M´n vrouw is voor een maand naar huis, ik kan weer klussen. Onder andere de toiletpomp repareren. Die ging gelukkig stuk toen het vrouwtje reeds thuis was, en ik wist gelijk wat er aan de hand was. Ons toilet is straten oud, waarschijnlijk ooit een Brydon geweest, later heb ik er een RM pomp op gezet. Heb ik de 30+ jaar dat ik aan boord woon reeds veel geknutseld aan dat toiletje, er is bijna niks meer origineel behalve de porcelijnen pot.
Heb o.a. een tweede zuiger op de zuigerstang gezet ( plexiglas ), de as van de klepbediening vervangen door een bronzen as, heb nu een bronzen bus voor de zuigerstang in de cilinderkop en een pakkingdrukker op de o ring voor de klep bedien as.
Tijdens een schoonmaak twee jaar terug had ik gezien dat de klep nok op het punt stond te breken.
Heb er toen een schetsje van gemaakt zodat ik een bronzen nieuwe klepnok kon maken.
Nu was blijkbaar het uiterst dunne fiemeltje dat de uitlaatklep open drukt afgebroken.
Het stormt, ik kan niet buiten spelen dus heb ik de toiletpomp gedemonteerd. Het fiemeltje dat waarschijnlijk met opzet zo elastisch / zwak gemaakt is was inderdaad afgebroken.
Heb een bronzen klepnok gemaakt, die heeft een punt dat de uitlaatklep dicht drukt en een armpje dat de inlaatklep open houd tijdens de leegpomp cyclus van de pomp.
Bij het schoonmaken zag ik dat de rvs zuigerstang ontzettend aangevreten is door ?? spleetcorrosie ?? Zoals te zien is op de foto niet meer deugdelijk, heb dan maar een nieuwe as gemaakt, ook weer rvs. Helaas 2 cm te kort, had enkel dat materiaal. Denk dat brons beter zou zijn, dan zou die corrosie waarschijnlijk niet meer optreden. Moet echter eerst een stuk stafbrons vinden.
Wat is jullie raad ?