La Mavare schreef :
Wadloper schreef :
... en begeef ik me niet in doodlopende holletjes waar op mijn schreden terugkeren inhoudt dat ik 180 graden moet draaien.
Hoewel de boot dat laatste over bakboord binnen een hele kleine draaicirkel kan, dankzij de wielwerking. Maar tijdens zo'n draai heb je weinig voorwaartse snelheid en dan waait mijn boot snel weg.
Tip: vaar achteruit het holletje in.
Jij hebt duidelijk nog nooit met mijn boot achteruit gevaren.
Als er meer dan een beetje wind staat is een beetje vaart houden noodzaak en dat kan, met mijn boot, achteruitvarend niet, of alleen met een lange aanloop waarbij de boot aanvankelijk alleen maar achter schroef aan gaat en niet naar het roer luistert. Pas als de boot flink vaart achteruit heeft, valt er enigszins te sturen. Maar in een krappe ruimte tussen twee rijen boxen is daar tijd noch ruimte voor. Techniekjes als een beetje gas, dan in z'n vrij en sturen en dan weer een beetje gas, werken alleen bij weinig wind. Bij een dwarswind van 4 bft moet ik daar ook niet aan beginnen.
Er zijn geen universele recepten voor dit soort problemen. Iedere boot reageert weer anders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens heimwee heb naar m'n Victoire 22 met z'n vinkiel en z'n balansroer. Die boot had echter weer andere nadelen en onmogelijkheden. Hier laat je wat, daar vindt je wat.
Maar zoals ik al zei: je moet leren leven met wielwerking en vooral proberen er profijt van te hebben. Als je eenmaal geleerd hebt wat de beperkingen van je boot zijn qua manoeuvreren en je respecteert die door ze niet op te zoeken, dan heb je ook nauwelijks problemen.