Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Carbon boegspriet

Carbon boegspriet 23 jan 2021 01:02 #1246761

Ik was al een tijdje aan het kijken voor een boegspriet, ook overwogen om er zelf een te maken m.b.v. Carbon buis ... of toch maar de kant-en-klare Selden-oplossing?

Via Internet kwam ik bij Carbon Sailing uit en vandaag is Rob op de boot geweest om e.e.a. definitief in te meten. Daaraan voorgaand wat foto’s heen en weer gestuurd, met door mij opgenomen maten en hij kwam met een goede oplossing, ik wilde hem namelijk makkelijk afneembaar en niet té lang i.v.m. opbergen.

Op mijn V1122 zit een boegsbeslag van zijn grotere broer, lekker stevig. Daarop wordt een permanente ring gezet naast de ankerkammen, en zo’n 60 cm daarachter komt een RVS-Plaatje waarop de achterste ring/steun kan worden vastgezet. Dan nog 60 cm ‘vooruit’ en dan zit ik een 20 cm voor het voorste deel van de preekstoel. Op die manier blijven mijn ankerluiken vrij en is de totale lengte van de boegspriet 115-120 cm.

De buis is 60mm dubbelwandig carbon en oogt wat forser dan ik dacht, ziet er goed uit. All-in-all met custom made voorste ring (die op 42mm RVS buizen komt en iets verhoogd moest worden) nog best goedkoper dan de Selden boom :)

Wat plaatjes van het inmeten (nog met 2 meter buis, die wordt ingekort):








De buis wordt met UV bestendige lak afgewerkt.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 06:27 #1246766

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
weet je zeker dat het allemaal sterk genoeg is, met de krachten die erop komen weet je nooit, bij mij is eens de genua rail incl. bevestiging los gekomen, en dan schrik je hoor.

wel puik werk van je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 10:01 #1246789

Mooi spul! Ga je er ook een waterstag bij zetten? Dat zou heel wat compressie op het dek achter de ring wegnemen. Of zit dat punt fijn boven een schot? Een code zero kan fors kracht zetten bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 10:03 #1246791

Er zit garantie op :). Maar zonder dollen, er komt alleen een gennaker op, geen Code Zero.

De buis is 60mm doorsnee, dubbelwandig, en naar ik heb begrepen zijn de verschillende lagen in tegengestelde richtingen opgebouwd. Met wat ik links en rechts gelezen heb zou dat voldoende moeten zijn.

Verder zitten de bevestingingspunten goed, een op het einde, en 40-45% steekt uit na de voorste ring.
En soms moet je vertrouwen op de leverancier. Er is ook een optie voor 80mm buis, maar dat is nie nodig volgens hem. Breekt hij toch, dan zijn jullie de eerste die het horen :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 10:12 #1246795

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4368
mooi hoor, leuke upgrade
dufourt7@blogspot.com

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 14:34 #1246832



Ben zelf met alu boegspriet bezig, gemaakt door koopmans kasko, wordt matzwart gegalvaniseerd, steekt 82cm uit zonder waterstag, zit op 2 punten vast en door de alu voetrail, ook voor genakker.
Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 14:43 #1246833

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
Frank Jan schreef :


Ben zelf met alu boegspriet bezig, gemaakt door koopmans kasko, wordt matzwart gegalvaniseerd, steekt 82cm uit zonder waterstag, zit op 2 punten vast en door de alu voetrail, ook voor genakker.
Groet,
Frank Jan

Ziet er goed uit! Je laat hem anodiseren denk ik? Welke wanddikte en diameter alu-buis is dit?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 16:23 #1246852

Ziet er ook goed uit, Frank Jan! Hoe lang is hij in totaal?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 jan 2021 18:09 #1246876

130 cm, dubbele buis, 600 mm.
Is Carbon net zo sterk als alu? Ik heb voor alu gekozen omdat het een alu boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 17 feb 2021 20:03 #1254518

Dit is hem geworden. Het voorste oog is custommade, en wordt vastgezet op de 42mm RVS buis die rond boegbeslag loopt. De spriet staat nu wat ‘omhoog’ maar het voorste ook komt op de boot wat lager en dan staat de spriet recht B)

Uitgevoerd door Rob van Carbon Sailing, prima ervaring. Goed meegedacht bij opzet, naar Enkhuizen gekomen met de halfmaterialen om finale passing te doen voor anodiseren van het aluminium en de eindmontage straks. Alles bij elkaar net even boven de € 1.000.


V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 17 feb 2021 20:08 #1254519

Hoi Sailabout,

Mooi ding!

Mooi licht vermoed ik...

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 17 feb 2021 20:13 #1254521

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Prachtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 17 feb 2021 20:48 #1254529

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4368
Heel erg mooi, kost ook wel wat, maar eigenlijk helemaal niet veel voor maatwerk.
dufourt7@blogspot.com

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 17 feb 2021 20:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 17 feb 2021 23:49 #1254585

Veel geld, maar niet duur - zeker niet als hij twee keer op lokatie komt voor meten en montage.
Dubbelwandige 60mm carbon, alu freeswerk is echt prachtig (én garantie, waterstag niet nodig).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 07:22 #1254604

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10164
(én garantie, waterstag niet nodig)
Die opmerking is misschien verwarrend want dat ligt minder aan de constructie of de pijp dan aan de toegepaste lengte en het wel of niet voeren van een code zero.
Misschien een net uitgevoerd boegsprietje maar het is geen toverstaf ;)
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 08:06 #1254616

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1280
Er kan flink wat kracht komen op een boegspriet.
Die van ons is hardhout, 2 meter lang, gestaagd op de traditionele manier met kettingen. Traditioneel bootje.
Toen ik een gennaker en een top down furler kocht het ik de boegspriet een meter verlengd, eerst als proef. Heb de drie meter lange voormast van een afgewrakt vissersbootje aan de bestaande boegspriet gebindseld, een beetje als een bajonet. Vooreerst geen verstaging.
De proef liep een beetje uit, drie jaar later zit dat gebindselde mastje er nog steeds, heb ondertussen wel een dyneema waterstag aangebracht.
Bleek dat de bouten die de puttingijzers op hun plaats houden te zwak waren, heb ze vervangen door dikkere exemplaren en daarbij gezien dat ze die bouten ook gebogen waren. Dus er komen heel erg grote krachten op die boegspriet. Zeker al omdat de huidige verstaging slechts 2 meter ver voor de boeg aangrijpt en de gennaker drie meter verder trekt.
Heb daarom verleden maand “whisker stays” gemaakt. Dat zijn zeg maar zalingen op de boegspriet
Door die zalingen word de belastingsverdeling veel beter, net als bij een mast. Het plan is dyneema verstaging te gebruiken. Geen wantspanners maar takelingen en als stagputtingen geen rvs dat moeilijk te bewerken is en hier zowat onmogelijk te verkrijgen maar ik wil houten puttingen tegen de schuurlijst aanbouten waarop de takelingen gezet worden.




De foto geeft een vertekend beeld weer, in werkelijkheid is de verhouding boegspriet / boot perfect.
Bovendien verdwijnt deze week de grote windgenerator naar de berging en de wasmachine op het voordek naar de motorput. Ook het tweede anker gaat naar zijn zomerberging aan de spiegel. Omdat het een proef is en ik de hele zaak wegneembaar wil houden zijn ook de twee 1,2 meter lange zalingen tegen de boegspriet vastgezet met takelingen of bindsels. Ik kan de hele zaak in minuten weghalen, als het nodig is zelfs in seconden (mes)
Moet wel vermelden dat op onze boegspriet grotere krachten inwerken als enkel de kluiver en gennaker uitoefenen.
Onder anker loopt de 14 mm en 5 meter lange nylon “rekker” met aan het eind een kettinghaak van het boegbeslag naar een zwaar blok aan het boegsprietbeslag en vandaar naar de in een lus hangende ankerketting. De krachten van het anker komen dus op de boegspriet en die kunnen extreem zijn. Reden is dat de rekker zodoende vrij gehouden word van de waterstagen.
Laat je de rekker of de ankerketting gewoon over de boeg binnenkomen haakt de ankerketting tegen/onder de waterstag en dat gaat niet goed.
Het aangrijpingspunt van de ankerketting ver naar voren brengen zorgt ook voor een meer stabiele ligging bij stampen en gieren.
Bootje spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 08:36 #1254619

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
OldBawley schreef :
Er kan flink wat kracht komen op een boegspriet.
Die van ons is hardhout, 2 meter lang, gestaagd op de traditionele manier met kettingen. Traditioneel bootje.
Toen ik een gennaker en een top down furler kocht het ik de boegspriet een meter verlengd, eerst als proef. Heb de drie meter lange voormast van een afgewrakt vissersbootje aan de bestaande boegspriet gebindseld, een beetje als een bajonet. Vooreerst geen verstaging.
De proef liep een beetje uit, drie jaar later zit dat gebindselde mastje er nog steeds, heb ondertussen wel een dyneema waterstag aangebracht.
Bleek dat de bouten die de puttingijzers op hun plaats houden te zwak waren, heb ze vervangen door dikkere exemplaren en daarbij gezien dat ze die bouten ook gebogen waren. Dus er komen heel erg grote krachten op die boegspriet. Zeker al omdat de huidige verstaging slechts 2 meter ver voor de boeg aangrijpt en de gennaker drie meter verder trekt.
Heb daarom verleden maand “whisker stays” gemaakt. Dat zijn zeg maar zalingen op de boegspriet
Door die zalingen word de belastingsverdeling veel beter, net als bij een mast. Het plan is dyneema verstaging te gebruiken. Geen wantspanners maar takelingen en als stagputtingen geen rvs dat moeilijk te bewerken is en hier zowat onmogelijk te verkrijgen maar ik wil houten puttingen tegen de schuurlijst aanbouten waarop de takelingen gezet worden.




De foto geeft een vertekend beeld weer, in werkelijkheid is de verhouding boegspriet / boot perfect.
Bovendien verdwijnt deze week de grote windgenerator naar de berging en de wasmachine op het voordek naar de motorput. Ook het tweede anker gaat naar zijn zomerberging aan de spiegel. Omdat het een proef is en ik de hele zaak wegneembaar wil houden zijn ook de twee 1,2 meter lange zalingen tegen de boegspriet vastgezet met takelingen of bindsels. Ik kan de hele zaak in minuten weghalen, als het nodig is zelfs in seconden (mes)
Moet wel vermelden dat op onze boegspriet grotere krachten inwerken als enkel de kluiver en gennaker uitoefenen.
Onder anker loopt de 14 mm en 5 meter lange nylon “rekker” met aan het eind een kettinghaak van het boegbeslag naar een zwaar blok aan het boegsprietbeslag en vandaar naar de in een lus hangende ankerketting. De krachten van het anker komen dus op de boegspriet en die kunnen extreem zijn. Reden is dat de rekker zodoende vrij gehouden word van de waterstagen.
Laat je de rekker of de ankerketting gewoon over de boeg binnenkomen haakt de ankerketting tegen/onder de waterstag en dat gaat niet goed.
Het aangrijpingspunt van de ankerketting ver naar voren brengen zorgt ook voor een meer stabiele ligging bij stampen en gieren.
Bootje spelen.


Ik vind het contrast wel mooi : een traditioneel schip maar wel dyneema en een prachtige furler voor de gennaker. En natuurlijk weer een mooi verhaal.

en maar weer on topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 09:19 #1254637

Met dank aan Holtere, goede aanvulling: er zal alleen een gennaker op worden gevoerd. En de boegspriet steekt na het laatste / voorste niet zo gek veel uit, dat is maar een cm of 60.

(Onwetenschappelijke toevoeging, ik heb alleen maar het gevoel dat als die breekt dat op dat punt gebeurd :) ).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 11:07 #1254662

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10164
Een gennaker is niet zo heel spannend met zo'n korte pook. Dat zal geen probleem zijn, geen zorgen over maken!
Als die breekt zal het vermoedelijk net na de ring op de neus zijn, Dat is een vervelend punt.
Zie ook deze met zo'n verstevigingsbus die waarschijnlijk net te kort was, teveel speling had, te hard was...wie zal het zeggen :huh:

Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 18 feb 2021 21:31 #1254874

Ziet er mooi uit. Hoe zit eea nu vast aan je boegbeslag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 19 feb 2021 20:18 #1255056

Bas, als je kijkt naar de allereerste foto in het draadje zie je de carbon buis over het boegbeslag liggen? De dikke ronde RVS buis heeft naast het anker een cm of 12 ruimte, daar komt de custommade voorste bevestigingsoog dat je op de foto zit en dat om die 42mm RVS buis wordt geklemd (dat oog is deelbaar, je ziet ook de boutjes waarmee ze aan elkaar zitten.

Het oog dat je op die eerste foto zit is dus het achterste bevestigingsoog. Kan direct na het RVS van het biegbeslag in lekker dik polyester met onderop een contraplaatje worden vastgezet vóór het ankerluik. Daardoor is de spriet lekker kort 130 cm bij elkaar) en ik kan hem ‘naar achteren’ toe verwijderen.

Dat achterste oog is verwijderbaar, zit vast op een RVS-plaatje - anders zit het in de weg bij op-en afstappen. Het voorste oog links naast de ankerwangen blijft wel permanent zitten, dat zit niet in de weg.

Is dit duidelijk? Ik post nog ff wat foto’s als hij erop zit, komende dinsdag wordt hij gemonteerd.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 19 feb 2021 20:22 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 19 feb 2021 20:47 #1255069

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3443
Mooi boompje, ga je vast veel plezier van een hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 feb 2021 20:07 #1256181

Voor Bas :)

Hier zie je het custom made 'oog' dat op het boegbeslag is gemonteerd.



De snelsluiting (boegspriet is in 5 seconden verwijderd) achter:



En vastgezet:



En nog een totaalplaatje:



Ik ben er zeer content mee. De beugel voor zit permanent vast, maar absoluut niet in de weg en de achterste gaat met de boom mee naar binnen, geen tenenbreker op het voordek :)

Dank aan Rob van CarbonSailing die het denk-, pas- en montagewerk heeft gedaan!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 feb 2021 20:13 #1256185

Dank! Nu begrijp ik t!
Ziet er super strak uit zo. Ga je blij van worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon boegspriet 23 feb 2021 21:11 #1256218

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6793
Dat is fraai geworden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl