Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 15:24 #1140239

Beste ZF-ers,

Met harde wind kan er nog al eens wind in mijn schoorsteen van de Heatpol/Refleks komen. Dit leidt tot ploffen/uitblazen.


Heb nu dit bedacht, een blikje op onze schoorsteen. Ik wil de inkepingen nog wat groter maken (zodat ik het blik er beter om kan schuiven.



Voor andere, betere opties hou ik me aanbevolen. Een H-vorm schoorsteen (a 200 euro) schijnt te helpen, maar vind ik prijzig.

Idee indachtig mijn opa, in zijn oude schuurtje lostte hij veel op met oude blikken (bruine bonen of kapucijners).

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 18:23 #1140305

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik heb geen refleks of heatpol.
Van een bevriende ZF-er met een refleks weet ik dat ook hij last heeft van dat ploffen/ uitblazen. Voor kachels in woningen wordt nog wel eens een terugslagklep geplaatst.
Is zoiets nou niet mogelijk bij kachels op boten?

Iemand wel eens geprobeerd?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 19:00 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 18:54 #1140319

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
zou een gek een oplossing kunnen zijn?
voorbeeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 19:28 #1140325

De schoorsteen is maar een ding. Deze moet lang genoeg zijn, warm genoeg zijn (isoleren als deze niet warm genoeg word) en er moet en barometrisch klepje in zitten.
Het schoorsteen opzet stuk maakt maar weinig verschil, ik heb goede ervaringen met H-pijpen, ronde pijpen met nissen in de zijkant, maar vooral ook met die door de wind ronddraaiende spiraal kappen welke een zuiging veroorzaken. Magische schoorsteenopzetstukken bestaan niet en het is zoeken naar een oplossing in de verkeerde richting.

De oorzaak van het 'ploffen' is niet de wind die terugblaast in de schoorsteen, maar word veroorzaakt door de onderdruk in de kajuit van een windvlaag die langs komt. Tijdens een windvlaag is de luchtdruk hoger. Als je een ventilatie opening in je boot hebt die 'achter' de kachel zit (vanuit de windrichting gezien) dan zuigt deze meer lucht uit de kajuit als wat er in komt. Om een kachel als deze goed te laten werken heb je dus luchthappers nodig in diverse richtingen rondom de kachel welke afgesloten kunnen worden, welke draaibaar zijn en tevens goed wind kunnen vangen. De luchthapper 'te loef' van de kachel meot ten alle tijde open staan en deze zorgt voor de primaire ventilatie van de boot. Alle andere ventilatie openingen moeten min of meer lucht dicht zijn. op die manier vult een windvlaag de kajuit met een overdruk (nauwelijks meetbaar verschil) in plaats van dat een windvlaag de kajuit leegzuigt. Alleen deze manier van ventileren kan het probleem oplossen en het werkt altijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 19:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 19:30 #1140326

zeehond schreef :
zou een gek een oplossing kunnen zijn?
voorbeeld

Natuurlijk.
Maar waar haal je dan die capucijners vandaan?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 19:40 #1140328

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Erikdejong schreef :
De schoorsteen is maar een ding. Deze moet lang genoeg zijn, warm genoeg zijn (isoleren als deze niet warm genoeg word) en er moet en barometrisch klepje in zitten.
Het schoorsteen opzet stuk maakt maar weinig verschil, ik heb goede ervaringen met H-pijpen, ronde pijpen met nissen in de zijkant, maar vooral ook met die door de wind ronddraaiende spiraal kappen welke een zuiging veroorzaken. Magische schoorsteenopzetstukken bestaan niet en het is zoeken naar een oplossing in de verkeerde richting.

De oorzaak van het 'ploffen' is niet de wind die terugblaast in de schoorsteen, maar word veroorzaakt door de onderdruk in de kajuit van een windvlaag die langs komt. Tijdens een windvlaag is de luchtdruk hoger. Als je een ventilatie opening in je boot hebt die 'achter' de kachel zit (vanuit de windrichting gezien) dan zuigt deze meer lucht uit de kajuit als wat er in komt. Om een kachel als deze goed te laten werken heb je dus luchthappers nodig in diverse richtingen rondom de kachel welke afgesloten kunnen worden, welke draaibaar zijn en tevens goed wind kunnen vangen. De luchthapper 'te loef' van de kachel meot ten alle tijde open staan en deze zorgt voor de primaire ventilatie van de boot. Alle andere ventilatie openingen moeten min of meer lucht dicht zijn. op die manier vult een windvlaag de kajuit met een overdruk (nauwelijks meetbaar verschil) in plaats van dat een windvlaag de kajuit leegzuigt. Alleen deze manier van ventileren kan het probleem oplossen en het werkt altijd.

Begrijp ik....
Maar mijn suggestie van zo'n terugslagklep.....zou dat niet helpen?
By the way......complete nono op dit vlak dus als dit een totaal onzinnige suggestie is....Dan is dat heel goed mogelijk. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 19:40 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 20:04 #1140334

Een terugslagklep geeft te veel weerstand in de schoorsteen en dit soort kachel zou het daardoor niet meer doen, je hebt de trek van de schoorsteen nodig voor de aanvoer van verbrandingslucht in de verbrandingskamer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 29 mrt 2020 21:09 #1140352

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ok,

Deze nono trekt zich terug..... :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 30 mrt 2020 06:10 #1140380

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
De uitleg van Erikdejong is helemaal juist.
Dat ploffen en soms het uittreden van rook in de kajuit komt doordat de druk buiten groter is dan de druk binnen.
Ik gebruik een Refleks en een houtkachel. Die Refleks is reeds jaren buiten gebruik omdat hier in Griekenland droog brandhout letterlijk gewoon op straat ligt en dus gratis is.
Op de kachelpijp van mijn houtkachel heb ik buiten het halve meter kachelpijp van de Refleks staan. Dat laatste stuk met de ronde kop is gedubbeld en geïsoleerd. Belangrijk want je kachelpijp moet warm zijn.
Vooral bij het aansteken van de houtkachel zet ik een patrijspoort in de voorste kajuitwand op een kier. Wij ankeren altijd, dus dan waait ( erg koude ) lucht door die op een kier staande patrijspoort. Je sluit dan ook de kajuitingang want doe je dat niet krijg je door de zuiging van de wind langs je boot een onderdruk in de kajuit.
Vóór open op een kier, achter gesloten, dan krijg je overdruk in de kajuit en MOET lucht via de schoorsteen naar buiten. Niet omgekeerd.
Is de schoorsteen heet kun je de patrijspoort sluiten en de kajuitdeuren kunnen open. Thermo convectie zorgt dan voor een stevige “ trek “ in de kachel.
Er zijn echter uitzonderingen. We lagen laatst een storm 10 met buien 11 uit in Love bay.
Een heel klein baaitje omringd door beboste heuvels. Omdat het baaitje zo klein is had ik drie ankers, een mooringboei en twee landlijnen om de boot onbeweeglijk ter plaatse te houden.
Er stond nul wind in dat baaitje tot er plots een kracht 11 bui over de bergrug kwam. Je krijgt dan zogenaaamde katabatic wind, wind van boven die van nul naar kracht 11 gaat in tiendeseconden.
Dat veroorzaakt zoveel overdruk buiten dat we regelmatig eens hadden dat de houtkachel pufte.
Die katabatic wind is zeer gevaarlijk voor mensen met een toupet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 30 mrt 2020 08:59 #1140426

Vinni schreef :
Ok,

Deze nono trekt zich terug..... :)

Vinni

Plus dat een terugslagklep bij terugslag de schoorsteen smoort. Dan gaat je kachel alsnog uit en als het blijft hangen/plakken slaap je héél lang uit....
Laatst bewerkt: 30 mrt 2020 08:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 30 mrt 2020 09:32 #1140445

Dag Erik,

Dank voor dit antwoord, erg verhelderend over luchtdruk voor en achter de kachel. Ik heb aan beide kanten van de kachel een luchthapper, dus daar ga ik meer mee werken.

Had wel het idee dat m'n kapje werkte. En anders moet ik toch maar aan een h-stuk schoorsteen.

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 30 mrt 2020 11:22 #1140483

Als je je afvraagt waarom CV schoorstenen er soms zo maf uit zien; de eisen aan windbelasting daar aan zijn enorm.

Deze worden dan ook zeer zwaar getest in windtunnelcondities:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heatpol/Refleks schoorsteen innovatie valwinden 30 mrt 2020 11:43 #1140488

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Quote : Deze worden dan ook zeer zwaar getest in windtunnelcondities:

Nog gevaarlijker voor mensen met een toupet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl