Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ankerlier vraagje

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 18:27 #1106350

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Hallo,

Op mijn compromis 999 heb ik een ankerliertje staan, maar ik moet handmatig, de ketting eruit trekken, hetgeen best wel link is, of mis ik iets. Zou hem graag uitpompen.
Het indraaien gaat perfect.

Heeft iemand een gelijk soort gelijk ankerliertje

Al vast bedank
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 18:35 #1106351

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Ik heb exact dezelfde lier. Wanneer je met de lierhendel tegen de klok in draait dan moet de rem loskomen en loopt de lier vrij.
Als dat niet werkt dan moet je de bout even helemaal losdraaien, daarna kan je de onderdelen verwijderen en schoonmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 18:50 #1106363

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Super bedankt voor het snelle antwoord.

Kon me al niet voorstellen dat ik de ketting uit de kluis moest trekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 19:46 #1106382

Het lijkt, op foto 2, of de ketting een maat te dik is voor dit liertje.
Laatst bewerkt: 04 dec 2019 19:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 20:16 #1106392

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1098
Als je op een gecontroleerde manier je anker wilt laten zakken waarbij je de lengte van de uitgelaten ketting in de gaten kunt houden, dan moet je een voorziening hebben waarbij je de draairichting van de lier kunt omdraaien. Daar zijn (dure) kant en klare kastjes voor te koop, maar je kunt ook zelf iets maken.
Wat je nodig hebt is 2 solenoids, een schakelaar, een stevige ABS doos en wat draad.
Kosten < Eu25. Goedkope maar robuuste Solenoids van AliE.
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 21:13 #1106412

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Nee, het is een 10 mm ketting, maar had er wat al wat mee lopen spelen, waardoor hij niet mooi viel.

Toch nog een vraagje, bovenop zitten 2 gaten, een in het centrum en een er naast, dus asymmetrisch, waar dient die voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 04 dec 2019 21:18 #1106414

  • HugoGr
  • HugoGr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
de middelste draait de rem los waarmee de kettingschijf dus los komt van de motor en je het anker dus kunt storten. Het tweede gat uit center kan je een lierhendel inzetten en een hefboom creëeren om het anker handmatig op te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 05 dec 2019 07:39 #1106461

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Begrijp je antwoord niet helemaal

Middelste tegen de klok in voor het vrijgeven? En die andere ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 05 dec 2019 21:36 #1106762

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Toch eens naar de aansturing van de ankerlier kijken: ik heb nog nooit een elektrische ankerlier gezien die niet twee kanten uit kon draaien: normaal is de best gecontroleerde manier om het anker te vieren elektrisch uitpompen. Ankerwinchmotoren zijn er met twee, drie of vier aansluitingen, afhankelijk van het motortype, maar in principe moet elke elektromotor twee kanten op kunnen draaien.
Wat betreft de vorige post: inderdaad bedien je met het middengat de frictie die het kettingwiel op de winch koppelt: linksom is los en rechtsom is vast. Het excentrische gat is gewoon het wiel zelf, hiermee kan je met de lierslinger handmatig de ketting indraaien. Dit gaat meestal tamelijk zwaar omdat je dan door een veerbelaste terugloopkoppeling heen moet draaien, maar dit is dan ook voor noodgevallen.

Normaal wordt de elektromotor aangestuurd via een solenoidbox, een spoel voor inhalen en een spoel voor vieren.
Het lijkt waarschijnlijk dat de uitviersolenoid niet werkt, hetzij de spoel zelf of de schakeling die hem aan moet sturen, want nogmaals: nog nooit een elektrische ankerlier gezien die maar een kant op kon draaien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 07 dec 2019 03:36 #1107047

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Het betreft hier en handliertje en niet elektrisch

Gaat mij er om dat ik hem veilig kan laten vallen, tot dus ver trok ik hem handmatig uit de kluis, maar dat is niet zonder risico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 07 dec 2019 08:10 #1107058

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18612
Avalon schreef :
Nee, het is een 10 mm ketting, maar had er wat al wat mee lopen spelen, waardoor hij niet mooi viel.

Ik denk dat Saeftinghe gelijk heeft en dat de nestenschijf op het liertje bedoeld is voor 8 mm ketting. De schalmen lijken nu niet goed in de nestenschijf te vallen.

Het liertje staat er mogelijk vanaf werf op en het zou me verbazen als Compromis op een boot van net 10 m. uitgaat van 10 mm. ketting.
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 08:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 07 dec 2019 09:45 #1107077

hallo
ik denk dat het liertje goed schoongemaakt en gesmeert moet worden dan werkt het wel weer
er komt toch iedere keer een hoop bagger mee naar boven

ik heb nog 50 mtr 8mm ketting hier liggen gratis af te halen in Dordrecht
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 07 dec 2019 10:03 #1107079

Wadloper schreef :
Avalon schreef :
Nee, het is een 10 mm ketting, maar had er wat al wat mee lopen spelen, waardoor hij niet mooi viel.

Ik denk dat Saeftinghe gelijk heeft en dat de nestenschijf op het liertje bedoeld is voor 8 mm ketting. De schalmen lijken nu niet goed in de nestenschijf te vallen.

Het liertje staat er mogelijk vanaf werf op en het zou me verbazen als Compromis op een boot van net 10 m. uitgaat van 10 mm. ketting.

Het kan ook zijn dat het een ( goedkopere :whistle: ) niet gecalibreerde ketting is en bij dat soort kettingen kan de schalmlengte minder precies zijn en er ook onderlinge verschillen voor komen.
Of misschien een inchmaat bijv. 3/8 inch ( wat dus ruim 9,5 mm is) ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 08 dec 2019 16:01 #1107327

pantaleimon schreef :
hallo
ik denk dat het liertje goed schoongemaakt en gesmeert moet worden dan werkt het wel weer
er komt toch iedere keer een hoop bagger mee naar boven

ik heb nog 50 mtr 8mm ketting hier liggen gratis af te halen in Dordrecht
groeten
Frank


de ketting is voor avalon gereserveerd
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 01 jan 2020 20:22 #1114267

Hallo,

Wij hebben hetzelfde probleem met onze ankerlier. We kunnen de ankerlier wel gebruiken om het anker op te halen, maar moeten het met de hand laten zakken. We zijn er achter dat we de rem moeten losdraaien, alleen nu is de vraag: Hoe werkt deze rem? (zie ronde schijf met 4 rechthoekige gaten op foto). Heeft iemand enig idee met welk soort gereedschap je deze rem los krijgt?

Jan-Willem
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 20:36 door WhiteCloud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 01 jan 2020 21:16 #1114279

Met een lierhandel
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 01 jan 2020 21:41 #1114290

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13897
Ik denk niet dat je met een normale lierhandel iets kunt in dit geval. Het lijkt gemaakt te zijn voor een specifiek bij deze lier horende handel met een dikke platte schacht. Wellicht kan je iets (laten) maken wat past maar of dat nog de moeite waard is? Als je het mij vraagt kan je beter deze hele lier vervangen door iets moderners.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 01 jan 2020 22:30 #1114303

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1485
WhiteCloud,
Paar jaar terug al eens een lierhandle met een fotootje op het forum gezet. Ik denk dat je zoiets zoekt. Als dat niet helemaal is wat je zoekt, zou ik ook een dergelijk handle naar maat kunnen maken voor je. Een goede tekening volstaat; je kan ook de hele lier hier bezorgen, dan kan ik een handle naar maat maken van RVS met een kunststof (delrin) handgreep. Lang moeten zoeken in de archieven, maar zelfs dat bewuste fotootje gevonden. Bij de volgende.


Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 22:33 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 01 jan 2020 22:32 #1114304

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1485
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 02 jan 2020 06:34 #1114320

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
WhiteCloud schreef :
Hallo,

Wij hebben hetzelfde probleem met onze ankerlier. We kunnen de ankerlier wel gebruiken om het anker op te halen, maar moeten het met de hand laten zakken. We zijn er achter dat we de rem moeten losdraaien, alleen nu is de vraag: Hoe werkt deze rem? (zie ronde schijf met 4 rechthoekige gaten op foto). Heeft iemand enig idee met welk soort gereedschap je deze rem los krijgt?

Jan-Willem

Die moer draai je los met de bijgeleverde lierhefboom. Ik heb mijn lierhefboom zelf gemaakt, gewoon een stuk plat rvs dat in die gaten past en een meter lang. Doordat de hefboom zo lang is kan ik rechtop staand werken. Die moer kan ontzettend vast zitten, trekt zichzelf vast als er zware last op de ketting komt. Vanzelfsprekend tegenwijzerzin losdraaien. Bij het losdraaien het nestenwiel met de pal blokkeren. Nadat de moer los is moet je soms een mep geven tegen het nestenwiel, ook de conus kan klemmen.
En dan eens alles smeren ( behalve de conussen )
Ik heb ook mijn pal gewijzigd. Heb die 30 cm verlengd zodat ik de pal met de voet kan uitklinken.
Net vóór je ankert zet je de moer los, het anker in het water, de pal belet het uitlopen van de ketting.
Kom je op de stek is een trap op de palhefboom voldoende om het anker te laten vallen. Secondewerk. Let wel, ik doe dat solo, laat mijn vrouw niet rond die lier komen, het is een uiterst sterke krachtpatser maar niet voor a technische mensen. Op een knopje drukken gaat voor de meesten nog, voor het bedienen van een SL ankerlier heb je reeds een rudimentair beetje technisch inzicht nodig.
Overigens heb ik op onze Sl Seatiger ook de hoofdas gewijzigd. Het is een gekregen ankerlier en die had een nestenwiel voor 10 mm ketting, ik wou onze 8 mm blijven gebruiken dus heb het nestenwiel van ons oude kleine Sl ankerliertje ( de kleine variant met de fietskettingen binnenin ) overgebouwd op de grote lier. Mede door dat kleine nestenwiel is onze lier nog sterker. Ik heb wel eens een olievat vol metaal en beton opgetild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 02 jan 2020 10:04 #1114401

Dank allen, voor de feedback.

@ Old bawley: dank voor de uitgebreide beschrijving. Dat gaat ongetwijfeld van pas komen zodra we het gaan uitproberen.

@ Peter: Het fotootje de lierhefboom was erg handig, dank voor de moeite. Die hebben we niet, maar zelf (laten) maken lijkt een goede optie.

@il cigno: "of dat nog de moeite waard is? Als je het mij vraagt kan je beter deze hele lier vervangen door iets moderners."
Het demonteren en onderhouden van de ankerlier is idd hoognodig en staat op de winterkluslijst. Maar daar hebben we deze lierhendel voor nodig. Gezien het weinige aanbod van 2e hands ankerlieren, is het doel wel om deze te blijven gebruiken.

Jan-Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 02 jan 2020 10:41 #1114417

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Ik kan op de foto niet zien of het een Seatiger ( de grote ) of een highspeed (de kleine ) gaat.
Beiden zijn uitstekende kwaliteit, eigenlijk voor het leven en dat kan niet gezegd worden van de huidige elektrische ankerlieren. Kapotte ankerlier is nr. één op de lijst van meest voorkomende reparatiewerkzaamheden hier in de Med. Nummer twee zijn de toiletten.
Daar waar een Seatiger met zijn gehard stalen tandwielen onverwoestbaar is heb ik een highspeed toch eens gemold. Ik had een forse Zeeuw aan boord die met die één meter lange handle van me aan het werk ging en hij trok gewoon één der twee fietskettingen die het binnenwerk uitmaken aan gort.
Een reparatie is goedkoop. Stukje fietsketting.
Ik werk nog steeds met een handankerlier ondanks altijd achter het anker leven en zowat om de twee dagen een andere stek. Die lier houd me fit.
Het grote voordeel van een elektrische lier is dat je ook solo het anker kunt ophalen terwijl je aan de helmstok staat, met een handankerlier lukt dat niet en zo ben ik twee jaar terug een anker verloren.
Toch blijf ik zolang het kan bij mijn oude mechanische ratel. Ik kan ankerop gaan zonder de diesel te starten ( ik zeil van het anker ) en dat kunnen de meeste elektro ankerlieren niet. Ze hebben de extra por van de draaiende alternator nodig om ketting van grote diepte op te halen.
Ook in mijn 20 jaar Med twee keer van een enge baai ankerstek aan lagerwal gezeild toen mijn accu´s leeg bleken te zijn. Het zal je maar gebeuren. ( en Murphy zorgt er voor dat het ook gebeurt, net als je hoort dat er straks 9 à 10 aankomt. )
Met de reeds staande wind was het met hand binnenhalen van het anker niet gelukt.
Bovendien een extra accu en die dikke kabels naar voor…. Nee dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 02 jan 2020 14:14 #1114482

"Beiden zijn uitstekende kwaliteit, eigenlijk voor het leven en dat kan niet gezegd worden van de huidige elektrische ankerlieren." Goed te weten, dan houden we hem nog wel een poosje.

Volgens mij is het een hyspeed 510 als ik op Google Afbeeldingen kijk. Zie bijgevoegde foto.

Wat verder opvalt is is dat bij de ankerlier op de foto de vorm van de lierhendel hetzelfde is als voor de rem (rechthoekig). Dat is ook logischer. Bij die van ons is de lierhendel rond, dus hebben we nog een aparte lierhendel nodig om de rem te bedienen (vandaar de verwarring).

Ik heb inmiddels ook de website gevonden met spareparts (slspares.co.uk/). De lierhendel wordt aangeboden voor GBP 39.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 02 jan 2020 14:40 #1114493

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Mijn eerste voorlopige lierhandle was een grote lijmklem. De schacht van die lijmklem paste precies in de rechthoekige openingen. Later vond ik een passend stuk RVS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier vraagje 29 mrt 2020 09:41 #1140082

OldBawley schreef :
Mijn eerste voorlopige lierhandle was een grote lijmklem. De schacht van die lijmklem paste precies in de rechthoekige openingen. Later vond ik een passend stuk RVS.

Even ter afronding van mijn vraag in dit draadje. De lijmklem werkt. Dat gebruik ik voorlopig.

Verder nog handige links voor eenieder die gaat stoeien met een SL Hyspeed 510 ankerlier:
Manual: www.fujiyachts.net/manuals/S-L...speed%20Windlass.pdf

Reserve-onderdelen:
slspares.co.uk/

Ervaringen van anderen met het repareren van deze ankerlier:
www.cruisersforum.com/forums/f...d-windlass-6794.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl