martinw schreef :
Grappig.Een paar jaar geleden sprak ik met een toenmalige havengenoot die met een 50 voeter ook grote reizen maakt, maar meer zuidelijker dan jij doet. Hij had een commonraildiesel in zijn boot. Het merk weet ik even niet meer. Maar hij had er spijt van. Had al tweemaal een aardig bedrag moeten aftikken, omdat hij weer een monteur moest laten komen omdat er ergens een storingsmelding was, die hij niet zelf kon deleten. Hij kreeg niet de beschikking over de software om het zelf te gaan doen. Het was niet meer dan de laptop inpluggen en de storing deleten. Geen 2 minuten werk. Geen van beide keren een echte storing. Hij was zelf technicus en bijzonder handig. Had een groot deel van de inbouw in eigen beheer gedaan.
Zulke verhalen heb ik ook gehoord ja. Een vriend van me had 10 jaar terug een nieuwe boot laten bouwen met een Volvo Penta Common Rail daarin. Tot twee keer toe ging de ECU kapot in minder als twee jaar tijd, uiteraard gebeurt dat op afgelegen plekken zoals South Georgia. Motor niet meer aan de gang te krijgen en een monteur moet ingevlogen worden. Na de tweede keer eiste hij dat hij een tweede ECU aanboord zou hebben zodat hij die zelf uit kon wiselen. Dat was niet mogelijk zeiden de heren bij VP. Hij heeft de motor in een krat geschoven, terug gestuurd en vaart nu sinds 8 jaar met een Yanmar.
Toen ik mijn common rail Yanmar bestelde heb ik ook van te voren gevraagd of ik een ECU als reserve onderdeel aanboord kon hebben. Dat was absoluut geen probleem, nu ruim twee jaar later heb ik dat nog steeds niet voor elkaar gekregen