Toch de kiel eronderuit, ondanks alle voors en tegens gelezen op ‘ons’ forum.
Tijdens de keuring een aantal roeststrepen geconstateerd en dan wordt je nieuwsgierig. Waar komen ze vandaan? Er was weinig bilgewater, maar dat beetje kon ook ‘mastwater’ geweest zijn.
Aan het eind van het seizoen de moeren op de draadeinden één voor één geprobeerd te lossen (en weer vast) en die gingen met een aantal verleners met een korte ratel en hoop kracht goed los.
Afgelopen maandag was het zover, de kiel ging eraf. Met behulp van Jachtbouw Loedeman te Elburg. Het is geen moeilijk werk, maar een dikke kiel van tig kilo hou ik niet tegen en dan is hulp van de professional erg handig.Blij verrast en verbaasd was ie binnen een 1 1/2 los.
Nog in de singles de ’polyester doos’ geschuurd en ontdaan van de oude kit. Hierbij viel op dat deze doos was voorzien van een V-vorm op z’n kop. Briljant, vond ik, omdat zo de kiel toch kitdikte-opbouw krijgt zonder spacers ertussen.Bovendien zal rechte bovenkant van de kiel een stabiele eenheid vormen met de romp.
Overigens was de roest veroorzaakt door wat vluchtroest op de kiel waar de kit ietwat speling had gekregen en deze Scanmar zeilde op zout water. Dus voor de roest hoefde we het absoluut niet te doen!
Ondertussen is de kiel boven kaal gehaald en ondertussen behandeld met meerdere lagen Poly pox Primer misschien nog 1 a 2 lagen en dan afwerken met PolyPox pantsercoat.
Wel vond ik de gaten voor de draadeinden ruim. Allemaal, dus ik denk dat dat wel hoort. Ze zijn ook best mooi rond en niet ovaal. Ik denk dat de draadeinden rondom zo’n 4 mm ruimte hebben.
Zou dat teveel zijn, of heeft de kit bewezen dat het een goede manier is om de draadeinden in uitmuntende conditie te behouden?
Nog een vraagje (ik kon het niet vinden in dit zo vaak aangesneden onderwerp): De onderplaatjes van de moeren zijn geroest, ik laat nu RVS nieuwe paatjes maken, maar is dat verstandig? Of is het beter, vanwege de galvanische werking, om daar paatjes te laten maken van normaal staal?
Video.
vimeo.com/396267134