Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Niet giftige anti-vries ook voor de motor?

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 12:20 #1242916

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ik heb zojuist mijn motor witerklaar gemaakt en gaa mij nu op het watersysteem richten. Daarvoor bestaat speciale anti-vries voor in drinkwatersystemen. Ik heb die van Star Brite besteld. Maar nu zie ik dat deze ook in motoren gebruikt kan worden. Hier heb ik dus braaf de 'gewone' anti-vries ingekeild. Natuurlijk netjes met een emmertje opgevangen, maar er gaat toch altijd wat naast. Nu doe ik altijd heel graag 'the right thing' vooral als het geen geld en / of moeite kost. Een dat lijkt hier aan de orde te zijn.

Kan ik de drinkwater anti-vries, die nauwelijks duurder is dan de 'gewone (giftige)' anti-vries' de volgende keer ook gewoon in mijn motor gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 12:55 #1242930

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1494
De drinkwater AV die ik gebruik kan je niet verdunnen met water, dus ik laat eerst al het water uit de motor lopen en dan doe ik de AV erin. Goed door spoelen met AV zou ook wel kunnen maar dat kost je wel veel meer AV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 13:50 #1242948

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
AH, OK, dat is wel een nuttige aanvulling. Hoe zit dat dan met de drinkwatertanks en afsluiters? Die krijg je toch ook nooit helemaal watervrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 14:39 #1242965

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1494
Bij afsluiters verdringt de AV het water wel. Bij watertanks blijft er voldoende lucht over voor uitzetting van eventueel een beetje bevriezend water. Althans dat denk ik zo maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 15:24 #1242975

pieter2 schreef :
...dus ik laat eerst al het water uit de motor lopen... en dan doe ik de AV erin.

Waarna je reeds winterklaar bent :) Een lege ruimte vriest niet kapot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 15:37 #1242977

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5326
Water uit je koelsysteem laten lopen/duwen/pompen/zuigen of blazen, hoe doen jullie dat ? lijkt me nogal lastig te doen zonder speciale tools en vaardigheden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 17:28 #1243011

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Nachtvlinder schreef :
pieter2 schreef :
...dus ik laat eerst al het water uit de motor lopen... en dan doe ik de AV erin.

Waarna je reeds winterklaar bent :) Een lege ruimte vriest niet kapot...

Ja maar een natte motor, zeker als die voorheen met zout buitenwater gekoeld is geweest wil nog wel een keer roesten. Niet direct dramatisch erg, maar als je hem vul met antivries zal hij minder roesten.
Ik gebruik ook drinkwaterantivries in mijn motorkoeling maar vroeger met mijn direct gekoelde VP MD7A, en nu met mijn indirect gekoelde Vetus M2O2 ook.
Is geen probleem.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 17:43 #1243015

Het probleem met drinkwaterantivries gebruiken is wel dat daar niet de componenten in zullen zitten die een motor bij bedrijfstemperatuur beschermen tegen corrosie , simpelweg omdat dat bij drinkwater uiteraard niet zinvol is. Ook de inhibitoren in normale antivries die afbraak van de glycol tegengaan bij hogere temperatuur zitten er vast niet in.
Daarom zou ik die drinkwaterantivroes niet zomaar gebruiken als vervanger van de normale antivries maar alleen als vorstbeveiliging van bijv. het buietnwater koelsysteem of van drinkwatersysteem en huiddoorvoeren.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 19:23 #1243051

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Yellow Boat schreef :
Het probleem met drinkwaterantivries gebruiken is wel dat daar niet de componenten in zullen zitten die een motor bij bedrijfstemperatuur beschermen tegen corrosie , simpelweg omdat dat bij drinkwater uiteraard niet zinvol is. Ook de inhibitoren in normale antivries die afbraak van de glycol tegengaan bij hogere temperatuur zitten er vast niet in.
Daarom zou ik die drinkwaterantivroes niet zomaar gebruiken als vervanger van de normale antivries maar alleen als vorstbeveiliging van bijv. het buietnwater koelsysteem of van drinkwatersysteem en huiddoorvoeren.

Ad

Ja maar het gaat over anti vries, en dat doe je in het buitenkoelwater bij een indirect gekoelde motor, of in het koelwater van een direct gekoelde motor.

Antivries als koelmiddel gebruiken in een indirect gekoelde motor,
( dus in het gesloten circuit ),
zou ik ook zeker niet doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 19:55 #1243056

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Beste YB,

Ik begrijp je punt. Maar ik heb een indirect gekoelde motor. Dus als de vorige post klopt komt dat koelwater niet in contact met het motorblok. Op de fles staat ook duidelijk dat het voor een indirect gekoelde motor bedoeld is.
Wat mij verbaasd is dat als ook hier over winterklaar maken wordt gesproken de optie van niet giftige koelvloeistof bij een indirect gekoelde helemaal niet wordt genoemd. Maar wel dat je de giftige koelvloeistof, die je dus helemaal niet hoeft te gebruiken, moet opvangen in een emmertje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 19:57 #1243057

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Voor de duidelijkheid, ik zou de niet giftige koelvloeistof dus niet in het gesloten circuit gooien maar in de wierpot, het open circuit dus.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 21:09 #1243076

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 950
Henk Bos heeft een heel wat documentatie nagelaten, waarvan eentje over antivries gaat.

antivries
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 21:09 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 07 jan 2021 23:40 #1243092

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 04:28 #1243094

Als ik al winter klaar maak, dan laat gewoon het water eruit lopen, dan heb je helemaal geen antivries nodig...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 08:00 #1243112

Als je nou echt 100% zeker niet giftig en milieuvriendelijk wilt doen kun je ook glycerine gebruiken . Tenslotte zit dat ook in geneesmiddelen en bijv. hoestsiroop. Daar 40% van in water oplossen ( ja , het lost gewoon in water op) geeft ook tot bijna -20 graden bescherming .
Enige nadeeltje is dat het vrij langzaam oplost in water en je daar dus wat meer tijd voor moet nemen.Ook bevat glycerine die je koopt vaak al 10-20% water waar je dus rekening mee moet houden.
Voor de rest is de soortelijke warmte en viscositeit ook vrijwel hetzelfde als van normale glycol antivries Sterker nog , het is wat minder visceus en al daarom een wat betere warmteoverdracht hebben.
Let wel op ; niet 80% glycerine gebruiken ( rechter kant van de curve) want dat heeft beduidend slechtere koelvermogen als 42% door de lagere soortelijke warmte en hogere viscositeit.
Die rare curve komt trouwens omdat er in dat mengsel ( net als trouwens bij normale antivries met ethyleenglycol) een zogenaamd eutecticum zit .
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 08:54 #1243122

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
mim schreef :
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Heb begrepen dat dat een onverstandige keuze is. Volgens mij is de antivrieswerking daarvan gebaseerd op een vluchtige component. Dat betekend dat gedurende de winter steeds meer de werking terug loopt.
Daarnaast zijn ruitensproeier systemen voor auto's geheel kunststof; doet dus ook niets tegen roest oid. Mogelijk wel slecht voor rubbers. Voor €10 per 5 liter heb je een antivries die er speciaal voor gemaakt wordt... Wat mij betreft de moeite niet waard om er iets inferieurs in te gooien.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 09:59 #1243143

Koezt schreef :
mim schreef :
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Heb begrepen dat dat een onverstandige keuze is. Volgens mij is de antivrieswerking daarvan gebaseerd op een vluchtige component. Dat betekend dat gedurende de winter steeds meer de werking terug loopt.
Daarnaast zijn ruitensproeier systemen voor auto's geheel kunststof; doet dus ook niets tegen roest oid. Mogelijk wel slecht voor rubbers. Voor €10 per 5 liter heb je een antivries die er speciaal voor gemaakt wordt... Wat mij betreft de moeite niet waard om er iets inferieurs in te gooien.

Ruitensproeierantivries is gewoon alcohol ( ethanol) en een heel klein beetje ethyleenglycol wat ook in de normale antivries zit.Zie : cdn2.hubspot.net/hubfs/3799419...ies%20-20%C2%B0C.pdf
Die glycol zit er alleen in om te denatureren omdat het anders wel erg veel op wodka gaat lijken :woohoo:
Die ethanol ben je in een warme motor heel snel kwijt omdat het kookpunt maar op 78 graden ligt terwijl dat van ethyleenglycol bijna 200 graden is .Bovendien zul je daarmee dampbellen in het koelsysteen krijgen wat je koeling veel slechter maakt .
Als koelvloeistof dus totaal ongeschikt en zelfs schadelijk voor je motor.
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 10:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 10:12 #1243147

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Yellow Boat schreef :
Koezt schreef :
mim schreef :
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Heb begrepen dat dat een onverstandige keuze is. Volgens mij is de antivrieswerking daarvan gebaseerd op een vluchtige component. Dat betekend dat gedurende de winter steeds meer de werking terug loopt.
Daarnaast zijn ruitensproeier systemen voor auto's geheel kunststof; doet dus ook niets tegen roest oid. Mogelijk wel slecht voor rubbers. Voor €10 per 5 liter heb je een antivries die er speciaal voor gemaakt wordt... Wat mij betreft de moeite niet waard om er iets inferieurs in te gooien.

Ruitensproeierantivries is gewoon alcohol ( ethanol) en een heel klein beetje ethyleenglycol wat ook in de normale antivries zit.Zie : cdn2.hubspot.net/hubfs/3799419...ies%20-20%C2%B0C.pdf
Die glycol zit er alleen in om te denatureren omdat het anders wel erg veel op wodka gaat lijken :woohoo:
Die ethanol ben je in een warme motor heel snel kwijt omdat het kookpunt maar op 78 graden ligt terwijl dat van ethyleenglycol bijna 200 graden is .Bovendien zul je daarmee dampbellen in het koelsysteen krijgen wat je koeling veel slechter maakt .
Als koelvloeistof dus totaal ongeschikt en zelfs schadelijk voor je motor.
Ad

Oei, ik doe dat al zo'n 40 jaar, is altijd goed gegaan, geen problemen, ook in die lekkere strenge winters van vroeger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 10:20 #1243148

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 307
Erikdejong schreef :
Als ik al winter klaar maak, dan laat gewoon het water eruit lopen, dan heb je helemaal geen antivries nodig...

Inderdaad! Daarna nog even met een minicompressortje de afsluiters droog blazen en de waterleidingen en het winterklaarmaken is in tien minuten gebeurd...
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 10:34 #1243151

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
Yellow Boat schreef :
Koezt schreef :
mim schreef :
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Heb begrepen dat dat een onverstandige keuze is. Volgens mij is de antivrieswerking daarvan gebaseerd op een vluchtige component. Dat betekend dat gedurende de winter steeds meer de werking terug loopt.
Daarnaast zijn ruitensproeier systemen voor auto's geheel kunststof; doet dus ook niets tegen roest oid. Mogelijk wel slecht voor rubbers. Voor €10 per 5 liter heb je een antivries die er speciaal voor gemaakt wordt... Wat mij betreft de moeite niet waard om er iets inferieurs in te gooien.

Ruitensproeierantivries is gewoon alcohol ( ethanol) en een heel klein beetje ethyleenglycol wat ook in de normale antivries zit.Zie : cdn2.hubspot.net/hubfs/3799419...ies%20-20%C2%B0C.pdf
Die glycol zit er alleen in om te denatureren omdat het anders wel erg veel op wodka gaat lijken :woohoo:
Die ethanol ben je in een warme motor heel snel kwijt omdat het kookpunt maar op 78 graden ligt terwijl dat van ethyleenglycol bijna 200 graden is .Bovendien zul je daarmee dampbellen in het koelsysteen krijgen wat je koeling veel slechter maakt .
Als koelvloeistof dus totaal ongeschikt en zelfs schadelijk voor je motor.
Ad
Er wordt hier gesproken over antivries (dus voor het winterklaar maken). Niet over koelvloeistof.
Warme motor is dus geen sprake van (tenminste, als je bij koude motor winterklaar maakt (thermostaat verwijderen)).

En ja, warme motor is wel handig bij oliewissel (dunner vloeibaar dus makkelijker uit te pompen).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 13:29 #1243185

mim schreef :
Yellow Boat schreef :
Koezt schreef :
mim schreef :
Ik gooi altijd geconcentreerde ruitewisservloeistof (voor in je auto) in de wierbak. Niet giftig, want in je auto spuit je het ook het milieu in. Ook de goedkoopste oplossing.
Heb begrepen dat dat een onverstandige keuze is. Volgens mij is de antivrieswerking daarvan gebaseerd op een vluchtige component. Dat betekend dat gedurende de winter steeds meer de werking terug loopt.
Daarnaast zijn ruitensproeier systemen voor auto's geheel kunststof; doet dus ook niets tegen roest oid. Mogelijk wel slecht voor rubbers. Voor €10 per 5 liter heb je een antivries die er speciaal voor gemaakt wordt... Wat mij betreft de moeite niet waard om er iets inferieurs in te gooien.

Ruitensproeierantivries is gewoon alcohol ( ethanol) en een heel klein beetje ethyleenglycol wat ook in de normale antivries zit.Zie : cdn2.hubspot.net/hubfs/3799419...ies%20-20%C2%B0C.pdf
Die glycol zit er alleen in om te denatureren omdat het anders wel erg veel op wodka gaat lijken :woohoo:
Die ethanol ben je in een warme motor heel snel kwijt omdat het kookpunt maar op 78 graden ligt terwijl dat van ethyleenglycol bijna 200 graden is .Bovendien zul je daarmee dampbellen in het koelsysteen krijgen wat je koeling veel slechter maakt .
Als koelvloeistof dus totaal ongeschikt en zelfs schadelijk voor je motor.
Ad

Oei, ik doe dat al zo'n 40 jaar, is altijd goed gegaan, geen problemen, ook in die lekkere strenge winters van vroeger.

Nogmaals , het gaat zeker op een gegeven moment mis , tenminste als je ruitensproeierantivries op ethanolbasis gebruikt in een motor op bedrijfstemperatuur. Dat is gewoon een feit.
Dat jij er nooit problemen mee gehad hebt betekent oftewel dat je motor nooit echt op temperatuur is geweest met dat spul erin of je er maar weinig tijd mee gevaren hebt want uiteraard verdwijnt de alcohol niet in een keer volledig.
Ad
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 13:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 14:23 #1243190

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Ik heb het idee dat het woord antivries en koelvloeistof hier steeds door elkaar gebruikt wordt en dat dit de nodige verwarring veroorzaakt.Bij mij wel.
Antivries: Spul dat in de winter in de wierpot gaat.
Koelvloeistof: spul wat in je gesloten systeem en eventueel in je expansievat zit.
Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 14:58 #1243198

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1344
Yellow Boat schreef :
Nogmaals , het gaat zeker op een gegeven moment mis , tenminste als je ruitensproeierantivries op ethanolbasis gebruikt in een motor op bedrijfstemperatuur. Dat is gewoon een feit.
Dat jij er nooit problemen mee gehad hebt betekent oftewel dat je motor nooit echt op temperatuur is geweest met dat spul erin of je er maar weinig tijd mee gevaren hebt want uiteraard verdwijnt de alcohol niet in een keer volledig.
Ad

Het is natuurlijk niet voor koeling. Alleen voor de vulling van het buitenwatersysteem in een vorstperiode. Bij de eerstvolgende start van de motor wordt het spul naar buiten gespuugd.
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 08 jan 2021 15:09 #1243202

Corst schreef :
Ik heb het idee dat het woord antivries en koelvloeistof hier steeds door elkaar gebruikt wordt en dat dit de nodige verwarring veroorzaakt.Bij mij wel.
Antivries: Spul dat in de winter in de wierpot gaat.
Koelvloeistof: spul wat in je gesloten systeem en eventueel in je expansievat zit.
Toch?

Nee , om het precies te zeggen, de benaming "antivries" wordt vaak gebruikt voor het pure onverdunde spul ( ethyleenglycol met inhibitor en anti-corrosie middel) wat je dan na verdunning met , bij voorkeur demin water op de juiste sterkte brengt wordt voor de locaal vereiste vorstbeveiliging. Bijv. voor -15 in Nederland enwmel -40 voor poolgebieden.
Koelvloeistof is het kant en klaar voorgemengde spul wat je meestal gebruikt maar ook dat bestaat voor een deel uit antivries.
Beide zijn zowel geschikt voor koeling als voor vorstbeveiliging via de wierpot e.d. en worden nogal eens abusievelijk door elkaaar gebruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Niet giftige anti-vries ook voor de motor? 13 jan 2021 09:24 #1244213

@Yellow Boat Dank voor het grafiekje.

Heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat als je dat 1:1 mengt je van -70 (!) niet naar -35 bescherming gaat of bij 1:4 naar pak hem beet - 17.5 maar dat het max -10 en -4 a -5 is

Zag het gisteren op de verpakking staan toen ik voor een vriend van die vloeistof voor z'n sloep uit de shop meenam

Heb je dat met 'ruitenvloeistof' niet
Laatst bewerkt: 13 jan 2021 09:28 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl