Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud lewar two speed 25.

Onderhoud lewar two speed 25. 04 nov 2019 15:31 #1098334

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Mijn schootlieren zijn lewmar two speed 25's.
Omvat vorige keer de BB schootlier af en toe doorslipte, vandaag gepoogd een onderhoud te geven.
Manuals van Lewmar gevonden op het internet, waarbij ook de uitleg voor de two speed 25.
Maar de demontage lukt niet.
Na het verwijderen van de top plate en het wegnemen van de winch trommel wordt ik geconfronteerd met de lagers waarboven een harde plastic plaat zit, die ik niet over het daarboven gelegen tandwiel krijg.
Heeft iemand ervaring met die winch, is er iets dat ik niet juist doe ?
Foto's volgen later.

Voorlopig heb ik alleen de pawls en springs die in de trommel zitten ( boven ) kunnen schoonmaken en hermonteren, met een klein beetje olie, en de lagers zo veel mogelijk oud vet verwijderd en met nieuw vet ingevet.
Maar dat is eigenlijk niet voldoende.
Ze lijken echter nu wel zonder slippen te werken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 04 nov 2019 15:48 #1098337

Om de lieren in het geheel te kunnen servicen, moeten ze met grondplaat en al gedemonteerd worden.
Tip: neem een door, knip er een rond gat in t.g.v. de lier en zet deze er over heen.
Dan vallen de losse dingetjes en dingetjes, die wegschieten niet over boord.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 04 nov 2019 20:16 #1098413

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Ik denk dat ik een duidelijke uitleg heb gevonden.
Lewmar-25-2-speed Cruisersforum

Blijkt dat je inderdaad de hele winch moet losmaken om dan via de onderkant 2 sluitringen te kunnen verwijderen. Niet vreemd dat ze die winch na 2 jaar al uit de handel hebben genomen.
Zeer onpraktisch. ( Moet weer lukken dat ik met 2 van dat soort opgezadeld zit :( )

Als ze nu voorlopig blijken te werken na het onderhoud aan de bovenste palletjes, zal het uitgebreid onderhoud wel volgende lente volgen. Tenzij ik toch de moed vindt om dit nog deze winter te doen.
(Het ondehoud zelf is niet zo moeilijk, het uitbouwen is echter een andere zaak. De plaats onder de winch is slecht bereikbaar. :( .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 28 dec 2019 10:57 #1112880

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Afgelopen dagen de zeilen van boord gehaald.
Kunnen ze eens goed drogen. En zeilen doe ik de volgende 3 maanden toch niet.
Dan kan ik eigenlijk ook eens die lieren afbouwen en een onderhoud geven.

Wel moeten dan ook de bevestigingsgaten tijdelijk afgedicht worden, normaal doe ik er een stuk ductape over, en dat voldoet eigenlijk wel.
Maar zijn er andere afdichtingsmethodes voor korte termijn ( 3 maand ) die ongeveer even goed werken?
Uit mijn hoofd gaat het om 6 M6 boutgaten die afgedicht dienen te worden.
(Staan op een iets aflopend vlak.)

En waar zijn de palletjes voor Lewmar afzonderlijk te koop.
Zo een setje waar alles in zit heb ik, maar eigenlijk gebruik ik alleen palletjes en veertjes.
De rest is meestal nog in prima conditie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 dec 2019 11:04 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 28 dec 2019 11:34 #1112889

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4151
Ik had ook twee schootlieren die alleen van van af de romp gedemonteerd konden worden. Bij mij was er een groot gat in het midden van de ingelamineerde plaat gemaakt waardoor je er in principe bij zou moeten kunnen zonder demontage. Of dat goed lukt weet ik niet, bij mij waren de gaten dichtgemaakt met silicone kit. Dus ik vermoed eigenlijk van niet.

Ik heb, vooral om deze reden, andere lieren gekocht. Één van de lieren was bevestigd onder de bekleding.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 05 jan 2020 14:06 #1115518

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Ik heb nu op internet op verschillende sites die pallestjes en veertjes gevonden.
Wat opvalt, voor de veertjes alleen vragen sommige site's al meer dan 30 euro ! :sick:

Weet iemand nog een adresje waar ik alleen de palletjes zou kunnen bestellen ?

Heeft iemand ervaring of je die palletjes ongestraft een beetje kunt bijwerken. Zodat ze weer goed werken ? Het lijkt met wel te doen, er 1 mm af te halen zonder dat dit problematisch wordt, of vergis ik me daarmee.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 05 jan 2020 14:14 #1115522

Bestel gelijk een tube lierenvet. Doet beter dan olie
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 05 jan 2020 14:32 #1115526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Gewoon (siliconen) kranenvet van de Gamma ook goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 05 jan 2020 14:41 #1115529

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Hurley Ruud schreef :
Bestel gelijk een tube lierenvet. Doet beter dan olie

Op de palletjes geen vet, alleen fijne (naaimachineolie).
Vet is voor de tandwielen en de lagers.
Speciaal vet is prima, gewoon schoefasvet voldoet ook.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 08 feb 2020 19:26 #1125376

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Uiteindelijk de afgelopen week de winches volledig uit elkaar gehaald.
Zoals de uitleg op het cruisersforum aangaf.
Het losmaken en terug bevestigen van de onderste snap ring is wel een moeilijk gevalletje.
Maar na wat proberen lukte het toch.
Ik had alleen grote palletjes, en in de tandwielen onderaan zitten kleine palletjes.
( half zo hoog als de groote ). Die heb ik dus maar niet vervangen, niet ideaal maar ze zullen het nog 2 jaar moeten volhouden.

Het is dus gelukt, maar eenvoudig of handig was het zeker niet.
Indien je dus dergelijke winches hebt Lewmar two speed 25, dan moet je ze demonteren om een volledig onderhoud te kunnen geven.
En je hebt grote EN kleine palletjes nodig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 09 feb 2020 21:06 #1125635

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
En nog een vraag.
Bij demontage gemerkt dat de lieren met een minimum van kit op het dek stonden, en de bouten bovenaan waren voorzien van iets meer kit ( om lekkage te beletten ).

- Wat is nu verstandiger. Met een dun laagje kit werken tussen lier en dek, met een dikke laag kit of zonder. ( sikaflex of vergelijkbare kit denk ik te gebruiken.
De bouten, ( met verzonken kop), krijgen een stukje butyl tegen lekkage.

- De bouten hebben het 30 jaar volgehouden, tijd om te vervangen ?
Ze zijn nog allemaal recht en na even schoonmaken loopt de moer er soepel over.
Mijn idee is ze te hergebruiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 10 feb 2020 07:18 #1125693

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Als je twijfelt over die boutjes zou ik ze lekker vervangen. Paar euro voor een gerust gemoed is een koopie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lewar two speed 25. 13 feb 2020 17:39 #1126623

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Alles gisteren gemonteerd, boutjes heb ik behouden,
na opkuisen leken ze nog prima.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl