Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: açcu's laden

açcu's laden 11 feb 2020 13:40 #1126067

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
hoi
In mijn boot zit in de bakskist een schakelaar voor 2 accu's
Stand 1 accu 1 - stand 2 bijde accu's - stand 3 accu 2 en natuurlijk stand 0 alles uit.
mijn vraag is nu kan ik met 1 acculader op stand 2 bijde accu's opladen of moet ik dit om en om doen.
Of is het beter als ik de accu's op een eigen oplader zet.

groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 11 feb 2020 14:49 #1126079

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Het lijkt mij dat je beide tegelijk kan laden, als er een vol is dan loopt daar geen stroom meer door en gaat de stroom door de accu die nog wil laden.

als beide aan het laden zijn zal de laadstroom wel door beide accuus verdeeld verbruikt worden.

je kan niet een 2 maal zo sterke acculader nemen want als er eentje vol is, gaat die de andere accu 2x zo sterk laden als die accu erg leeg is, en komt dan wel op een te hoge laadstroom te staan.

het zou wel beter zijn om beide accus op een eigen lader te zetten zodat je sneller kan laden, want dan kan je wel 1/10 accu capaciteit nemen, en je hebt 2 acculaders, moet je wel op de schakelaar stand letten dat deze niet op beide staat .en je hebt er altijd eentje reserve.

ben benieuwd of mijn verhaal klopt ! aan de andere reageerders...
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 14:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 11 feb 2020 15:03 #1126085

Het beste kun je die vooroorlogse accu-schakelaar eruit halen en een fatsoenlijke scheider monteren (Argofet diode-brug of Cyrix relais).
Maar als je 'm wilt houden: laden op het centrale punt betekent dat de laadstroom naar de meest lege accu gaat. En met een beetje pech loopt de stroom van je volle accu naar de lege. Het is beter om de lader rechtstreeks op de (service)accu te zetten. De startaccu heeft sowieso geen lader nodig (als het goed is).
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 11 feb 2020 15:26 #1126099

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Als het om een traditionele startaccu en service accu gaat en je startaccu ook door de dynamo op je motor wordt geladen zou ik de walstroomlader inderdaad alleen je service accu laten laden. Als het goed is raakt je startaccu zo weinig lading kwijt tijdens het starten dat die door je dynamo ruimschoots weer wordt bijgevuld.

Je kunt je service accu dan door de walstroomlader laten laden. Als die voorzien is van een laadalgoritme voorkom je zo ook dat je loodzuur accu gaat gassen omdat hij overladen wordt.

Met zo'n accuschakelaar in stand 'beide accu's' schakel je de accu's in feite parallel. Ze zullen dan uiteindelijk hetzelfde laadniveau aannemen (zelfde accuspanning): de volste accu laadt dan (ook zonder walstroomlader) de minder volle op, het wordt als het ware één grote accu. Als het om twee dezelfde en even oude accu's gaat en je een gelijk laadniveau niet erg vindt is er in principe niet zoveel aan de hand. Maar je hebt dan geen aparte startaccu meer, wat doorgaans wel is aan te raden.

Die accuschakelaar is handig om op de andere accu te kunnen starten als de startaccu onverhoopt leeg of kapot blijkt. Als je hem continu op 2 laat staan werkt dat niet meer omdat je dan beide accu's tegelijk leeg trekt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 15:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 11 feb 2020 21:55 #1126220

je kan niet een 2 maal zo sterke acculader nemen want als er eentje vol is, gaat die de andere accu 2x zo sterk laden als die accu erg leeg is, en komt dan wel op een te hoge laadstroom te staan.

Accu´s reageren op de SPANNING van de lader, daar past de laadstroom zich op aan.
Een lood accu accepteert ongeveer 10% van zijn capaciteit aan laadstroom.


Bij één accu vol, neemt de andere niet meer stroom, maar gaat de lader minder stroom leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 11 feb 2020 22:49 #1126227

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik heb ook ook zo'n schakelaar met OFF, Both, en 1 en 2.
De schakelaar zit tussen de Victron lader/omvormer en de accu's, de servicegroep (2 accu's paralel) en de startaccu hebben hun eigen plus en gezamenlijke min schakelaar "de boot in"
Both gebruik ik nooit, met 1 en 2 kies ik welke groep de Victron laadt of zijn prik haalt voor de omvormer.

Both moet je nooit gebruiken ook in jouw situatie niet, zelfs in nood (een lege accu) zal both je niet echt helpen omdat de lading meteen van vol naar leeg gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 08:39 #1126256

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Waterblok schreef :
snip 8--

Both moet je nooit gebruiken ook in jouw situatie niet, zelfs in nood (een lege accu) zal both je niet echt helpen omdat de lading meteen van vol naar leeg gaat.

De stand both kan je gebruiken om tijdens het motoren, na het laden van de startaccu, de serviceaccu te laden, zonder de alternator elektrisch los tekoppelen .
Ga van accu 1 (start) over both naar 2 ( service ). ( doorschakelen, niet in both blijven staan!)
Laden van beide accu's parallel is af te raden, omdat ze meestal een verschil van capaciteit hebben Ah, en bijna altijd een verschil in laadtoestand. Zodat je je accu's in de stand both niet juist oplaad.
Ik gebruik de stand "Both" voornamelijk om als ik maar 1 accu aan boord heb beide circuits, start en service van energie te voorzien.
Ook als 1 accu defect zou raken, kan ik deze isoleren, door hoofdzekering van die accu te verwijderen, en dan in stand both zowel motor als service circuits van stroom te voorzien.
Parallel laden van accu's van verschillende capaciteit en of laadtoestand is niet aan te raden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 08:40 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 09:59 #1126275

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Mannen

weer super bedankt voor jullie antwoorden en adviezen
Ik ga zeker de gegeven adviezen gebruiken om in mijn boot de accu's goed te laden.
Er komen 2 nieuwe accu's in, er stonden er nu ook twee in beide met 90ah. ik weet alleen niet of er één apart als start accu werd gebruikt. want op beide standen ging mijn verlichting in de kajuit gewoon branden en kon ik de motor starten.
Ik zal de nieuwe wel apart gaan opladen zodat ze altijd goed gevuld zijn.

Groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 10:23 #1126281

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
nog een tip, tijdens laden op de motor niet tussendoor op OFF zetten, dan mol je mogelijk de diodes in je alternator/dynamo..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 10:59 #1126289

sy helios schreef :
nog een tip, tijdens laden op de motor niet tussendoor op OFF zetten, dan mol je mogelijk de diodes in je alternator/dynamo..

Je zult de accu(hoofd)schakelaar wel bedoelen want de (sleutel)schakelaar op het motorpaneel mag je best op off zetten hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 11:06 #1126293

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
lekker bijdehand weer
daar ging het toch over...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 12 feb 2020 13:01 #1126321

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
JosvB schreef :
Er komen 2 nieuwe accu's in, er stonden er nu ook twee in beide met 90ah. ik weet alleen niet of er één apart als start accu werd gebruikt. want op beide standen ging mijn verlichting in de kajuit gewoon branden en kon ik de motor starten.

Heb je geen elektrisch schema van de installatie bij jou aan boord? Vaak wordt zo'n keuzeschakelaar gebruikt om één of beide accu's te starten en krijgt de service accu als de schakelaar op 1 staat (ervan uitgaande dat 1 je startaccu is) de dynamo laadstroom via een scheidingsdiode of relais dat de accu's verder van elkaar gescheiden houdt.

Je gebruikt dan de schakelaar dus niet als laadstroom schakelaar, maar vooral om op de service accu te kunnen starten als de startaccu onbruikbaar blijkt. De walstroomlader (als je die hebt) zit doorgaans alleen op de service accu aangesloten (soms met een tweede uitgang ook op de startaccu, maar dat is al minder standaard). De startaccu wordt als het goed is voldoende opgeladen door de dynamo.

Als zo'n diode of relais ontbreekt in jouw installatie is het een heel ander verhaal. Het is belangrijk om te weten hoe e.e.a. aangesloten zit op jouw boot, anders zetten onze reacties je op het verkeerde been.

Je verlichting zit (via een schakelaar of schakelbord?) ws op een van de beide accu's (de service accu), die gaat inderdaad branden zolang er nog lading in je service accu zit (ongeacht de stand van je accuschakelaar). Als je beide accu's één voor één loskoppelt (rode accukabel losmaken) en de verlichting blijft in beide gevallen branden (zonder dat je de accuschakelaar op 2 hebt staan) heb je een probleem: de accu's zijn dan permanent met elkaar verbonden via de dunne kabeltjes van je 12V boordnet. Maar dat is heel onwaarschijnlijk en dan zeker niet door een professional aangelegd.

Maar waarschijnlijk zit er ergens bij je aan boord een scheidingsdiode of relais. Die kom je vanzelf tegen als je van beide accu's de rode kabel volgt tot je bij de andere accu of je dynamo uitkomt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 13:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 12 feb 2020 16:23 #1126371

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Toch maar even een tegen geluid.
Als je met een beetje verstand en kennis van zaken de 1-2-both schakelaar gebruikt is er niets aan de hand.
Bij loodaccu's hoef je echt niet bang te zijn als je een lege en een volle accu een enkele seconde parallel zet met deze schakelaar je gelijk met twee (half) lege accu's zit.

Het idee van deze schakelaar is, dat zodra je op de motor vaart, je de schakelaar op de stand both zet (niet via OFF) zodat beide accu's geladen worden.

Zodra je de motor hebt gestopt zet je de schakelaar naar 1 accu. Meestal is dit de service accu.
Hierdoor houd je altijd een volle startaccu.

Wil je de motor weer starten, zet je de schakelaar naar je startaccu en start je de motor.

Een scheidings relais cyrix doet in feite niet veel anders, maar dan automatisch.
Hangt naar mijn idee een beetje van je portemonnee af of je de schakelaar vervangt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 16:23 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 12 feb 2020 16:48 #1126377

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
sy helios schreef :
lekker bijdehand weer
daar ging het toch over...
Dacht ik ook. :laugh:
Maar........ zou dat vandaag de dag nog steeds zo zijn?
In het verre verleden kon je op die manier je diodebrug vernielen maar de huidige diodes zullen toch wel iets meer spanning kunnen hebben?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 16:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 10:14 #1126506

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Het idee van deze schakelaar is, dat zodra je op de motor vaart, je de schakelaar op de stand both zet (niet via OFF) zodat beide accu's geladen worden.


geld dit ook als ik er een accu lader op zet.
want dat was de vraag

groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 10:31 #1126511

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
JosvB schreef :
Het idee van deze schakelaar is, dat zodra je op de motor vaart, je de schakelaar op de stand both zet (niet via OFF) zodat beide accu's geladen worden.


geld dit ook als ik er een accu lader op zet.
want dat was de vraag

groet, Jos

Hangt er vanaf wat voor acculader je gebruikt.
De oude acculaders die gewoon 13 tot 14 V leverden en waar je zelf moest nakijken of het goed ging zullen dat wel doen. Maar wil je dat ?

Modernere acculaders hebben verschillende stappen om de accu vol te laden, en dan in onderhoudslading over te schakelen. Die verwachten 1 accu of een accubank te laden.
En zullen niet goed kunnen werken met 2 verschillende accu's of 2 accu's in verschillende laadtoestand.
( je zult 1 accu goed laden, en de andere overladen. )

Dit was vroeger niet zo een groot probleem, omdat je de accu's bij overladen, (waarbij een deel van het accuzuur/water mengsel verdampte ) kon bijvullen met gedestileer ( of gedeminiraliseerd ) water.
De meesta accu's tegenwoordig zijn zogenaamde onderhoudsvrije, waarbij je geen water kunt bijvullen, vooral bij deze accu's is het voorkomen van het overladen belangrijk, want accuzuur/water dat verdampt kan niet bijgevuld worden.
Voor gelaccu's geld dat nog meer. Zeker niet overladen.

Best is, zeker bij moderne accu's een acculader per accu in te zetten. Die zal je accu zonder dat jij erbij moet blijven goed opladen tot volledig vol, en dan in onderhoudslading overgaan.
En de accu niet overladen.

Of je kan laadstroomverdelers gaan toepassen.
laden meerder accu's
Maar dat wordt vermoedelijk duurder dan 2 cteck acculaders.

Konclusie : kan je via de accuschakelaar 2 accu's laden. JA maar het is zeker niet optimaal, en je zal erbij moeten blijven en regelmatig moeten meten om te voorkomen dat je je accu's voortijdig verslijt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 13 feb 2020 10:32 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 11:13 #1126530

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Tony2920 schreef :
JosvB schreef :
Het idee van deze schakelaar is, dat zodra je op de motor vaart, je de schakelaar op de stand both zet (niet via OFF) zodat beide accu's geladen worden.


geld dit ook als ik er een accu lader op zet.
want dat was de vraag

groet, Jos

Hangt er vanaf wat voor acculader je gebruikt.
De oude acculaders die gewoon 13 tot 14 V leverden en waar je zelf moest nakijken of het goed ging zullen dat wel doen. Maar wil je dat ?

Modernere acculaders hebben verschillende stappen om de accu vol te laden, en dan in onderhoudslading over te schakelen. Die verwachten 1 accu of een accubank te laden.
En zullen niet goed kunnen werken met 2 verschillende accu's of 2 accu's in verschillende laadtoestand.
( je zult 1 accu goed laden, en de andere overladen. )

Dit was vroeger niet zo een groot probleem, omdat je de accu's bij overladen, (waarbij een deel van het accuzuur/water mengsel verdampte ) kon bijvullen met gedestileer ( of gedeminiraliseerd ) water.
De meesta accu's tegenwoordig zijn zogenaamde onderhoudsvrije, waarbij je geen water kunt bijvullen, vooral bij deze accu's is het voorkomen van het overladen belangrijk, want accuzuur/water dat verdampt kan niet bijgevuld worden.
Voor gelaccu's geld dat nog meer. Zeker niet overladen.

Best is, zeker bij moderne accu's een acculader per accu in te zetten. Die zal je accu zonder dat jij erbij moet blijven goed opladen tot volledig vol, en dan in onderhoudslading overgaan.
En de accu niet overladen.

Of je kan laadstroomverdelers gaan toepassen.
laden meerder accu's
Maar dat wordt vermoedelijk duurder dan 2 cteck acculaders.

Konclusie : kan je via de accuschakelaar 2 accu's laden. JA maar het is zeker niet optimaal, en je zal erbij moeten blijven en regelmatig moeten meten om te voorkomen dat je je accu's voortijdig verslijt.

Ook met een laadstroomverdeler of cyrix relais wordt ingeval van een volle en een lege accu, de volle accu langer dan goed voor hem is aan een te hoge laadspanning bloot gesteld.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 12:02 #1126544

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
PvO schreef :
snip 8--
Ook met een laadstroomverdeler of cyrix relais wordt ingeval van een volle en een lege accu, de volle accu langer dan goed voor hem is aan een te hoge laadspanning bloot gesteld.

Bij een citrix relais misschien, bij een laadstroomverdeler meestal niet.
De lege accu neemt bijna de volledige lading op waardoor de spanning op de accupolen van de andere accu voldoende laag blijft.
Zodra de spanning hoger wordt zou via de sense aansluiting de alternator teruggeregeld moeten worden. ( Indien alles juist aangesloten )
In hoeverre dit in praktijk werkt, zal ik in de loop van dit jaar ondervinden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 12:28 #1126552

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Tony2920 schreef :
PvO schreef :
snip 8--
Ook met een laadstroomverdeler of cyrix relais wordt ingeval van een volle en een lege accu, de volle accu langer dan goed voor hem is aan een te hoge laadspanning bloot gesteld.

Bij een citrix relais misschien, bij een laadstroomverdeler meestal niet.
De lege accu neemt bijna de volledige lading op waardoor de spanning op de accupolen van de andere accu voldoende laag blijft.
En bij welke spanning denk je dat die lege accu geladen wordt?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 12:58 #1126559

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Tony2920 schreef :
PvO schreef :
snip 8--
Ook met een laadstroomverdeler of cyrix relais wordt ingeval van een volle en een lege accu, de volle accu langer dan goed voor hem is aan een te hoge laadspanning bloot gesteld.

Bij een citrix relais misschien, bij een laadstroomverdeler meestal niet.
De lege accu neemt bijna de volledige lading op waardoor de spanning op de accupolen van de andere accu voldoende laag blijft.
Zodra de spanning hoger wordt zou via de sense aansluiting de alternator teruggeregeld moeten worden. ( Indien alles juist aangesloten )
In hoeverre dit in praktijk werkt, zal ik in de loop van dit jaar ondervinden.

Hier staat veel info over van zo een soort van relais.
marinehowto.com/automatic-charging-relays/
Onderaan ook een filmpje van wat er gebeurd als de relais een bijna lege huis batterij probeert te laden dmv zo een relais via een lader aangesloten op de start batterij. (Wat dus meestal gebeurd bij het laden via een alternator)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 13:13 #1126566

Het is zeer goed mogelijk om een aantal accu´s van verschillende capaciteit met één lader, of de generator, te laden met een diode brug/relais.
Een diodebrug heeft sterk mijn voorkeur.

Zolang de accu´s altijd samen aangesloten zijn zullen ze als één accu werken, dit wèl aangesloten aan dezelfde kant van de diode brug.
Het laden is dan wèl parallel, maar het ontladen tussen startaccu en huishoud accu´s is niet gelijk.

Een lood accu bepaalt zelf hoeveel stroom hij op kan nemen, dat is ongeveer 10% van z´n capaciteit.

Worden ongelijk geladen accu´s via een diode brug geladen,dan zal de meest lege een groter deel van de stroom opnemen en sneller geladen worden dan de vollere accu.
En zullen ze bijna gelijktijdig vol zijn.
Vanaf dat vol zijn zullen ze verder als één accu reageren.

Ook ongelijke capaciteit accu´s passen zelf de laadstroom aan die ze nodig hebben.

Niet één accu of zelfs de cellen zijn exact gelijk aan elkaar, het is maar net tot hoeveel decimalen gemeten wordt.

Vanzelfsprekend zoek je zoveel mogelijk gelijke accu´s.
Gelijk type, fabrikaat en produktie datum.
Maar het is niet van groot belang.
Startaccu en huishoudaccu worden toch ook via een diodebrug of relais gelijktijdig geladen?
En dat zijn heel verschillende accu´s, zowel in capaciteit en constructie.

Ik heb drie huishoud accu´s parallel staan, aan drie gelijke draden, meet daarvan soms de stroom per accu.
Bij een totale stroom voor de drie accu´s van, pakweg 15A is de stroom per accu nooit exact 5A, maar schommelt continu tussen de 4,7 en 5,3A naar elke accu.

De verklaring hiervoor zoek ik in de chemie in de accu´s, die wat sneller of langzamer gaat.
Yellow boot zal het vast beter kunnen duidelijk maken.

Vorig set haalde een levensduur van 12 jaar. De set daarvoor bijna 11 jaar, gaf één cel de geest, die werd er tussenuit gehaald. De accu, niet de cel.
Een nieuwe set bemachtigen van hetzelfde fabrikaat kostte een paar weken, dat lukte goed met de resterende twee accu´s, maar het was goed merkbaar dat ze OOK aan het einde van hun leven waren.

Ik heb sterke voorkeur voor vloeistof accu´s.
Ze doen niet onder voor AGM of GELL, maar ze zijn controleerbaar, is wel ietsje werk, maar die ene defecte cel zag ik wel aankomen.
Bij het navullen noteer ik de datum en hoeveelheid water, het briefje ligt op de accu´s, raakt dus nooit zoek.
Op zeker moment is er één cel die iets meer water nodig heeft, de accu waar die cel in zit krijgt wat meer aandacht, zodra de spanning niet meer kan meekomen gaat die er tussen uit, en gaat het verder met twee accu´s.
Maar er wordt wel een complete set nieuwe besteld. Daar heb ik dan even tijd voor.

Startaccu´s kan ik hier niet meer navulbaar vinden, de laatste gaf deze week de geest na zes jaar gebruik, dat was ook met vroegere startaccu´s het geval.
Navulbare had ik waarschijnlijk opgemerkt een tijdje vóór het einde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 13:21 #1126568

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Wellicht handig om te weten voor TS:

Ik heb alleen een 1-2-both schakelaar aan boord, geen scheidings relais o.i.d.
Accu 1 / stand 1= start accu
Accu 2 / stand 2 (bestaande uit 2 parallel geschakelde accu's) = accessoires

Hoe werkt zo'n ding (indien correct aangesloten uiteraard):
Schakelaar op uit: alles staat uit. Er kan geen stroom verbruikt worden.
Op both: lading komende vanaf de dynamo gaat beide accu's in / stroom verbruik (start motor / verlichting of wat dan ook) wordt door beide accu's geleverd.
Stand 1: laadstroom (dynamo) gaat alleen accu 1 in / verbruikersstroom gaat alleen accu 1 uit
Stand 2: idem als stand 1, maar dan accu 2.

Bij mij op de boot: Accu 2 wordt geladen d.m.v. klein zonnepaneel en is dus altijd vol bij aankomst boot. Dit gaat onafhankelijk van de accu schakelaar want zit direct op accu 2 aangesloten.

Tijdens varen gebruik ik de schakelaar actief. Dat wil zeggen; bij motor starten zet ik de schakelaar op 1. Daarna ongeveer 10 minuten laten staan om startaccu weer volledig bij te laden. Dan schakel ik over naar stand 2. Indien motor nog loopt levert deze dus ook alle benodigde stroom én wordt accu 2 bijgeladen. Indien motor uit, wordt alle gebruikte stroom geleverd door accu 2.
NB: nóóit de schakelaar 'door off' heendraaien bij draaiende motor, altijd door 'both' heen draaien - anders dynamo kapot-.

Voor sommigen klinkt bovenstaand wellicht 'ouderwets' maar het werkt goed, ik heb altijd volle accu's én heb een plan b indien m'n startaccu dienst weigert. M'n accumonitor display dingetje zit op 'common' van de 1-2-both schakelaar aangesloten zodat ik als schakelaar in stand 1 staat de spanning van accu 1 kan zien en indien de schakelaar op 2 staat het Voltage in accu 2 zie. Met 1 metertje kan ik dus alles zien.
Het werkt voor mij prima, ieder z'n ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 14:32 #1126590

Bij ons aan boord een 1-both-2-off schakelaar. Een compacte Victron lader gekocht met meerdere (3) uitgangen. Op die manier worden huishoud, start EN ankerlier-accu geladen EN onderhouden als de boot aan de walstroom ligt. Als er geen walstroom is dan wordt uitsluitend de huishoud bank bijgehouden door een zonnepaneel en moeten de start en ankerlier accu het zelf maar zien op te lossen. De startaccu (yellowtop) houdt het zeer lang uit, de accu van de ankerlier is niet altijd even fris meet heeft het ook nog niet begeven. Je kunt dus ook een gewone deep-cycle loodaccu meerdere maande zonder lader laten staan naar blijkt.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's laden 13 feb 2020 20:36 #1126715

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Tony2920 schreef :
PvO schreef :
snip 8--
Ook met een laadstroomverdeler of cyrix relais wordt ingeval van een volle en een lege accu, de volle accu langer dan goed voor hem is aan een te hoge laadspanning bloot gesteld.

Bij een citrix relais misschien, bij een laadstroomverdeler meestal niet.
De lege accu neemt bijna de volledige lading op waardoor de spanning op de accupolen van de andere accu voldoende laag blijft.
Zodra de spanning hoger wordt zou via de sense aansluiting de alternator teruggeregeld moeten worden. ( Indien alles juist aangesloten )
In hoeverre dit in praktijk werkt, zal ik in de loop van dit jaar ondervinden.
Ik ben even in de log data van mijn service accu gedoken.
De accu is een 2x90Ah Victron AGM accu, de lader is een 4 traps Victron blue Smart van 30A.
Zie onderstaande grafiek.
De getallen op de horizontale as zijn minuten, op de verticale as zijn Volts.
Bij 623min heeft de accu een spanning van ongeveer 12V, de SOG zal daar ongeveer tussen de 50% en 60% zijn.
Bij 763 (dus na ongeveer 2 laden) minuten heeft de accu een spanning bereikt van 14,45V.
Vervolgens houd de lader de accu tot 1246 minuten op 14,4V.
Dit is ongeveer 8 uur.
Als ik hier via een laadstroomverdeler of via een Cyrix een (volle) startaccu parallel aan had staan, had deze accu dus ook al die tijd die hoge spanning gehad.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

açcu's laden 13 feb 2020 21:15 #1126757

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Best is, zeker bij moderne accu's een acculader per accu in te zetten. Die zal je accu zonder dat jij erbij moet blijven goed opladen tot volledig vol, en dan in onderhoudslading overgaan.
En de accu niet overladen.

2 van die ctek of optimate ladertjes zijn handig daarvoor indien het niet om idioot grote accu's gaat.
Ik heb die schakelaar 1 2 both off ook aan boord maar gebruik hem als contakt slot (off) en om over te schakelen naar een reserve accu.
Ik heb handstart dus feitelijk 2 service accus die ik afzonderlijk oplaad met 2 laders.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl