Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Planar 44d

Planar 44d 11 dec 2020 11:39 #1235385

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Hallo,

Ik heb inmiddels mijn gaskachel uitgebouwd en de planar 44d binnengekregen.

Morgen beginnen met de installatie en het moet snel gaan, daar de pijpen (weliswaar 70mm) naar de het slaapvertrek en naar de kajuit er dus al liggen.

Heb een vraag wat toe doen met de lucht inlaat met geluidsdemper. Kan die gewoon in de bakskist blijven liggen of moet deze ook naar buiten worden gevoerd?

Hoor het graag

Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 11 dec 2020 12:16 #1235392

Als de bakskist een verbinding heeft met buiten kan je de inlaatlucht voor de verbranding en de inlaat voor de te verwarmen lucht gewoon in de bakskist laten, muffe luchtjes uit de bakskist komen wel in het interieur door de inlaat van de te verwarmen lucht. Ikzelf heb deze inlaat indertijd verlengd tot net bij het rooster wat de bakskist beluchtte.
Laatst bewerkt: 11 dec 2020 12:17 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 17 dec 2020 19:51 #1237198

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik sta voor dezelfde keuze maar het lijkt me onverstandig om de luchtinlaat voor te verwarmde lucht in dezelfde ruimte te hebben als de verbranding uitlaat, ondanks de uitlaat een doorgang heeft in de spiegel.
Mocht ergens een gaatje of een scheurtje in de uitlaat komen zullen deze direct worden opgezogen door de luchtinlaat en in de kajuit komen. Hoeft maar een klein gaatje te zijn en daardoor onopmerkbaar in reuk.

Ik heb de kachel ook in het achterschip en kan kiezen om de luchtinlaat in beide hondekooien te zetten of binnenkant kuip. (Lelijk)

Hondekooien is het makkelijkst en een stuk veiliger, echter krijg je dan een gesloten circulatie wat weer kwa vocht verdrijven niet zo goed zal werken. Wellicht pak ik 1 van de ventilatie openingen achter op het dek maar dat zit nog geen meter van mn uitlaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 17 dec 2020 22:16 #1237231

In wezen zit je altijd in dezelfde ruimte voor je beide inlaten en uitlaat. Daar zorgt de kachel wel voor ( daar komt alles samen). Het is inderdaad belangrijk de uitlaat gasdicht te hebben en houden. Daar is uitlaat pasta voor.



Hier is mijn geïnstalleerde Planar 5S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 17 dec 2020 22:50 #1237234

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Bij jouw situatie trek geen giftige gassen in je cabine, die blijven in de bakskist omdat je water verwarmd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 09:25 #1237274

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Plaats een CO-meter, dan ben je safe. Ik heb, omdat mijn boot nauwelijks andere mogelijkheden bood (geen bakskisten), mijn kachel echt binnen gemonteerd. De verbrandingslucht wordt tussen de binnen- en de buitenschaal aangezogen en de uitlaat gaat door de spiegel. Geen centje pijn.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 09:46 #1237285

I am Roaring schreef :
Als de bakskist een verbinding heeft met buiten kan je de inlaatlucht voor de verbranding en de inlaat voor de te verwarmen lucht gewoon in de bakskist laten, muffe luchtjes uit de bakskist komen wel in het interieur door de inlaat van de te verwarmen lucht. Ikzelf heb deze inlaat indertijd verlengd tot net bij het rooster wat de bakskist beluchtte.

Allereerst is het installeren van de inlaat voor de verbrandingslucht en de verwarmingslucht bij elkaar in de buurt een heel slecht en zelfs potentieel gevaarlijk idee.
Daarnaast is ook het installeren van de verwarmingsluchtaanzuig in een bakskist met verbinding aaar buiten een slecht idee omdat je dat veel capacitet kost.
Veel beter is het om de te verwarmen lucht aan te zuigen uit dezelfde ruimte als waar de warme lucht binnenkomt , alleen daar wel zover moeglijk vanaf.
Bijv bij 5 graden buitemperatuur en 20 binnen scheelt je dat al gauw 30% capaciteit en dus ook 30% diesel . Van de bijv. 5 KW heb je anders maar 3,5 KW over , de rest verdwijnt naar buiten .
Zo heb je wel veel ventilatie maar daarvoor is een aparte luchtverversing beter of , nog beter een driewegklep in de verwarmingsluchttoevoer waarmee je de verhouding circulatie en ventilatielucht kunt regelen.Helemaal mooi ,maar duur is in de ventilatielucht een ( platen)warmtewisselaar met zoals dat tegenwoordig in elke nieuwe woning verplicht is ( WtW installatie) die de warmte uit de afvoer naar buiten terugwint .
En lees vooral ook goed de handleiding en hou je daaraan , daar staat ook waar de verbrandingsucht vandaan moet komen en waar niet .
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2020 09:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 10:53 #1237309

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
@Eclips: uiteraard een CO melder, maar niet als 1e failsafe.
@Ad :Een drieweg klep... en wtw, dat heeft toch niemand ! :laugh:
En de lucht terug laten circuleren is idd effectiever, denk maar aan de auto: als je het snel koel -of warm wilt hebben zet je de airco/verwarming eerst op circuleren. maar na 15 minuten niet meer anders beslaan je ramen. Op de boot wil je in de ochtend juist het vocht weg.

Maar alle gekheid op een stokje, volgens mij heeft 3/4 van de booteigenaren het zo :

Optie 1: (zeker niet mijn keuze)

Zo hoeft er maar 1 gaatje in de uitlaat om uitlaatgassen in de cabine te laten komen.

Optie 2: (mijn optie)

Zo moeten er 2 dingen stuk voordat er dieselgassen in de cabine komen, eventueel gasjes blijven in de geventileerde bakskistruimte.

Ga ik toch voor de "te-verwarmde lucht-aanzuigslang" op recycle dmv aansluiting achterin de hondekooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 12:54 #1237344

nardus schreef :
Bij jouw situatie trek geen giftige gassen in je cabine, die blijven in de bakskist omdat je water verwarmd.

Het klopt dat ik water verwarm, maar de kachel hangt in een kast in de achterhut. De uitlaat loopt hier uiteraard ook naar de huiddoorvoer, dus potentieel een CO gevaar in de achterhut bij een lekkende uitlaat. Een CO alarm biedt uitkomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 13:06 #1237349

Yellow Boat schreef :
I am Roaring schreef :
Als de bakskist een verbinding heeft met buiten kan je de inlaatlucht voor de verbranding en de inlaat voor de te verwarmen lucht gewoon in de bakskist laten, muffe luchtjes uit de bakskist komen wel in het interieur door de inlaat van de te verwarmen lucht. Ikzelf heb deze inlaat indertijd verlengd tot net bij het rooster wat de bakskist beluchtte.

Allereerst is het installeren van de inlaat voor de verbrandingslucht en de verwarmingslucht bij elkaar in de buurt een heel slecht en zelfs potentieel gevaarlijk idee.
Daarnaast is ook het installeren van de verwarmingsluchtaanzuig in een bakskist met verbinding aaar buiten een slecht idee omdat je dat veel capacitet kost.
Veel beter is het om de te verwarmen lucht aan te zuigen uit dezelfde ruimte als waar de warme lucht binnenkomt , alleen daar wel zover moeglijk vanaf.
Bijv bij 5 graden buitemperatuur en 20 binnen scheelt je dat al gauw 30% capaciteit en dus ook 30% diesel . Van de bijv. 5 KW heb je anders maar 3,5 KW over , de rest verdwijnt naar buiten .
Zo heb je wel veel ventilatie maar daarvoor is een aparte luchtverversing beter of , nog beter een driewegklep in de verwarmingsluchttoevoer waarmee je de verhouding circulatie en ventilatielucht kunt regelen.Helemaal mooi ,maar duur is in de ventilatielucht een ( platen)warmtewisselaar met zoals dat tegenwoordig in elke nieuwe woning verplicht is ( WtW installatie) die de warmte uit de afvoer naar buiten terugwint .
En lees vooral ook goed de handleiding en hou je daaraan , daar staat ook waar de verbrandingsucht vandaan moet komen en waar niet .
Ad

"Allereerst is het installeren van de inlaat voor de verbrandingslucht en de verwarmingslucht bij elkaar in de buurt een heel slecht en zelfs potentieel gevaarlijk idee." Dit begrijp ik niet Ad, kan je me uitleggen waarom het aanzuigen van verbrandingslucht en verwarmingslucht in de zelfde (goed geventileerde) ruimte een potentieel gevaar is?
Kachels hebben vaak ook een ventilatie functie, hier maakte ik in de zomer regelmatig gebruik van om de boot wat door te luchten op een koele avond. Nu gaat dat niet meer met mijn waterverwarmer... Daarnaast bevat koude buitenlucht minder vocht en zal je het interieur droger houden wanneer koudere buitenlucht wordt opgewarmd.Maar ik ben het geheel met je eens dat het meer energie kost om buitenlucht op te warmen dan wanneer je de interieurlucht circuleert. Die driewegklep klinkt niet gek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 15:01 #1237391

I am Roaring schreef :
"Allereerst is het installeren van de inlaat voor de verbrandingslucht en de verwarmingslucht bij elkaar in de buurt een heel slecht en zelfs potentieel gevaarlijk idee." Dit begrijp ik niet Ad, kan je me uitleggen waarom het aanzuigen van verbrandingslucht en verwarmingslucht in de zelfde (goed geventileerde) ruimte een potentieel gevaar is?

Of jouw bakskist goe geventileerd is weet ik niet maar dat zijn de meeste echt niet.
Maar ik zat al op die vraag te wachten en ik zal het even uitleggen.
Allereerst moet je niet denken dat een luchtstroon van een schone ruimte naar een ruimte met koolmpnoxide ( en dat komt bij die kachels echt wel vrij in veel hogere mate dan bij een moderne dieselmotor) de diffusie van dat CO naar de schone ruimte voorkomt.
Sterker nog , strikt theoretisch nadert die diffiesnelheid namelijk naar oneindig. Dat kan natuurlijk niet omdat de interactie ( "wrijving"en aantrekkingskracht ) tussen de lucht en de CO moleculen dat begrenst maar die diffusie is er wel degelijk , ook tegen de stroom in. Daarnaast kan er altijd nog CO in de verbrandingskamer zitten als de verbrnding gestopt wordt hoewel dat risico waarschijnlijk laag is vnwege het nakoelen van die kachels tijdens het stoppen. Tenminste , tenzij het ding abrupt stopt door wegvallen van de voedingsspanning .
Vandaar dat er wel degelijk een risico bestaat dat er CO en CO2 in de bakskist komt . Kun je wel wat aan doen natuurlijk door een CO melder in de kajuit te plaatsen maar zomaar zo uitvoeren zou ik in ieder geval niet doen.

Overigens heeft in deze video iemand ook de CO en O2( wat ook erg gevaarlijk kan worden als het teveel wordt) gemeten vanaf 15:30.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 15:46 #1237400

Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt... Maar mijn insziens is de enige manier om CO in de bakskist/achterkajuit te krijgen een onvolledige verbranding (wat al de kachels doen) EN een lek in de uitlaat. De ventilator van de verbrandingskamer zorgt ervoor dat de uitlaatgassen door de uitlaat weggeduwd worden, ook wanneer de kachel uitgaat draait de ventilator na om de verbrandingskamer te ontdoen van uitlaatgassen, zoals je zelf ook aangeeft. Dus alleen als er aan de uitlaat zijde wat mis is, is er risico op CO, tijdens normaal bedrijf zal er geen CO-ophoping zijn. Het filmpje laat overigens de uitstoot van CO en CO2 zien bij de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 19:29 #1237495

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Mooi voorbeeld hoe je uitlaatgassen in je cabine krijgt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 20:26 #1237516

Sja.... in Brabant zeggen we: As ge het niet meer wit, gebruiktuh kit ... of tape in dit geval...


Ik gebruik uitlaat pasta


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 18 dec 2020 20:40 #1237523

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik hoop niet om het aan elkaar te palkken zoals in de video, hij gebruikt alleen maar tape. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 19 dec 2020 09:56 #1237635

nardus schreef :
Ik hoop niet om het aan elkaar te palkken zoals in de video, hij gebruikt alleen maar tape. :woohoo:

En degelijke slangklemmen .... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planar 44d 19 dec 2020 10:13 #1237652

I am Roaring schreef :
De ventilator van de verbrandingskamer zorgt ervoor dat de uitlaatgassen door de uitlaat weggeduwd worden,

Dat klopt op zich wel maar dan heb je toch niet goed gelezen. De diffusiesnelheid van gassen kan echt enorm groot zijn en al snel vele malen groter dan de maximale snelheid waarmee die verbrandingsgassen weg geduwd worden.
Natuurlijk krijg je niet dezelfde de concentratie als in de verbrandingsgassen zit maar een deel zal zeker tegen de stroming in diffunderen.Vooral als de concentratie aan de schone kant nul is gaat dat erg snel , I in de formule zit in feite sterk vereenvoudigd " concentratie in vuil gas/concentratie in schhon gas "waardoor bij nul onder de deelstreep de snelheid naar oneindig zou gaan als niet de interactie tussen de gasmoleculen dat zouden afremmen. Hoeveel is wel uit te rekenen maar heelaas niet echt simpel . Ik heb er zelf al eens lang geleden gemeten aan de diffusiesnelheid van zuurstof uit de lucht in zuivere stikstof , stond er versteld van.
Daarom zou ik zelf gewoon het zekere vor het zekere nemen.
Ene mijnheer Fick ( whats in a name :laugh: ) heeft dat al meer dan 100 jaar geleden uitgevoden .
Google maar eens met "wetten van Fick".
Ad
Laatst bewerkt: 19 dec 2020 10:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl