Afgelopen jaar bleef mijn Volvo Penta seal zo nu en dan wat lekken. Dit was met name het geval na gebruik van de motor. Over het algemeen stopte dit vanzelf weer. Het was niet veel maar toch gaf dat niet een prettig gevoel. Op onze vorige boot zat dezelfde afdichting en die lekte nooit.
Daar ik het sterke vermoeden heb dat de schroefasafdichting nog nooit is vervangen en dus waarschijnlijk bijna 20 jaar oud is zou het wellicht ook eens tijd worden om deze te vervangen door een nieuw exemplaar.
Vol goede moed heb ik dus een nieuwe besteld en dacht dat ik die er wel even in zou zetten. Hoe moeilijk kan het zijn?
De schroeven waarmee de klemflens aan de keerkoppeling vast zat gingen na enige krachtsinspanning los en vervolgens kon ik aan het verwijderen van de klemflens (volgens mij een Yanmar flens) beginnen.
Deze geeft zich echter niet zo eenvoudig gewonnen. Ik had al verwacht dat deze enkele weerstand zou bieden en aangezien ik geen poelietrekker bezit, heb ik van en RVS plaat en wat bouten zelf wat in elkaar geklust.
Na het verwijderen van de borgschroef op de as heb ik de plaat op de flens gezet met een bout tussen de as en de plaat. Kwestie van boutjes aandraaien en klaar dacht ik.
Niet dus. De flens geeft geen mm toe. Vandaag maar een gasbrander pakt om de flens te verhitten. Met een hamer nog een enkele klap gegeven voor het schrikeffect en vervolgens de bouten verder aangedraaid.
Na dit een aantal malen herhaald te hebben ben ik ik er maar mee gestopt. Nog steeds geen mm verschil.
Er zit geen roest op de as en flens en er zijn geen borgschroeven aan de zijkant o.i.d.
Iemand een idee hoe ik de flens van de as krijg?