JosvB schreef :
Het idee van deze schakelaar is, dat zodra je op de motor vaart, je de schakelaar op de stand both zet (niet via OFF) zodat beide accu's geladen worden.
geld dit ook als ik er een accu lader op zet.
want dat was de vraag
groet, Jos
Hangt er vanaf wat voor acculader je gebruikt.
De oude acculaders die gewoon 13 tot 14 V leverden en waar je zelf moest nakijken of het goed ging zullen dat wel doen. Maar wil je dat ?
Modernere acculaders hebben verschillende stappen om de accu vol te laden, en dan in onderhoudslading over te schakelen. Die verwachten 1 accu of een accubank te laden.
En zullen niet goed kunnen werken met 2 verschillende accu's of 2 accu's in verschillende laadtoestand.
( je zult 1 accu goed laden, en de andere overladen. )
Dit was vroeger niet zo een groot probleem, omdat je de accu's bij overladen, (waarbij een deel van het accuzuur/water mengsel verdampte ) kon bijvullen met gedestileer ( of gedeminiraliseerd ) water.
De meesta accu's tegenwoordig zijn zogenaamde onderhoudsvrije, waarbij je geen water kunt bijvullen, vooral bij deze accu's is het voorkomen van het overladen belangrijk, want accuzuur/water dat verdampt kan niet bijgevuld worden.
Voor gelaccu's geld dat nog meer. Zeker niet overladen.
Best is, zeker bij moderne accu's een acculader per accu in te zetten. Die zal je accu zonder dat jij erbij moet blijven goed opladen tot volledig vol, en dan in onderhoudslading overgaan.
En de accu niet overladen.
Of je kan laadstroomverdelers gaan toepassen.
laden meerder accu's
Maar dat wordt vermoedelijk duurder dan 2 cteck acculaders.
Konclusie : kan je via de accuschakelaar 2 accu's laden. JA maar het is zeker niet optimaal, en je zal erbij moeten blijven en regelmatig moeten meten om te voorkomen dat je je accu's voortijdig verslijt.