FM470rookie schreef :
Hallo zeilcollega's,
Ik heb sinds kort een oude 470 gekocht. Een paar keer mee gaan varen. Echt super, maar het is mij duidelijk dat een en ander niet helemaal opgetuigd is, zoals het wellicht zou moeten.
Enkele vraagjes:
1) Vaststelling: val van de fok is niet veel langer dan gedeelte dat hij in de mast zit; oog van de val waaraan het blok bevestigd wordt waarmee deze fok wordt aangetrokken (onderaan mast) komt elke keer wanneer we de fok aftuigen (zeil naar beneden laten), bovenaan weer uit de mast, met als gevolg dat wij dit oog nadien bij het optuigen niet meer door het smalle gat in de mast kunnen trekken, en de fok dus niet kunnen optrekken. Is dat normaal? Moeten wij gewoon elke keer weer goed uitkijken dat dit oog niet meer uit de mast wordt getrokken, of klopt mijn vermoeden dat deze val wat te kort is?
2) Optrekken van grootzeil: moet er normaal gezien geen klem voorzien zijn op de mast zelf of in de buurt van de mastvoet, waarmee je de val van dit grootzeil kan vastzetten. Die is er bij ons zeker niet. Ik maak de val nu vast aan het plaatje met de kleine haakjes onderaan de mast, maar dat is duidelijk geen goed systeem. Ben zelfs benieuwd hoe lang (of eerder kort?) dat nog gaat uithouden.
3) Wordt er normaal gezien een klem voorzien om de grootschoot even te kunnen vastklemmen (en uiteraard ook snel en makkelijk te kunnen lossen), zodat je niet de hele tijd puur op armkracht moet werken? Of ben ik gewoon een slappe zeiler? Als je lange rakken vaart, is op de duur de kracht wel helemaal uit je arm, en is de hulp van een klem wel welkom.
Alvast erg bedankt voor alle reacties.
Gr. Frank
1 Aan de fokkeval moet je een voorloop zetten die door de mast naar beneden loopt als de fok gestreken is.
2. Normaal wordt de val aan een takeltje gezet zodat de stuurman daar vanuit de stuurpositie mee kan trimmen.
3. Die klem zit waarschijnlijk op de gangboorden want ook wedstrijzeilers hebben hem nodig als ze allerlei andere handelingen moeten verrichten.
Een 470 is natuurlijk een wedstijdboot met afwijkingen t.o.v. een doorsnee toerboot.