Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schroefwerking

schroefwerking 28 sept 2019 11:53 #1088097

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8385
Speel ik even de taalpurist, (wat iemand niet snel als een van mijn competenties zal vermelden)..

--->


Maar let op: 'je' erachter zegt niet alles!

Veel mensen denken: als 'je' achter het werkwoord staat, krijgt het werkwoord geen t.

Dat is niet altijd juist.

Het is belangrijk, welk woord de hoofdpersoon (het onderwerp) van de zin is. Als 'je' vervangen kan worden door 'jij', is 'je' het onderwerp. Als in zo'n geval 'je' achter het werkwoord staat, komt er geen t achter de ik-vorm:

Wat vind je van deze muziek? (je = jij)Wat houd je daar in je handen? (je = jij)Wanneer word je directeur van deze firma? (je = jij)

Maar als 'je' vervangen kan worden door 'jou' of 'jouw', is dat niet zo.

Een paar voorbeelden:

Wat houdt je bezig?
Het werkwoord hoort bij 'wat'. 
Dat zie je als je er meervoud van maakt:
Welke dingen houden je bezig?
Hier geldt: je = jou (niet je = jij).
 Wie wordt je directeur?
Het werkwoord hoort bij 'wie'.
Dat zie je als je er meervoud van maakt:
Welke mensen worden je directeur? 
Hier geldt: je = jouw (niet je = jij).
 Wat wordt je gevraagd?
Het werkwoord hoort bij 'wat'. 
Dat zie je als je er meervoud van maakt:
Welke dingen worden je gevraagd?
Hier geldt weer: je = jou (niet je = jij).


nu maar weer naar schroefwerking...
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 11:55 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 12:19 #1088107

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Een andere schroef maakt ook nogal wat uit. Vorig jaar van een vaste schroef naar een maxprop gegaan. Het verschil is behoorlijk. Soms handig, soms juist niet. Maar moest wel opnieuw leren varen met mijn bootje
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 12:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 12:36 #1088112

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Wadloper schreef :
...Jij hebt duidelijk nog nooit met mijn boot achteruit gevaren.

Klopt, maar ik wil je best wel op weg helpen.
Als er meer dan een beetje wind staat is een beetje vaart houden noodzaak en dat kan, met mijn boot, achteruitvarend niet, of alleen met een lange aanloop waarbij de boot aanvankelijk alleen maar achter schroef aan gaat en niet naar het roer luistert. Pas als de boot flink vaart achteruit heeft, valt er enigszins te sturen.

De truuk is inderdaad flink snelheid maken, dan schroef uit zijn werk en sturen. Blijft de boot in de draai, dan afstoppen, koers in vooruit corrigeren en opnieuw beginnen.
Maar in een krappe ruimte tussen twee rijen boxen is daar tijd noch ruimte voor.

Uitgaande dat de ruimte minimaal 10 meter breed is en je boot 3 meter, heb je minimaal 7 meter verwaai-ruimte als je aan de hoge kant instuurt.
Techniekjes als een beetje gas, dan in z'n vrij en sturen en dan weer een beetje gas, werken alleen bij weinig wind.

Bij de meeste 'moeilijke' boten is mijn ervaring dat dit niet werkt, beter om een constante snelheid te houden.

Je mag me bellen om het op een winderige dag uit te proberen.
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 12:36 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 13:10 #1088116

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16810
La Mavare schreef :
De truuk is inderdaad flink snelheid maken, dan schroef uit zijn werk en sturen. Blijft de boot in de draai, dan afstoppen, koers in vooruit corrigeren en opnieuw beginnen.

De theorie is aardig, maar de praktijk is meestal weerbarstiger. De tweede zin geeft dat indirect eigenlijk al aan. Als het niet in één keer goed gaat kun je eindeloos bezig blijven met dat soort manoeuvres en moet je goed uitkijken dat je jezelf al doende niet in de problemen brengt.
In werkelijkheid is het in alle opzichten veel beter om dat soort situaties te vermijden. Dat is bijna altijd mogelijk en geeft het minste gedoe.

Het punt is eerlijk gezegd ook dat de boot me na al die jaren soms toch nog verrast, door anders te reageren dan ik op grond van eerdere ervaringen had verwacht. Kennelijk spelen er soms invloeden mee die ik niet helemaal in de gaten heb.
De wind speelt een grote rol. Bij weinig wind kan ik mezelf wel wat permitteren, qua experimenten. Met veel wind en zeker als die wind vlagerig is, laat ik dat tegenwoordig uit m'n hoofd en kies ik altijd voor de makkelijkste en zekerste oplossing.
Je mag me bellen om het op een winderige dag uit te proberen.

Bedankt voor het aanbod. Ik zal er eens over nadenken. Woon je trouwens in Gouda, ofzo?
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 15:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 30 sept 2019 20:08 #1088900

  • mike118
  • mike118's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ja natuurlijk, flinke denk fout van mij, linkse schroef vooruit naar bb en achteruit naar sb. Hoe simpel kan het zijn. Leuk hoor zo'n forum
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 01 okt 2019 00:05 #1088945

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13082
Daarom leg ik, zeker solo, het liefste aan over stuurboord met mijn linkse schroef. Met een klapje naar achteren om te remmen trekt de kont meteen ook naar de kant.
Maar het is zoals al eerder gezegd in dit draadje, schroefwerking is een eigenschap waar je maar weinig invloed op kunt uitoefenen. Leer er mee omgaan en het wordt je vriend!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 01 okt 2019 20:07 #1089187

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2747
Mijn bootje is nogal rond, vaar langs SB, stap in gangboord en gooi de achterlijn over bolder, door afremmen in achteruit wandelt de kont naar BB en mik ik de punt voor op een bolder zodat de voordekker er goed bij kan.
Dreigt preekstoel te raken achterlijn strak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 01 okt 2019 20:21 #1089193

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3195
ik heb geen voordekker.
Ik doe het net als Timo maar dan aan BB vanwege rechtsdraaiende schroef.
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 01 okt 2019 20:50 #1089205

Als schroefwerking niet uitkomt, kun je ook, nog net vooruitgaand, een tegengestelde draai in de boot brengen. Schroefwerking bij achteruitslaan haalt deze draai er dan uit. Zo doe ik het wanneer ik in krap vaarwater achteruit wil gaan varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 06:20 #1089249

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Als je stilligt, is de roerwerking vooruit sterker dan het wieleffect achteruit. Bijvoorbeeld in een sluis of bij aanleggen aan SB met een rechtse schroef zet je het roer 45 graden naar links en laat het staan, en schakelt een aantal keren kort vooruit/achteruit. De kont beweegt dan rustig naar SB, zonder dat je vooruit of achteruit gaat.

Dit kun je ook gebruiken als je ergens ligt te wachten en je wilt de kop in de wind houden.
Laatst bewerkt: 02 okt 2019 06:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 06:30 #1089252

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2689
TuuLeVi schreef :
als de 2.persoon(idd. groom als onderwerp) na de vervoeging staat komt er nooit een t achter de stam?

loop jij
breng je
vind jij

Wordt "inversie" genoemd
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 07:17 #1089261

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3810
Een boot is geen auto.

Al dit soort krachten werken op je boot. Ook bijv dat bij zijwind de kop eerst weg waait, etc.

Je kunt er mee werken, of je kunt er tegen werken. Dat verandert niets aan het bestaan.

Wielwerking is een van mijn beste vrienden geworden.

Lees goed: geworden.
Laatst bewerkt: 02 okt 2019 12:03 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 07:38 #1089265

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2747
TuuLeVi schreef :
ik heb geen voordekker.
Ik doe het net als Timo maar dan aan BB vanwege rechtsdraaiende schroef.

Ben ook vaak zonder en doe ik hetzelfde alleen zet ik dan de achterlijn lijn op maat vast en dan transformeer ik mezelf tot voordekker. Als het goed is valt die achterlijn precies strak als ik op voordek arriveer en kukel ik daar over de railing met mijn kop tegen de muur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 07:40 #1089267

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2747
CeesS schreef :
Als je stilligt, is de roerwerking vooruit sterker dan het wieleffect achteruit. Bijvoorbeeld in een sluis of bij aanleggen aan SB met een rechtse schroef zet je het roer 45 graden naar links en laat het staan, en schakelt een aantal keren kort vooruit/achteruit. De kont beweegt dan rustig naar SB, zonder dat je vooruit of achteruit gaat.

Dit kun je ook gebruiken als je ergens ligt te wachten en je wilt de kop in de wind houden.

Dat is wat motorboten doen...
Met hun kleine roeren varen ze zo achteruit.
Laatst bewerkt: 02 okt 2019 07:44 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 02 okt 2019 07:50 #1089269

La Mavare schreef :
Wadloper schreef :
...Jij hebt duidelijk nog nooit met mijn boot achteruit gevaren.

Klopt, maar ik wil je best wel op weg helpen.
Als er meer dan een beetje wind staat is een beetje vaart houden noodzaak en dat kan, met mijn boot, achteruitvarend niet, of alleen met een lange aanloop waarbij de boot aanvankelijk alleen maar achter schroef aan gaat en niet naar het roer luistert. Pas als de boot flink vaart achteruit heeft, valt er enigszins te sturen.

De truuk is inderdaad flink snelheid maken, dan schroef uit zijn werk en sturen. Blijft de boot in de draai, dan afstoppen, koers in vooruit corrigeren en opnieuw beginnen.
Maar in een krappe ruimte tussen twee rijen boxen is daar tijd noch ruimte voor.

Uitgaande dat de ruimte minimaal 10 meter breed is en je boot 3 meter, heb je minimaal 7 meter verwaai-ruimte als je aan de hoge kant instuurt.
Techniekjes als een beetje gas, dan in z'n vrij en sturen en dan weer een beetje gas, werken alleen bij weinig wind.

Bij de meeste 'moeilijke' boten is mijn ervaring dat dit niet werkt, beter om een constante snelheid te houden.

Je mag me bellen om het op een winderige dag uit te proberen.

Mijn schuit is ondergemotoriseerd en de achteruit is...tja....meer voor de sier...

De truuk is gang houden en na blijven denken. In smal vaarwater is er altijd een oplossing. Je kunt een box direct aanvaren, of voorbijvaren en dan er in. Je kunt er voor- en achteruit in. Ofwel, met alle kanten van schroefwerking en voor alle windrichtingen is er een oplossing die je schuit als vanzelf tussen de palen legt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl