Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schroefwerking

schroefwerking 26 sept 2019 18:31 #1087564

  • mike118
  • mike118's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Heel bizar, wij hebben een Friendship 28 gekocht, uit 1978, pracht schip, altijd goed onderhouden, in nieuwstaat met een Yanmar 18 pk. wat is er aan de hand...linkse schroef, dus als je vooruit vaart gaat de kont naar links en de boeg naar rechts. achteruit zou je denken dat de kont naar rechts zou gaan, achteruit, maar dat doet hij niet, de kont gaat achteruit ook naar rechts. hoe kan dat?
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 26 sept 2019 18:38 #1087567

  • mike118
  • mike118's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
sorry in de achteruit zou linksom moeten zijn, maar gaat achteruit rechtsom
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 26 sept 2019 19:02 #1087574

mike118 schreef :
hoe kan dat?
Omdat schepen vrouwlijk zijn, doen het altijd net even anders als je zou verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 26 sept 2019 19:15 #1087579

mike118 schreef :
Heel bizar, wij hebben een Friendship 28 gekocht, uit 1978, pracht schip, altijd goed onderhouden, in nieuwstaat met een Yanmar 18 pk. wat is er aan de hand...linkse schroef, dus als je vooruit vaart gaat de kont naar links en de boeg naar rechts. achteruit zou je denken dat de kont naar rechts zou gaan, achteruit, maar dat doet hij niet, de kont gaat achteruit ook naar rechts. hoe kan dat?

Als je vooruit vaart gaat hij in de praktijk meestal aardig recht vooruit. Weinig van schroefwerking te merken doorgaans. Als je met een linkse schroef achteruit draait gaat het achterschip in principe naar SB. Dat komt dus overeen met hoe je het momenteel ervaart.
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 20:10 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 26 sept 2019 19:32 #1087589

Welke type motor exact?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 26 sept 2019 19:58 #1087603

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Niks mis mee, met een linksdraaiende schroef trekt de komt naar SB bij achteruitslaan.

Zie www.nautinstruct.eu/nieuws-nau...feffect-voor-dummy-s
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 20:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefwerking 26 sept 2019 20:02 #1087605

Als het een Yanmar uit de GM serie is met de standaard keerkoppeling heb je een rechtdraaiende schroef nodig.
Bij het achteruitslaan gaat het achterschip wat naar BB.
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 20:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schroefwerking 26 sept 2019 21:22 #1087631

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Deze Friendship met Yanmar 2GM20 heeft een rechtsdraaiende schroef, bij achteruitslaan trekt de kont naar BB

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 06:22 #1087663

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16788
mike118 schreef :
Heel bizar, wij hebben een Friendship 28 gekocht, uit 1978, pracht schip, altijd goed onderhouden, in nieuwstaat met een Yanmar 18 pk. wat is er aan de hand...linkse schroef, dus als je vooruit vaart gaat de kont naar links en de boeg naar rechts. achteruit zou je denken dat de kont naar rechts zou gaan, achteruit, maar dat doet hij niet, de kont gaat achteruit ook naar rechts. hoe kan dat?

Vooruit is de schroefwerking over het algemeen te verwaarlozen. Als je een serieuze koersafwijking ervaart bij vooruitvaren en met de helmstok in de neutrale stand, dan wordt dat waarschijnlijk door iets anders veroorzaakt.
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 06:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 06:58 #1087666

Ik heb dezelfde boot maar met een BUKH DV10. Hetzelfde probleem maar met vooruit varen merk ik niet veel.

Achteruit slaan is een probleem, zeker met manoeuvreren. Zolang ik zelf de regie heb gaat het redelijk maar als ik bijvoorbeeld een sluis in vaar en ik moet achteruit omdat er voor me iets geks gebeurd, dan heb ik een probleem. Hij trekt dan gelijk naar bakboord.

Ik ben ook van een twee naar driebladsschroef gegaan maar dat heeft ook geen echt effect gehad. We varen nu alweer een paar jaar met deze Friendship 28, dit is eigenlijk onze enige klacht. Kwestie van wennen jammer genoeg.

Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 27 sept 2019 07:01 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 07:26 #1087676

Met mijn IW-31 (en een Volvo Penta MD1) merk ik heel sterk schroefwerking, óók vooruit.

En altijd dezelfde kant op- dat is normaal: Vooruit kop naar stuurboord, achteruit de kont naar stuurboord.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 07:59 #1087699

Maar welke yanmar is het nou? Is het een gm20? Dus rechtsdraaiend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 08:18 #1087709

Schroefwerking als een “klacht” ervaren is hetzelfde als de helling die een kielzeilboot maakt als ongebruikelijk zien.

Het hoort er nu eenmaal bij en je leert er mee omgaan of zelfs nuttig gebruik van te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 08:24 #1087712

Nachtvlinder schreef :
Schroefwerking als een “klacht” ervaren is hetzelfde als de helling die een kielzeilboot maakt als ongebruikelijk zien.

Het hoort er nu eenmaal bij en je leert er mee omgaan of zelfs nuttig gebruik van te maken.

Is ook niet voor niets een onderwerp bij VB1 opleiding en vaak ook examen.
Vooral belangrijk bij het keren in een smal vaarwater , linksom of rechtsom.
www.cumlaudesailing.com/vaarbewijs-1/manoeuvreren
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 11:26 #1087770

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8371
Nachtvlinder schreef :
Schroefwerking als een “klacht” ervaren is hetzelfde als de helling die een kielzeilboot maakt als ongebruikelijk zien.

Het hoort er nu eenmaal bij en je leert er mee omgaan of zelfs nuttig gebruik van te maken.

inderdaad. Zou niet zonder willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 11:36 #1087776

groom schreef :
Nachtvlinder schreef :
Schroefwerking als een “klacht” ervaren is hetzelfde als de helling die een kielzeilboot maakt als ongebruikelijk zien.

Het hoort er nu eenmaal bij en je leert er mee omgaan of zelfs nuttig gebruik van te maken.

inderdaad. Zou niet zonder willen.

Ik soms wel, zeker als ik in nauwe ruimtes hard moet remmen, of een stukje achteruit moet. Maar bij aanleggen vaak een zegen- zolang de wal maar aan stuurboordzijde is :dry:
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 12:11 #1087786

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16788
Maarten-IW31 schreef :
groom schreef :
Nachtvlinder schreef :
Schroefwerking als een “klacht” ervaren is hetzelfde als de helling die een kielzeilboot maakt als ongebruikelijk zien.

Het hoort er nu eenmaal bij en je leert er mee omgaan of zelfs nuttig gebruik van te maken.

inderdaad. Zou niet zonder willen.

Ik soms wel, zeker als ik in nauwe ruimtes hard moet remmen, of een stukje achteruit moet. Maar bij aanleggen vaak een zegen- zolang de wal maar aan stuurboordzijde is :dry:

Al doende leert men. Ik onderschrijf wat Nachtvlinder en Groom opmerken. Als je eenmaal aan die wielwerking gewend bent en hebt geleerd die goed te gebruiken is het meer een hulp dan een handicap.

Je leert echter ook om vooruit te denken en bepaalde, voor jou ongunstige, situaties te vermijden.
Mijn boot heeft tot op zeker hoogte de eigenschappen van een langkieler, maar is vrij windgevoelig bij lage snelheden.
Bij wat meer wind vermijd ik dan ook situaties met weinig ruimte, leg ik bij voorkeur aan over de kant waar de kont heen gaat bij achteruitslaan, en begeef ik me niet in doodlopende holletjes waar op mijn schreden terugkeren inhoudt dat ik 180 graden moet draaien.
Hoewel de boot dat laatste over bakboord binnen een hele kleine draaicirkel kan, dankzij de wielwerking. Maar tijdens zo'n draai heb je weinig voorwaartse snelheid en dan waait mijn boot snel weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 27 sept 2019 15:22 #1087838

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Wadloper schreef :
... en begeef ik me niet in doodlopende holletjes waar op mijn schreden terugkeren inhoudt dat ik 180 graden moet draaien.
Hoewel de boot dat laatste over bakboord binnen een hele kleine draaicirkel kan, dankzij de wielwerking. Maar tijdens zo'n draai heb je weinig voorwaartse snelheid en dan waait mijn boot snel weg.

Tip: vaar achteruit het holletje in.
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 08:45 #1088019

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16788
La Mavare schreef :
Wadloper schreef :
... en begeef ik me niet in doodlopende holletjes waar op mijn schreden terugkeren inhoudt dat ik 180 graden moet draaien.
Hoewel de boot dat laatste over bakboord binnen een hele kleine draaicirkel kan, dankzij de wielwerking. Maar tijdens zo'n draai heb je weinig voorwaartse snelheid en dan waait mijn boot snel weg.

Tip: vaar achteruit het holletje in.

Jij hebt duidelijk nog nooit met mijn boot achteruit gevaren.
Als er meer dan een beetje wind staat is een beetje vaart houden noodzaak en dat kan, met mijn boot, achteruitvarend niet, of alleen met een lange aanloop waarbij de boot aanvankelijk alleen maar achter schroef aan gaat en niet naar het roer luistert. Pas als de boot flink vaart achteruit heeft, valt er enigszins te sturen. Maar in een krappe ruimte tussen twee rijen boxen is daar tijd noch ruimte voor. Techniekjes als een beetje gas, dan in z'n vrij en sturen en dan weer een beetje gas, werken alleen bij weinig wind. Bij een dwarswind van 4 bft moet ik daar ook niet aan beginnen.

Er zijn geen universele recepten voor dit soort problemen. Iedere boot reageert weer anders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens heimwee heb naar m'n Victoire 22 met z'n vinkiel en z'n balansroer. Die boot had echter weer andere nadelen en onmogelijkheden. Hier laat je wat, daar vindt je wat.

Maar zoals ik al zei: je moet leren leven met wielwerking en vooral proberen er profijt van te hebben. Als je eenmaal geleerd hebt wat de beperkingen van je boot zijn qua manoeuvreren en je respecteert die door ze niet op te zoeken, dan heb je ook nauwelijks problemen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 08:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 10:36 #1088059

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8371
. Hier laat je wat, daar vindt je wat.

Dat kan natuurlijk niet voor een vermeend schrijver ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 10:42 #1088062

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16788
groom schreef :
. Hier laat je wat, daar vindt je wat.

Dat kan natuurlijk niet voor een vermeend schrijver ;)

Leg eens uit. Ik leer graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 10:50 #1088067

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8371
Juist is lijkt mij: daar vind je wat.
zonder de t. Je kan immer vervangen worden door jij niet door jou...
Maar ik kan me niet voorstellen dat jij dat niet zou weten. B)
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 10:53 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 11:11 #1088083

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16788
groom schreef :
Juist is lijkt mij: daar vind je wat.
zonder de t. Je kan immer vervangen worden door jij niet door jou...
Maar ik kan me niet voorstellen dat jij dat niet zou weten. B)

Voor je antwoord had ik het al even opgezocht. Je hebt gelijk. Het is een soort uitzondering op de regel en ik kende die inderdaad niet.

De uitleg die ik op internet vond, vind ik wel wat beter dan de jouwe, overigens:

De twijfel over de t in vindt u is wel voorstelbaar: sommige taalgebruikers raken in de war omdat er geen t wordt geschreven als je/jij achter de persoonsvorm staat:

Aan je rechterhand zie je een elfde-eeuwse kerk.
Op 6 augustus word je verwacht op het gemeentehuis.

Deze bijzonderheid van jij/je komt voort uit de ontstaansgeschiedenis van dit woord en geldt alléén voor jij/je achter de persoonsvorm - dus niet voor u achter de persoonsvorm. Jij/je is ontstaan uit g(h)i; in de Middeleeuwen werd dit als het achter de persoonsvorm stond daaraan vastgeplakt, vaak met een d ertussen: hebdi (‘hebt ge’), kundi (‘kunt ge’). Deze d werd in de loop der tijd verzacht; di werd via dji, dzji, zji tot ji, waarna de i werd gereduceerd tot e, zodat ji veranderde in je. Hebdi veranderde zo in allerlei tussenstappen in heb jij/je, zonder t. Pas vanaf de zeventiende eeuw kon jij/je ook vóór het werkwoord gebruikt worden: jij/je hebt/houdt/vindt/wordt. In die volgorde werd en wordt er wel een t aan de stam toegevoegd.


Hoe dan ook; weer wat geleerd. Waarvoor mijn dank.
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 11:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 11:43 #1088093

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7199
Poeh ingewikkeld hoor. 3x gelezen maar snap het nog niet. Ik gebruik in die gevallen een eenvoudig ezelsbruggetje door een woord te gebruiken waarvan de stam niet op een d eindigt, bijvoorbeeld “hebben of lopen” of, om bij het topic te blijven “schroeven”, dus “schroef je, schroeft u” enz. dus zonder en met een t. Kwa schroefwerking dan. Snapt u, Ik snap dit wel, hij snapt het ook, snap jij het wel.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 11:51 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroefwerking 28 sept 2019 11:50 #1088095

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3192
als de 2.persoon(idd. groom als onderwerp) na de vervoeging staat komt er nooit een t achter de stam?

loop jij
breng je
vind jij
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 28 sept 2019 12:04 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl