Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afwatering water gesmeerde schroefas.

Afwatering water gesmeerde schroefas. 15 dec 2020 05:16 #1236353

Voordat ik in mijn enthousiasme deze gaatjes ga dicht repareren, is mijn vraag of dit ooit eens bewust is gemaakt. Door het ronde gaatje, circa 8 mm zie je de schroefas. De gaatjes zitten aan beide kanten. Zijn deze bedoeld als extra openingen of minder weerstand van de waterinjectie schroefas?




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwatering water gesmeerde schroefas. 15 dec 2020 06:32 #1236354

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1288
Ik vermoed dat het gewoon slecht gemaakt is, normaliter is de schroefaskoker helemaal dicht en komt het geïnjecteerde water er pas bij het buiten lager uit (dat moet per slot van rekening ook gesmeerd worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwatering water gesmeerde schroefas. 15 dec 2020 07:44 #1236366

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Niet netjes gemaakt, maar wel zinnig.
  • Je hebt altijd enigzins water circulatie als je zeilt en je schroef draait mee.
  • Ook na droogstaan heb je altijd water in het lager onafhankelijk van externe injectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwatering water gesmeerde schroefas. 15 dec 2020 08:07 #1236368

Even in z'n algemeenheid: het is meestal niet zo dat een watergesmeerde schroefas afhankelijk is van water dat van bovenaf wordt aangevoerd. Het lager nabij de schroef is zó uitgevoerd dat het water binnenlaat in de schroefskoker. Het is voorzien van groeven in de langsrichting.

De simpelste vorm van een watergemeerde schroefas is de Volvo-seal, die geen ontluchting heeft aan de motorzijde. Je moet na droogstaan in de rubbermof knijpen om de lucht eruit te krijgen die zich aan de motorzijde heeft verzameld, nadat de schroefaskoker zich vanaf de schroef-zijde met water heeft gevuld.
De systemen van Allpa en Vetus hebben wèl een ontluchting. Dat het ook mogelijk is, via die ontluchting water uit het koelsysteem aan te voren richting het watergesmeerde, zwevende lager, is een mogelijkheid, maar eigenlijk geen must.

Als de gaten op de foto aan beide zijden aanwezig zijn lijkt het aannemelijk dat doelbewust zijn aangebracht. De vorm is echter nogal onregelmatig. Is het zeker dat ze niet door corrosie zijn ontstaan? Als bij de schroef het goede lager is toegepast, zijn de gaten ook onnodig. Maar zolang het niet om corrosie gaat, kan het geen kwaad.
Kan ook nog zo zijn dat één van de vorige eigenaren ooit is overgegaan op een watergesmeerde schroefasafdichting aan de motor-kant, maar geen gegroefd lager heeft aangebracht aan de schroef-kant en de watertoevoer op deze grofstoffelijke manier heeft verzekerd.

Schiet me nog iets te binnen: ik zie nu pas dat het om die Tornado gaat, waar de dieselmotor later is ingebouwd. Ook dat kan verantwoordelijk zijn voor de ietwat afwijkende watertoevoer, waarvoor hier is gekozen.
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 08:18 door Niemantsverdriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwatering water gesmeerde schroefas. 15 dec 2020 15:16 #1236560

Het is een water gesmeerd systeem van Vetus, de bovenste lager word geïnjecteerd en er zit een ontluchting boutje boven op. Het onderste lager heeft idd de rubberen profiel, beide heb ik nieuw om de oude preventief te vervangen. Afgelopen zomer had ik een lekkage waarvan niet duidelijk was waar dat vandaan kwam, slecht bereikbaar.

Doordat er nu gekozen is voor ingrijpend te vervangen, vermoedelijk dateren de onderdelen uit 1991. Het is geen corrosie, dat het onregelmatig is, komt door de vele verflagen. Dit gedeelte is vrij zwak, hier zal versteviging moeten worden aangebracht. Het kraakt zodra er aan de schroef word getrokken.

Ik zal de gaatjes dan ook in takt houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl