Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom die onhandige accu bakken?

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 13:35 #1069261

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Ik ben ongelukkig met hoe mijn accu’s en gastank staan en zin op een betere opstelling. Waarom zitten accu’s eigenlijk in zo’n grote onhandige accu bak? Als ik de deksels er op doe dan passen de bakskisten niet meer dicht.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 13:55 #1069268

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Als je zoekt op t forum op ontplofte accu's, weet je waar de bakken voor nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 13:56 #1069269

Die deksels zijn zinloos; als de accu echt gaat gassen komt dat gas er toch wel uit.
Bak onder de accu kan handig zijn als er iets zuur lekt, maar ik heb ze niet….
Wel accu vastzetten, met spanbandje dat goed aan de vloer vastzit!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 14:10 #1069272

En die gastank daar is helemaal vragen om een mooie grafsteen met zoiest als "ich habe es nicht gewusst"(maar dan nederlands natuurlijk , die Duitse uitdrukking is wat bekender , vandaar). :evil:
Is trouwens zo ongeveer tegen alle regels voor gasinstallaties en goed verstand in. :angry:
Als ik zoiets bij mij in de haven zou zien ging ik linea recta naar de havenmeester, die weet er wel raad mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 14:41 #1069279

Iets aardiger gezegd: haal die gastank daar als de wiedeweerga weg van die accu's en uit je bakskist. Gas is zwaarder dan lucht, als je daar een lekkage krijgt loopt het geheel mooi je boot in en blijft daar tot er ergens een vonkje/vuurtje ontstaat, dan gaat het er héél snel uit. Dan maar hopen dat je niet op je boot zit als dat gebeurt. En je buren ook niet.

Ergo: weg met dat ding en een gasbun inbouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 15:11 #1069286

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Ata schreef :
Ik ben ongelukkig met hoe mijn accu’s en gastank staan ...


Ja, ik schrijf bovenstaand ook niet voor niets (hoop trouwens dat je eerst ff naar me toe zou komen YB, maar gezien je stijl heb ik daar eigenlijk wel vertrouwen in). Wel of geen accubakken maakt uit in hoe ik het zaakje neer zetten kan.

Overigens is het vraagstuk nog erger: aan de bakboord kant zit de benzinetank.

Maar een goede oplossing heb ik nog niet echt. Tips van harte welkom. Houten platbodem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 15:21 #1069289

Ik denk dat het wel los zal lopen, houten platbodems hebben veel natuurlijke ventilatie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 15:24 #1069291

Ata schreef :
Tips van harte welkom. Houten platbodem.

Zie het ook niet. Bun met afvoer boven water gaat niet lukken wegens te weinig vrijboord, denk ik.
Op het dek is de enige oplossing.…
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 16:17 #1069322

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Gas van boord halen en Origo oid in de kombuis zou een oplossing kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 16:37 #1069330

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Koken op alcohol is idd een optie, waarbij aangetekend dat ik als kampeerder van kinds af heb gekookt op campinggas. Dat voelt vertrouwd en dus veilig. Maar dat is gevoel, dat is niet genoeg. En ik voel aan dat een tent wat anders is dan een boot.

Ik ga morgen toch eens even goed meten of ik geen gas en benzine bun kan maken. Achterin heb ik aan beide zijden een vierkantige kist die nu afwatert op de kuip. Als ik daar nu eens doorvoeren maak naar buiten... .



Laatst bewerkt: 05 aug 2019 16:38 door Ata.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 16:55 #1069338

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
Wat heeft "als kind al koken op gas op de camping" te maken met veiligheid?

Dit is een uiterst ondoordachte situatie, die in geen enkele haven of schip geduld mag worden.

Snel over op de origo.
Niemand naast je wil mee de lucht in. Ik kan je nog wel wat sappige (en dieptrieste afloop) gasongevallen vertellen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 20:11 #1069407

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Jaren op Origo gekookt. Dat gaat prima. Je benzinevoorraad is de tweede ‘bom’ aan boord. Ook benzinedamp zakt in de bilge en een vonkje...
Ik zou een Origo nemen en laag in de ruimte naast de motor een afvoer naar buiten maken. Goed deksel erop en je hebt een bun voor benzinetank. Toch twee bommen minder aan boord.
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 20:14 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 05 aug 2019 21:23 #1069428

Dat is een mooie plek voor een gasbun. Gat naar achter door de spiegel maken zo veel mogelijk naar de as van de boot en zo laag als je durft. Alle andere gaten (voor de slang en zo) helemaal tegen de bovenkant aanmaken. Het beste is nog een schotdoorvoer te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 06 aug 2019 07:11 #1069464

[quote="Ata" waarbij aangetekend dat ik als kampeerder van kinds af heb gekookt op campinggas. Dat voelt vertrouwd en dus veilig. Maar dat is gevoel, dat is niet genoeg. En ik voel aan dat een tent wat anders is dan een boot.

[/quote]

Precies , juist in een tent loopt het eventueel lekkende gas over de bodem van de tent gewoon naar buiten .
Bij een boot juist naar onderin de boot en blijft daar wachten op een vonkje of vlammetje.
Typisch geval van appels met peren vergelijken dus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 06 aug 2019 07:27 #1069471

Volgens mij begrijpt ts inmiddels dat een ten en boot 2 verschillende dingen zijn die als appels en peren vergeleken moet worden.ik denk ook dat hij beseft dat accu gas en brandstof slechte combi is.
De vraag is wil je het conform de regels oplossen ( dan hele gasnet aan boord er in de analyse betrekken) of starten met de acute grote gevaren. Scheiden en ventileren van gas is een. Origineel is rigoreuze oplossing ( en daar staat het forum vol mee) . Mijn huidige boot heeft een gasnet dat voldoet aan de regels met automatische afsluiters op de tank snik moet zeggen dat me dat ook wel een veilig gevoel geeft. Oude boot welregelmatig checken op gasdichtheid van het systeem.
Daarnaast: Benzine: vonkvrije ventilator waar het kan dampen (motor ruimte )
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 26 sept 2019 14:05 #1087417

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Mocht je over willen stappen op Origo (alcohol) koken; stuur maar pb. Ik heb nog een twee pits Origo staan voor wénag ;-)
Ik dacht: zo'n ding is ook handig voor op de camping. Niet dus, daar brand ik lekker m'n primusje van bijna 100 jaar oud. Dus; Origo te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 26 sept 2019 16:08 #1087488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27141
tuur schreef :
Mocht je over willen stappen op Origo (alcohol) koken; stuur maar pb. Ik heb nog een twee pits Origo staan voor wénag ;-)
Ik dacht: zo'n ding is ook handig voor op de camping. Niet dus, daar brand ik lekker m'n primusje van bijna 100 jaar oud. Dus; Origo te koop.

P.B.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 26 sept 2019 16:19 #1087494

Hier past maar 1 bemerking. Gas onmiddelijk van boord halen!
Je hebt niet alleen een verantwoording naar jezelf, maar ook naar de naast je liggende schepen.

Ja, ik zou je er op aanspreken, maar feitelijk zou ik beroepshalve melding moeten maken bij de havenmeester.

Benzine tank dampen kun je evt afvoeren met vonkvrije ventilator, ruimte zo kleine mogelijk maken waar de tank instaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 26 sept 2019 16:24 #1087495

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
Opeens is weer helder op mijn netvlies waarom ik liever voor anker lig dan in een haven bootje aan bootje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 26 sept 2019 19:32 #1087590

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Bilge van de boot loopt vol gas bij een lekje zo. Campinggas en benzinedampen zijn zwaarder dan lucht dus hopen zich daar op. H2 (waterstof) gas van het opladen van een accu valt wel mee want lichter dan lucht dus vliegt de boot uit bij wijze van spreken.
Inderdaad gas goed laten leggen en gasfles in een bun en de installatie laten keuren peperduur maar dan wel veilig. Goedkoper is een tweedehands Origo.
Hebben het in de kolibri vereniging zien gebeuren daar is een kolibri ontploft door een ondeugdelijke gas installatie, de boot was nog te repareren door de werf eigenaar is naar Beverwijk geweest en daar ook weer opgelapt daar staat nu een origo aan boord. Heb zelf het gas nadien ook van boord gedaan en de Origo erin.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 19:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 27 sept 2019 07:41 #1087687

Tja , er zijn ook huizen ontploft door gasexplosies met waarschijnlijk veel meer schade dan die enkele boot maar dat is niet de reden waaom nu ineens ierdereen van het gas af moet.
Het is zoals met elke technische installatie , als het goed is aangelegd en goed wordt gebruikt zijn er helemaal geen risico's.
En v.w.b. op alcohol koken ?
Wel eens een brandwondenslachtoffer gezien die met spiritus zijn barbeque op wilde peppen?
Dat is dus bij verkeerd gebruik net zo gevaarlijk , alleen knalt het niet zo hard.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 27 sept 2019 15:18 #1087836

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Ata schreef :
Koken op alcohol is idd een optie
ik zou diesel doen.

...sterker nog dat doe ik ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 27 sept 2019 17:21 #1087873

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
YB schreef
En v.w.b. op alcohol koken ?
Wel eens een brandwondenslachtoffer gezien die met spiritus zijn barbeque op wilde peppen?
Dat is dus bij verkeerd gebruik net zo gevaarlijk , alleen knalt het niet zo hard.

Zitten ook nadelen aan is i.d.d. alleen veilig bij volgen van de gebruiksaanwijzing, brander potten vullen wanneer ze uit de origo zijn en 100% droog terug plaatsen. Anders vliegt zo'n branderpot i.d.d. in hens been there kon hem met een fles bronwater net op tijd blussen. Met gas heb ik dat nog nooit mee gemaakt, maar zoals ik dat gebruikte was dat ook niet veilig (los gasstel en een losse fles die niet in een bun zat en inelkaar zetten als ik wilde koken) bij wegzetten fles in een bun was ik al wel aardig veilig omdat ik dus geen vaste gas installatie had.
Buiten de BOEM denk ik dat alcohol meer CO (ook gevaarlijk) geeft dan campinggas.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 27 sept 2019 17:59 #1087885

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
ach, het maakt weinig uit; het is alletwee open vuur en dat hoort niet aan boord van zulke kleine bootjes als wij varen.
Daarom dus diesel.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom die onhandige accu bakken? 28 sept 2019 08:51 #1088023

freek1970 schreef :
Buiten de BOEM denk ik dat alcohol meer CO (ook gevaarlijk) geeft dan campinggas.

Freek

Niet als de verbranding bij een Origo goed gaat , dus dat er genoeg zuurstof bij de alcoholdap kan komen.
Butaan (C4H10) maar ook Propaan(C3H8) bevat veel meer koolstof wat ook koolmonoxide kan vormen dan alcohol (C2H5OH). Goed verbrande alcohol veroorzaakt dus minder CO .
Maar het is wel de verbranding die bij de simpele brander van een Origo niet bepaald efficient gebeurt .
Overigens is niet alleen CO een gevaar maar net zo goed CO2 wat ook bij hogere concentraties verstikkend werkt. De eerste ontstaat alleen bij een slechte verbranding . De tweede altijd bij elke brandstof . En als daar teveel van gevormd wordt en niet weg kan gaat er ook CO ontstaan doordat er minder zuurstof in de lucht zit.
Daarom moet er bij elk open verbrandingstoestel altijd goed geventileerd worden en dan krijgt CO ook geen kans , zelfs als er wat teveel van ontstaat door een slechte verbranding.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl