@ Jollenbaas
Dat van die 0,7 Volt tussen een rvs schroefas en een niet daarmee geleidend verbinden stalen boot klopt precies als je naar beide galvanische potentialen beneden kijkt .Het verschil van staal met rvs is ook vrijwel precies die 0,7 Volt.
Maar of het verbinden van beide nou echt wat oplost vraag ik me af.
Dat een zinkanode op de as zich opoffert is natuurlijk logisch want zink heeft een potentiaal van -1000 en rvs van +200 .Op het verschil tissen die twee kun je een lampje laten branden
. Als dan de as wordt verbonden word met de romp door het sleepconact ziet de anode nog steeds het 200 mv potentiaal van de schroefas wat echter door de stalen romp wordt afgezwakt naar iets tussen +200 en -500 , maar dichter bij dat van staal als van rvs vanwege het grotere oppervlak van de romp. Het potentiaalverschil zal dus inderdaad kleiner worden waardoor de anode zich minder snel zal opofferen.
Echter , waarom zit die anode eigenlijk of de rvs schroefas? Anodes moeten nl juist op het minst edele metaal zitten ( in dit geval dus op de romp) om dat tegen het edelere rvs te beschermen en niet andersom . Überhaupt zie ik eigenlijk van een anode op een rvs het nut niet zo zitten aangezien het rvs ( tenminste as dat een as van 1.4404 ( 316L dus is) zo'n beetje het edelste metaal is van de hele boot.
Ik zou dat ding er gewoon vanaf laten , tenminste als de as inderdaad van rvs 316 is wat wel waarschijnlijk is gezien je gemeten potentiaal . Ik zou nl. niet weten tegen welk nog edeler metaal die schroefas moet worden beschermd.
Overigens beschermt een anode , heelaas,echt niet tegen roest. Roesten is totaal wat anders als galvanische corrosie en kan niet door een anode maar alleen met bijv. kathodische bescherming worden tegengegaan zoals dat wel bij stalen damwanden gedaan wordt. Op een jacht is dat echter nauwelijks te realiseren omdat er daarvoor een constant potentiaalverschil moet wporden aangelegd tussen anode en een tweede referentiekathode .
ps, De waarden op het plaatje gelden voor zeewater . Dat galvanische corrosie in zeewater sneller gaat komt gewoon door de veel hogere geleidbaarheid van zeewater en niet door een ander potentiaalverschil.
Ad