Algemeen: Kan aan mij liggen maar heb de indruk dat al dat Dyneema dat door de heater, pre dit of dat behandelingen om die laatste paar promille rek er ook nog uit te persen er niet slijtvaster op aan het worden is. Materiaal wordt ook steeds 'harder'. Als je begrijpt wat ik bedoel.
En die hardere leven niet echt heel lang als ze op een flexibele plek zoals hieronder als blokje voor een genua worden toegepast. Op een gefixeerd positie zoals achterstag of voorloop grootschoot speelt dat probleem niet
Concreet : de soft shackles van Genuablokjes zien er niet helemaal 100% meer uit. Hier is, los van microplastics etc., RVS gewoon functioneel veel beter.
Tijd voor iets vers. Boot is niet alle gebied een vliegtuig qua preventief vervangen. Aan de andere kant, opa zei altijd 'als het niet kapot is gaan we niet vervangen' Maar je wil niet dat het blok van de rail klapt. Dus we gaan er voor.
Vraag aan alle collega softshackle vlechters hoe gaan we dit kleine prutswerk gemakkelijk zelf doen/namaken? Als het al te koop is!
Naschrift: mijn idee is dat als de rek er steeds meer uit is en het materiaal steeds harder wordt er steeds meer alle krachten op een enkele streng komt en eerder breekt.