Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2-takt bbm reparatie

2-takt bbm reparatie 29 juli 2020 14:01 #1189639

Mijn mercury 2-takt 4pk langstaart uit 1999 heeft het sinds kort begeven. Voorheen altijd starten en lopen als een zonnetje, ook na een lange winter. Inmiddels heeft er al iemand met verstand van zaken naar gekeken, zijn alle mogelijke dingen als bougies vervangen en toch wilt 'ie niet normaal lopen.

Inmiddels kan het motortje wel weer een minuut of 20-30 stationair lopen, gasgeven etc. Na die tijd (Wellicht als t blokje goed op temperatuur komt?) gaat ie stotteren en wilt 'ie helemaal niet meer starten. De enige mogelijke oorzaak die ik me kan bedenken voor de problemen is het veranderen van het type 2-takt olie. Dit was eerst een groen shell flesje speciaal voor outboards en later eenmalig een normale 2-takt olie gebruikt. Inmiddels heeft het motortje overigens al zeker 2 uur gelopen op de outboard olie.

Dus, wat zou het probleem kunnen zijn? Mocht ik de oplossing niet gaan kunnen vinden, zou ik graag vernemen of iemand een adresje van goeie bbm reparateur in regio Amsterdam heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:2-takt bbm reparatie 29 juli 2020 16:56 #1189691

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Zit er een regelblokje in voor de elektronische ontsteking?
Die kunnen bij ouderdom kuren geven.
Door ouderdom gaan bij warmte soldeerverbindingen slecht kontakt maken.

Als ie open kan verwilderen, anders vervangen

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 29 juli 2020 17:38 #1189712

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Oliesoort voor mengen is ??
Gewone motorolie wordt eigenlijk niet gebruikt voor bijmengen. Vereist een zeer goed samengaan met benzine, dus speciale 2takt olie gebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 29 juli 2020 21:11 #1189811

  • ronaldi
  • ronaldi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik denk ook de ontsteking, als het de benzine / carburateur is zou hij niet eerst 20 minuten lopen.

Verkeerde tweektakt olie is geen probleem daar ligt het niet aan, beter om nautische olie te gebruiken, voor waterkoeling, maar andere olie geeft niet dit soort problemen.

Je kunt kijken of hij vonkt als hij weer niet meer doet.

Zelf voor een 4pk met dit soort problemen een ander ontstekingsblokje via marktplaats gekcoht, was niet duur en doe het nog steeds. Nieuw kopen is meestal aan de prijs met deze oudere motoren.

Ik ga zelf soms naar Passet, bij abcoude / vinkeveen, bij Winkeloord.
ps: je hebt niet toevallig de drayer die bij de watervriend lag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 29 juli 2020 21:53 #1189822

Als hij het eerst doet maar na een tijdje niet meer zijn er maar een aantal mogelijkheden:

1) brandstof toevoer is/wordt onvoldoende
2) iets wordt warm en stopt er daardoor mee.

eerst nummer 1 uitsluiten:

- Kan tankontluchting zijn (tank trekt na een tijdje vacuum en levert dus geen benzine meer: even proberen te varen zonder tankdop als het dan wel werkt weet je het.
- Vlotterniveau verkeerd: gaat vaak een tijdje goed todat de motor op toeren komt zonder choke en dan wordt het niveau te laag.

Beste manier om 1 uit te sluiten is een busje starter pilot (ether) halen en die op het moment dat hij begint te stotteren in het luchtfilter spuiten. Als hij dan weer loopt als een trein dan is dat het probleem brandstof.

Ten slotte kan het zijn dat je choke niet open gaat bij warme motor: dan loopt hij koud goed maar verzuipt bij warme motor. Even controleren (kan je meestal wel zien als je luchtfilter er af haalt.

Als dat het niet is is het #2: iets wordt te warm. In willekeurige volgorde:

1) Verkeerde of te weinig 2takt olie waardoor de motor warm loopt, zuigers zetten uit en beginnen aan de cylinderwand te kleven.
2) Verkerde bougies erin: die hebben een warmtegraad, boven een bepaalde temperatuur doen ze het niet meer, als de motor warmer wordt dan de bougies kunnen hebben gaat hij slecht lopen.
3) Condensator is overleden: die stoppen er soms mee bij warm worden! Even kijken of hij bij koude en warme motor even hard vonkt.
4) Koelings probleem
5) ergens een scheur in het blok of een slechte koppakking die bij warm worden door uitzetten compressie verlies geeft: compressie meting doen bij warme motor.
6) slechte soldeer verbinding ergens: vonk bekijken.

Iets anders kan ik niet bedenken.

Succes ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 30 juli 2020 06:38 #1189849

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
Hoe oud is de benzine die je gebruikt? In onze rib is oude benzine of de verkeerde soort benzine direct einde oefening, met dezelfde symptomen die u nu noemt.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 03 aug 2020 15:35 #1191130

Dank voor jullie reacties. Ik zal zoveel mogelijk antwoord proberen te geven hieronder:

-Geen vacuum probleem, ook met de tankdop open stopt hij er mee.
-Al met een spulletje in de luchtfilter gespoten, dit gaf helaas niet het gewenste resultaat.
-bougie is vervangen en is het juiste type.
-koelen gaat goed, waterstraal is constant en de motor lijkt nooit oververhit te raken/rook te ontwikkelen.
-Benzine is nieuw, wellicht valt euro 98 nog uit te proberen?

Zo te lezen lijkt het naar een elektrisch probleem te leiden; het ontstekingblokje, condensator of een slechte soldeerverbinding.

Er zijn overigens vaak veel oliesporen in het water te zien, in ieder geval bij het starten. Iemand die er naar kwam kijken en de carb etc openmaakte zei trouwens dat een bepaald pinnetje niet terug leek in te willen klappen, zou dat wat kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2-takt bbm reparatie 03 aug 2020 17:01 #1191161

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Op mij merc 2 cyl 2 takt 6 pk zit naast/aan de carb een pinnetje. Dat wordt ingedrukt door de choke. Het lijkt er op dat het de vlotter iets naar beneden drukt tijdens starten. Heel lang geleden deed je dat ook bij een brommer voor het starten; even vlotteren.
Bij mijn motor was die vast gaan zitten door wat schimmel onder de kap van de motor. Vier schroefjes los, pinnetje met veertje er uit en handel schoon maken. Mijn motor bleef toen wel lopen maar te rijk mengsel.
Je kan dit even nakijken of het bij jouw motor ook zo zit. Komt het pinnetje niet terug heb je in elk geval iets wat niet goed is
Gr Rob

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl