Inderdaad een Salona, en geen Arcona, het lijkt ook wel erg op elkaar.
Nog even ter aanvulling: wat in het filmpje staat zijn 22 stuks 2V 600Ah lood tractiecellen, a 49 kg/stuk is 1100 kg aan accu's, Victron prijs incl. BTW 15.000 Euro.
Van de Oceanvolt drives zijn de prijzen moeilijk te vinden, maar dit moeten de 15kW versies zijn en die zijn zeker meer dan 10.000 Euro per stuk. Een 40 pk diesel kost zo'n 10.000 Euro, en een fatsoenlijke boegschroef 4000 Euro. Uiteraard krijgt een werf deze spullen veel goedkoper, maar de relatieve verschillen blijven en worden in de werfprijs verrekend.
Overigens vreemd: dit is een dubbelschroever met een enkel roer in het midden, dus alsnog geen roer(en) achter de schroeven. Kennelijk is het schip niet als dubbelschroever ontworpen.
Voor haven in en uit is dit natuurlijk prima, maar wel ten koste van erg veel geld. En ik denk dat die "echte zeilers" niet dit soort boten kopen.
Dan en Kika hebben nooit met diesel gevaren dus hebben geen vergelijk. Ik volg hun filmpes ook, ze zijn erg goed trouwens, en Dan heeft ondertussen meer aan zijn elektrische voortstuwing gesleuteld dan ik in 50 jaar aan mijn dieseltjes.
En als je "echt" wilt zeilen kan dat ook met een dieseltje in je boot: niemand verplicht je om hem aan te zetten. De noodgevallen waarin je hem echt nodig kan hebben kondigen zich nooit van tevoren aan.
Het filmpje is een beetje eenzijdig: net zoiets als een zeilboot met een stoommachientje en een vooronder vol kolen, met een filmpje dat het zo heerlijk warm is in de winter zonder het ergens anders over te hebben