ik het ringetje geruime tijd rondgedraaid zodat er een soort van groef in het kunststof plaatje ontstond. Voor mijn gemoedrust heb ik dat plaatje goed ontvet en waar het ringetje zit geschuurd. Daarna met epoxy een dammetje gemaakt zodat het lagertje er niet uitgetrokken kan worden.
Om de ruimte tussen het brede snaartandwiel en de gearboxwand op te vullen zodat deze het tandwiel niet naar buiten kan persen heb ik een nylon ringetje tussengeplaatst.

Daarna, daar waar ik het nodig achtte ingevet en alles weer gemonteerd.
Mocht je de AP thuis willen testen op de werkbank o.i.d. dan moet je aansluiten op de blauwe en bruine draad van de print en niet zoals ik direct op het motortje. Daardoor is mijn printplaat defect geraakt.
Inmiddels heb ik gelukkig een andere printplaat kunnen bemachtigen via Leplomp die een ST2000+ had die werkte maar een kapot huis had.


Bij mij is het allemaal gelukkig goed uitgepakt.
Kijk wat je ermee of eraan wilt doen.
Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 12:48 #1067516

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Dank! Zover had ik hem ook al uit elkaar om de snaar te vervangen. Maar er bleek dus nog meer aan de hand te zijn. Motortje loopt (nog) goed bij mijn exemplaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 13:22 #1067523

Heb je de service manual?
Anders :

Bijlage:

Bestandsnaam: st1&2000se...al-2.pdf
Bestandsgrootte:638 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 13:28 #1067526

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Yellow Boat schreef :
Heb je de service manual?

Ook nuttig om erbij te hebben inderdaad. Helaas stond het onderdeel dat het lager op zijn plek houdt en wat hier kapot is er niet in:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 13:35 #1067529

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Vroeger haalde ik nog wel eens dingen uit elkaar vlak nadat ik ze had aangeschaft. Ik heb dat afgeleerd. Jammer, anders had ik geweten hoe het eruit zag voordat het kapot ging..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 13:58 #1067535

Ai...zo handig ben ik (nog) niet. Waar dient die borgring voor en wat zijn de consequenties als ik het voorlopig zo laat? Ik vaar een Kelt 620 en heb een ST1000+ aan boord als backup.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 14:17 #1067538

Gaat dit soms over dezelfde reparatie?
www.fabriqueurs.com/reparation...tomatique-de-bateau/
Kwestie van eerst op afbeeldingen googelen met "ST2000+ repair" , dan vind je dit soort dingen wel.
Zou me niet eens verwonderen als er ook een video van zoiets et vinden is op YT.
Heel fraai gerepareerd trouwens doro die Fransoos.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 14:24 #1067541

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
Klopt, daar wordt hetzelfde probleem aangepakt. Maar dan CNC gefreesd.
Ik ga eerst maar eens een 'lowtech' manier proberen op inspiratie van Pleisure. En dan kijken wat het volgende is dat stuk gaat.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 14:26 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 14:48 #1067545

Och , dat kan ook wel zonder CNC met een figuurzaag met metaalzaagblaadje, boren en vijltjes. :lol:
Vroeger wel dat soort spul gemaakt voro mijn bromfiets als er weer eens wat afgebroken was en toen bestond er nog helemaal geen CNC. Nau ja , bestond wel maar alleen met ondersteuning van een zaalgrote computer .
En elke leerling op een ambachtschool moest dat ook kunnen ( niet dat ik op een ambachtschool gezeten heb hoor , ik moest naar de HBS) .

Trouwens , tegenwoordig doe je dat toch emt een 3D printer ?

Of van een plaatje carbon plaat.Stuk makkelijker te bewerken en minstens zo sterk als aluminium .
Ad
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 15:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 16:18 #1067568

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3011
Knoet schreef :
Helaas stond het onderdeel dat het lager op zijn plek houdt en wat hier kapot is er niet in:
Er zijn kennelijk verschillende uitvoeringen van dit loopwerk.
Er zit op het tekeningetje, voor de driehoekige verdikking waar het lager inzit, nog een plaatje (aluminium?). Het zit los om de geleidestangen en ik betwijfel dus of dat voor de borging van het lager is.
Zit er bij mij, heb nog zo'n loopwerk liggen, niet in. Wel twee O-ringen.
Ook de draadstang is op de foto's anders. Bij die van mij gewoon een draadeind M10.

Leuk klusje voor de winter.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 16:20 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 30 juli 2019 23:29 #1067673

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Mooie handleiding! Dank, die ga ik bewaren.
Maar het is toch wel heel raar dat die AP's geen eindschakelaar hebben waardoor de motor zichzelf uitschakelt als hij op z'n eind is.
Ik vind dat slecht :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 31 juli 2019 07:46 #1067700

Dat is een van de verschillen met de Simrads.
Die hebben weliswaar ook geen eindschakelaar maar tellen m.b.v. hall sensoren en magneetjes in de aandrijving het aantal omwentelingen van de aandrijving en houden zo bij waar de stang zit. Zie plaatje wat een copie is uit de service manual van simrad waar ik ook die magneetjes heb ingetekend.
Ik heb wel eens begrepen dat Raymarine ( of liever gezegd Autohelm want Raymarine is niet veel anders dan de voorganger) dat alleen doet met de motorbelasting , dus stopt als de motor in feite kortgesloten is doordat hij stil staat.
Ad
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 07:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 12 apr 2021 06:34 #1272612

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Bij mij is gisteren de ST2000+ ook kapot gegaan.
In de ochtend waren er flinke golven op het IJsselmeer, waarbij ik ben gaan spelen met de instellingen van de automaat, om de reactie beter te krijgen. Helaas begon hij te ratelen bij intrekken dus toen maar met de hand verder.
Bij het uit elkaar schroeven bleek er een asje van een tandwiel gebroken. De algemene indruk van binnen was echter dat bijna alles er nog zeer goed uitzag, nauwelijks gebruikt. Dus een eenvoudige reparatie.


Tandwiel staat scheef.


Het gebroken asje.

In de behuizing lag echter ook een kapotte o-ring. Aan de maat te zien hoort deze om de schuifstang, het is me echter niet helemaal duidelijk waar precies en wat de functie is. Weet iemand dat?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 12 apr 2021 09:12 #1272669

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5343
ik heb inmiddels twee van deze st 2000 dingen versleten , ik persoonlijk vind ze bagger , steeds ellende met deze dingen. electronica kapot , borgveer van de as kapot, kortsluiting in de schakelaars (schakelaars zaten vol met kleine stukjes koperdraad) af en toe hele rare stuuruitslagen enz enz. kwalitatief zeer slecht.
1 van de tekortkomingen vind ik nog steeds dat er geen automatisch eind afslag op zit, dat ding draait zichzelf gewoon kapot.
You lean to the left but you vote to the right
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 12 apr 2021 09:22 #1272674

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19517
b100 schreef :
1 van de tekortkomingen vind ik nog steeds dat er geen automatisch eind afslag op zit, dat ding draait zichzelf gewoon kapot.

Dat is een tekortkoming die aan alle stuurautomaten van Raymarine hangt. Ook aan de luxere types, zoals degenen die werken met de Q047 drive.

Maar inmiddels is er een goed betaalbaar alternatief voor die te duurbetaalde Raymarine-rommel spullen, zoals je ongetwijfeld weet. Een drive die stopt als ie z'n uiterste aanslag bereikt en nog betaalbaar is ook.
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 09:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 12 apr 2021 09:46 #1272689

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1580
Wadloper schreef :
Maar inmiddels is er een goed betaalbaar alternatief voor die te duurbetaalde Raymarine-rommel spullen, zoals je ongetwijfeld weet. Een drive die stopt als ie z'n uiterste aanslag bereikt en nog betaalbaar is ook.

Ik ben zeer tevreden over mijn Raymarine ST7000 met linear drive, maar ik ben wel benieuwd welk alternatief voor Raymarine je bedoelt. Ik lees niet alles hier zo zorgvuldig dat ik dat wel weet. Dus, noem de naam gerust.
blog: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud aan een ST2000+ 12 apr 2021 14:51 #1272774

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5343
Wadloper schreef :
b100 schreef :
1 van de tekortkomingen vind ik nog steeds dat er geen automatisch eind afslag op zit, dat ding draait zichzelf gewoon kapot.

Dat is een tekortkoming die aan alle stuurautomaten van Raymarine hangt. Ook aan de luxere types, zoals degenen die werken met de Q047 drive.

Maar inmiddels is er een goed betaalbaar alternatief voor die te duurbetaalde Raymarine-rommel spullen, zoals je ongetwijfeld weet. Een drive die stopt als ie z'n uiterste aanslag bereikt en nog betaalbaar is ook.

simrad 32 ?
You lean to the left but you vote to the right
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl