Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 01 juni 2020 20:08 #1167692

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Zeilers!

Eerder heb ik een post geplaatst over tips voor een varend project/kajuitzeilboot. Nu heb ik een aantal vragen die ik allemaal stel in dit onderwerp. Als het de bedoeling is dat ik per technische vraag een nieuw onderwerp start, hoor ik het graag!

Mast
Gisteren heb ik een Edel 3 opgehaald in Putten en op de motor naar Amsterdam gevaren. Als een zonnetje. Vandaag begonnen met het beter inspecteren van de boot. Het doel was kijken wat ik moet doen om veilig te kunnen zeilen.

De vorige eigenaar heeft 2 jaar lang alleen maar op de motor gevaren. Vandaar dat ik graag eerst wilde inspecteren, voor ik ga hijsen.

Ik zag plotseling dat een bout in de mastvoet helemaal niet vast zit (zie afbeelding 1). De bout zat helemaal naar 'onder'. Op de foto had ik hem al weer door de mastvoet geduwd om aan te kunnen draaien.


Op foto 2 is te zien dat er in het midden een volledige bout mist. Even schrikken.




Op foto 3 is te zien dat de bout die los zat, aangedraaid niet vastgezet kan worden omdat het schroefdraad te kort is. Ik neem aan dat dit fout zit en ik een ander m8 moet kopen die ik wel vast kan zetten? Of is er een zeer vreemde reden dat deze speling dient te hebben?



Voor het overzicht heb ik de volgende vragen
vraag 1. Kan ik bout 1 (die los zat) eruit halen en vervangen voor 1 met een langer schroefdraad zonder dat mijn mast naar beneden komt zetten?

vraag 2. zie foto 4xx. ik zet een nieuwe m8 in het gat 5. Mijn vraag: klopt het dat er maar 2 in horen?
te zien op foto. Klopt het dat in gat 2, 3, 5 en 6 geen bouten horen?



vraag 3. te zien op de laatste foto. Kan ik bout 7 er uit draaien en vervangen? of gaat er iets mis als ik deze eruit draai?

vraag 4. deze bout die lost zat en waarvan er 1 mist, houden deze echt de mast op z'n plek of doen de stagen dat en is dit ter ondersteuning?

water in de kajuit
Daarnaast kwam ik er achter dat na 5 uur varen met een windkrachtje 4, aan het einde van de dag, onder het zeil en een vlonder, er water in de kajuit staat (zie foto)



ik ging uit van het ergste en dacht dat ik misschien water maakte/volle bilge etc. De oude eigenaar (ik heb tot op heden geen reden gehad om te twijfelen aan zijn oprechtheid) gaf aan dat na langere tochten hij hier ook wel eens last van had en dat 'het vandaan de bank in de kajuit komt'. Nu leek me dit een sterk verhaal en ging ik nog steeds uit van een ergere variant. Maar tijdens het prutsen vandaag, verrek. Onder het (prachtige jaren 80 skai leren) kussen in de kajuit is het inderdaad ook nat.

vraag 5. zoals te zien op de foto heb ik redelijk wat water in de kajuit staan na een langere tocht. Het motorruim is droog, en onder de kussen in de kajuit is het ook nat. Ik heb vandaag alles helemaal droog gemaakt en controleer of het morgen terug is gekomen. Oude eigenaar zegt dat dit alleen na varen is. Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken naar de oorzaak? of iemand hetzelfde gehad?

Bilge Pomp (?)
Ik wil graag controleren of de Bilge droog staat / schoon is etc. Waarschijnlijk is dit een lekenvraag maar hoe kom ik daar? zoals te zien op de vorige foto kan ik er via de vloer in de kajuit niet bij.

Op deze foto 13 hieronder is te zien dat in de bank achter in de boot deze 'pomp' zit. Is dit een handmatige bilgenpomp? (ik kom uit de open bootjes, redelijk onbekend met dit soort systemen in kajuitboten). Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet gebruiken en waar ik de slang in moet doen? Ik heb geen idee waar de opening is naar de 'bilge'.




Ik ben jullie op voorhand al heel dankbaar allemaal! De boot ziet er verder goed uit en met de bovenstaande vragen durf ik wel de zeilen te hijsen en te gaan zeilen! Ik hoor graag van jullie.


Groet, Bas
Edel 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 01 juni 2020 20:35 #1167705

Om te beginnen gelukgewenst met je Edel 3, het type zeilboot ken ik niet maar er zijn wel wat zaken die bij veel boten overeenkomen.

Om te beginnen de mastbout waar je aandacht voor vraagt: in principe is er niets mis mee, maar een bout met een kortere borst is beter, nu kan de mastbout tot de zelfborgende moer aangedrukt worden en kan het gat in de mastvoet tegen de schroefdraad aandrukken, beter is een glad oppervlak.

Tegelijk is het zo, dat wanneer de mast staat, dat je mogelijk deze mastbout vrij kunt draaien of heen en weer kunt schuiven. Prima situatie: de mast staat immers op de mastvoet/het dek, de bout houdt weliswaar de mast op haar plaats maar heeft ook een functie bij het zetten van de mast als ‘draaipunt’. Zit de bout vast, gewoon latten zitten met de zelfborgende moer erop tot de tijd dat de mast gestreken is. Kun je de bout draaien en heen en weer schuiven, dan kun je de bout uitwisselen, maar inderdaad, de mast is zonder bout niet geborgd, dus de ene bout eruit, de ander direct er weer in.

Dan zijn er wat roestige bouten en ringen: goede raad overals RVS bouten en moeren en ringen gebruiken, waar en wanneer mogelijk roestig en gegalvaniseerd ijzerwerk vervangen. Waar de roestige bouten voor zijn kan ik niet beoordelen, wellicht dat anderen daar iets van kunnen zeggen.

Succes, Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 20:38 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 01 juni 2020 21:12 #1167729

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
bout 1 is een scharnier. Als er geen spanning op staat kun je hem vervangen voor een kortere, alleen voor het mooie er is niets gevaarlijks aan de hand. Door de zelfborgende moer zul je hem niet verliezen en hij hoeft dus ook niet strak vast.
Je moet de oude bout er met de nieuwe uitduwen zodat de mast niet weg kan schieten.
De "missende" bout op foto 2 "in het gat 5"(4?) zou ik weglaten, immers anders verlies je de scharnier functie.bassijbom schreef :
vraag 4. deze bout die lost zat en waarvan er 1 mist, houden deze echt de mast op z'n plek of doen de stagen dat en is dit ter ondersteuning?
ja de bout houdt de mastvoet op z'n plek en de verstaging houdt de mast rechtop.
Waar bout 7 voor is weet ik niet, dat lijkt me een eigenaars-modje. Als je de mast platlegt kun je misschien meer zien?

Water en lekken zoeken is altijd lastig, meel en crepe papier kunnen je op een spoor brengen.

Die Bilge Pomp zou ik wel even checken; ziet er niet zo heel fris meer uit.
Hoe je in de bilge van een edel komt weet ik niet. Volgens mij sta je erin, ik zie kielbouten? Of zit daar echt nog ruimte onder?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 21:59 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 02 juni 2020 08:32 #1167856

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Hartelijk dank allen voor de hulp en reacties!. Ik ben al gerustgesteld met betrekking tot de mastvoet.

@tuulevi: wat bedoel je met de scharnierfunctie? bij evt. strijken? of tijdens het zeilen dat de mast een andere positie in kan nemen bij verschillende koersen?

Daarnaast mbt de bilge: Ik heb zojuist vernomen dat het een massieve kiel is en dat er geen bilge is (of nouja, dat ik in het laagste punt sta). Ik vernam van een oud-Edel eigenaar dat normaliter deze kielbouten onder een laag glasvezel zitten dus dat deze waarschijnlijk een keer vervangen zijn. Is het dan aan te raden deze weer 'af te dekken' alvorens de bodemplaat er overheen gaat?

Dan ben ik nog een beetje in de war over de pomp in de achter bank. Waar is deze dan doorgaans voor? Ik heb deze niet eerder gezien.
Edel 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 02 juni 2020 09:15 #1167880

boutgaten 2-6 in het mastspoor zitten er om de mastvoet naar voor te kunnen plaatsen wanneer de boot te loefgierig is en dit niet met goede trim en zeilen op te lossen is...
Bout 7: vervangen door RVS met een beetje kit er tussen op de draad (Officieel duralac) Deze borgt de mastvoet aan de mast (net als de andere rvs bouten rondom de mast op die hoogte)

Lekkage: vaak lekken bootjes langs de banken en kot dat uiteindelijk naar binnen tussen dek en romp (daar zit vaak een rand.. die dicht kitten en wanneer er bouten zitten aandraaien). Ook kan het via allerlei doorboringen (dek beslag) naar binnen lekken..
Kielbouten zou kunnen.. zien er mooi uit... draai ze gewoon eens aan en kijk of ze los zaten.

de bilgepomp is een beetje provisorisch : Ik zou de aanzuigslang met een kop zodat deze vanonder aanzuigt) op het laagste punt in de boot zetten en evt het membraan en rubber kleppen van de pomp eens losnemen en kijken of deze nog in goede staat zijn...

en verder veel zeilplezier!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 02 juni 2020 09:26 #1167891

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
bassijbom schreef :
@tuulevi: wat bedoel je met de scharnierfunctie? bij evt. strijken?
ja. Kit of Duralac zou ik niet doen, gewoon weer een zelfborgend moertje.
( [url=https://www.rvspaleis.nl/moeren/borgmoeren/din-982/din-982-[-]-a4/din-982-[-]-a4-[-]-m8]deze[/url], of [url=https://www.rvspaleis.nl/moeren/borgmoeren/din-985/din-985-[-]-a4/din-985-[-]-a4-[-]-m8]deze[/url], of heel netjes maar alleen in A2 [url=https://www.rvspaleis.nl/moeren/borgmoeren/din-986/din-986-[-]-a2-[-]-m8]deze[/url] (die vind je ws. elders ook wel in A4))
bassijbom schreef :
of tijdens het zeilen dat de mast een andere positie in kan nemen bij verschillende koersen?
nee, tijdens het zeilen blijft hij vast en je gaat ook niet aan je verstaging draaien. Bakstagen kun je natuurlijk wel gebruiken maar ik vermoed dat je die niet hebt.
bassijbom schreef :
Is het dan aan te raden deze weer 'af te dekken' alvorens de bodemplaat er overheen gaat?
nee hoor, af en toe het luik open om te kijken hoe het met ze gaat :)
bassijbom schreef :
de pomp in de achter bank.
Deze?


Om te zien waar hij voor is kun je de aanzuigslang volgen. Ik denk gewoon een bilgepomp. Maar zoals ik al scheef zou ik hem wel even testen en eventueel kleppen en of membraam vervangen. Hij ziet er niet heel fris meer uit...

(er ligt een "open" slang naast/omheen. Als die aan de perskant van de pomp zit is dat, denk ik, om overboord te hangen tijdens het pompen.)

hmm, links doen het niet? :huh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 09:38 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 02 juni 2020 09:30 #1167894

ah.. ik zie het.. de losse slang is wsschl de afzuig slang voor in de emmer of direct over boord..
punt van inspectie blijft natuurlijk wel staan..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 02 juni 2020 19:19 #1168170

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Dat ga ik deze week controleren! Ik blijf benieuwd waar dan de ingaande slang is, of neergelegd dient te worden
Edel 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 05 juni 2020 10:01 #1169376

En of die slang nog wil bewegen, dit soort slang wordt hard, maar zoals gezegd testen en demonteren, de hendel bedient een rubberen 'zak', kijken of die niet gescheurd is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 15 juni 2020 19:10 #1174267

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Dag allemaal,

dank voor alle reacties.
De eerste vaart is geweest, en het ging allemaal uitstekend. Echter, toen ik afgelopen vrijdag bij de boot aankwam stond er wel erg veel water in de bilge. Even met de tuinslang op onderzoek uitgegaan en het lijkt erop dat de oude eigenaar gelijk had. Het water lijkt uit de bank te komen, maar dan wel de buitenbank. Ik heb een foto bijgevoegd om het te verduidelijken.






Als er regen, of buiswater de boot in komt dan stroomt het in de richting van pijl 1. Het gaat daar de bank in naar de onderkant van de boot. Vervolgens loopt het door naar het laagste punt, binnen langs, naar het laagste punt. Resulterend in natte voeten en mijn eerste blaar op deze boot. Maar dan een verkeerde. Een van het pompen, en niet van het zeilen.

Ik begrijp dat een elektrische (evt. automatische pomp) mijn teergevoelige handjes kunnen sparen. Maar ik pak het oorzaak dan het gevolg aan.

Het scharnier bij pijl 2 zit los. Deze ga ik netjes repareren met een rvs plaatje erachter. Nog steeds blijft het probleem dat het water naar de bank toe loopt, in plaats van een zelflozer die in de SB en BB banken zitten (die zitten dus aan de kajuitzijde van de bank).

1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat er geen water de bank instroomt? Heeft iemand dit ook meegemaakt? Heeft het zin om met rubbers te werken? Het lijkt een foutje in de boot, nu natuurlijk de bedoeling zou moeten zijn dat de boot niet 'achterover' hangt?

2. zouden er andere oorzaken kunnen zijn dat de boot 'achterover hangt in stilstand'? (optisch is dit niet te zien, dus het moet dan minimaal zijn). Voor de volledigheid, dieseltank zit helemaal achterin, inboord diesel onder de trap naar kajuit, dus qua gewicht achterin zou het mee moeten vallen.

Ik ben benieuwd!
Edel 3
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 19:11 door Bas1990.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 15 juni 2020 20:54 #1174356

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Kijk eens naar de waterlijn als de boot stil ligt. Kennelijk ligt je boot achterover. Dat kan niet de bedoeling van de ontwerper zijn geweest. Heb je in de voorpiek een watertank die leeg is? Vul hem dan. Ligt er in de achterste bakskist een anker met ketting etc? Verplaatsen naar de voorpiek. De oorzaak moet liggen in de gewichtsverdeling in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 15 juni 2020 21:22 #1174376

Misschien even een foto maken van de achterste bank/banken met de deksels open?
Meestal valt het deksel in een rand, die dienst doet als goot, om het water aan de zijkant in de kuip te doen lopen, maar voor de achterste bank kan dit anders zijn, moeilijk te zien op de foto.
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 21:24 door GT-sailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 16 juni 2020 08:47 #1174511

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
GT-Sailor: ga ik deze week even doen! dank alvast.

@ jerry.


Zo ligt ie erbij, dit is een foto van 1 of 2 weken geleden en ik heb niet het idee dat hij echt achterover hangt. Anker ligt voorin en mijn schoonwatertank zit naar ik weet halverwege. Dieseltank zit wel helemaal achterin.

Ik kan de watertank op deze dwarsdoorsnede niet vinden maar even voor de beeldvorming.

Edel 3
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 08:51 door Bas1990.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 23 juni 2020 21:01 #1177740

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Is er niet iemand in jouw buurt met ervaring met zeilboten die een middagje met je mee kan kijken? En je helpen een to do lijstje te maken, met een plannetje hoe dat aan te pakken?

Ik lees vooral paniek en schrik, wat op basis van de foto’s en vragen helemaal niet nodig is. Het zijn wel zaken die je wil oplossen, maar een meer ervaren oog zal helpen de rust te bewaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 23 juni 2020 21:17 #1177748

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
koko schreef :
Is er niet iemand in jouw buurt met ervaring met zeilboten die een middagje met je mee kan kijken? En je helpen een to do lijstje te maken, met een plannetje hoe dat aan te pakken?

Ik lees vooral paniek en schrik, wat op basis van de foto’s en vragen helemaal niet nodig is. Het zijn wel zaken die je wil oplossen, maar een meer ervaren oog zal helpen de rust te bewaren.

Ja, ik. Wil wel een middag komen kijken/zeilen/uitleggen.
Stuur maar pb.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 24 juni 2020 07:15 #1177795

Ooit een Jouet Sheriff gehad met een soortgelijke mastvoet: volgens mij zijn de gaten 2 t/m 6 bedoeld om de mast op de voet te kunnen vertellen naar voor en naar achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 24 juni 2020 09:57 #1177859

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Heren! dank voor de berichten hierboven

De paniek valt reuze mee, maar het zijn inderdaad onderwerpen waar ik weinig van afwist.
Heel erg bedankt voor het aanbod om even mee te kijken, misschien zal ik hier in de toekomst gebruik van maken.

Afgelopen week is de havenmeester zo aardig geweest even een rondje met me te lopen. Niets noemenswaardigs aangetroffen.

Wat betreft het water in de boot (dit was echt te veel) bleek iets stoms van mijzelf te zijn. Een aantal hierboven hadden het al goed.




Deze afvoerranden zaten vol met troep. Dit is uiteraard leeggehaald maar het afvoergaatje, wordt via een slang achter de banken naar de kuip geleid. Deze zat helemaal verstopt. Deze heb ik doorgeblazen met 'n compressor en nu is het probleem zo goed als weg. Dit was inderdaad een beetje paniekvoetbal van me ;)

De bilgepomp doet z'n werk, de mast staat fier en de eerste dagen op het markermeer zijn gemaakt. Dank voor alle adviezen.

De eerste to-do's zijn nu:
1. stroom aanpakken. 12v werkt gebrekkig en ik vermoed ergens een kabelbreuk (als mijn telefoon aan de 12 lader ligt gaat het laadicoontje aan-uit-aan-uit), maar navigatie verlichting werkt weer wel, kajuitverlichting weer niet. Kortom. Een zooitje. Zondag alles doormeten en kijken wat er gedaan moet worden.

2. Kajuit bekleden. Veel op het forum gelezen. De keuze voor het plafond is hier op gevallen: www.behangexpert.nl/a-59504819...rt-foam/#description

Daarnaast ga ik de zijkanten van de kajuit en ook de'binnenkanten' van de kastjes doen met kurk op rol. Niet voor de isolatie, maar ik denk dat het zorgt voor een mooi contrast met het plafond en het er origineel uit gaat zien.

3. Kombuis straktrekken.

4. Zeilnummers van de Genua af. Vieze lijmplekken.

Dit zijn de klussen voor deze zomer. En vooral veel meters maken. Ik heb een Haven gevonden dicht bij Amsterdam waar ik voor een redelijk schappelijke prijs de boot een week op de wal kan leggen om zelf te werken. Dit heb ik eerste week maart 2021 gepland. Ik heb voor nu een chemisch toilet gekocht en een nieuwe Jabsco erbij gekregen. Ik wilde deze eerst gaan installeren maar ik ga dit seizoen door met het chemische toilet en als hij droog ligt, in alle rust de Jabsco netjes installeren.

In de winter het grote klussen. Nu maar kilometers maken!

Dank voor alle tips, trics en welgemeende adviezen. Ik zal nog vaak vragen stellen maar ik ben blij dat met jullie hulp en kunde mijn vertrouwen in de boot groot is geworden.
Edel 3
Laatst bewerkt: 24 juni 2020 10:00 door Bas1990.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 24 juni 2020 14:25 #1177950

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2326
Mijlen maken is veel leuker. Goed bezig hoor.fijn dat je de lekkage hebt gevonden.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 24 juni 2020 14:36 #1177957

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Goed beeeezigggg :laugh:

Enjoy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

meerdere vragen: mastvoet & water in kajuit & pomp 25 juni 2020 17:33 #1178458

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Blijft een mooie boot zo'n Edel 3. Welke haven lig je in Amsterdam? Heb je een bbm of diesel?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl