Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 okt 2019 15:51 #1095826

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Afgelopen maand heb ik de warmtewisselaar van onze Volvo Penta D2-55 proberen te demonteren om deze te kunnen reinigen en te kunnen ontkalken.
De warmtewisselaar zit opgesloten tussen twee afdichtdeksels.
Het bleek dat de inbusbouten van de afdichtdeksel aan de vliegwielzijde van de motor niet te demonteren zijn (geen ruimte voor een inbussleutel; geen ruimte voor het verwijderen van de bouten).
Het verwijderen van de warmtewisselaar aan de voorkant bleek niet mogelijk: deze zat te vast in het huis.
Ik ben nieuwsgierig wie al eens eerder de warmtewisselaar van dit type motor heeft gedemonteerd, en tegen ditzelfde probleem is aangelopen.
Het lijkt erop, dat het volledige (gietijzeren??) subchassis van de warmtewisselaar van de motor moet worden verwijderd om de koperen warmtewisselaar te kunnen demonteren.
Niet echt "praktisch" voor een onderdeel welke volgens Volvo Penta eens per 2 jaar moet worden ge-inspecteerd...
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 15:52 door Jezsie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 apr 2021 09:06 #1277186

  • CB1962
  • CB1962's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik heb helaas het draadje in deze discussie niet kunnen vinden. Heeft er iemand ervaring met het demonteren van de warmtewisselaar in de D2-55? Ben zeer benieuwd naar de ervaringen en tips. Bij voorbaat dank.
Festina Tarde JvG 8.20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 apr 2021 09:10 #1277189

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Jezsie schreef :
Afgelopen maand heb ik de warmtewisselaar van onze Volvo Penta D2-55 proberen te demonteren om deze te kunnen reinigen en te kunnen ontkalken.
De warmtewisselaar zit opgesloten tussen twee afdichtdeksels.
Het bleek dat de inbusbouten van de afdichtdeksel aan de vliegwielzijde van de motor niet te demonteren zijn (geen ruimte voor een inbussleutel; geen ruimte voor het verwijderen van de bouten).
Het verwijderen van de warmtewisselaar aan de voorkant bleek niet mogelijk: deze zat te vast in het huis.
Ik ben nieuwsgierig wie al eens eerder de warmtewisselaar van dit type motor heeft gedemonteerd, en tegen ditzelfde probleem is aangelopen.
Het lijkt erop, dat het volledige (gietijzeren??) subchassis van de warmtewisselaar van de motor moet worden verwijderd om de koperen warmtewisselaar te kunnen demonteren.
Niet echt "praktisch" voor een onderdeel welke volgens Volvo Penta eens per 2 jaar moet worden ge-inspecteerd...

Ik vraag me af of er iets te "ontkalken" valt. De temperatuur van het buitenwater zal nooit zo hoog worden dat er ketelsteen ontstaat. Volgens de "Manual' bedoelen ze alleen het verversen en doorspoelen van het gesloten systeem van de motor.
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 09:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 apr 2021 09:20 #1277195

  • CB1962
  • CB1962's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
In mijn vorige boot stond een Peugeot 62. Daar kon de warmtewisselaar makkelijk worden gedemonteerd. Bleek behoorlijk inwendig te zijn vervuild. 2 dagen in een bloembak met schoonmaakazijn deed wonderen. Daarna geen koelproblemen meer. Leek mij geen overbodige luxe om dat na 18 jaar ook maar eens preventief te doen. Echter ik begrijp uit het eerdere bericht dat het uitbouwen van de warmtewisselaar bij de D2-55 een uitdaging is. Wellicht weet iemand een andere oplossing om de warmtewisselaar inwendig te reiningen?
Festina Tarde JvG 8.20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 apr 2021 09:48 #1277202

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Waarom zou je de pijpenbundel er uit willen halen, het idee van een koeler is dat schone te koelen vloeistof inwendig in de koeler zit en geen onderhoud nodig heeft en het vuile buitenkoelwater door de pijpenbundel loopt, schoonmaken is dan normaal, wat hier niet helemaal opgaat, deksels eraf en de pijpenbundel ragen, wat kan je hier verwachten wat de koelwater stroom belemmert, modder, en evt mosseltjes die toch een beter plekje hebben gevonden om te groeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Demonteren warmtewisselaar Volvo Penta D2-55 25 apr 2021 10:02 #1277206

  • CB1962
  • CB1962's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Het gaat inderdaad om het reinigen van de pijpenbundel. Dat heb ik wellicht ten onrechte benoemd als de warmtewisselaar. als het inderdaad een kwestie is van deksels verwijderen bij de D2-55 en ragen dan lijkt dat de meest voor de hand liggende en simpele oplossing. Dank voor de tip. Ik laat weten of dit de oplossing is.
Festina Tarde JvG 8.20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl