Mogelijk een tip voor andere Andersenlierbezitters:
Op mijn D34 JV 2005 zijn op het kajuitdak twee Andersen 28ST 'single speed' (reductie 4,5:1) lieren gemonteerd.
In de herfst eindelijk toegekomen aan onderhoud, ontdekte ik dat in het huis een uitsparing zit en op die hoogte de as twee ongebruikte pallen heeft. De trommel heeft op diezelfde hoogte een tweede tandkrans.
Een op de Andersen-website gevonden explosietekening toont op die plaats een tandwiel, dat ik niet heb.
Mèt dat tandwiel zou het een two speed lier worden, zo te zien. Van mijn 'single speed' versie kon ik geen dokumentatie vinden en alle versies van de 28 ST worden beschreven als two speed.
Navraag bij de klantenservice van Andersen, nu ondergebracht bij Ronstan, leverde in eerste instantie op dat het absoluut niet mogelijk zou zijn van een single speed een two speed te maken. Ook de Andersen- importeur in Nederland dacht dat het niet mogelijk was. Na wat heen en weer gemail kreeg ik van Andersen/Ronstan het advies om het dan maar te proberen.
Voor 60 euro heb ik het risico genomen, het tandwiel besteld, ingebouwd en nu heb ik een two speed lier; rechtsom 1:1 en linksom 4,5:1.
It says: single speed!
Uitsparing in huis, werkloze pal op as zichtbaar
Tandwiel gemonteerd (Ratchet gear, partnr. 711701)