ANNEREIN schreef :
Dank voor deze tips! de motor doet het niet meer sinds de vorige vriesdop eraf vloog,
vandaar dat we ervan uit gingen dat het hier iets mee te maken heeft.
Ik heb er zelf helaas niet zoveel verstand van, vandaar dat ik iemand zoek die even kan komen kijken,
de werfjes in Amsterdam zijn allemaal te druk op het moment....
Een vriesdop (het woord zegt het al) is een dop in je blok die eruit zou moeten gaan als je blok in de winter zou bevriezen. In de praktijk werkt dat niet altijd zo goed en de kans dat je blok kapot vriest ondanks dat je een vriesdop hebt is erg groot.
Een vriesdop kan er ook uitkomen doordat de omliggende omgeving van het gietwerk teveel aangetast is door roest, de klemspanning op de dop is dan verdwenen.
Vriesdop kun je ook verliezen doordat de motor te heet is geworden en de druk van het koelvloeistof niet weg kon. (Heb dit overigens zelden of nooit gehoord)
Zoals je leest een heleboel mogelijkheden en onbekende variabelen om zo maar iets te roepen zonder enige technische informatie. Inspectie ter plekke zal moeten uitwijzen waarom de vriesdop eruit is gekomen en of dat de oorzaak hiervan schade aan je motorblok heeft toegebracht waardoor de motor nu niet meer start.