Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Salona versterkt romp met metaal.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 18:42 #1245121

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
In de laatste uitzending van sailing Uma
)
zie je op 7:14 min. een stalen constructie door Salona toegepast op de romp. Is dat toekomst? Is hun polyester te dun? Ben benieuwd wat de ‘bouwers’ of constructie kenners op het forum hier van vinden.
René
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 20:05 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 18:52 #1245122

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3098
Kock1964 schreef :
Ik krijg het niet voor elkaar om de titel aan te passen naar Salona.

In de laatste uitzending van sailing Uma
)
zie je op 7:14 min. een stalen constructie door Salona toegepast op de romp. Is dat toekomst? Is hun polyester te dun? Ben benieuwd wat de ‘bouwers’ of constructie kenners op het forum hier van vinden.
René
Er zij meer boten die een stalen frame binnen in de boot hebben ,waar alles aan hangt. Niets nieuws dus.
Arcona b.v. heeft het ook!
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 18:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 19:47 #1245137

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Wist ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 20:46 #1245153

X-yachts is in de jaren 90 begonnen met het gebruik van stalen frames in hun wat grotere modellen. Volgens mij waren ze een van de eerste om dat zo te doen. Inmiddels zijn er inderdaad een behoorlijk aantal bouwers die dat ook zo doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 21:18 #1245169

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Feitelijk is glasvezel polyester helemaal niet zo'n efficient en ook geen licht materiaal om sterkte constructies mee te maken. Prima voor de huid, als de dikte meehelpt voor de weerstand tegen doorboren, maar voor de grid is dit een fijner materiaal.

Wat hij ook terecht zegt: Je kunt relatief compact en licht een heel stijve krachtgesloten constcutie maken die alle grote lasten draagt (kiel, vlakondersteuning, mast en verstaging) terwijl de romp min of meer krachtenvrij blijft, en dus heel licht kan zijn zonder de sterkte of de stijfheid in gevaar te brengen.

Ook is een stalen grid beter te inspecteren op schade en te repareren na een grondberoering dan een polyester grid.

Ik als machinebouwer mag dit wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 21:19 #1245170

Maar zitten bij die andere boten het staal niet ingelamineerd?

Overigens wel gaat, die elektrische installatie op deze Salona. Wordt denk ik toch de toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 16 jan 2021 21:47 #1245180

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
AndreAzuree schreef :
Maar zitten bij die andere boten het staal niet ingelamineerd?

Overigens wel gaat, die elektrische installatie op deze Salona. Wordt denk ik toch de toekomst.

Absoluut. Heel erg gaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 10:59 #1245257

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het stalen frame wordt inderdaad door Xyachts al heel lang toegepast. Wat ik van eigenaren hoorde is dat het een heel stijf schip geeft, echter wel met een nadeel: als door welke reden dan ook het stalen frame ontzet raakt is de boot total loss: dit is niet voor een redelijke prijs te repareren.

En wat de voortstuwing betreft: even het religieuze element buiten beschouwing latende zie ik er weinig nieuws of schokkends in. Aannemende dat een Ancona 460 een 46 voeter is - in die buurt zit het wel zo te zien, hebben we hier een schip voor langere tochten op zee die 6 uur lang met 5 kW kan varen als de wind wegvalt, ca 4 a 5 knopen snelheid op glad water als je boft, en daarna met lege sulfaterende 30 kWh loodtractiecellen op wind kan gaan liggen wachten.
Deze installatie is naar schatting 4 keer zo duur als een 30 a 40 kW dieselinstallatie en is in de praktijk vergelijkbaar met een Farymann dieseltje en een 10 liter tank. Ik denk niet dat veel van de elektrische versie verkocht zullen worden, althans niet aan klanten die kunnen rekenen.
Het overgrote merendeel zal met diesel en boegschroef verkocht worden.
Overigens is op zich de term "dubbelschroefs zeiljacht" al erg vreemd vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 12:31 #1245288

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Ik zie wel iets revolutionairs.

Niet eens zozeer in de uitvoering, maar wel in de effecten.

Door 2 motoren te monteren, wat met diesel redelijkerwijs niet kan, vergroot je de inzetbaarheid enorm.

Boegschroef niet nodig,
Wel weer schroefwater op de dubbele roeren,
Algehele manouvreerbaarheid veel beter.

Afgelopen zomer zag ik iemand in Scheveningen kloten (een ander woord is er niet) met een boot met 2 roeren, en 1 motor.

Dank u feestelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 12:38 #1245293

  • GerardV
  • GerardV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Ik heb hier zeker geen verstand van. Maar ik vraag mij altijd af of de hechting van het polyester aan het staal op den duur geen problemen gaat opleveren. Polyester en metaal zijn geen 'natuurlijke' vrienden. Volgens mij hebben beide hebben materialen verschillende uitzettingscoefficienten. En wat als er door vocht toch wat corrosie begint te ontstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 12:59 #1245303

  • hvdm
  • hvdm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Aad77 schreef :
En wat de voortstuwing betreft: even het religieuze element buiten beschouwing latende zie ik er weinig nieuws of schokkends in. Aannemende dat een Ancona 460 een 46 voeter is - in die buurt zit het wel zo te zien,hebben we hier een schip voor langere tochten op zee die 6 uur lang met 5 kW kan varen als de wind wegvalt, ca 4 a 5 knopen snelheid op glad water als je boft, en daarna met lege sulfaterende 30 kWh loodtractiecellen op wind kan gaan liggen wachten.
Deze installatie is naar schatting 4 keer zo duur als een 30 a 40 kW dieselinstallatie en is in de praktijk vergelijkbaar met een Farymann dieseltje en een 10 liter tank. Ik denk niet dat veel van de elektrische versie verkocht zullen worden, althans niet aan klanten die kunnen rekenen.
Het overgrote merendeel zal met diesel en boegschroef verkocht worden.
Overigens is op zich de term "dubbelschroefs zeiljacht" al erg vreemd vind ik.

Je hebt het toch over de Salona neem ik aan niet Arcona?
En ik neem aan det er geen loodaccus gebruikt zijn.

Ja, als je meer dan 6 uur wilt wilt motoren is dit niks, maar voor een echte zeilboot (geen motorzeiler :whistle:) lijkt me dit genoeg. Haven/sluis in en uit, traffic lanes oversteken en andere situaties waar een motor hebben veilig is lijkt me dit prima te doen zo.
Dit is natuurlijk een dure boot met dubbele motoren. Dan moet je de prijs vergelijken van een diesel + boegschroef + (hydro) generator. Ik denk/hoop dat dit snel goedkoper wordt als de aantallen toenemen (en lithium batterijen sowieso goedkoper worden).
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 13:02 door hvdm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 13:06 #1245307

Meneer zegt het zelf al in het filmpje, het is natuurlijk wel een boot voor de meer echtere zeilers.
Als je beneden de 5 kn direct de motor wilt aangooien om op tijd in de kroeg te zitten voor de sterkere verhalen, dan moet je zo iets niet nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 13:12 #1245309

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Aad77 schreef :
Het stalen frame wordt inderdaad door Xyachts al heel lang toegepast. Wat ik van eigenaren hoorde is dat het een heel stijf schip geeft, echter wel met een nadeel: als door welke reden dan ook het stalen frame ontzet raakt is de boot total loss: dit is niet voor een redelijke prijs te repareren.

Om die reden is de kiel bij de Winner 11.20 niet aan het ingelamineerde metalen frame bevestigd, maar aan de polyester romp. Ook zou de (geringe) beweeglijkheid van het polyester helpen om structurele schade te voorkomen bij grondberoering. Tenminste, dat is het verhaal.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 14:21 #1245332

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Inderdaad een Salona, en geen Arcona, het lijkt ook wel erg op elkaar.
Nog even ter aanvulling: wat in het filmpje staat zijn 22 stuks 2V 600Ah lood tractiecellen, a 49 kg/stuk is 1100 kg aan accu's, Victron prijs incl. BTW 15.000 Euro.
Van de Oceanvolt drives zijn de prijzen moeilijk te vinden, maar dit moeten de 15kW versies zijn en die zijn zeker meer dan 10.000 Euro per stuk. Een 40 pk diesel kost zo'n 10.000 Euro, en een fatsoenlijke boegschroef 4000 Euro. Uiteraard krijgt een werf deze spullen veel goedkoper, maar de relatieve verschillen blijven en worden in de werfprijs verrekend.
Overigens vreemd: dit is een dubbelschroever met een enkel roer in het midden, dus alsnog geen roer(en) achter de schroeven. Kennelijk is het schip niet als dubbelschroever ontworpen.

Voor haven in en uit is dit natuurlijk prima, maar wel ten koste van erg veel geld. En ik denk dat die "echte zeilers" niet dit soort boten kopen.
Dan en Kika hebben nooit met diesel gevaren dus hebben geen vergelijk. Ik volg hun filmpes ook, ze zijn erg goed trouwens, en Dan heeft ondertussen meer aan zijn elektrische voortstuwing gesleuteld dan ik in 50 jaar aan mijn dieseltjes.
En als je "echt" wilt zeilen kan dat ook met een dieseltje in je boot: niemand verplicht je om hem aan te zetten. De noodgevallen waarin je hem echt nodig kan hebben kondigen zich nooit van tevoren aan.

Het filmpje is een beetje eenzijdig: net zoiets als een zeilboot met een stoommachientje en een vooronder vol kolen, met een filmpje dat het zo heerlijk warm is in de winter zonder het ergens anders over te hebben :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 15:17 #1245346

  • hvdm
  • hvdm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Aad77 schreef :
Inderdaad een Salona, en geen Arcona, het lijkt ook wel erg op elkaar.
Nog even ter aanvulling: wat in het filmpje staat zijn 22 stuks 2V 600Ah lood tractiecellen, a 49 kg/stuk is 1100 kg aan accu's, Victron prijs incl. BTW 15.000 Euro.

Mmm, waar zie je dat het lood tractiecellen zijn?
In de Salone brochure (van de 1 motor versie, www.salonayachts.com/uploads/d...ona_46_Oceanvolt.pdf) hebben ze het over Cleantron Lithium Cellen, die lijken ook wel op de accus in het filmpje. Daardoor zal de prijs nog hoger liggen. OceanVolt geeft als prijsvoorbeeld voor 15kW motor + 19kWh Lith €38.6k en met een servoprop €46.6k ex BTW

Ja, nu nog te duur, maar ik hoop dat dit de toekomst is. Moet er in de jachthavens ook nog wel wat veranderen als veel boten 's nachts hun 30kWh accu's willen opladen. Misschien goed om op de noordzee bij de windmolenparken oplaadpunten te maken :silly:
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 15:17 door hvdm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 21:07 #1245448

Joop66 schreef :
Ik zie wel iets revolutionairs.

Niet eens zozeer in de uitvoering, maar wel in de effecten.

Door 2 motoren te monteren, wat met diesel redelijkerwijs niet kan, vergroot je de inzetbaarheid enorm.

Boegschroef niet nodig,
Wel weer schroefwater op de dubbele roeren,
Algehele manouvreerbaarheid veel beter.

Afgelopen zomer zag ik iemand in Scheveningen kloten (een ander woord is er niet) met een boot met 2 roeren, en 1 motor.

Dank u feestelijk.

daar heb je een goed punt. De manoeuvreerbaarheid van mijn boot is ook dramatisch slecht met die dubbele roeren. 2 van die pods en je parkeert je boot als een auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 21:08 #1245449

hvdm schreef :
Aad77 schreef :
En wat de voortstuwing betreft: even het religieuze element buiten beschouwing latende zie ik er weinig nieuws of schokkends in. Aannemende dat een Ancona 460 een 46 voeter is - in die buurt zit het wel zo te zien,hebben we hier een schip voor langere tochten op zee die 6 uur lang met 5 kW kan varen als de wind wegvalt, ca 4 a 5 knopen snelheid op glad water als je boft, en daarna met lege sulfaterende 30 kWh loodtractiecellen op wind kan gaan liggen wachten.
Deze installatie is naar schatting 4 keer zo duur als een 30 a 40 kW dieselinstallatie en is in de praktijk vergelijkbaar met een Farymann dieseltje en een 10 liter tank. Ik denk niet dat veel van de elektrische versie verkocht zullen worden, althans niet aan klanten die kunnen rekenen.
Het overgrote merendeel zal met diesel en boegschroef verkocht worden.
Overigens is op zich de term "dubbelschroefs zeiljacht" al erg vreemd vind ik.

Je hebt het toch over de Salona neem ik aan niet Arcona?
En ik neem aan det er geen loodaccus gebruikt zijn.

Ja, als je meer dan 6 uur wilt wilt motoren is dit niks, maar voor een echte zeilboot (geen motorzeiler :whistle:) lijkt me dit genoeg. Haven/sluis in en uit, traffic lanes oversteken en andere situaties waar een motor hebben veilig is lijkt me dit prima te doen zo.
Dit is natuurlijk een dure boot met dubbele motoren. Dan moet je de prijs vergelijken van een diesel + boegschroef + (hydro) generator. Ik denk/hoop dat dit snel goedkoper wordt als de aantallen toenemen (en lithium batterijen sowieso goedkoper worden).

En ik ben benieuwd hoe de capaciteit en kosten zich gaan ontwikkelen als de solid state batterijen op de markt komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 21:18 #1245455

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Het lijkt me een goede oplossing, de Salona heeft een enkel roer.
Juist dat de saildrives vrij zijn van kiel en roer maakt dat ze goed kunnen regenereren.
Mijn diesel gaat 32 seizoenen mee en ik hoop dat de elektrieke oplossing betaalbaar geworden is als ie de geest geeft.
Ik denk dat het twee 10kw versies zijn.
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 21:18 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 17 jan 2021 21:56 #1245466

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3098
AndreAzuree schreef :
Joop66 schreef :
Ik zie wel iets revolutionairs.

Niet eens zozeer in de uitvoering, maar wel in de effecten.

Door 2 motoren te monteren, wat met diesel redelijkerwijs niet kan, vergroot je de inzetbaarheid enorm.

Boegschroef niet nodig,
Wel weer schroefwater op de dubbele roeren,
Algehele manouvreerbaarheid veel beter.

Afgelopen zomer zag ik iemand in Scheveningen kloten (een ander woord is er niet) met een boot met 2 roeren, en 1 motor.

Dank u feestelijk.

daar heb je een goed punt. De manoeuvreerbaarheid van mijn boot is ook dramatisch slecht met die dubbele roeren. 2 van die pods en je parkeert je boot als een auto.
Joop66 kan wel.De oplossing voor boten met twee roeren:"Twee kleine dieseltjes voor elk roer".
Dan heb je schroefwater direct bij je roeren en nog een manoeuvreerkoppel en nog aandrijving als een van de motortjes het niet meer doet.
Let op er komt nog wel eens een jachtbouwer, die boten met brede konten bouwt, op dat idee.
Vooral als jachteigenaren gaan klagen over de slechte manoeuvreer eigenschappen van hun boot.
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 22:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 07:52 #1245506

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
AndreAzuree schreef :
Joop66 schreef :
Ik zie wel iets revolutionairs.

Niet eens zozeer in de uitvoering, maar wel in de effecten.

Door 2 motoren te monteren, wat met diesel redelijkerwijs niet kan, vergroot je de inzetbaarheid enorm.

Boegschroef niet nodig,
Wel weer schroefwater op de dubbele roeren,
Algehele manouvreerbaarheid veel beter.

Afgelopen zomer zag ik iemand in Scheveningen kloten (een ander woord is er niet) met een boot met 2 roeren, en 1 motor.

Dank u feestelijk.

daar heb je een goed punt. De manoeuvreerbaarheid van mijn boot is ook dramatisch slecht met die dubbele roeren. 2 van die pods en je parkeert je boot als een auto.


Wat voor boot heb jij dan?
Ik heb sinds kort een Feeling met klapkiel en dubbele roerbladen.
Geen problemen met het manoeuvren. Zelfs niet met de kiel omhoog
Met boegschroef, dat dan weer wel, maar in de helft van de manoeuvres gebruik ik hem niet eens.
Zal per merk/ type verschillend zijn. Volgens een insider zou een bv delphia knap dweilen
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 18 jan 2021 07:52 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 08:37 #1245514

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
madoc schreef :
Joop66 kan wel.De oplossing voor boten met twee roeren:"Twee kleine dieseltjes voor elk roer".
Dan heb je schroefwater direct bij je roeren en nog een manoeuvreerkoppel en nog aandrijving als een van de motortjes het niet meer doet.
Let op er komt nog wel eens een jachtbouwer, die boten met brede konten bouwt, op dat idee.
Vooral als jachteigenaren gaan klagen over de slechte manoeuvreer eigenschappen van hun boot.

Ik denk t niet: Een diesel inbouwen heeft nogal wat implicaties. Je moet iets aan geluiddemping doen, er moet brandstof heen, ik ken geen saildrives met een liggende diesel, die dan nog immer veel hoger is dan een E-motor. Dat kost je weer je dubbele achterkajuiten, wat weer niet fijn is voor de chartermarkt. De kosten zitten bij diesel in de motor. 2 motoren kost gewoon 2 keer zoveel. Het prijsverschil met 2 kleinere is niet zo heel groot. Bij elektrisch zitten de kosten vooral in de accu's.

Al met al: gaat niet gebeuren. MIsschien bij een enkele one-off van een zelfbouwer die dit gesnapt heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 09:46 #1245528

Wanneer je schip twee roeren en één diesel heeft kan ik me nog voorstellen dat je een tussenoplossing bouwt.
Bijvoorbeeld door twee saildrives te monteren die je middels een hydropomp op de diesel en twee hydromotoren op de saildrives hydraulisch aanfdrijft. Voordeel is dat je manoeuvreerbaarheid groter wordt, ,het minder duur is dan electrisch aandrijven en dat je als derde bijvoorbeeld een hydraulisch of direct aangedreven generator achter de motor kunt hangen. Nadeel is dat er meer mechanische verliezen zijn en dat je geen electriciteit kan opwekken door schroeven mee te laten draaien....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 09:51 #1245533

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Waar zitten de kosten bij electrisch Oceanvolt 40k voor 20-30 pk?
In de batterijbank neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 10:05 #1245537

Feeling Ton schreef :
AndreAzuree schreef :
Joop66 schreef :
Ik zie wel iets revolutionairs.

Niet eens zozeer in de uitvoering, maar wel in de effecten.

Door 2 motoren te monteren, wat met diesel redelijkerwijs niet kan, vergroot je de inzetbaarheid enorm.

Boegschroef niet nodig,
Wel weer schroefwater op de dubbele roeren,
Algehele manouvreerbaarheid veel beter.

Afgelopen zomer zag ik iemand in Scheveningen kloten (een ander woord is er niet) met een boot met 2 roeren, en 1 motor.

Dank u feestelijk.

daar heb je een goed punt. De manoeuvreerbaarheid van mijn boot is ook dramatisch slecht met die dubbele roeren. 2 van die pods en je parkeert je boot als een auto.


Wat voor boot heb jij dan?
Ik heb sinds kort een Feeling met klapkiel en dubbele roerbladen.
Geen problemen met het manoeuvren. Zelfs niet met de kiel omhoog
Met boegschroef, dat dan weer wel, maar in de helft van de manoeuvres gebruik ik hem niet eens.
Zal per merk/ type verschillend zijn. Volgens een insider zou een bv delphia knap dweilen

Azuree 33C, dubbele roeren, saildrive. Geen schroefwater op de roeren, diepe bulbkiel en verder weinig nat oppervlak. Heb jij nog tips dan? ;)
Laatst bewerkt: 18 jan 2021 10:05 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Salona versterkt romp met metaal. 18 jan 2021 10:25 #1245543

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Aad77 schreef :
En wat de voortstuwing betreft: even het religieuze element buiten beschouwing latende zie ik er weinig nieuws of schokkends in. Aannemende dat een Ancona 460 een 46 voeter is - in die buurt zit het wel zo te zien,

Lijkt meer op een Salona 41, gezien de twee roerbladen.
Electrische aandrijving is één van de twee uitvoeringen. Twee motoren is waarschijnlijk een gewenste aanpassing van de klant.

www.salonayachts.com/uploads/d...d9f58e5b2e2c8f2e.pdf
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl