Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: waarom meer dan een kuip?

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:05 #1204325

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Er zijn grote yachten van bv Koopmans met twee kuipen.
Wat is de verklaring?
www.yachtworld.de/Boote/1994/koopmans-46-3598416/


Groet,jürgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:14 #1204329

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Voor ieder idee met een mazzelende verkoopstrategie is er uiteindelijk een klant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:22 #1204331

Passagiers vóór de overloop, bemanning achter de overloop. Maakt ‘t veiliger.

De Challenge 72’s (de BT Challenge-vloot) hebben naast de kuip een “snakepit” vanwaar een hele riedel aan lijnen te bedienen is. Geeft naar het schijnt de mensen die daar bezig zijn meer bescherming van weer & wind (ik heb er helaas alleen met een kalme 2-3 Bft op gevaren).
Bootloos, maar zoekende.
Laatst bewerkt: 09 sept 2020 06:10 door drwingnut. Reden: Grammatica
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:29 #1204332

Vooruitziende blik: Corona :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:33 #1204334

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Het is wel vreemd dat bij deze boot het dashboard van de motor in de borrel-kuip zit en niet bij het stuurwiel in de zeil-kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:37 #1204336

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Meer binnenruimte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 19:45 #1204342

dailyboats.com/bimg/6/3/8/2/0/boat/6.jpg

Een fotootje van m'n oude bootje. Dubbele kuip.
Voordelen: overloop, extra torsie stijfheid, fijne stuurkuip, lekker diep en goed zittend, geen gedoe met andere bemanning.
Nadelen: solo er overheen stappen, lastig bij de schoten kunnen etc.
Voordelen wegen in gebruik echt op tegen de nadelen.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 20:41 #1204364

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Philip schreef :
Het is wel vreemd dat bij deze boot het dashboard van de motor in de borrel-kuip zit en niet bij het stuurwiel in de zeil-kuip.

Zo'n boot heb je een machinist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 21:05 #1204372

lijkt wel heel veel op de Carrera kuip! zelfde mal?

kan alle schoten goed bedienen vanuit de achterste kuip. wel diep en veilig.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 21:07 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 21:16 #1204376

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Lijkt me een mooie voor Erik de Jong.. Bagheera heeft volgens mij ook een aparte stuurkuip?! Is vast en zeker over nagedacht..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 21:46 #1204384

Carrera was de korte versie....
Cayenne ook van Sodergrenn maar nog extremer...
12.60 x 2.70

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 22:42 #1204395

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Bedankt voor de reacties.

Groet,
jürgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 23:00 #1204397

ManneeB schreef :
Lijkt me een mooie voor Erik de Jong.. Bagheera heeft volgens mij ook een aparte stuurkuip?! Is vast en zeker over nagedacht..
Klopt, inderdaad twee kuipen. Op een lange afstand boot stuur je nooit maar dan ook nooit met de hand. Ik wil dan ook het stuurwiel of de helmstok niet in de kuip hebben. Daar maak je dus een aparte kuip voor. Daarnaast is een middenkuip op boten van zo'n meter of 14 en meer veel praktischer en comfortabeler. Echter manouvreren in de haven wil ik niet doen met een klein stuurwieltje op het midden van de boot. Dat wil ik staand in het gangboord kunnen doen. Dus een groot wiel wat bijna van boord tot boord reikt, iets wat in de middenkuip niet mogelijk is. Daaraast word je stuursysteem veel eenvoudiger en dus minder kwetsbaar voor falen als deze direct bij je roerkoning zit. op een zeegaande boot moet een kuip ook zo klein mogelijk zijn, als er een golfje overkomt heb je zomaar een paar ton water in de kuip staan, dat vind de stabiliteit van de boot echt niet lekker. Dus twee kleine kuipen is veel veiliger als 1 grote. En als laatste punt wat Harry ook al aanhaalt: als je veel met vreemden vaart welke nog nooit op een boot geweest zijn is het prettig als ze tijdens het aanleggen of wegvaren niet in de weg zitten, toch willen ze alles graag kunnen zien, dus in de middenkuip en wij werken om de gasten heen.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 23:04 #1204399

Philip schreef :
Het is wel vreemd dat bij deze boot het dashboard van de motor in de borrel-kuip zit en niet bij het stuurwiel in de zeil-kuip.
Dat is niet vreemd voor lange afstand zeilers. Ik heb het motor paneel zelfs binnen in de boot zitten. De boot vaart altijd op de stuurautomaat. Je start de motor altijd als de stuurautomaat nog aan staat of als je ten anker of in de haven ligt, je bent dus nooit bij het roer in de buurt als je de motor aan wilt zetten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarom meer dan een kuip? 08 sept 2020 23:15 #1204400

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Allemaal mooie antwoorden, maar het juiste antwoord zit er niet bij...

Terwijl het toch zo vanzelfsprekend is: één kuip voor de vriendin van de schipper, en de andere voor de vrouw van de schipper. Zo voorkom je veel problemen...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl