Dit komt van de contest site (cyoc.nl), wellicht heb je er wat aan:
N.a.v. de vraag m.b.t. de lekkage bij de ramen van de Contest 30 het volgende:
Ik heb bij mij Contest 33 alle ramen losgehad en de rubbers vervangen op advies van MYS. Het beste is om eerst voorzichtig alle boutjes los te maken en te voorzien van een beetje watervast vet. De rvs boutjes kunnen na zoveel jaar goed vastzitten in de aluminium lijsten. Als je de schroefdraad kapot maakt heb je een echt probleem. Dus rustig linksom, rechts om, linksom, beetje smeermiddel spuiten en met veel geduld lukt dat. Daarna alle boutjes verwijderen en de lijsten uitnemen. Het raam blijft waarschijnlijk aan de binnenlijst plakken. Houden zo. De rubber voorzichtig van de buitenlijst afkrabben.
Voor de nieuwe afdichting gebruik je zwarte rubberstrip 4x10 mm. Dit is te koop van de rol bij vele ijzerhandels of watersportwinkels. Beter niet dikker, breder mag wel. Dit plak je op de binnen lijst, langs de binnen- en buitenrand. Dit rubber is voorzien van een kleeflaag. Vroeger verkocht MYS deze rubber strips zonder lijmlaag en die heb ik met bisonkit op de lijst geplakt.
Omdat de boutjes kort zijn moet het raam eerst gemonteerd worden met 4 langere hulp bouten, ca. 15 cm uit het midden van het raam, die voorzien zijn van een grote onderlegring en een moertje.
De 4 boutjes worden zo ver mogelijk in de buitenlijst gedraaid en daarna worden de 4 moertjes aangedraaid waardoor de rubber wordt samengeperst. Daarna worden de originele boutjes er ingedraaid, te beginnen naast de de hulpbouten. Als laatste worden de hulpbouten verwijderd en de originele boutjes geplaatst. De boutjes moeten goed worden ingevet met watervastvet(schroefaslagervet). Draai de boutjes niet te hard aan want dan krijg je aan de buitenkant bultjes op de lijst. Het is allemaal een beetje kwetsbaar. Het rubber dat uitsteekt buiten de lijst voorzichtig wegsnijden met een scherp mesje. Denk om de gelcoat!
Voor het raam opnieuw wordt geplaatst moet worden gecontroleerd of er rond de uitsparing van het raam kit tussen de binnen en de buitenschaal is aangebracht. Mij is verteld dat dit niet bij alle boten is gebeurd bij de bouw. Als je onverhoopt lekkage hebt op een boutje loopt het water tussen de schalen en kan meters verder tevoorschijn komen.
Kitten lijkt mij niet goed. I.v.m. lekkage aan mijn vluchtluiken heb ik deze gekit met Rotaband. Toen ik de luiken vervangen moest i.v.m. problemen met de scharnieren braken de stukken uit het polyester.