Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot in het water, motor winterklaar maken

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 17:00 #1228708

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Een eenvoudige vraag met wellicht een eenvoudig antwoord maar ik kom er even niet uit:

Komende winter laat ik de boot in het water liggen maar hoe krijg ik anti-vries overal in het koelsysteem? Het gaat hier om het eerste stuk vanaf de inlaat naar het wierfilter dat, lijkt mij, ook gevuld moet worden met antivries; het water moet eruit maar met de inlaatkraan dicht gaat dat niet.
Een tweede dingetje is dat mij verteld is om de kraan even open en dicht te doen om zo ook antivries in de kogel te krijgen.
Afgelopen jaren had ik de boot op de wal liggen en dan kan dit natuurlijk wel heel eenvoudig maar in het water is het denk ik een iets ander verhaal (en nee, hij kan nu even niet op de wal deze winter)


Mis ik iets?

De motor is indirect gekoeld (2GM20F)
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 17:04 #1228714

Goede vraag. Hetzelfde vraagstuk heb ik w.b. de watergesmeerde schroefas.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 17:15 #1228717

Vullen van de koelwater inlaatleiding met antivries vanaf de buitenboordafsluiter tot in het filter: motor stop, buitenboordafsluiter dicht, deksel van de de wierpot, antivries in de wierpot gieten tot de rand (ik ga er bij deze vanuit dat de rest van het koelwatersysteem al vorstbeveiligd is), dan een kort moment de afsluiter open en dicht zodat de antivries (en het in de leiding aanwezige water) uit het wierfilter in de afsluiter zakt, wederom de wierpot vullen met antivries en de wierpot sluiten. Wil je op zeker gaan, dan de procedure herhalen. Klaar.

NB Antivries is niet goed voor het oppervlaktewater, doe zo spaarzaam mogelijk.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 17:16 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 17:18 #1228718

Al veel overgeschreven hier, even zoeken maar korte samenvatting:

- Motor warm draaien zodat thermostaat open staat
- afsluiter dicht, slang tussen afsluiter en wierfilter los halen en in de koelvloeistof hangen.
- Puts onder uitlaat hangen
- motor starten tot er koelvloeistof uitkomt.
- Motor uit.
- Slang weer op afsluiter en los maken aan wierfilter
- slang vullen met koelvloeistof
- Afsluiter even open en dicht.
- Slang weer aansluiten.

Overigens ligt mijn boot altijd in het water en heb ik dit al jaren niet gedaan...
Ik lig op zout water en het is pas een probleem als het langere tijd achter elkaar flink onder nul is. Komt bijna nooit meer voor, en als het wel zo is rij ik er wel heen om het wel te doen.

- Het is meestal niet nodig
- Het is werk
- Het kost geld
- het is niet goed voor het millieu



Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 19:43 #1228739

Prima samenvatting van Bas!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 19:57 #1228742

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Bedankt voor jullie input, ik ga er mee aan de slag.

Edit: Een indirect gekoelde motor hoeft toch niet warm te draaien? De thermostaat zit hierbij in het gesloten deel van het systeem (dat al vol zit met koelvloeistof)
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 19:57 door gURBe. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 20:21 #1228747

Het stappenplan van Bas gaat (ook) uit van een motor met directe koeling,
in het buitenboordwater circuit van een indirect gekoelde motor
bevindt zich meestal geen thermostaat.

Warm draaien kan wel zinnig zijn omdat het winterklaar maken
een goede gelegenheid is voor smeerolie verversen,
warme olie laat zich gemakkelijker verpompen.

Succes! Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 20:23 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 20:47 #1228757

Ik ging nergens vanuit maar zo werkt het altijd :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 21:55 #1228780

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
Ook op zoet water maak ik de laatste jaren de motor en de rest (watertank enz.) niet vorstbestendig. De kans dat in het water de boel bevriest is steeds kleiner. Ik ga pas aan de slag als stevige vorst dreigt. Op de kant overwinterend bevriest de zaak overigens veel sneller. Het water (boven nul) verwarmt de boot bij vorst.

Als antivries midden gebruik ik geconcentreerde ruitesproeierantivries voor de auto. Dat spul is niet of veel minder milieubelastend dan koelvloeistof. In je auto spuit je dat ook het milieu in.
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 21:57 door mim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 17 nov 2020 23:08 #1228791

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Hurleyzeiler schreef :
Vullen van de koelwater inlaatleiding met antivries vanaf de buitenboordafsluiter tot in het filter: motor stop, buitenboordafsluiter dicht, deksel van de de wierpot, antivries in de wierpot gieten tot de rand (ik ga er bij deze vanuit dat de rest van het koelwatersysteem al vorstbeveiligd is), dan een kort moment de afsluiter open en dicht zodat de antivries (en het in de leiding aanwezige water) uit het wierfilter in de afsluiter zakt, wederom de wierpot vullen met antivries en de wierpot sluiten. Wil je op zeker gaan, dan de procedure herhalen. Klaar.

NB Antivries is niet goed voor het oppervlaktewater, doe zo spaarzaam mogelijk.

Mijn wierbak zit onder waternivo. Dus de beschreven laatste handeling om antivries in de afsluiter te krijgen werkt bij mij niet.
Dus TS zal bij zijn eigen boot dit wel ff moeten checken hoe hoog zijn wierfilter zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 06:22 #1228807

Ik gebruik al jaren, voor zowel drinkwater-, toilet- en motorkoelsysteen DRINKWATERANTIVRIES (heb geen aandelen). Het is roze van kleur en te koop bij (bijna) alle watersport en caravan winkeliers.
Het is niet zo duur, niet giftig, en niet slecht voor het milieu.
Na gebruik watertank goed spoelen, buiten het drinkwater (koolstof) filter om. Want dit middel verstopt het filter, is mijn ervaring.
Verder gebruik ik de procedure van Bas.
Laatst bewerkt: 18 nov 2020 06:25 door hhoogland. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 10:15 #1228843

Bas van Dijk schreef :
Al veel overgeschreven hier, even zoeken maar korte samenvatting:

Overigens ligt mijn boot altijd in het water en heb ik dit al jaren niet gedaan...
Ik lig op zout water en het is pas een probleem als het langere tijd achter elkaar flink onder nul is. Komt bijna nooit meer voor, en als het wel zo is rij ik er wel heen om het wel te doen.

- Het is meestal niet nodig
- Het is werk
- Het kost geld
- het is niet goed voor het millieu



Groet,
Bas

+1, winterklaar maken doe ik ook nooit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 10:17 #1228844

Ik ook niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 11:28 #1228854

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ALS het al een keer nodig is ivm komende vorst dan is het het handigst om een T stuk in de aanzuigleiding na de buitenwater afsluiter te zetten met een afsluiter een metertje slang.

Slang in tank antivries, buitenkraan dicht, motor starten en even laten lopen tot er iets antivries uit de uitlaat komt, klaar. Slang even voorvullen kan handig zijn.

Volle slang (eventueel met tank) omhoog houden tot boven de waterlijn, buitenkraan paar keer open en dicht tot antivries om de kogel zit. buitenkraan dicht laten, T stuk afsluiter dicht, slang leeg laten lopen en eventueel afdoppen en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 11:42 #1228857

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Als mijn boot in het wateroverwinterde deed ik het volgende..alle afsluiters dicht daarna met oilextractor water uit slangen zuigen. Helemaal vullen met antivries ,even afsluiters openen zodat antivries zakte tot onder afsluiter,daarna afsluiters dicht. Voor de wierpot met indirect gekoelde motor hetzelfde begin maar na vullen motor starten en via wierpot zolang antivries erbij tot het uit uitlaat komt. Motor stop en alles is winterklaar.
Groet Jan van de joeky

Ps in de dek en kuip afvoer openingen waarvan boven neerslag in kon komen deed ik altijd stuk oude tuinslang die met kurk van onder afgesloten was zodat bij vorst de druk opgevangen wordt die evt. bevriezend water opbouwd.
Laatst bewerkt: 18 nov 2020 11:47 door Janjoeky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 18 nov 2020 17:20 #1228943

niet winterklaar maken , van het geld wat je zou uitgeven ga je lekker uit eten met je vrouw, in corona dan take away.

1 x 168 = bapi pangang
1 x 122 = kip in curry
1 x witte rijst
1 x bami
1 x portie kroepoek

nu rest de vraag “ sambal bij”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 21 nov 2020 13:46 #1229868

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1142
mim schreef :
Ook op zoet water maak ik de laatste jaren de motor en de rest (watertank enz.) niet vorstbestendig. De kans dat in het water de boel bevriest is steeds kleiner. Ik ga pas aan de slag als stevige vorst dreigt. Op de kant overwinterend bevriest de zaak overigens veel sneller. Het water (boven nul) verwarmt de boot bij vorst.

Als antivries midden gebruik ik geconcentreerde ruitesproeierantivries voor de auto. Dat spul is niet of veel minder milieubelastend dan koelvloeistof. In je auto spuit je dat ook het milieu in.

Ik sluit mij hier bij aan. Een paar grd onder nul op het waterspiegel oppervlak betekend niets. Als het dan de temperatuur overdag weer boven ul komt, ach...
Diepte van het water, wind, enigszins brak, etc spelen een rol.
Als je waterinlaat goed onder water zit, zeg ongeveer 60cm dan is de kans op bevriezen bij een paar dagen nachtvorst nihil. Gaan we richting de -5 overdag en -10 ´s nachts en dit duurt enkele dagen dan hebben we een andere situatie. Het huidige klimaat ligt 1,2°C boven het gemiddelde van voor 1960. Bij de variaties in temperatuur tussen de seizoenen valt op dat in de afgelopen decennia met name de winter zachter is geworden. Ik zeil al jaren door.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot in het water, motor winterklaar maken 23 nov 2020 15:07 #1230584

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Al veel overgeschreven hier, even zoeken maar korte aangepaste samenvatting:

Er zijn verschillende situaties welke een eigen oplossing hebben. Zoals direct of indirect gekoeld en op de kant -of in het water blijven. In het water heb je nog zoet en zout. Zout water bevriest al veel minder snel als zoet. Grevelingen/kralingseplas.

Stap1: Blijft de boot in het water ? Ja?->niks doen tenzij het keihard gaat vriezen. Nee?->ga naar stap2
Stap2: is de motor indirect gekoeld of zit er koelvloeistof in ? Directgekoeld?->stap3 Indirect?->stap4
Stap3:
- Motor warm draaien zodat thermostaat open staat, sta je al op de kant haal je alleen de thermostaat eruit.
Stap4:
- afsluiter dicht, wierpot met koelvloeistof vullen.
- Afsluiter 2 seconden open en snel weer dicht.
- Puts onder uitlaat hangen
- wierpot met koelvloeistof vullen.
- motor paar keer heel even starten, waarbij je telkens de wierpot weer vult. na 3-tot 4x zit er antivries in de emmer en ben je klaar, wierpot dichtdraaien en je motor is er klaar voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl