Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom die onhandige accu bakken?

Waarom die onhandige accu bakken? 28 sept 2019 10:18 #1088051

De hoeveelheid verbrandingsenergie is evenredig met de hoeveelheid gevormde CO2. Behoorlijk onafhankelijk van brandstofsamenstelling dacht ik. Dat betekent dat een suboptimale verbranding van gas net zoveel CO produceert als dezelfde suboptimale verbranding van alcohol toch?

Ik heb vaker gele vlammen en zwarte bodems gezien bij een Origo dan bij een gascomfort. Maar altijd opletten inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 28 sept 2019 10:33 #1088057

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3221
nee, H verbrandt immers ook.
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 28 sept 2019 10:40 #1088060

Goed punt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 28 sept 2019 10:49 #1088066

Nachtvlinder schreef :
De hoeveelheid verbrandingsenergie is evenredig met de hoeveelheid gevormde CO2. Behoorlijk onafhankelijk van brandstofsamenstelling dacht ik. Dat betekent dat een suboptimale verbranding van gas net zoveel CO produceert als dezelfde suboptimale verbranding van alcohol toch?

Ik heb vaker gele vlammen en zwarte bodems gezien bij een Origo dan bij een gascomfort. Maar altijd opletten inderdaad!

Ik weet niet waar je dat allemaal vandaan hebt maar het klopt niet.
De energie die bij een verbranding vrijkomt hangt wel degelijk af van de samenstelling. Alleen komt er bij de verbranding van waterstof per kg veel meer energie vrij dan bij de verbranding van dezelfde hoeveelheid koolstof.
Daardoor ontstaat er een weliswaar een schijnbare afhankelijkheid van de hoeveelheid gevormde CO2 maar dat is dus onjuist omdat ook waterstof bij verbranding grote hoeveelheden energie vrijmaakt.
En de hoeveelheid gevormde CO hangt inderdaad wel alleen af van de verbrandingsefficientie en minder van de samenstelling zolang er maar koolstof in de brandstof zit. Alleen moet bij het verbranden van alcohol de vloeistof ook verdampen wat een efficente verbranding bemoeilijkt omdat het optimaal mengen van de verbrandingslucht pas mogelijk is nadat de alcohol is verdampt. Bij gas is dat uiteraard meteen mogelijk. Vloeistof kan nu eenmaal niet als vloeistof direct verbranden maar doet dat pas nadat het verdampt is.

Ik kan best voor je uitrekenen hoeveel CO2 er bij alcohol en gas vrijkomt en hoeveel energie er daarbij vrijkomt maar als je een beetje van chemie begrijpt kun je dat zelf ook wel. De verbrandingswaarden per kg zijn gewoon bekend: nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte . Die voro alcohol moet je wel even omrekenen per kg m.b.v. het s.g. van alchol ( 0,8).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl