Zeilers!
Eerder heb ik een post geplaatst over tips voor een varend project/kajuitzeilboot. Nu heb ik een aantal vragen die ik allemaal stel in dit onderwerp. Als het de bedoeling is dat ik per technische vraag een nieuw onderwerp start, hoor ik het graag!
Mast
Gisteren heb ik een Edel 3 opgehaald in Putten en op de motor naar Amsterdam gevaren. Als een zonnetje. Vandaag begonnen met het beter inspecteren van de boot. Het doel was kijken wat ik moet doen om veilig te kunnen zeilen.
De vorige eigenaar heeft 2 jaar lang alleen maar op de motor gevaren. Vandaar dat ik graag eerst wilde inspecteren, voor ik ga hijsen.
Ik zag plotseling dat een bout in de mastvoet helemaal niet vast zit (zie afbeelding 1). De bout zat helemaal naar 'onder'. Op de foto had ik hem al weer door de mastvoet geduwd om aan te kunnen draaien.
Op foto 2 is te zien dat er in het midden een volledige bout mist. Even schrikken.
Op foto 3 is te zien dat de bout die los zat, aangedraaid niet vastgezet kan worden omdat het schroefdraad te kort is. Ik neem aan dat dit fout zit en ik een ander m8 moet kopen die ik wel vast kan zetten? Of is er een zeer vreemde reden dat deze speling dient te hebben?
Voor het overzicht heb ik de volgende vragen
vraag 1. Kan ik bout 1 (die los zat) eruit halen en vervangen voor 1 met een langer schroefdraad zonder dat mijn mast naar beneden komt zetten?
vraag 2. zie foto 4xx. ik zet een nieuwe m8 in het gat 5. Mijn vraag: klopt het dat er maar 2 in horen?
te zien op foto. Klopt het dat in gat 2, 3, 5 en 6 geen bouten horen?
vraag 3. te zien op de laatste foto. Kan ik bout 7 er uit draaien en vervangen? of gaat er iets mis als ik deze eruit draai?
vraag 4. deze bout die lost zat en waarvan er 1 mist, houden deze echt de mast op z'n plek of doen de stagen dat en is dit ter ondersteuning?
water in de kajuit
Daarnaast kwam ik er achter dat na 5 uur varen met een windkrachtje 4, aan het einde van de dag, onder het zeil en een vlonder, er water in de kajuit staat (zie foto)
ik ging uit van het ergste en dacht dat ik misschien water maakte/volle bilge etc. De oude eigenaar (ik heb tot op heden geen reden gehad om te twijfelen aan zijn oprechtheid) gaf aan dat na langere tochten hij hier ook wel eens last van had en dat 'het vandaan de bank in de kajuit komt'. Nu leek me dit een sterk verhaal en ging ik nog steeds uit van een ergere variant. Maar tijdens het prutsen vandaag, verrek. Onder het (prachtige jaren 80 skai leren) kussen in de kajuit is het inderdaad ook nat.
vraag 5. zoals te zien op de foto heb ik redelijk wat water in de kajuit staan na een langere tocht. Het motorruim is droog, en onder de kussen in de kajuit is het ook nat. Ik heb vandaag alles helemaal droog gemaakt en controleer of het morgen terug is gekomen. Oude eigenaar zegt dat dit alleen na varen is. Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken naar de oorzaak? of iemand hetzelfde gehad?
Bilge Pomp (?)
Ik wil graag controleren of de Bilge droog staat / schoon is etc. Waarschijnlijk is dit een lekenvraag maar hoe kom ik daar? zoals te zien op de vorige foto kan ik er via de vloer in de kajuit niet bij.
Op deze foto 13 hieronder is te zien dat in de bank achter in de boot deze 'pomp' zit. Is dit een handmatige bilgenpomp? (ik kom uit de open bootjes, redelijk onbekend met dit soort systemen in kajuitboten). Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet gebruiken en waar ik de slang in moet doen? Ik heb geen idee waar de opening is naar de 'bilge'.
Ik ben jullie op voorhand al heel dankbaar allemaal! De boot ziet er verder goed uit en met de bovenstaande vragen durf ik wel de zeilen te hijsen en te gaan zeilen! Ik hoor graag van jullie.
Groet, Bas