Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie Rib

Reparatie Rib 03 feb 2020 22:13 #1124104

Hallo allemaal,

Wij zijn in het bezit van een Vanguard 520T.
Nu hebben we het probleem dat er water via de (opblaasbare) drijvers de boot binnenkomt.
Onderzoek wijst uit dat de kunstof strip onder aan de boot die de verbinding vormt tussen de de
polyester 'cock' en de drijvers niet goed meer functioneert. (lijm laat los?)

We hebben een prijsopgave gevraagd bij een erkend reparatie bedrijf.
Die wilde de drijvers helemaal van de polyester cock afhalen en vervolgens de boel weer vastlijmen.
Kosten bijna 3000 euro!

Is er geen goedkoper alternatief? Kunnen we niet gewoon nieuwe kunststof stroken over de oude heenlijmen?

Graag jullie advies op dit gebied.

Vriendelijke groet,

Stampanti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Rib 03 feb 2020 22:18 #1124106

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat het bedrijf oppert, lijkt mij de meest logische en veilige oplossing.
Dat geeft het meeste oppervlakte om te lijmen.

Kunststof stroken eroverheen lijmen lijkt mij niet zo'n goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Rib 04 feb 2020 19:10 #1124362

Is een lastige tijdrovende reparatie als je de tubes helemaal losmaakt. Met een beetje geluk kun je de stroken lostrekken na verwarmen met een föhn. Voor je nieuwe stroken lijmt zal de oude lijm moeten worden verwijderd. Of dat lukt hangt erg af van de ruimte die je hebt.

Opnieuw verlijmen is niet lastig, moet wél exact volgens de regels. De procedure is weinig vergeeflijk voor slordig werk. Dus als je er slecht bij kan zullen de tubes geheel los moeten.

Meestal levert de lijm verbinding tussen de tubes en de romp de sterkte en komt de waterdichtheid van de stroken. Dus als de stroken eraf zijn wel even controleren of de tubes nog goed vastzitten. Zal vrijwel zeker het geval zijn.

Loslatende stroken zijn meestal het gevolg van varen met te zachte tubes. Door het klapperen laat de lijmlaag los.

Zou voor de zekerheid eerst kijken of het water niet via een andere route binnenkomt. Via bouten buitenboordmotor? Scheef ingedraaid ontwateringsplugje?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Rib 04 feb 2020 19:27 #1124367

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Kijk eens op ribsport.nl. Daar vind je alles over jouw vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl